Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Revelation känns som ett praktiskt val, för den går ganska så enkelt att uppgradera till Pike-nivå.Vilken eller vilka av dessa gafflar är mest prisvärda eller presterar bäst? Det är gafflar som sitter på cyklar jag är intresserad av.
Rockshox recon RL
Rockshox 35g
Rockshox revelation
Rockshox sektor
Marzocchi bomber z2
När det gäller prisvärdhet på en färdig cykel får man ju kolla på hela paketet..
För Rockshox så hänger väl prestandan generellt ganska bra ihop med priset förutom att gafflarna kan ha lite olika användningsområden. Det kanske är viktigare att ha rätt travel än en gaffel ur högsta serien när man köper cykel?
Revelation är den högsta nivån av Rockshox (av de du listar), kan du få den i ett övrigt bra paket så borde det väl vara bästa valet förutsatt att det är inom din budget. Kan man lägga till 1000-2000kr för att få en bättre gaffel när man köper en cykel så är det en bra idé eftersom det är dyrt att uppgradera i efterhand. Dock brukar även andra komponenter (som man kanske inte behöver/vill ha) följa med så nästa nivå blir ofta 3-5000kr dyrare. Jag brukar försöka hitta en sweetspot pris/prestandamässigt när jag köper cyklar, och sedan med tiden uppgradera de grejer som fungerar mindre bra.
Marzocchi-gaffeln vet jag inte mycket om men den har fått bra recensioner utifrån vad jag läst mig till. Frågetecken kan ju vara hur det fungerar med service och reservdelar.
Marzocchi Z2 valdes till mest prisvärda gaffel när den kom av Pinkbike.
De verkar verkligen gilla den dessutom.
/T
Det är väl allmänt känt att Marzocchi nu för tiden ägs av Fox och motsvarar Fox billigaste produkter, med billigare material i tex innerrören.
Marzocchi Z2 är samma som Fox 34.
Det är rätt mkt som skiljer, olika dämpare tex?
Men i grunden är det väl iofs en 34.
/T
Med RS Revelation berör det mycket på modellen. Enklaste med Solo Air fjäder och Motion Control dämpning är inte så imponerande och är samma som en Reba, men tuffare (och styvare). Jag hade en Revelation med DebonAir och nya Charger RC dämparenhet och den är (nästan?) identiskt med min nuvarande Pike Select, en jättebra gaffel! Vet inte om Pike Select också har SKF tätningar och nya olja.
Revelation RC är det på transmittern men det står inte om det är debonair på alpkits hemsida.
Men av dom listade Rockshox-gafflarna är det väl fortfarande den bästa? Och kan vara mest "prisvärd"...Revelation RC har DebonAir, men "Motion Control RC" dämpare, inte Charger RC, tyvärr.
Men av dom listade Rockshox-gafflarna är det väl fortfarande den bästa? Och kan vara mest "prisvärd"...
Revelation RC har DebonAir, men "Motion Control RC" dämpare, inte Charger RC, tyvärr.
vad är skillnaden på motion control och charger?
har du testat bombern ?
Motion Control är enkelt. Funkar bra vid en slag, men blir stum vid flera slag kort efter varandra (t.ex. på rotmattor). Charger RC dämpare är jättebra, jag känner ingen stor skillnad med Charger 2.0.
Jag har aldrig provat bombern. Den är relativt billig, men verkar vara bra.
okej. det låter lite som de dom skriver om bombern i reviews.
varför skulle man vilja ha det så?? det är väl bättre att cykeln är styv och alert vid tramp i lätt terräng och mjuknar när det blir stökigt.Motion Control är enkelt. Funkar bra vid en slag, men blir stum vid flera slag kort efter varandra (t.ex. på rotmattor). Charger RC dämpare är jättebra, jag känner ingen stor skillnad med Charger 2.0.
Jag har aldrig provat bombern. Den är relativt billig, men verkar vara bra.
varför skulle man vilja ha det så?? det är väl bättre att cykeln är styv och alert vid tramp i lätt terräng och mjuknar när det blir stökigt.
ungefär som vanlig anti-squat, blir mjukt när man slutar trampa. enkel och bra funktion, och gör låsning av fjädringen från styret onödig.