Metall belägg på bromsskivorna för resin only?

Hej!

Jag har nyligen köpt nya bromsskivor till ett nytt hjulset och såg precis att det står Resin pad only på dem. Vad kan hända om jag kör med metallbelägg på dem, som mina bromsar har?

Jag tänker samma som Jonte, och har också kört med "resin only" och inte mörkt något.
Eventuellt kanske man inte får ut lika mycket kraft eller att skivorna slits mycket fortare än "godkända" skivor i långa branta åk där man bromsar skivorna sk!tvarma och eller vill få ut det sista unset bromsfriktion.

Det är tydligen skillnad i metallen mellan skivorna. Dom ena är värmebehandlade (kostsam process) och dom andra inte. Minns inte vad som var vad, men det gjorde att samma material blev starkare vid värmebehandling. Nu killhöftar jag lite från minnet, men tror det var ”resin only”-skivorna som var de billigare och icke värmebehandlade.

Så om du kör metallbelägg på resin only-skivor så kan du överhetta skivorna och dom blir sneda, och det kommer att slita skivorna snabbare.

Men ska tilläggas att jag inte har någon egen erfarenhet. Det är säkert fine och går att köra med som ovan säger, men det är väl lika bra att kosta på nya skivor också medan du håller på?

Edit: Såg nu att det var nya skivor och inte nya belägg, så missförstod dig lite. Men om det är LVG du kör köp nya belägg som är resin. Finns överallt och är billigt. Kommer vara tystare än dina tidigare bromsar också.

Om det är grus/MTB så låter jag andra inflika..

Tack för snabba svar!

Provar med att köra med dem och hoppas på det bästa.

Beställer ev ett nytt set med skivor, som tål metallbelägg, för säkerhets skull.

Tillbaka
Topp