Mest prisvärda mountainbike mellan 5.000-10.000:-

På jakt efter en ny mountainbike i prisklassen 5.000-10.000:- som jag kommer använda för att cykla mest på grusvägar men även en del på asfalt och ibland någon stig i skogen. Cyklar bara för motion och för att det är ett skönt att kul sätt att komma ut och få frisk luft på.

Har kollat runt en del på bl a Sportson och Cykloteket och finns så många olika märken och modeller att välja på att man blir helt utmattad innan man ens satt sig på cykeln :-) Två märken som verkar populära och som har flera olika modeller i den prisklass jag är intresserad av är Scott och Trek.

Scott har en modell/serie som heter Aspect som i sin tur finns i både en 900-serie och en 700-serie (och kanske ännu fler). Där resp av dessa sen finns som 960, 950, 750, 740 osv. Som jag förstått det betyder lägre nummer när det gäller Scott bättre komponenter när man kollar på de sista två siffrorna. Skillnaden mellan 7 resp 9 i början är jag osäker på vad det står för.

När det gäller Trek verkar det vara modellen Marlin som många gillar. Där jag såg något klipp som beskrev skillnader mellan Marlin 4->Marlin 8. Där man slog fast att Marlin 6 var den mest prisvärda.

Var klart lättare att köpa cykel för ca 30 år sen när jag köpte min nuvarande mountainbike som tyvärr gått sönder.

Vet att det även finns ännu billigare att få tag i på t ex XXL och Biltema. Anledningen att jag siktar mellan 5-10' är att jag tänker att det rimligtvis innebär lite högre kvalitet plus att det känns lite skönt att välja ett välkänt märke.

Tack på förhand för de tips ni har att bjuda på!

Medhåll på ovan.
Om du ändå är intresserad av nämnda cyklar så kolla att de åtminstone har luftgaffel och TA (genomgående axlar på hjulen).

Grand Canyon ser ut som något man kan börja med. Hydrauliska bromsar, TA och luftgaffel.

Japp undvik "finmärkena" som pesten i denna prisklassen om det inte är någon jätterea.
Jag tycker du ska satsa på 12 växlat med hydraulisk grupp och genomgående axlar som nämnts tidigare.

Radonen som länkats ovan är väldigt mycket cykel för pengarna, vill du hålla dig inom budget skulle jag satsa på den.

Grand canyon AL 6 föredrar jag nog personligen, delarna är väldigt lika den på radon men geometrin känns lite mer lämplig för den typen av cykel tycker jag då det skiljer en del på styrvinkeln. Något modernare på canyonen i mitt tycke, men jag tror du blir nöjd med vilken som.

Det tråkiga svaret är att du inte kommer få någon "prisvärd" cykel från Scott eller Trek i den prisklassen. Om du har möjlighet att gå upp ett par tusenlappar i budget så är det bättre att kolla på t.ex. Canyon eller Allebike / MB31.
Tack för dina tips och för en totalt okunnig inom det här området som jag själv, vad är det jag får för de extra pengarna som jag inte får ifall jag köper någon av de cyklarna jag kollat på för ungefär halva priset?

Inte så sugen på att beställa en cykel jag inte ens sett IRL eller än mindre kunnat prova innan jag köper den och i det här fallet verkar det inte ens vara inom Sverige utan från Tyskland.

Däremot den du länkade hos Biltema för 5' verkar ju faktiskt inte så tokig utifrån vad ni sagt är viktigt och det jag själv lyckats lära mig. Som att ha luftdämpare och hydraliska skivbromsar. Där känns det i mina ögon iaf som man får en hel del för pengarna och säkerligen fullt tillräckligt till hur jag kommer använda den.

Ska nog ta en sväng förbi Biltema och kika på den 👍

Tack för dina tips och för en totalt okunnig inom det här området som jag själv, vad är det jag får för de extra pengarna som jag inte får ifall jag köper någon av de cyklarna jag kollat på för ungefär halva priset?
Du får bättre komponenter över hela brädet. Dvs bättre gaffel, bromsar, växlar, hjul och till och med bättre slitdelar som däck. Du får De ”fina” märkenas modeller i det här prissegmentet har dessutom ofta en utdaterad navstandard där andra märken kör med den senaste standarden med genomgående axlar.

Jag skulle gissa att du behöver lägga ungefär dubbla pengen på en Scott eller Specialized för att få samma komponenter som på en Radon, Canyon, MB31 etc.

Inte så sugen på att beställa en cykel jag inte ens sett IRL eller än mindre kunnat prova innan jag köper den och i det här fallet verkar det inte ens vara inom Sverige utan från Tyskland.
Det kan jag förstå. Tyvärr är det på nätet ifrån Tyskland som de mest prisvärda cyklarna säljs. Scott & Trek tar väldigt mycket mer än Radon, över budgeten, för liknande cyklar med 1x12, luftdämpare, TA...

Däremot den du länkade hos Biltema för 5' verkar ju faktiskt inte så tokig utifrån vad ni sagt är viktigt och det jag själv lyckats lära mig. Som att ha luftdämpare och hydraliska skivbromsar. Där känns det i mina ögon iaf som man får en hel del för pengarna och säkerligen fullt tillräckligt till hur jag kommer använda den.
Yosemiten har luftdämpare i gaffeln, dock av en enkel sort.
Fortsatt negativt så har den tyvärr "utdaterade" quick release QR axlar istället för moderna genomgående through axle TA axlar.
Men å andra sidan har den Shimano Deore 1x och hydrauliska skivbromsar. Bästa nyköpet under 5K IMO. Men självklart finns det andra bättre under 10K.

Vad är det jag får för de extra pengarna som jag inte får ifall jag köper någon av de cyklarna jag kollat på för ungefär halva priset?
Bättre växlar, bättre dämpargaffel med luftdämpare, TA through axle, bättre däck med bättre gummiblandning, bättre hjul i vissa fall med maskinlager, bättre vevlager, i vissa fall name brand på grepp, styre, sadel, sadelstolpe och pedaler.

Senast ändrad:
Men självklart finns det andra bättre under 10K.
Kan du ge några exempel som går att köpa i fysisk butik här i Sverige, gärna i Stockholmsområdet?

Skulle kunna lägga 10 istället för 5 ifall jag då vet att jag får en mycket bättre cykel. Vill bara försöka undvika att lägga ut extra pengar på saker som jag med min typ av cykling ändå inte kommer märka av/ha någon större glädje av.

Som jag skrev i mitt första inlägg, i mitt fall handlar det inte om någon avancerad cykling i skogen utan bara vanlig cykling mest på grusvägar, ibland asfalt och vid tillfälle kanske en sväng på någon stig i skogen.

Kan du ge några exempel som går att köpa i fysisk butik här i Sverige, gärna i Stockholmsområdet?

Skulle kunna lägga 10 istället för 5 ifall jag då vet att jag får en mycket bättre cykel.
Inte mycket bättre. Men en del. Upp till 11/12s i vissa fall, genomgående bättre gafflar, ibland TA, modernare geometri samt på Cannondale Habit sitter det en dropperpost.

Cykelkraft ACTIVE 2022 Bolt SX12 29 SRAM SX Eagle 1x12s 34/11-50T BDT Dare 32 Air 29" QR 100mm Zoom HB-275 160/160mm HTA 67,5° 8 514 kr

Cykelkraft Active Trick X12 29 SRAM SX Eagle 1x12s 34/11-50T BDT Dare 32 Air 29" QR 100mm Zoom HB-875 160/160mm 9 211 kr 8 569 kr

Cykelkraft Active Bolt 120 29 Shimano Deore M6100 1x12s 11-50T RockShox Judy Silver TK, Solo Air TA Boost 100mm Shimano BR-MT200 180/160mm HTA 67,5° 9 989 kr 9 229 kr

Cykelkraft BH Spike 3.0 Shimano Deore 5100 1x11 11-51T SR Suntour Raidon RLR Remote Lock 100mm Shimano MT200 180/160mm HTA 68,5° 9690 kr

Cykelkraft Cube Attention Pro Shimano Deore M6100 1x12s 32/10-51T SR Suntour X1 100mm Shimano BR-MT200/UR300 160/180mm? HTA 68.5° 14,7 kg 9 990 kr

Cykelkraft Rock Machine Torrent 30-29 Shimano Deore/Alivio 2x9s 36-22/11-36T RST Aerial 100mm QR Clarks CLOUT1 180/160mm HTA 69° 14.00 kg 8 210 kr

Cykelkraft Rock Machine Torrent 60-29 Shimano Deore M5100 34/11-51T RockShox Judy TK Air 100mm QR Shimano BL-MT4100/BR-MT410 180/180mm HTA 69° 13.75 kg 9 990 kr

Cykelkraft Superior XC 899 Shimano Deore 5100 1x11s 32/11-51T RST Aerial 120mm QR Shimano BR-MT200 180/160mm HTA 69° 14.30 kg 8 490 kr

Fix My Bike Kona Cinder Cone 2024 Shimano Deore 1×11s 11-51T RockShox Judy Silver TK Solo Air 100mm Alhonga HT472 180/160mm HTA 68° 13000:- 9900:-

TCM Cykel <10K 1x Luftgaffel

TCM Cannondale Habit HT 3 Microshift Advent X 1x10s 11-48T SR Suntour XCR LO Boost 29 130mm TA Shimano MT200 180/180mm Tranz X Dropperpost HTA 64° 12 999 kr 9 990 kr

TCM Cannondale Trail SL 4 2025 Shimano Deore M5100 1x11? 2x11? microSHIFT Advent X 1x10? SR Suntour XCR-RL 100mm Boost TA Shimano MT200 HTA 68° 10 990 kr 9 990 kr

TCM Merida Big.Nine 200 Shimano Deore M5120 1x10 11-46T Suntour XCR32 LOR 100 mm Tektro M275 180/160mm HTA 70° 10 990 kr 8 690 kr

TCM Specialized Rockhopper Elite 27,5 Shimano Deore M5100 1x11 11-51T RockShox Judy Solo Air QR Shimano BR-MT200 180/180mm HTA 68° 13 690 kr 9 999 kr

TCM Orbea Alma H30 Raidon Shimano Deore M6100 1x12s 11-51T SR Suntour RAIDON 32 RLR 100mm Boost Shimano MT201 HTA 68° 13 790 kr 9 990 kr

Senast ändrad:
Scott har en modell/serie som heter Aspect som i sin tur finns i både en 900-serie och en 700-serie (och kanske ännu fler). Där resp av dessa sen finns som 960, 950, 750, 740 osv. Som jag förstått det betyder lägre nummer när det gäller Scott bättre komponenter när man kollar på de sista två siffrorna. Skillnaden mellan 7 resp 9 i början är jag osäker på vad det står för.

7 och 9 syftar på hjuldiameter

7 för 27,5” och 9 för 29”

I övrigt rekommenderar jag varmt att följa råden i tråden och köpa något av de mindre välkända märkena. För instegsmodeller blir det stor skillnad och så har det varit sedan jag började med mtb för 25 år sen.

(När priserna ökar blir marginalen som läggs på för märket inte lika tydlig även om den finns kvar.)

Biltemacykeln ser inte så värdelös ut som de brukar. Gissar det är en del sparat på nav, lager, hjul (inkl däck). Och one size fits all förstås.😛

Biltemacykeln ser inte så värdelös ut som de brukar. Gissar det är en del sparat på nav, lager, hjul (inkl däck). Och one size fits all förstås.😛
VEE Rail Rocco. Budgetmärke, men inte så snålt för prisklassen väl. Inget Cheng Shin eller No-name i alla fall...
Dock sitter det INNOVA PRO X-BOBCAT på en annan bild. 🤔

3 storlekar. Small 27.7", Medium 29" & Large 29". De är dock olika produkter, så man kan inte välja storlek på produktsidan, utan måste navigera in på en annan produkt.

Senast ändrad:
Hade jag letat cykel för dit tilltänkta användningsområde hade jag inte letat efter en mountainbike.
Funderade själv på vilken typ av cykel som skulle vara bra men kom fram till att det är mountainbike som gäller om man som i mitt fall även cyklar på stigar i skogen ibland med stenar och stubbar osv?

Senast ändrad:
ska en inte cykla fort på knixig stig får en otroligt mycket cykel för pengarna begagnat nu. äldre xc-cyklar med mer avslappnad "omodern" geometri, framväxel och ingen dropper är perfekta för grus, asfalt och enklare stig.

Ute efter en ny cykel. Både för att enkelt kunna gå tillbaka dit där jag köpte den om jag skulle få problem men även för att det är roligare med en helt ny cykel, speciellt när man köper cykel så sällan som jag gör.

I den prisklassen och måttlig motion är det 100% begagnat som gäller. Det du får nytt är tungt och billigt. Det håller dåligt och ger ingen glädje. En 5 år gammal MTB har fortfarande mycket liv i sig, du kommer få mycket roligare och även om delarna är slitna så kommer högre klass på dem göra att de lever längre än den nivå du får om du köper nytt.

Funderade själv på vilken typ av cykel som skulle vara bra men kom fram till att det är mountainbike som gäller om man som i mitt fall även cyklar på stigar i skogen ibland med stenar och stubbar osv?
Trekking cykel med en bra dämpargsffel kanske också skulle kunna funka?

Cannondale Quick CX 3 9 990 kr

Canyon Pathlite 6 Shimano Deore M6100/Deore XT M8100 1x12s 36/10-51T Suntour NRX-D Air 75mm Shimano MT200 160mm 13.14 kg 14.499 SEK 10.999 SEK

Marin DSX FS bikeINN kr 18749.99

Eller en flat bar gravel?

Cykelkraft ACTIVE Wanted Gravel Max 9 microSHIFT ADVENT 1x9s 36/11-42T Shimano BR-MT200 160/160mm 10 989 kr

Senast ändrad:

Ska nog ta en sväng förbi Biltema och kika på den 👍
Jag tänker att Biltema-cykeln kommer funka fint för det du vill ha en mtb till.

Gissar att främst vikten på hela cykeln och hjulen/däcken plus rullmotsånd kommer vara det som du kommer märka av.

Så...

1:a plats. Biltema
2:a plats. MB31 om du vill lägga ca åtta tusen till på en riktigt bra HT.

Hade jag letat cykel för dit tilltänkta användningsområde hade jag inte letat efter en mountainbike.
Tänker lite likadant. Låter inte som att stökig stig står på menyn allt för ofta. Valfri "pendlare" med stel gaffel, rakt styre och någonstans runt 40mm däck tänker jag då. Man kommer långt på enklare stigar med stel gaffel, man tappar vikt och kostnad på det också.

Slutade med att jag gick emot alla rekommendationer här inne tror jag 😊

Blev en ny märkescykel och inte med de bästa komponenterna men höll mig därför under 10.000:- - en Scott 950 EQ för 7.995:- från Sportson som ligger i närheten av där jag bor. Känns både tryggt och smidigt och fick 1 års fri service på köpet.

Varit ute en sväng för första gången idag och kunde inte vara mer nöjd 🙂 Otroligt skön och lättcyklad när jag jämför med min gamla. Väldigt skönt med dämpare där fram också efter att aldrig haft det tidigare på en cykel. Fjäder istället för luft men fullt tillräckligt för min del och funkade kanon idag när jag var ute och körde på några stigar osv med rätt knöligt underlag. Uppskattade även att den kom färdig med skärmar som sitter väldigt bra. Så man slipper skita ner sig alltför mycket när man cyklar i dåligt väder.

Även om det slutade med att jag gick emot många av era råd både om att inte köpa märkescykel, inte köpa ny cykel osv vill jag iaf tacka för era tips och önska er alla en skön cykelsäsong 2025 👍

Richard

Bilagor

• 20250321_095906.webp
    20250321_095906.webp
    597.5 KB · Besök: 125
Slutade med att jag gick emot alla rekommendationer här inne tror jag 😊

Blev en ny märkescykel och inte med de bästa komponenterna men höll mig därför under 10.000:- - en Scott 950 EQ för 7.995:- från Sportson som ligger i närheten av där jag bor. Känns både tryggt och smidigt och fick 1 års fri service på köpet.

Varit ute en sväng för första gången idag och kunde inte vara mer nöjd 🙂 Otroligt skön och lättcyklad när jag jämför med min gamla. Väldigt skönt med dämpare där fram också efter att aldrig haft det tidigare på en cykel. Fjäder istället för luft men fullt tillräckligt för min del och funkade kanon idag när jag var ute och körde på några stigar osv med rätt knöligt underlag. Uppskattade även att den kom färdig med skärmar som sitter väldigt bra. Så man slipper skita ner sig alltför mycket när man cyklar i dåligt väder.

Även om det slutade med att jag gick emot många av era råd både om att inte köpa märkescykel, inte köpa ny cykel osv vill jag iaf tacka för era tips och önska er alla en skön cykelsäsong 2025 👍

Richard
Huvudsaken är att du är nöjd och den bästa cykeln är den som används. Att vissa utav oss hade andra råd spelar mindre roll i sammanhanget.

Grattis till den nya cykeln.

...och drygt 3 veckor och runt 10 cykelturer senare har jag nu lagt ut cykeln till försäljning bl a här på HappyRide men har även annons på Blocket.

Gillade verkligen cykeln men ångrade i efterhand att jag var dumsnål och inte köpte en heldämpad cykel. Under alla år jag cyklade runt på min 30 år gamla Peak MTB utan dämpning vare sig fram eller bak brukade jag alltid tänka att när dagen väl kommer att cykeln inte håller ihop längre ska jag unna mig en riktigt fin och heldämpad cykel.

Så...i helgen inhandlades en Scott Spark 930. Bara hunnit vara ute några rundor men känner redan hur mycket jag gillar heldämpat och att det var väl värt pengarna. Speciellt med tanke på att jag hoppas kunna njuta av den under många års tid framöver.

Ifall någon här känner någon som är intresserad av min Scott Aspect 950 EQ har ni direktlänk till annonsen ovan.

Här en bild på nya cykeln. Bortsett från hur skön den är att cykla på tycker jag den är sjukt snygg och stilren...även om jag redan "smutsat ner den" med skärmar, lampa och ringklocka 😉

Bilagor

• 20250414_181123.webp
    20250414_181123.webp
    893.8 KB · Besök: 119
Tillbaka
Topp