Miljöhänsyn: aluminium eller kolfiber?

Det jag själv mest undrat över är hur stor energiåtgången är för att tillverka kolfiber jämfört med aluminium eller stål. Om jag förstått saken rätt är kolfiber från början plast, olja, som sedan förkolnas i en rad steg i ugnar som kräver väldigt mycket energi och värme. Alltså inte olikt hur metaller utvinns. Däremot verkar det än så länge omöjligt att återvinna kolfilber annat än som brasved. Så ett helt miljöförstörande material i alla steg.

Senast ändrad:
Kajaktillverkaren Point 65 har i år helt gått ifrån glas- och kolfiber i sin produktion. Anledningen är miljöaspekten (iaf i marknadslommunikationen). Frågan är vad vi får se återkomma först. Rotationsgjutna cyklar (Itera) eller alu kajaker (Inkas)

Milistern sa:
Kajaktillverkaren Point 65 har i år helt gått ifrån glas- och kolfiber i sin produktion. Anledningen är miljöaspekten (iaf i marknadslommunikationen). Frågan är vad vi får se återkomma först. Rotationsgjutna cyklar (Itera) eller alu kajaker (Inkas)

Iteracykeln var formsprutad, inte rotationsgjuten.

Eller mer träkajaker och skin-on-frame. Konstigt att ingen vågar serietillverka träkajaker med tanke på lägre vikt, miljöaspekten, materialkostnad mm.

Janzon sa:
Bengt-re sa:
LesGrossman sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Bilen håller i bästa fall dubbelt så länge som cykeln ....

Du menar tvärtom, va?

Nja 4-6 på en bil och 2-3 på en cykel oki oki jag har 4 år gammal cykel också, men den går inte så mycket numera så den lär väl hålla i 10 år nu...

Ok en 10 år gammal artikel och Metro är väl knappast den mest pålitliga källan men ett litet hum om bilars livslängd i alla fall

https://www.metro.se/artikel/kolla-livslängden-på-din-bil-xr

Visst. Men de sista åren är bilarna nog inte i aktivt bruk som primära transportmedel.

Hm du ger dig inte, Misstänker att de ej ägt någon bil ännu!

?

Är inne på min 8e(?) bil och 6 av dessa har jag även lämnat till skrotning när deras teknisk/ekonomiska livslängd varit slut. Att det går hålla liv i urgammalt skrot tvivlar ingen på, men att hålla liv i en åldrande bil med gamla lösningar när system efter system börjar ge upp är bara dyrt och betyder mycket tid för avhjälpande underhåll.

Bengt-re sa:
Janzon sa:
Bengt-re sa:
LesGrossman sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Bilen håller i bästa fall dubbelt så länge som cykeln ....

Du menar tvärtom, va?

Nja 4-6 på en bil och 2-3 på en cykel oki oki jag har 4 år gammal cykel också, men den går inte så mycket numera så den lär väl hålla i 10 år nu...

Ok en 10 år gammal artikel och Metro är väl knappast den mest pålitliga källan men ett litet hum om bilars livslängd i alla fall

https://www.metro.se/artikel/kolla-livslängden-på-din-bil-xr

Visst. Men de sista åren är bilarna nog inte i aktivt bruk som primära transportmedel.

Hm du ger dig inte, Misstänker att de ej ägt någon bil ännu!

?

Är inne på min 8e(?) bil och 6 av dessa har jag även lämnat till skrotning när deras teknisk/ekonomiska livslängd varit slut. Att det går hålla liv i urgammalt skrot tvivlar ingen på, men att hålla liv i en åldrande bil med gamla lösningar när system efter system börjar ge upp är bara dyrt och betyder mycket tid för avhjälpande underhåll.

Beror givetvis på vilken bil man köper men inte ens om du köpt en ny Dacia finner jag det troligt att du skrotar den efter 4-6 år

Okolad:

Bilagor

• _96451630_draisinerunningmachine-1817bykarldrais-germaninventor1785-1851.jpg
    _96451630_draisinerunningmachine-1817bykarldrais-germaninventor1785-1851.jpg
    31.9 KB · Besök: 19
ForesterGuy sa:

Om det vore så enkelt att carbon var samma sak som grillkol...

Jag tycker att det är intressant att fundera över hur och på vad man cyklar. Miljötänk driver ju utvecklingen på många områden idag. Frågan är vad som blir nästa material, om det finns något nästa material.

kontrapunkt sa:
Finns en roto-gjuten söt velomobil från Australien : http://trisled.com.au/hpv/rotovelo-2/

Miljöskäl, och också vad jag förstår för tålighet. Tokstollarna provar spela hockey (utan dubbdäck) med dem:
Tog tills idag innan jag tittade på den där fliken jag öppnade 14e juni.
Om priserna är i aud är det ju sjukt billigt för en velomobil. 6.5k dryga 40k sek.
Ser kort och smidig ut också.
Tråkigt bara att velomobil känns så himla osäkert bland bilarna.

Tillbaka
Topp