Merida Matts, knallgul, mtb STULEN Östra Gbg (HITTAD)

Neerf

Ny medlem
Min MERIDA MATTS SLICK ROCK (från 2000) stals någon gång under Påskhelgen från ett låst cykelförråd i ett HSB-hus på Räntmästaregatan 15A i Göteborg. Cykeln var låst med ett nytt bygellås från ABUS Plus.

Cykeln är utrustad med följande:
Framgaffel: Marcozzi Bomber
Bakhjul: Alexrims med Deroe-nav
Framhjul: Shimano med PArallax-nav
Bakväxel: SRAM 7.0
Framväxel: SRAM 9.0
Växelreglage: SRAM 7.0 GripShift
Bromsreglage: SRAM 9.0
Brom Bak: Shimano Derore XT V-Broms
Broms Fram: okänt märke, aluminium, V-broms
Vevparti: Deore LX
Vevlager: Deore XT
Kasett: Deore
Klingor fram: Deore
Nya däck + slangar
Orange handtag
Ett klistermärke (rött) från Macrozzi på ramen (ett "M") samt ett annat (rött) från Giro (ett "G").

Köp INTE cykeln om ni skulle se den på blocket etc. är ni snälla. Jag har inte råd att börja om från början en gång till.

Alla tips mottages varmt, hittelön utlovas!
Tack!

Mvh,
Daniel
sjostrand.daniel@gmail.com

MeridaMattsSlickRock.JPG

Senast ändrad:
Jäkla eländiga tjuvar! Må de få fotvårtor i ansiktet och kronisk blåskatarr! Hoppas du får igen din hoj, försäkringsmässigt ser det mörkt ut med tanke på åldern om du inte har kvitto på allt du köpt och det framgår på bilder av cykeln. Håller tummarna och hör av mig om jag ser något som liknar din hoj.

lider stort med dig, i synnerhet då jag själv håller på och uppgraderar min gamla HT på motsvarande sätt som du gjort. jag vet att det ligger ett stort antal timmars arbete nerlagda bakom din jonne. hoppas du får tillbaka den.

Tack för de stöttande orden gubbar!

Gött 2184 om du skulle se den. Maila mig på sjostrand.daniel@gmail.com eller skriv i tråden här om den dyker upp. Svinhyggligt!

Jag är så arg att jag snart tuppar av. Det rävigaste är att cykeln stod i ett låst cykelförråd. Någon med nyckel måste ju alltså ha öppnat för tjuven. Någon som bor i samma hus. Jag blir vansinnig!

Får man slå sönder cykeltjuvar om man hittar dem?

Skriv att det är Östra gbg för den som inte hittar som en taxichaffis, jag bodde i Lunden förut så enklare för mig kanske.

Surt, inte så stor risk/förhoppning att den dyker upp här i söder men den är ju lätt att känna igen, ser jag den så kommer jag ihåg det och hör av mig!

Tack Kristoffer R, ja det är sant. Östra Göteborg, Lunden var alltså området.
Även om jag också tvekar på att den finns kvar där nu.

Någon som har några bra tips på var man kan få tag i stulna cyklar i GBG-området?
Kvibergs marknad?

Bor i området och ska hålla koll efter den.

Det är frustrerande att det är många av ens grannar som inte bryr sig om att hålla dörrar stängda då de inte själva har något av värde i källarförråden. Vi har en tvättstuga i vår källare som delas av flera hus och många lämnar ytterdörrarna öppna i timmar. Snart är nog cykeltjuven hemma hos mig också.

Ja, det är trist som fan.
Antar att chanserna är små, men det vore så gött att få tag i fanskapet som tog den.
Helst om man kunnat knäcka en hel liga! Det vore något det, så vi som har för små lägenheter för att förvara en lerig MTB i ändå kan utöva sporten i fred.

Uppskattar allt stöd här. Gött är det!

Editera titeln så har du lite mer "info" för den som inte orkar klicka sig in i trådne.

Merida Matts citrongul mtb stulen Östra Gbg

Ja du fattar vad jag menar. Hoppas du får den åter!

Neerf skrev:
-------------------------------------------------------
> Antar att chanserna är små, men det vore så
> gött att få tag i fanskapet som tog den.
> Helst om man kunnat knäcka en hel liga!

Få tag i fanskapet, så man blir skjuten? Tror inte man vill träffa dessa typer. Synd på hojen dock, hoppas du får tillbaka den!

Nä, det är sant. Man kanske inte vill få tag i dem.
Blir så förbannad bara. Jag har liksom inte råd att köpa en ny cykel, så detta blev så att säga en ofrivillig avslutning på en älskad hobby (eller livsstil). Jäkligt segt!

Håller koll i Kålltorp, även om jag tvekar på att den finns kvar här i trakterna nu (känns inte som nån tar sig tid att gå in i ett låst förråd och ta en låst cykel bara för att dumpa den i vägkanten).

Okej gubbar, skriver här den rafflande upplösningen för den som är intresserad.

Cykeln blev stulen ur cykelförrådet någon gång mellan långfredagen och påskdagen.
Veckan efter köpte jag en ny cykel trots min begränsade budget. En hobby är ju en hobby =)

I går ringde HSB-fastighetsskötare mig och sa att cykeln var upphittad (jag hade satt upp lappar i huset så de kände igen den från bilden). Den hade stått i ett utrymme i min byggnad dit bara fastighetsskötarna har tillträde. Mina och de övriga hyresgästernas nycklar passar alltså inte dit. Till saken hör att alla låskolvar och nycklar byttes bara ett par veckor före stölden. Det innebär alltså att någon av dem som har nycklar (anställda på HSB?) har ställt undan cykeln för att kunna göra sig av med den vid senare tillfälle men inte hunnit bli av med cykeln innan en kollega hittade den.

Nu står cykeln i min lägenhet tillsammans med min nya cykel. HSB ska starta någon slags intern utredning nu. Känns jävligt olustigt att någon med nyckel till cykelförråd, vindsförråd, lägenheter, tvättstuga etc. och som kanske jobbar på HSB är oärlig och stjäl från hyresgästerna. Inte alls roligt.

Funderar starkt på att flytta...

Den nya cykeln var inte direkt gratis som ni kanske förstår, och dessutom körde jag fram och tillbaka till Stockholm på en dag för att hämta den. Vore gött om de fick tag i den "skyldige" så man kunde kräva lite ersättning. Framförallt nu när jag inte får något på försäkringen eftersom cykeln inte längre är "stulen".

Nu till det viktigaste:
STORT TACK TILL ALLA PÅ FORUMET!

Kändes jävligt gött med lite stöd från er. Se nu till att låsa era egna cyklar ordentligt och förvara dem i lägenheter och bunkrar när ni inte sitter på dem.

Vi ses i skogarna i sommar!

Mvh,
Daniel

Skönt att hojen kom tillbaka, men fan vad otryggt att veta att en fastighetsskötare med full access är skum.

Jag vet inte vad du har för möjligheter att får "rätt", men jag hade nog varit bra mycket mer förbannad än du och krävt ersättning för de kostnader som du haft på grund av detta.

Nu vet jag ju inte ifall det är en fastighetsskötare just. Kanske kan vara någon annan som har en sån nyckel (nyckeltillverkaren?). Jag vet inte, kanske inte ska peka ut någon. Men jag gillar det inte alls. Får se vad HSB säger, de skulle kolla med nyckeltillverkaren.

Nog är jag förbannad! Försöker dock hålla mig lugn när jag pratar med HSB... än så länge. Inbillar mig att jag får bättre hjälp då. Men vi får se. Jag kontaktade hyresgästföreningen och frågade vilka krav jag kan ställa på HSB för ersättning och enligt dem så kan jag inte kräva något alls. Jävligt märkligt. De hänvisade till något i Jordabalken. Polisen sa också att jag inte kan polisanmäla hela "HSB". I så fall den individen som stal cykeln. Men jag vet ju inte vem det är...

Kan inte hjälpa att jag känner mig lite förorättad här. Jag har ju slängt iväg en jävla massa pengar i onödan bara för att HSB inte har koll på sina jävla nycklar. Hur kan jag inte ha rätt att kräva ersättning? Jag fattar det inte.

Hmmm.... jag får väl försöka trampa hårt och slita extra mycket på trappuppgången eller något för att straffa dem istället! =)

Otroligt. Suck.
Skönt att den kom tillbaka, men fy f-n vilken soppa, och extra stök/bök/utgifter för dig!
Mina sympatier.

Borde ju kunna (på deras bekostnad) byta till egna lås på lägenheten som bara du har nycklar till?? Alternativt sätta i ett extralås i dörren på deras bekostnad??

Det där är nog inte första eller sista gången en sån här historia sker. Tyvärr.

Man kan ju tycka att något slags skadestånd borde kunna utgå från bolaget men eftersom en av deras anställda (antagligen) gjort något brottsligt faller bolagets ansvar. Sen kan man ju ta på sig hundögonen och gråta en skvätt för att trycka lite på goodwill-knappen men till vilken nytta...

Vet inte om man får men kanske kan du skriva en varningstext att de finns misstanke om att de verkar som att nån ev har huvudnyckel till alla dörrar, förråd, lgh o.s.v och att de ska vara på sin vakt och fråga om nån har sett nåt.

Tryck upp 1000 ex
Gå till ansvarig på HSB och fråga om de kan hjälpa till att dela ut dem till alla hyresgäster.

De borde få fart på dem :)

Föstår inte hur du kan vara sur på HSB som fixat tillbaka cykeln- hade ju varit lättare och bättre (för ryktet) för dem att bara "bli av med" cykeln. Jäkligt jobbigt förstås att någon som jobbar och har nycklar överallt där stjäl saker. Gött att du fick tillbaka hojjen iaf!

/T

Klart jag kan vara lite sur på HSB. =)

Självklart är det kanon att de fixade tillbaka cykeln, inget snack om det, men det var ju också HSB som såg till att jag blev av med den i första läget. Eller i alla fall en av deras anställda, och jag tänker inte börja försöka hålla isär företaget/varumärket/juridiska personen HSB eller deras anställda som i sin yrkesroll representerar HSB.

I ärlighetens namn är jag ju så klart sur på "personen" som snodde cykeln. Men eftersom jag aldrig kommer få reda på vem det var så får jag ju vända mig till just HSB. Till ingen nytta förmodligen, och kanske har jag inte heller några rättigheter att kräva ersättning (framförallt inte för att jag köpt en ny cykel, det fattar jag ju). Men jag tänker ändå göra ett försök, att deras anställda är oärliga eller att de inte har koll på vem som har deras nycklar har kostat mig pengar. Svårare än så är det inte.

Fast jag är mest glad att cykeln är tillbaka! Nu ska jag cykla min favoritrunda på båda cyklarna och se vilken som är snabbast runt. Sen får jag väl sälja den långsamma eller ge den till min flickvän eller något =)

Det är klart det är HSBs fel i förhållande till dig men de har ändå skött det snyggt tycker jag och min poäng är att om du är snäll mot dem nu så fortsätter de förhoppningsvis likadant i framtiden.
Ja, alltså med undantag av stölderna förstås.

/T

Jo precis, håller med dig helt. Självklart ska jag vara snäll etc. men man känner sig fortfarande lite "kränkt". Svårt att agera korrekt då.

HSB har lovat att hålla kontakt med mig om vad som händer och sista ordet är väl långt ifrån sagt ännu. Jag uppdaterar här ifall det skulle hända något intressant. Om det är okej för admin och alla andra, börjar bli lite väl off-topic här kanske.

Jag är rörläggare! Ibland lånar bi huvudnycklar för att komma in i lägenheterna. Dem går självklart till alla låskolvar i hela området. Dem säger att dem är så jävla noga vilka dem ger ut nyckeln till men i själva verket så skiter dem i det. Så döm inte HSB i förväg . Kan lika gärna vara vem som helst som lånat nyckeln.

Richardmtb skrev:
> Jag är rörläggare! Ibland lånar bi
> huvudnycklar för att komma in i lägenheterna.
> Dem går självklart till alla låskolvar i hela
> området. Dem säger att dem är så jävla noga
> vilka dem ger ut nyckeln till men i själva verket
> så skiter dem i det. Så döm inte HSB i förväg
> . Kan lika gärna vara vem som helst som lånat
> nyckeln.

Fast om de skiter i vem de ger nyckeln till så bör man ju döma ganska hårt faktiskt :)

Men på sätt och vis kan man ju döma HSB ändå. Om de nu lånar ut nyckeln till höger och vänster och skiter i vem som har den. Borde de inte kunna kolla vem som hade en nyckel över påskhelgen då cykeln försvann (fastighetsskötarna jobbade ju inte då). Eller är det konstant så att nycklarna är ute och snurrar?

Jag vill inte påstå att HSB skulle ha intresse av att stjäla min cykel ha ha ha, men de borde ha bättre koll på sina nycklar. Tycker jag i alla fall!

Skönt att du fick tillbaka den. Hoppas att konstigheterna i området upphör nu när det hela är under utredning. Förslagsvis när det gäller gemensamma cykelrum har man lås på cykeln till fast föremål i rummet och en lapp på om vem som äger den och vem man skall ringa om man har synpunkter. Borde åtminstone stoppa spontantjuvar och sådana som tror att det är kvarglömt gods som ingen använder/äger.

Hasse#7 skrev:
> Skönt att du fick tillbaka den. Hoppas att
> konstigheterna i området upphör nu när det hela
> är under utredning. Förslagsvis när det gäller
> gemensamma cykelrum har man lås på cykeln till
> fast föremål i rummet och en lapp på om vem som
> äger den och vem man skall ringa om man har
> synpunkter. Borde åtminstone stoppa spontantjuvar
> och sådana som tror att det är kvarglömt gods
> som ingen använder/äger.

Och ingen kan hävda att de trodde annat heller, vilket är nog så viktigt.

Om man bor i flerfamiljshus (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt etc) så finns
det bara att sätt att vara någorlunda säker på att få behålla lite finare/dyrare cyklar:

När de inte används ska de alltid förvaras i lägenheten.

Det kan vara krångligt, trångt, opraktiskt, smutsigt och en massa annat men min
mycket bestämda uppfattning och mina erfarenheter säger att det är så, alltså:

Cykel i lägenheten = inga stölder

Cykel utanför lägenheten = stölder

Tråkigt, för j-t o s v men ett faktum.

/Fedde

Neerf skrev:
> Hej SebbeK, nä jag jobbar inte på Tuve.
> Jag jobbar i centrala GBG.
> Hurså?

Såg nåt som liknade din hoj i cykelstället på Volvo idag nämligen, därav min nyfikenhet.

Neerf,

Du tro på en perfekt värd, är du perfekt? Är man man inte själv det tycker jag inte man kräva det av andra. Ska varje rum i en ett hus va 100% säkert kostar det ofantliga summor med ständiga byten av nyckler, lås hus och koder och frågan är väll om du som boende är bered att lägga till den kostnaden till din boendekostnad?
Att din cykel försvann är ju inte direkt kopplat till att de fanns en nyckel de kunde ju vem som helst som smitit in i rumet göra.

Va glad att du fick tillbaka din cykel,i rimlighetens namn borde du väll ha väntat lite längre än tio dagar med att köpa en ersättningis cykel ( cyklar kan ju faktiskt hittas komma fram).

-Åke

Tillbaka
Topp