Mest och best AM hojj för pengarna 2014

Mendel skrev:
-------------------------------------------------------
> @johanhej Radon Slide 150-E(160mm slag fram) är
> inte helt optimal enligt mig. 160 mm slag
> kombinerat ned 67,4 i styrvinkel känns lite
> omodernt - med så mycket slag hade jag kollat
> efter något flackare - alt med den styrvinkeln
> hade jag kollat efter något med mindre slag.

Menar du att cannondalen har en geo som liknar denna? La också märke till att jekyllen hade väldigt brant gaffelvinkel.

Aha, men jag menade att slide 160 verkade intressant (650b modellen alltså!). 160an är flackare.

En specialized enduro hade inte varit fel, men får vara begagnat isf. Kollat geon för dessa, och de verkar förfärligt stora. 457 mm reach på largen.

Lapierre spicy eller zesty, cyklar som nog vunnit i princip alla tester de varit med. Instegsmodellerna tycker jag är prisvärda och de jag skall sikta på till våren.

Hörrni måste bara kolla med er som kan detta jag har 71.5 i styrvinkel därfram gör det min hoj orolig & ostadig fram i eller??? För jag kör ju snabbt på den utför men skulle det vara mycket stabilare på en Honzo som har 68 grader eller blir en sån hoj mera son en HD chopper vill bara få lite klarhet i detta då alla snackar ramar å vinklar.
Tack :)

Om man får drömma: Santa Cruz Bronson. Dock inte billig, kanske heller inte mest cykel för pengarna. Men jag gillar den.

Mendel skrev:
-------------------------------------------------------
> Begagnat? Marknaden börjar fyllas på nu när
> hysterin har lagt sig lite.
>
> Canyon och YT är bra bang for the buck. Strive,
> Spectral och wicked(650b, pro, etc) skiljer sig
> ganska mycket åt.
>
> Det enda jag har att gnälla på min hojj är att
> den kom i tredelat men 600 för bash och styrare
> känns överkomligt.
>
> Scott Genius gav inget förtroende när det börja
> luta utför på de få testrundor jag körde på
> polarens hojj.

Vad är det som skiljer Strive, Spectral och Wicked så mycket åt? Vad har de för för- och nackdelar? Jag kör en lätt HT-hoj nu, men vill ha något som jag kan kötta på lite mer med. Samtidigt vill jag hålla vikten nere när jag vant mig att trampa på min flugviktscykel :-)

Från 68,5 ° HA, 130 mm fjädringsväg, 29" till 66°, 170 mm fjädringsväg, 26".
_____________________________________________________________________________________________________

Spectral - 650b eller 29", 140 resp. 130 mm fjädringsväg, 67° resp 68,5° HA, finns att få med RS eller FOX.

Strive - 26", 160 mm fjädringsväg, 66,5° HA, finns att få med RS eller FOX.

Wicked - 26" eller 650b, 170 - 160 mm fjädringsväg, 66° HA, RS eller BOS.

Storleken på ramarna skiljer sig åt också(reach, hjulbas etc), så en bra spridning mellan fultyskarna på liknande typer av hojjar helt enkelt.

....

Jag är ingen expert på det här med cyklar men har kollat runt en del innan jag gjorde mitt senaste köp. Jag hade kollat på Spectral om vi håller oss till dom ovanstående modellerna, utifrån din korta beskrivning.

Någon annan kanske vill väga in?

Senast ändrad:
Visserligen lite OT (eftersom detta handlar om en mera stigorienterad hoj...) men läste just denna recension av Boardmans nya 650b: http://m.bikeradar.com/mtb/gear/cat...nsion/product/review-boardman-fs-pro-14-47855
Med tanke på vad det är för komponenter på'n så får den nog anses som "väldigt mycket för pengarna", den relativt branta styrvinkeln till trots (men det går ju att ordna med ett WorkComponents AngleSet)

// Larsa

Här är den: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=107291
IMG_1247.JPG

Tillbaka
Topp