Merinounderställ

Akoa

Aktiv medlem
Merinounderställ
Jag pendlar vinterhalvåret med ett merinounderställ vilket är toppen. Behöver sällan tvättas och håller värme även när det är blött. Blir sällan för varmt heller. Dock är det i trasor och behöver köpa nytt. Det är helt fel säsong men är det någon som har tips om ett ställ ni är nöjda med?

Krav är att det är 100% merino men skulle ändå vara fint att ha bättre passform än det gamla jag har om möjligt.

Merinounderställ
Byxor funkar inte för mig, vet inte om jag gör något fel men det tar inte många månader så är de utslitna i grenen. Har testat både Icebreaker och Houdini. Visst kan jag reklamera ett par gånger om året och få ett par nya, men det blir tröttsamt i längden.

Merinounderställ
jomper sa:
Byxor funkar inte för mig, vet inte om jag gör något fel men det tar inte många månader så är de utslitna i grenen. Har testat både Icebreaker och Houdini. Visst kan jag reklamera ett par gånger om året och få ett par nya, men det blir tröttsamt i längden.

Samma här, flossade bibs istället för att hålla värmen.

Merinounderställ
jomper sa:

Ja nu är mina slut men det tog typ 5år. Skumt att dina går sönder så snabbt. Vissa kanske är mer välutrustade eller något? Billigt märke hade jag. Janus. Kostade 500typ för ett set.

Merinounderställ
Använd inte tvättmedel med enzymer då det förkortar livslängden som tusan på ullplagg.

Jag köpte något dhb från wiggle - hyggligt billigt, bra passform och verkar hålla bra.

Merinounderställ
Jag har både något från Icebreaker och flera från XXL och en från planet x. De två sistnämnda kostar ju en bråkdel men kommer säkert från torterade får... Funktionsmässigt märker jag ingen skillnad. Helt klart mer värt att ha tre billiga från xxl än en fin från dyrmärke. Icebreakern är dessutom tunn och känns som om den snart kommer ramla itu (även om den inte gjort det än).

Merinounderställ
Har icebreakers tunnaste som underställ under Tørm-tröjan på överkroppen, tyvärr har det gått några hål på den :-( Vid särskilt kallt ytterligare en tunn, dock kortärmad tröja, testade en något litet tjockare långärmad (janus) över den sköna tunna när det var skitkallt (Janusen kliar om närmast kroppen av någon anledning) men det blev för varmt.

Avklippta ben på ett par merino-långkallingar (för att förebygga skav) under flossade brallorna vid behov. De där dagarna/veckan så minns jag inte om jag drog på hela långkallingarna utöver de avklippta el ej, frös inte ihjäl mig i varje fall (sedan jag åkt och köpt lobsters för händerna dvs).

Märkligt att man aldrig minns vad man klädde på sig när det var skitkallt. Men säger iaf lager på lager av tunnt merino. Och tvättas med flytande Y3 på fintvätt 40, billigt enzymfritt tvättmedel.

Merinounderställ
Aclima Woolnet på överkroppen, om du aldrig behöver visa dig för nån i understället! Man ser ut som en kassler, men fantastiskt bra! Underdelen är också bra, men kanske inte för cykling, jag bara vandrar/springer i långkallingarna.

Merinounderställ
Tant_Trek sa:
Aclima Woolnet på överkroppen, om du aldrig behöver visa dig för nån i understället! Man ser ut som en kassler, men fantastiskt bra! Underdelen är också bra, men kanske inte för cykling, jag bara vandrar/springer i långkallingarna.

Ja den är bra. Det har jag alltid när det är riktigt kallt. Hade föresten -41.8 nu i vinter.

Någon tyckte att Icebreaker var tunna. Icebreaker har ju ett enormt sortiment så det lär finnas tjockare tröjor också om man vill ha det.

Merinounderställ
Aclima är nog det skönaste ullplagget jag haft, reas förövrigt hos CC just nu, köpte två tröjor.
När det är varmare kör jag med underställ i siden från Sidenselma, kanonskönt, även på vintern närmast kroppen.

Merinounderställ
magnil sa:
Något tips på ullundertröja med hål för tummar och lång rygg som inte kostar massor?

Hur tjock? Har en mellanlagerstjock dito (260 g) som är skitskön och har just hål för tummar, går att dra upp i halsen (halfzip) och är längre i rygg. Kostar massor är relativt när det gäller merino, men bra tid att köpa nu då den är nedsatt betydligt.

http://m.addnature.com/icebreaker-apex-ls-half-zip-men-redwoodredwoodclay-477120.html

Rekomenderas! Ser rätt bra ut också.

Merinounderställ
Aliide sa:
magnil sa:
Något tips på ullundertröja med hål för tummar och lång rygg som inte kostar massor?

Hur tjock? Har en mellanlagerstjock dito (260 g) som är skitskön och har just hål för tummar, går att dra upp i halsen (halfzip) och är längre i rygg. Kostar massor är relativt när det gäller merino, men bra tid att köpa nu då den är nedsatt betydligt.

http://m.addnature.com/icebreaker-apex-ls-half-zip-men-redwoodredwoodclay-477120.html

Rekomenderas! Ser rätt bra ut också.

Tack, den verkar bra men skulle föredra utan dragkedjor. Behöver inte ha hög hals heller då jag alltid har buff för att även kunna dra upp för ansiktet.

Merinounderställ
cosmos sa:
Har en Icebreaker, går långt ner i bak och har hög hals. Hål för tummarna. Rekommenderas!

Jag har kört diverse olika Icebreaker, både tunna och tjockare lager, och alltid varit mycket nöjd. Lite onödigt dyrt men enormt bra funktion, sköna att bära (kliar inte) och snygga.

Merinounderställ
På överdelen funkar Icebreaker bra för mig, det är bara byxorna som slits. Det sista paret Houdini cyklade jag öht inte med eftersom jag trodde att det var vad som ställde till det. Brukar tvätta ullkläder med Änglamarks flytande enzymfria tvättmedel.

Merinounderställ
jomper sa:
Jag kör syntet för benen. Ganska tunna från Craft, håller precis värmen även under -10.

Merinounderställ
+1 på Aclima

Sen har jag även sånt i nät för temperaturer typ nu - funkar kanon.

Sen testade jag Super Natural - klart över förväntan för de 300 kr jag gav.

Merinounderställ
Smartwool säger jag (f.d Ullfrotte?). Har bara deras halvtjocka men det har hållit i 10 år.
Är väl det som försvaret valde. Plus att de är sydda i Svedala.

Merinounderställ
me.I.am sa:
maxel sa:
Enligt Råd och Rön funkar inte tvättnötter bättre än att tvätta i bara vatten. Fast att tvätta i bara vatten funkar ganska bra.

http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/tvattmedel-alternativa/

Nu borde någon bli kränkt ;-)

Trist med fakta

Det ska ju dock sägas att de bara tittar på fläckborttagningsförmåga. Tvättnötter funkar kanon till all annan typ av vardagstvätt. Vi har kört bara tvättnötter i fem år nu med tillägg av galltvål eller såpa när det behöver lösas fläckar och ättika när nåt luktar ovanligt illa. Alldeles utmärkt när man är allergisk mot vanligt tvättmedel och otroligt skonsamt.

Merinounderställ
Jag har, Aclima, Icebreaker, Smartwool och Janus. Numera använder jag nästan bara Aclima på överkroppen, iaf vintertid när jag toppturar åker alpint har jag även aclimas woolnet på benen. Funkar skitbra, men är helt omöjliga att tvätta tycker jag. Så jag ska gå över till handtvätt/bara blaska upp. De krymper nåt överdjävulskt och tappar formen. Då jag inte skäms för mig har jag spankulerat runt på både afterski och i främmande stugor iklädd woolnet på både över och underkropp. Jag väljer att se det som lite småsexigt :)

I övrigt tycker jag generellt att Icebreaker håller lite bättre än Smartwool, men Smartwool är lite varmare. Den förstnämnda är oftare lite mer tätstickad än den sistnämnda.

Merinounderställ
Jag har provat lite olika fabrikat.
- Stormberg, billigt men usel passform efter några tvättar
- Ullmax, billigt men inte så skönt, tendens till kli.
- Icebreaker, har en tunn T-shirt (150gr/m2), fantastisk på sommaren. Inte så bra som underställ.
- Devold, mitt favorit ullmärke just nu. Jag har två långärmade tröjor av typen Wool Mesh.
Finmaskigt nätmaterial på rygg och bål. Bra passform, bra hållbarhet.
https://www.devold.com/en-GB/wool-mesh-man-shirt/?p=152-224&c=950
Rekommenderas!

Merinounderställ
Jag har tuggat igenom en massa merinotröjor och vissa är skönare än andra, bättre passform och skönare tyg.
Min favorit har varit smartwool. Eftersom funktion samma, de går sönder fort, och passformen märks mest när jag stigit av cykeln och är på väg till duschen, så tycker jag inte smartwool är värt pengarna. Nu testar jag bambu istället, och är riktigt nöjd.

Annars kommer jag nog prova itabs ovan. Itab har också bambu.

Merinounderställ
Har ett par Aclima woolnet som fungerat bra ända tills nyligen då de börjat falla sönder i småsmulor. Problemet uppkommer i sidorna där det inte är "nättyg". Provar nog annat märke till kommande vinter.

Merinounderställ
Många underställ har ju blandat i andra material för att få bättre passform. Det jag gillar mycket med merino är ju att det inte behöver tvättas så ofta för att det inte luktar illa. Börjar era underställ lukta om det är polyester i eller är det lugnt?

Tillbaka
Topp