Microshift Advent X recension (så småningom)

aribr

Aktiv medlem
Lyckades klikka hem Microshifts nya Advent X grupp som jag tänkte prova i år.

Iom att det kanske finns andra intresserade så tänkte jag ge en liten recension när jag har några mil på gruppen. Just nu kan jag bara ge ett första intryck.

Idag kör jag MTB på Shimano 11 delat (xt/slx) och har gjort det i en längre period. Shimano grejerna funkar, är billiga och relativt slitstarka. Jag har alltid föredragit Shimano över Sram men kan väl erkänna att det var ett tag sen jag drog i en dyrare Sram växel. Har Sram Apex på pendelcykeln och det funkar förvånansvärt bra, även fast känslan är rätt plastig jämfört med Shimano grejerna.

Varför just microshift? Jag ser inte vitsen med så många växlar som vi har just nu. Jag sitter i kanske 7 av växlarna mesta tiden på min 11-46 kasset. Såg att Box kom ut med en high-end 9 delad grupp som väckte stort "vill ha" begär men priset är crazy. Därfor blev jag rätt så peppad när jag såg att microshift släppte en 10 delad grupp som inte inkluderade en kasset som vägde över halva kilot och hade en relativt stor range (11-48). Gruppen köptes så fort den dök upp på Bike24 för lite för mycket pengar, tror det landade på 160 euro (plus kedja men ink. Frakt). Gruppen måste nog under 11 delade SLX i pris för att konkurrera, och då måste den bli ung. 20 euro billigare.

1. Första intryck

Gruppen kommer i det som, enligt mig, är den perfekta presentationen av cykel prylar, bruna kartonger (varför spandera resurser på en kartong med en massa plast och skit?). Ifs så var delarna i plastpåse men ok, nära iaf.

20200508_143505.jpg

Så ser gruppen ut:

20200508_143644.jpg

Kvalitetsmässigt så känns både kassetten och växelreglaget mycket bra för pengarna, betydligt bättre än förväntat. Bakväxel å andra sidan känns lite billigare. Trissorna är plastiga och gjutmärken finns här och där. Clutchen är dock stark!

Jag gillar verkligen känslan i växelreglaget (utan att ha monterat något). När man växlar ner så känns det som en blandning mellan shimano och sram och när man växlar upp (i hårdare växel) känns det lite mera som Sram, dvs relativt klikkigt. Man kan också bara växla en växel hårdare åt gången, men funktionen att växla 2 åt gången kommer jag inte sakna iom att jag felväxlar ibland på Shimano när jag ska gå ner kassetten.

Vikten hamnade på den exakta uppgivna vikten för både kassetten och växelreglaget medans bakväxel var 10g tyngre. Det är fortfarande en relativt lätt grupp (totalvikt ung 870g).

En annan sak att tänka på är att jag tror att kedjan som jag köpte (en connex) har för få länkar för att passa, vi får se när jag provmonterar (vantar på ett hjulpar).

Samanfattningsvis så verkar kvaliteten vara bra för pengarna, ung. som SLX. Det kommer tyvär kanske dröja nån vecka innan jag kan prova gruppen, men det blir spännande att se om Microshift kan konkurrera med de stora S'en eller om det faktiskt är microSHIT.

Senast ändrad:

bokaj

Aktiv medlem
Kul tråd! Jag är inne på samma spår som du, vad ska man med alla växlar till? Kör 10-delat idag (10-36), inväntar leverans av annan cykel med 12-delat. Misstänker att jag kör slut på den kassetten och sen återgår till 10 delat och då är microshift väldigt intressant!

Elektro_71

Aktiv medlem
Hur har det gått? Jag funderar på samma grupp för att väcka liv i en lite äldre mtb som förtjänar ny drivlina, men inte för dyr.

aribr

Aktiv medlem
Riktigt nöjd efter 20 mil, premiumkännsla utan ett premiumpris tycker jag.

Bra: växlar bra, minst lika bra som shimano 11 delat. Bra range och jag saknar inte flera växlar...krävde dock en större klinga fram.

Mindre bra: clutchen har lite frigång innan den börjar ta i. Tänk som ett nav med lite färre bit punkter.

n3wton

Aktiv medlem
Har inte koll på Microshift men gillar idén. Men går det bara att växla ett steg i taget till lättare växel?

Elektro_71

Aktiv medlem
Riktigt nöjd efter 20 mil, premiumkännsla utan ett premiumpris tycker jag.

Bra: växlar bra, minst lika bra som shimano 11 delat. Bra range och jag saknar inte flera växlar...krävde dock en större klinga fram.

Mindre bra: clutchen har lite frigång innan den börjar ta i. Tänk som ett nav med lite färre bit punkter.
Trevligt! Låter bra nog för gammelhojen! Det får det bli!

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Har haft detta system i ett halvår nu. Kan hålla med om att funktionen är helt okej. Dock märker man att det har sparats in en hel del på detaljer, billig skruv genomgående samt lite yxig finish om man jämför med Sram eller Shimano. Där Shimano/Sram använder fina komposit plaster eller Alu använder Microshift hinkplast eller plåt=) Men skulle jag välja mellan att köpa Shimano Deore eller Sram SX/GX hade jag valt Microshift gruppen. Grym grupp för sitt låga pris.

Nu har ju Microshift byggt lite uppåt med finare system samt även med fler växlar om man vill.

aribr

Aktiv medlem
Advent X tror är lite lyxigare än advent vad jag förstått (tror du måste ha använt Advent och inte Advent x det senaste halvåret). Men håller med, på vissa ställen har de sparat pengar, men mest på själva bakväxeln.

Elektro_71

Aktiv medlem
Har haft detta system i ett halvår nu. Kan hålla med om att funktionen är helt okej. Dock märker man att det har sparats in en hel del på detaljer, billig skruv genomgående samt lite yxig finish om man jämför med Sram eller Shimano. Där Shimano/Sram använder fina komposit plaster eller Alu använder Microshift hinkplast eller plåt=) Men skulle jag välja mellan att köpa Shimano Deore eller Sram SX/GX hade jag valt Microshift gruppen. Grym grupp för sitt låga pris.

Nu har ju Microshift byggt lite uppåt med finare system samt även med fler växlar om man vill.
Det tilltalar mig med lite enklare och billigare grejor i skogen - jag brukar paja saker så bäst att ha prylar som man inte gråter blod när man busar sönder dem. Jag gillar ideen.

På pendlare och lvg cyklar tänker jag lite annorlunda, men där mosar jag sällan saker så livslängden sätts snarare av slitage än trauman.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Advent X tror är lite lyxigare än advent vad jag förstått (tror du måste ha använt Advent och inte Advent x det senaste halvåret). Men håller med, på vissa ställen har de sparat pengar, men mest på själva bakväxeln.
Oj, ja det hade jag visst, du har helt rätt!
Då får jag slå slag i saken och rekommendera deras Advent 1x9 grupp också, 1100kr gick den på, biltema pengar alltså!

NoOne

Ny medlem
Har sökt efter denna grupp men hittar inte vars man kan få tag på den vet nån vilka som säljer den å om det finns nån på lager

aribr

Aktiv medlem
Tänkte köpa en till... Men den är slutsåld hos bike24 med en leveranstid på 6 månader... Så det är nog bara att glömma i nuläget. Hojta till om du ser den någonstans.

NoOne

Ny medlem
Verkar finnas i USA men kände inte för attbetala nästan 400 kri frakt

pewe

Aktiv medlem
I Europa är det tyska Traffic Distribution som är agent. Enligt dom så kommer nästaAdvent x batch vecka 36. Då kan ni beställa via er lbs förmodligen.

VO2max

Aktiv medlem
Vilka kedjor passar?
Funkar det kombinera reglaget med en xtr bakvxl gs(kortare för 45 kugg shimanokass)

kassett av mjukost eller håller den några mil?

aribr

Aktiv medlem
Vilka kedjor passar?
Funkar det kombinera reglaget med en xtr bakvxl gs(kortare för 45 kugg shimanokass)

kassett av mjukost eller håller den några mil?
Alla 10 delade kedjor passar. Endast Microshift växelreglaget passar. Kassetten har hållit bra hittils, nästan inget färgskav (30 mil).

Det här svaret från Microshift, ang ifall de planerar att släppa bar end shifter alt. thumbie till Advent X, tycker jag är anmärkningsvärt.

Då de inte nog kan understryka hur endast Advent™ reglage fungerar med Advent-växlar.

Bilagor

pewe

Aktiv medlem
Det här svaret från Microshift, ang ifall de planerar att släppa bar end shifter alt. thumbie till Advent X, tycker jag är anmärkningsvärt.

Då de inte nog kan understryka hur endast Advent™ reglage fungerar med Advent-växlar.
Hmm, jag tolkar det som att det då inte släpps en dedikerad bar-end shifter till AdventX?

Hmm, jag tolkar det som att det då inte släpps en dedikerad bar-end shifter till AdventX?
Samma här..
Och svaret kan ju även tolkas som "ehh, alltså så jävla noga är det inte med rätt reglage", alternativt konstigt frispråkig och otydlig personal som säger "det kanske funkar, vad vet jag"..

Dröjde med bar end shifters till Advent. Men tjat fick dem att släppa. Kanske var en högljudd minoritet som sedan inte köpte så många. Annars borde de väl ha announcat att det kommer åtminstone?

BigF

Aktiv medlem
Funderar på denna grupp till kommande monster gravel-bygge. Måste bara bestämma mig om jag kan leva med mekaniska bromsar...

Viktor86

Medlem
146_353401906.jpg

146_524080707.jpg

146_210871142.jpg

146_200730516.jpg

Jag körde AdventX på stig-hardtailen innan den såldes. Var mycket nöjd, trots att jag kört XX1 på tidigare hoj. Som nämnts tidigare är det något lägre finish på bakväxeln med gjutskägg osv, men inget som störde mig. Lätt kasset, skön lätt action i reglaget och bra pris. Dessutom riktig snygg! Jag beställde direkt från Microshift i Taiwan, gick mycket smidigt.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Visa bilaga 447772
Visa bilaga 447773
Visa bilaga 447774
Visa bilaga 447775

Jag körde AdventX på stig-hardtailen innan den såldes. Var mycket nöjd, trots att jag kört XX1 på tidigare hoj. Som nämnts tidigare är det något lägre finish på bakväxeln med gjutskägg osv, men inget som störde mig. Lätt kasset, skön lätt action i reglaget och bra pris. Dessutom riktig snygg! Jag beställde direkt från Microshift i Taiwan, gick mycket smidigt.
Åååh, beställa direkt lät intressant, tittade på deras sida, men hittade ingen "store". Har ju kört vanliga advent på en av hojjarna och är riktigt nöjd, mest prisvärda "instegs drivlinan"?=)

lerpoel

Medlem
Min Marin Nicasio+ kör Advent 1x9 med en Sunrace CSM993-kassett som ger mig 11-46T i nio växlar. Stora hopp mellan växlarna ibland, men en jäkla range. I stort sett felfritt hittills under 250 mil jag har cyklat i år.

lerpoel

Medlem
Är det någon som testat reglagen för bockstyre?
Jo, det är de jag har på min. Jag har tyvärr inga andra moderna reglage att jämföra med, då min enda andra erfarenhet av bockstyre är från 80-talscyklar. Men jag tycker att de känns lättanvända, stabila, och hyfsat bekväma att vila händerna på. Även på dessa reglage kan man växla ned flera växlar i taget, men uppåt går det bara en åt gången.

manneblask

Aktiv medlem

Inte i lager :/
Vet man vad ett sånt set väger? Jämförelsevis med motsvarande Shimano?
Jodå, det du länkade är den gamla 11-delade (iofs inte hela gruppset) 🙂

Lite lättare/"Fancy":

Tyngre/"billigare":

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Jag hadde fortfarande kört denna grupp om inte det var så svårt att få tag i reservdelar just nu.

Vi får se hur Covid situationen ser ut 2021. Tycker att gruppen är grym, men som sagt, har övergått till mörka sidan (12 delat).

Atakua

Aktiv medlem
Är det någon som testat reglagen för bockstyre?
Jag har haft Microshifts barendsreglaget för 10-delad bakväxel i 2 år. Jag kör 1×10 med Shimanoväxel och 11-42 kassett. Jag är mycket nöjd i reglaget och skulle rekommendera det för alla som är barendsnyfikna.

Atakua

Aktiv medlem
Jag vill fortfarande stanna trogen till 10-delade växelsystem på samtliga mina cyklar och därför är intresserad på att skaffa Advent X för min MTB i framtiden. Jag skulle ha redan uppgraderat i somras om den gruppen inte var slutsåld och omöjligt att hitta någonstans.

Jag är faktiskt mest intresserad i den breda 11-48 kassetten. Tillverkaren av vare sig reglaget eller växeln bryr jag mig inte om, det kan bli SRAM, Shimano eller Microshift så länge allt funkar ihop utan krångel.

En sak förbryllar mig dock. Microshift påstår att dess reglage/bakväxel endast spelar tillsammans med varandra. Jag fattar att SRAM har "exact actuation" med 1:1 kabeldragning och Shimano har 2:1 kabeldragning på deras 10-delade växelsystem. Men vilket förhållande valde folket hos Microshift för sina produkter? Kan det bli något konstigt 1:1,5 bara för att stanna icke-kompatibla med de två stora tillverkarna?

Features of the ADVENT X SL-M9505 shifter
...
  • Compatible to microSHIFT ADVENT X series rear derailleurs.
  • Important: Not compatible with Shimano or SRAM.
Nu har Shimano släppt 10-delade kassetter som är nästan lika breda (11-46) och mer tillgängliga än Microshifts erbjudanden, och motsvarande reglagen och växlar. Vilket gör Microshift Advent X ännu mindre lockande till mig, tyvärr.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag vill fortfarande stanna trogen till 10-delade växelsystem på samtliga mina cyklar och därför är intresserad på att skaffa Advent X för min MTB i framtiden. Jag skulle ha redan uppgraderat i somras om den gruppen inte var slutsåld och omöjligt att hitta någonstans.

Jag är faktiskt mest intresserad i den breda 11-48 kassetten. Tillverkaren av vare sig reglaget eller växeln bryr jag mig inte om, det kan bli SRAM, Shimano eller Microshift så länge allt funkar ihop utan krångel.

En sak förbryllar mig dock. Microshift påstår att dess reglage/bakväxel endast spelar tillsammans med varandra. Jag fattar att SRAM har "exact actuation" med 1:1 kabeldragning och Shimano har 2:1 kabeldragning på deras 10-delade växelsystem. Men vilket förhållande valde folket hos Microshift för sina produkter? Kan det bli något konstigt 1:1,5 bara för att stanna icke-kompatibla med de två stora tillverkarna?

Nu har Shimano släppt 10-delade kassetter som är nästan lika breda (11-46) och mer tillgängliga än Microshifts erbjudanden, och motsvarande reglagen och växlar. Vilket gör Microshift Advent X ännu mindre lockande till mig, tyvärr.
Vet du vikten på 11-46 x10? Kunde inte hitta det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer