Microshift Advent X recension (så småningom)

pewe

Aktiv medlem
Funderar på att klicka hem gruppen med reglagen för drop-bars och sätta på min singlepeed gravel. Min framklinga har 42 tänder dock. Blir detta en för tung utväxling tror ni? Jag cyklar iofs. mest i platta Skåne 50% asfalt och 50% grus.

Atakua

Aktiv medlem
Blir detta en för tung utväxling tror ni?

Om du har nu singelspeed blir vilken utväxling som helst "enklare" än förut. Annars beror svaret helt på ens preferenser. De 1×-systemen har fler fina fördelar, men om man vill täcka 100% växlingsbehov för 100% människor på jorden på en och samma cykel blir den 3×9 växlingen kanske oslagbar. Enligt mina beräkningar täcker ett 3×9 system upp till 650% utväxling, vilket är bredare än t.o.m. Pinions IGH med sina 600%.

Atakua

Aktiv medlem
Vet någon vilka trissor passar till bakväxeln?

Jag har skaffat mig en ny Microshift Advent X grupp. Men redan nu funderar jag på reservdelar till den. Jag brukar slita väldigt snabbt trissorna i bakväxeln. Förut hade jag enkla SRAM/Shimano bakväxlar för vilka säljs massa trissor med 11 kuggar. Men den här växeln har ju dem med 13 respektiv 14 kuggar. Vilka nya skulle passa?

ers

Aktiv medlem
Vilka är fördelarna med Advent X gruppen nu när Shimano har släppt M4100 med nästan samma ratio (11-46) och dessutom är billigare (men tyngre)?

Ni som har Advent X gruppen redan, känns den mer premium än en motsvarande Deore grupp tro?

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
Ni som har Advent X gruppen redan, känns den mer premium än en motsvarande Deore grupp tro?

Gruppen känns inte alls som premium.
1. Reglaget ser ganska billigt ut. I och för sig såg gamla Shimano Deore och SRAM X5 skönare ut. Men knapparna känns rätt bra vid tryckningar.
2. Kassetten är nästan helt stål, inget titanium och ett smutt aluminium på baksidan. Den svarta anodiseringen (ej sexy slick) har redan börjat nötas vid ett par kuggar.
3. Bakväxeln ser bra ut. Jag hoppas inte stirra på den ofta, d.v.s. att den bara ska funka utan anmärkningar.

I helhet tjänar Advent X inga bonuspoäng i utseendet. För mig är dock livslängden den viktigaste saken. Men denna kan jag inte betygsätta ännu.

P.S. jag har just hittat en motsvarande installationsmanual: https://www.microshift.com/wp-conte...-Rear-Derailleur-Installation-VerRD002002.pdf . Kanske blir den till nytta till någon.

manneblask

Aktiv medlem
Hugget som stucket tror jag mellan nya Deore och AdventX. För mig ska drivlinan bara fungera och jag vill inte vara rädd för att slå sönder något dyrt. Precis vad AdventX har gjort sedan jag köpte i höstas.

ers

Aktiv medlem
Om man (som jag) kör 12-delat idag men tröttnat på det eviga justerandet, räcker det med 10-delat? Kör mest stig/grus samt bikeparks / XC-lopp några gånger om året.

aribr

Aktiv medlem
Om man (som jag) kör 12-delat idag men tröttnat på det eviga justerandet, räcker det med 10-delat? Kör mest stig/grus samt bikeparks / XC-lopp några gånger om året.

Efter en vintersäsong på single speed så köpte jag hem zee 10 delat med 36t kassett. Tror att det kommer att räcka på ett nytt bygge. Några plussar:

Lättare, kortare bakväxel, mindre känsligt för dåligt instäld växel.

Om du kommer upp backarna som du behöver ser jag inget behov av 12 delat (dock kör jag 12 delat på 2 cyklar).

Joppe_k

Medlem

Ja, jag skulle nog vilja påstå att det räcker. Enligt mig så spelar det inte någon större roll hur många växlar jag har utan är istället ute efter tillräckligt stort spann mellan högsta och lägsta. Den högsta växeln ska gå så tungt att jag inte trampar ur den för ofta och den lättaste ska vara så pass lätt att jag orkar uppför de brantaste backarna.

I min fantasi så vore 10 växlar med 10-40 eller 10-46 tänder bak tämligen perfekt för ett 26" bakhjul. Shimano har ju en 10-45 kassett för 12-delat men då måste man ju ha 12 växlar... stön.

manneblask

Aktiv medlem
Första negativa uppdateringen:
Nu har clutchen gett upp på min AdventX. Nog för att jag är rätt vårdslös men lite besviken är jag ändå. Justering av den hjälper föga så det kanske blir ett litet projekt att plocka isär och kika vad man kan göra.

Åkte på i oktober 2020 så sett ur hållbarhetssynpunkt är det ju inte så bra.
Kommer åka på en ny växel så får jag meka lite med denna så fortsättning följer!

ers

Aktiv medlem
Jag har nu gjort min första provtur med Advent X gruppen och jag är nöjd! Inget rassel alls utan det är tyst och fint. Saknar inte att behöva växla dubbelt för att hitta rätt växel heller :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer