Min cykel blöder, rött i kolfiberväven på kolfiber ram...

Jan Ullrich

Aktiv medlem
Min Scott Scale Kolfiber ram har röda "blödningar" ser ut som något flytande i väven på kolfibret. Det fanns på ett ställe när jag fick den på ovanröret sen så har det tillkommit ett nytt parti med det röda precis bredvid och nu har jag upptäckt det röda precis bakom sadelstolp infärstningen oxå. Jag tvättar den flera gånger i veckan så jag borde ha sett det innan.

Jag har haft problem med att sadelstolpen inte sitter fast i ramen oxå så det kanske har med det att göra, att det är belastat där?

Någon som vet vad det är? är det lim från tillverkningen?

Känns ju lite oroande speciellt som det kommer på nya ställen

Jo jag förstår det, jobbar natt men tänkte posta när jag kommer hem imorgon. Frågade i butiken när jag var där i sadelstolps ärendet men han mumlade mest och visste inte vad det är.

Återkommer med bilder i alla fall

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror ramen stigmatiserar ;) sånt har hänt
> förr, kanske inte ramar.

Hahhaha ja kanske det, ska jag bara få folk att vallfärda till den nu så jag kan köpa nya delar:-)

Jag förstår inte riktigt hur du menar utan bilder men när det rör sig om rörelse av material i kompositer så låter det som delaminering - vidhäftningen mellan matris och armering har släppt och den röda vätskan du ser är vatten som trängt in mellan matris och armering..... den kan se röd ut tack vare att matrisen är det..... men låt oss inte måla fan på väggen än.... återkom med bilder så skall vi se om vi kan bli klokare.... vi hoppas på det bästa :)

Det ser ut som en flytande röd vätska ja, som stelnat ser det ut som. Ser ut att ha kommit ut ur väven liksom i mellan lagren av väv. Svårt att förklara skickar med bilder imorgon så är det lite lättare.

Förstår inte vad det skulle kunna vara så din Cerberos beskrivning kan ju stämma in, jag visar bilder så får du hjälpa mig imorgon:-)

jaha så det är ett "riktigt stigmata" med stelnad "vätska" som du har hittat typ "stearin-rännilar på ett ljus" vilket låter betydligt lurigare än jag först trodde...... då blir det svårare at säg anågot säkert... Jag trodde först att det var vätska som var fångad inuti plasten... nu låter det mer som att det har fattats härdare vid tillverkningen och det yttre skiktet som har härdat har fått små sprickor vid användning som den inre ej härdade plasten kunna tränga ut genom....... vilket är möjligt men osannolikt jag har dessvärre begränsad erfarenhet av dylikt..... men försöker gärna hjälpa dig ändå.... vi tittar i morrn :)

är det bara jag som tycker det är konstigt att Ullrich cyklar på en Scott? Testa en Giant TCR så ska du se att allt blir bättre.

så här ser det ut, dålig bild kanske men svårt att fota

Bilagor

• rött1.JPG
    rött1.JPG
    45.8 KB · Besök: 19
Du verkar ha en okej kamera men iställningen är heltokig. Prova att fota längre ifrån eller fota med macroinställning . Vad det röda kan vara har jag ingen aning om, maila Scott och fråga.

Sätt något alldeles bakom ramröret som kameran kan fokusera på. En bok t.ex.. Som det är nu tror den att det är golvet du vill fota. Leta efter en inställning med en blomma också.

nya bilder, läst instruktionerna i manualen till kameran:-)

Bilagor

• röttigen.JPG
    röttigen.JPG
    39.1 KB · Besök: 42
  • P1000684.JPG
    P1000684.JPG
    39.8 KB · Besök: 23
Om det var min ram skulle jag defenitivt gå tillbaka till stället jag köpte den o fråga vad tusan det är för något

Lurt, och det ligger utanpå röret alltså?? Svårt att säga..... genom att titta på bilder så här.... jag rekommenderar kontakt med butiken och i förlängningen kontakt med tillverkaren. Bifoga fotona och förklara din oro det borde generera åtminstone en förklaring :)

Med stor sannolikhet så är det lim. Det ser ut som ramen består av kolfiberrör som är infästa i "muffar" vid sadelstolpen och vevpartiet. Maila Scott eller gå till din butik, de ger dig bra mycket bättre svar än ett gäng amatörer på happy som inte ens klarar av att matcha sin klädsel med sin cykel.

Jo jag kan nog hålla med dig Fredrik Larsson det kan vara lim men skall det verkligen kunna tränga ut genom ytskiktet sådär?? Han påstår ju att det ligger utanpå röret......

edit fast å andra sidan ser det åtminstone för mig ut som att kolfibern är vävd över det som skulle vara skarven mellan muff och överrör. Oftast så är också muffade ramar väldigt tydligt skarvade...... känner dock inte till exkat hur Scott gör... och angående amatör så har jag jobbat på modellsnickeri en gång i tiden där man arbetade en del med kolfiber.... bla prototyper till försvaret ;)

Senast redigerad av en moderator:
Vänta du bara.... På den 6e dagen, den 6e månaden, år 2006 så kommer du få se på grejjer. En Satans ram helt enkelt :)

Ser skumt ut men kan det inte vara så att kolfibern,"plasten", blivit böjd på något sätt. Samma fenomen kan ses om man böjer ex.vis ett plastföremål, den brukar då ändra färg oftast till något ljusare. Tror inte det är helt otänkbart att svart kan övergå till rött.

Det kan också vara limmet men det måste man kola med tillverkaren. Skulle definitivt höra med inköpsstället.

Alltså lim och lim epoxi som är matris här är ju ett lim fast härdplasten epoxi har många varianter vet inte riktigt vilka som används i cykelramar.... Hade inte Jan Ullrich sagt att det blöder ur ramen så vete f*n om jag inte trott att det var en spricka i ytan som det sugit ned fukt i - det kan se ut så där -men han säger ju att det rinner ur ramen!! vilket förbryllar mig.... det känns nästan som att om det rinner lim ur ramen (kanske epoxi) så är det byggfel man har använt för lite härdare eller något?? om så skall det reklameras....

men vänta nu i det allra första inlägget ser jag nu att det står att det är i kolfibern - Jan Ullrich kolla på din cykel om det inte är en hårfin spricka i ramen - det ser ut som att där ett slags streck vid din "blödning" om det är så är det stor sannolikhet att det som jag tidigare skrev letat sig ned fukt där (mellan fibern) vilket ju innebär att du fått delaminering dvs kolfibern har lossnat från epoxin lokalt..... kolla upp detta noga!!!

Vid närmare inspektion av dina foton ser det inte ut som någon produktionsskarv (typ muff) den är alldeles för ojämn..... för det.....

Eftersom man inte kan se ramen i verkligheten blir det svårt att hjälpa dig bättre än dessa gissningar...... jag är tvelksam till om din lokala cyklekrängare kan hjälpa dig att ställa diagnos på det där MEN de skall definitivt hjälpa dig att reklamera det där... Lycka till!!

Scotts kolfiberramar är limmade som sagt, och det där ser ut att vara precis vid limfogarna. Har cykeln upplevts som något mjukare på sistone? Kan du jämföra med någon annans likvärdiga ram?

Tjena!

VArför köpte jag inte en kolfiber ram nu igen?? Vad hade jag för anledning.. Hmm.. Kommer inte ihåg.. Det var säkert något jättebra.. Jaja... Vad är väl en spricka i ramen..

HOYAA!!! STEEL IS REEL and ALUMINIUM IS GOOD ENOUGH...

Ja, ja så dåligt är det inte det finns måndagsexemplar av både aluminium, stål och titan det är inte där det finns anledning att oro sig för kolfiberarmerade plastramar.....

Så det kanske är en skarv där då?? Det är väl inte helt otroligt att det rör sig lite i den då..... så att det blir lite fins linjer i ytan på epoxin...... sedan återstår det väl att konstatera hur mycket det rör sig precis som hakanf skriver. Är det mycket kan det vara frågan om en dålig fog vilket du bör kunna reklamera :)

kan det inte ha ngt med solen att göra? eller värme? en cykel som står i solen blir lätt brännhet. Blir inte lim mjukare i värmen? kanske till och med smälter?

Nja, epoxi är ju ursprungligen ett tvåkomponentlim i form av en härdplast, till skillnad från termoplaster så är det mycket svårt att hetta upp och forma om härdplaster med ett gott resultat. När jag nu fått lite mer kunskap om den specifika konstruktionen så känns det ju som jag skrev senast... fog med lite bekymmer ger upphov till spricka..... osv.....

Fast det där med kretchup kanske inte vore så dumt men egentligen hoppas jag att det är hallonsylt :)

Whatever det är så är det inte epoxin i sig som har böjt sig/smält/runnit etc. Ety epoxy spricker/krakelerar etc, och inget annnat. Det är heller inte kolfibern i sig som "böjt" sig och ändrat färg. Det kan den inte gärna göra utan att man skulle se någon åverkan på epoxi skiktet. Någon klassisk delaminering (epoxin släpper från fibret) ser det inte ut att vara frågan om heller, men trycker man med tummen runt området så lär man snabbt känna om det sviktar eller ej.

Sedan bör det inte heller behövas särskilt "lim" att foga ihop "rören" med. Epoxin självt agerar "lim" och håller ihop hela konstruktionen. Möjligen kan jag tänka mig att det är någon form av "loc tite"-aktig massa för att få en tight fit mellan "muffarna" och "rören". Om det är så, så är ju frågan vad som fått den att krypa ur skarven. Eller snarare, om det faktiskt gör något. Möjligen skulle det kunna framkalla delaminering mellan epoxi och kolfibret.

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Whatever det är så är det inte epoxin i sig som
> har böjt sig/smält/runnit etc. Ety epoxy
> spricker/krakelerar etc, och inget annnat.

precis vad jag försökt säga hela tiden om du läser noga ;)

> Det är
> heller inte kolfibern i sig som "böjt" sig och
> ändrat färg. Det kan den inte gärna göra utan
> att man skulle se någon åverkan på epoxi
> skiktet. Någon klassisk delaminering (epoxin
> släpper från fibret) ser det inte ut att vara
> frågan om heller, men trycker man med tummen runt
> området så lär man snabbt känna om det sviktar
> eller ej.

Det beror ju på om det är i början på delamineringen eller inte men om jag tittar noggrannare så ser det inte ut att vara någon spricka i ytan på epoxin .... och det skulle ju som du säger tyda på att det inte är någon rörelse mellan fiber och matris - dvs ingen delaminering

>
> Sedan bör det inte heller behövas särskilt
> "lim" att foga ihop "rören" med. Epoxin självt
> agerar "lim" och håller ihop hela konstruktionen.

Jepp, precis som jag skrev så användes epoxi som lim från början innan man upptäckte att man kan limma ihop kolfibertråd till kompositer.... det är ju liksom själva definitionen på kompositmaterial :)

> Möjligen kan jag tänka mig att det är någon
> form av "loc tite"-aktig massa för att få en
> tight fit mellan "muffarna" och "rören". Om det
> är så, så är ju frågan vad som fått den att
> krypa ur skarven. Eller snarare, om det faktiskt
> gör något. Möjligen skulle det kunna framkalla
> delaminering mellan epoxi och kolfibret.

Kan vara så, men det jag undrar om man vill ha tjocka fogmassor som är så mjuka att de kryper i fogarna vid användning på en tokstyv XC-cykel :)7

Detta är ju lite lurigt det här har varit med och pysslat med färdigvävd fiber som epoxin vakuumsugs upp i och handuppläggning av fiber från färdig matta också men jag har aldrig undersökt några kolfiberbyggda cyklar ;)

Nåväl det är kul att förkovra sig :)

Inte för att jag tror att det är någon fara med ramen, men det vore kul att få veta var det ÄR.

Tillbaka
Topp