Merida matts special edition-bra köp?

göjje

Medlem
Jag använder min hoj till motion och enstaka långopp, men har tröttnat på min nuvarande som strular på många olika sätt och som har gamla komponenter. Cykeln jag funderar på att skaffa är Merida Matts Special Edition Disc. Handlarn vill ha 10500 kr.Ska jag slå till? Vad är sämst i specen?
Tacksam för tips är

Göran

Size 20L

Speed 27 speeds

Frame Matts MFS Sport Pro

Colour red

Fork Manitou Splice Comp, 100 mm, LO

Rearshock -

Derailleur (front) Shimano Deore XT

Derailleur (rear) Shimano Deore XT

Shifter Shimano Deore XT Rapidfire

Brake lever Shimano Deore Disc

Brake Shimano Deore Hydraulic Disc, 160 mm

Chainwheel Shimano M540 Hollowtech Octalink, 44/32/22

Bbset Shimano ES-30 Octalink

Hub Shimano M-475 Disc

Spokes black

Rim Alex Disc Pro

Freewheel CS-HG50-9

Tire (front) Maxxis Ignitor, 2.10, Kevlar

Tire (rear) Maxxis Dynomite, 2.10, Kevlar

Headset Merida os Tower

Bar IKE Lite Flat

Stem IKE Comp

Saddle IKE Comp

Seat post IKE

Pedal MTB Alloy

Vet inte om det är avgörande för ditt köp men jag har en Matts Sport 500 inköpt i sommras. Det jag har lite problem med är att få sadeln att sitta riktigt fast (samma som denna). Det blir gnissel och knirr i hela cykeln och jag trodde nästan att ramen var sprucken i början. I övrigt är jag helnöjd.

Jag har en Matts Speed Disc och jag är väldigt nöjd. Ifall man bort ser från framgaffeln (RS judy C). Vet ingenting om manitou gaffeln så jag ska inte säga ngt om hur den är.

Men ska du köpa cykeln så tror jag nog att du ska försöka få ner priset lite mer, köpte min för 7995:- se speccs i min profil.

EDIT: Skulle nog kunna tänka mig ge 9000:- för den

Senast redigerad av en moderator:
jag skulle köpt en begagnad om jag vore du.. den budgeten ger inte mycket på nyköpsmarknaden, tyvärr.

Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Erbjud max 7000:- till en början. Gå sen upp till
> absolut max 8000:-. 10500:- är verkligen inget bra
> pris..

Skämtar du?
Med tanke på vad hojjen kostar normalt tycker jag 10500 är ett bra pris för en bra specad hoj. Handlarna ska ju trots allt ha sina marginaler, och marginalerna är inte särskilt stora på cyklar. 7000kr lär inte betyda många kronor till affären, och den lär vi nog vilja ha kvar.

För övrigt en vettig hoj, XT-prylar och en vettig gaffel för pengarna.

Jag köpte en begagnad Merida häromsisten (Hej Staffan) och är mycket nöjd (ny gaffel blir första uppgradering). Ungefär lika sexigt att köra Mazda 626 men whatever. Specen ser ju OK ut men det är mycket reor nu så se till att kika runt ordentligt. Konsensusen på Happy verkar vara att Marin och Konas enklare modeller är prisvärda.

Lycka till med cykelköp
/JojjeM

bobanovic skrev:
> Skämtar du?
> Med tanke på vad hojjen kostar normalt tycker jag
> 10500 är ett bra pris för en bra specad hoj.
> Handlarna ska ju trots allt ha sina marginaler,
> och marginalerna är inte särskilt stora på cyklar.
> 7000kr lär inte betyda många kronor till affären,
> och den lär vi nog vilja ha kvar.

Affären lär ju inte sälja något utan att veta att de går runt på det. Marginalerna på cyklar är tillräckligt stora för att vi ska kunna föreslå bättre priser. Jag hade i alla fall försökt. Man vet aldrig hur sugen handlarn är på att få iväg just den cykel du är spekulant på. Handlarn kommer ju dessutom att fortsätta tjäna pengar på dig som framtida kund vid service etc.

Priset på Merida Matts Special Edition Disc är 12995:- enligt Grahns som distribuerar Merida i Sverige. Varianten utan discar ligger på strax under 11000.
http://www.grahns.se/MainVisaProdukter.asp?hid=39&uid=112&pid=301

Så om du kan köpa hojen för 10500 så är det en bra affär. Om de nu är rätt hoj, och det inte är så att du menar MERIDA MATTS SPEED-D och inte Special Edition som är en aningen dyrare. Om det är så har du möjlighet att pruta 1000-2000 pix skulle jag tro.

Jag köpte en Special Edition -04 för 11595:-. Cykelns svaga punkt var gaffeln, en Suntour SR. Den är nu bytt till Marzocchi Marathon SL och jag är nöjd med resultatet. Bland de övriga komponenterna finns inget som jag har haft anledning att byta eller klaga på.

Efter att ha tittat lite mer på gaffeln så tror jag att det är ett bra köp för de pengarna och som sagt så är jag mycket nöjd med min matts -05! se till att få rätt storlek bara. Så du inte köper en som inte passar bara för att den finns för det priset.

Tack för hjälpen med värderingen! Jag ska försöka pruta ytterligare men handlaren erbjuder mycket riktigt 2500 kr rabatt jämfört med utgångspris (13000). Storleken är OK. Hade ni något mer tips på vad som kan bytas ut förutom sadeln? (Tack andematt)

göjje skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för hjälpen med värderingen! Jag ska försöka
> pruta ytterligare men handlaren erbjuder mycket
> riktigt 2500 kr rabatt jämfört med utgångspris
> (13000). Storleken är OK. Hade ni något mer tips
> på vad som kan bytas ut förutom sadeln? (Tack
> andematt)
>

Sadeln håller jag med om att den kan behövas bytas ut.. böjde en av de där grejorna under redan på 3:e turen. Sedan tycker jag att mitt styre knakar lite konstigt också, ngn som annan som har det problmet?

Kör själv på en Merida matts pro-d.
Jag är mycket nöjd med denna.
Den kanske är lite annorlunda specad, men geometrin är den samma och jag e jävligt nöjd!!
Men jag kan väll hålla med om att du ska försöka pruta lite.
Men du får en mycket fin cykel för pengarna.
Lycka till!!!

Som själv säljare och sålt denna cykel e ju Gaffeln den sämsta "Komponenten" tyvär urusel luft gaffel ifrån Manitou annars funkar ju hojjen för d jag har uppfattat d du ska ha den till.

//Peter

Ja, gaffeln funkade ju inte när jag provade den. Hojen kändes punkterad. Handlarn sa att det berodde på att den inte hade tryck. Kanske bäst att passa sig för undermåliga gafflar?! Någon som kan rekommendera en prisvärd gaffel för en som inte är så petig med vikt och främst vill ha något som funkar och som är enkelt att förstå, serva och ställa in?
Nej, nu är det för vackert väder för att sitta inne. Ut och hoja!

Prisvärd gaffel? RockShox Reba har ju briljerat iår och verkar som att fler och fler väljer den som kompliment till Fox 80 eller 100 RLT tex.
Fördelen med RS är ju att det finns fler i sverige runt om i sverige som kan serva den åt dej om du inte vill det och lättare att få tag på Reservdelar.
Vad jag vet så är det bara Dr.Spoke i Sthlm som servar Fox o sverige.

Men som ja sa annars e hojjen Kanon för en vanlig Motionär som inte kräver mer än att d ska hålla bra och fungera utan problem.

//Peter

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp