Milt rengöringsmedel till cykeln

Daaanyy

Aktiv medlem
Är ett stort fan av Muc-Off's rosa rengöringsmedel. Praktiskt att bara spraya på och dra över med en mjuk borste så är cykeln ren. Men samtidigt är det rätt så dyrt.
Vad kan man ersätta detta medel med som är skonsamt för cykeln och som man kan ha på flaska? Bilschampo blandat med vatten? Rent generellt ska man väl undvika diskmedel och sådant?

Billigaste babywipes funkar bra att smeta av hojen med... Aloe vera på så luktar den gott dessutom ;)

Yes diskmeddel funkar kalas när det är slangtvättdags =)
Edit to add:
Undviker att spruta för mkt vatten på kassetten eftersom jag inte vill ha massa stänk på bromssidan som kontaminerar skiva & belägg.

Senast ändrad:
Bilschampoo är väl väldigt starkt? Grön såpa låter mycket säkrare.

Men jag är inte renlärig, använder bilschampoo :-) Trots att jag vet att jag inte borde

Får kanske testa o köra en mix av såpa och vatten. På Grummes Grönsåpa står det att man kan blanda 5ml såpa med 5dl vatten i en flaska för en enkel allrengöring.

Edit: Såpa är iof en talloljeprodukt. Kanske blir trisst om man inte får bort det helt från skivor osv?

Senast ändrad:
Varför inte bara vanligt vatten och en trasa/handduk? En fuktig handduk får bort allt smuts från min cykel bortsett från kedjan.

Såpa är som skrivet tallolja, inget jag skulle lägga på skivorna.

Muc off må vara dyrt men väldigt bra.

Annars funkar ju flera former av avfettning bra, finns ju kombo produkter med tillsats av tensid. tex Lahega kemi har bra grejer. Kör deras wax it wet när cykeln är ren, glänser som ny och smutsen rinner lätt av vid nästa tvätt.

Daaanyy sa:
Får kanske testa o köra en mix av såpa och vatten. På Grummes Grönsåpa står det att man kan blanda 5ml såpa med 5dl vatten i en flaska för en enkel allrengöring.

Edit: Såpa är iof en talloljeprodukt. Kanske blir trisst om man inte får bort det helt från skivor osv?

Såpa funkar alldeles utmärkt, har använt i massor av år och det har inte ställt till några problem, bara att skölja bort med vatten.

Senast jag handlade muc off så köpte jag en vanlig och en koncentrerad, så när den vsnliga är slut så blandar man den koncentrerade i den gamla flaskan! 1 liter koncentrerat ger 4 liter muc off.

Jag kör oftast med bara vatten, torka av och sen putsa lite med nån bikepolish. Nån gång ibland lyxar jag till det med bilschampo =)

Vernersson sa:
Billigaste babywipes funkar bra att smeta av hojen med... Aloe vera på så luktar den gott dessutom ;)

Yes diskmeddel funkar kalas när det är slangtvättdags =)
Edit to add:
Undviker att spruta för mkt vatten på kassetten eftersom jag inte vill ha massa stänk på bromssidan som kontaminerar skiva & belägg.

Baby wipes blir dyrt i längden :) vatten och 2 microfibertrasor funkar ypperligt :)

Resultat av microfibertrasor och vatten + lite avfettning och tvålvatten på kedjan :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    407 KB · Besök: 315
Sedan jag vaxade ramen är det väldigt enklare att tvätta av smutsen. Jag undviker Muck-off om det inte har bitit sig fast (gissar att det tar bort vaxet också ). Liten droppe Turtle bilschampo med vax på en mjuk borste som går över hela ramen om inte slangspol räcker.

Biltemas motorcykelborstset har både en mjuk borste och en som är bra på att gegga rent kasetten med.

Men det viktigaste är vaxningen för oss lata som inte orkar tvätta....

/Andreas

10 av 9 gånger, endast avspolning med trägårdslang.
1 av 10 gånger samma förfarande som ovan+svamp och lite biltvättmedel. Tar sedan wd40 på trasa för att få upp lättavspolad lackyta. Bra eller dåligt? Ofta har lacken en lite smutsig glans (utom när den är wd-putsad). Testat lite olika tvättlösningar genom åren och kommit fram till att det här ger mig mest cykeltid med minimalt nerlagd tid efteråt. För mig fungerar det?.

Många olika ideer och tankar. Får väl helt enkelt testa mig fram med lite olika saker. Är det vansinne att tvätta cykeln varje gång den är skitig? Tänkte om det kanske är skonsammare att bara spola av den och tvätta den mer sällan.

Använder utspädd Induren A som är en industritvätt från färghandeln. Tar bort den gråa hinna som bildas. Har den i gammal pumpsprayflaska och sprayar på efter avspolning, sen spolar av efter 1 min och torkar torrt. Används av många inom Enduro-sporten. Billigt, nån hundring för 1 liter koncentrat som späds typ 1:10/1:15. Kört ett par år på mina kolfibercyklar utan problem. Smörj kedjan efter bara så den avfettar något.

Såpa är faktiskt starkare än vad många tror pH 10, många som tror på Grummereklamen.
Yes har pH 7, så såpa är 1000 gånger starkare.

Använd inte avfettning på cykeln.
Smörj och torka bort överflödig olja/fett direkt.

Vill du ff. använda avfettning så plocka av kassett och kedja och gör det då i stället.
Avfettning mattar lacken.

Spola av hojen direkt efter turen innan gojset hunnit torka in också så får det lättare.
Jag kör med schampo/cykeltvätt bara några enstaka gånger per år... Känns som att man kommer långt nog med bara en trädgårdslang

Daaanyy sa:
Många olika ideer och tankar. Får väl helt enkelt testa mig fram med lite olika saker. Är det vansinne att tvätta cykeln varje gång den är skitig? Tänkte om det kanske är skonsammare att bara spola av den och tvätta den mer sällan.

Jag torkar av varje gång och rengör kedjan ordentligt varje gång. Har det varit lerigt så tvättar jag med vatten och torkar av med microfibertrasor som jag tidigare har nämnt. :)

Gulsåpa is the shit!

Det är oljebaserat och funkar efter principen att fet löser fett! Därav löser det inte upp befintligt fet totalt och torkar inte ut delarna.

Jag rengör allt på hojen med den, funkar fantastiskt bra på kassett och kedja med!

Daaanyy sa:

Det är ingen som helst fara att få såpa på bromsar eller skivor, jag rengör även mina skivor med detta. Kör en sånär diskborste med såpa i handtaget.

kimkimano sa:
Gulsåpa is the shit!

Det är oljebaserat och funkar efter principen att fet löser fett! Därav löser det inte upp befintligt fet totalt och torkar inte ut delarna.

Jag rengör allt på hojen med den, funkar fantastiskt bra på kassett och kedja med!

Funkar bra på skivor och belägg oxå ? ;)

Biltemas kallavfettning! Sprayar hela cykeln varje gång jag tvättar, kedja och drev blir som nytt. Ser dock till att torka noga med trasa och smörjer rörliga delar omgående. Både Canyonen och Radonarna är lite matta i lacken från fabrik så de blir bara ännu bättre!

Vissa billiga köksrent är riktigt bra. Det skall vara fettlösande typen och inte allrent som ofta är kalklösande och korrosiva. Lidl har en oragefärgad sprayflaska som är fetlösande och jag har använt den ungefär som "cykelrent" blöt upp, spraya på. Låt stå ett par minuter. Borsta o skölj av med duschen.
Kostar ca 20kr för 750ml flaska.
Ica hade en egen innan men den har utgått. De billiga är generellt de bättre för detta ändamålet är min erfarenhet. Dyrare varianter är för aggrsiva.

Vatten duger gott. Kedjan gör jag ren genom att lägga på ny olja och sedan torka av överskott plus gammal smuts.

Blir det helt rent? Nej.
Behövs det? Nej.

Jag vet inte vad ni gör med era cyklar men min skall ut i skogen igen och jag ser då inget värde i att den glänser som ny de första tio minuterna. Det är bara bortkastad tid och dålig miljöhänsyn med alla produkter nu vräker på era cyklar.

Tillbaka
Topp