Min cykel blöder, rött i kolfiberväven på kolfiber ram...

Iofs vet jag inte hur kolfiberrören ser ut till en cykel. Är dom ihåliga eller innehåller dom någon form av distansmaterial (styrofoam typ). Jag utgår från att dom är ihåliga, och i så fall ser jag inte hur delaminering ens kan uppstå. Normalt sett så uppstår delamineringen mellan fiber/matris och distansmaterialet. Men vad vet jag,,,,jag är bara en gammal brädbyggare :)

Här är en gammal tråd på MTBR om hur Scott tillverkar sina kolfibercyklar
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=78185 (för att se bilder krävs registrering)

En bild visar att det ingår "något rött" i processen.
scott.jpg

/Anders

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Iofs vet jag inte hur kolfiberrören ser ut till
> en cykel. Är dom ihåliga eller innehåller dom
> någon form av distansmaterial (styrofoam typ).
> Jag utgår från att dom är ihåliga, och i så
> fall ser jag inte hur delaminering ens kan
> uppstå. Normalt sett så uppstår delamineringen
> mellan fiber/matris och distansmaterialet. Men vad
> vet jag,,,,jag är bara en gammal brädbyggare :)

Ja alltså hur skall jag formulera mig, jag kapar från en sida jag hittade som är välformulerad:

Med kompositer menas konstgjort sammansatta material, där de ingående materialen tillsammans bildar ett konstruktionsmaterial.

Den enklaste kompositen är laminatet. Ett laminat består av fibrer impregnerade med en matris. Laminatets egenskaper bestäms bland annat av de ingående materialens egenskaper. Fibrerna utgör armering och matrisen är bindemedlet som håller armeringen på plats.

För att fiber och matris skall samverka, så att pålagda laster till fullo kan tas upp i armeringen, är det nödvändigt att vidhäftningen (fiber-matris) är perfekt.
För det första skall matrisen ha så låg ytspänning att den kan väta fibern, fibern skall dessutom vara behandlad för den matris den skall samverka med.

Glasfiber förses med en ytbehandling, en så kallas sizing. Om matrisen är epoxi, så skall sizingen vara anpassad för epoxi. En felaktig sizing kan ge dramatiskt försämrad hållfasthet.

Kolfiber avsedd för epoxi är som regel överdragen med ett tunt skikt av epoxiharts. Aramid och polyesterfiber har ingen sizing.
Generellt är det viktigt att fiber lagras torrt och på ett sådant sätt att de inte förorenas.

För er info// :)

Alltså menar jag med delminerinng att fibern börjar lossna från epoxin :) (Därmed inte sagt att det är fel att använda det när epoxin lossnar från tex en skumkärna) Jag tror inte att skumkärnor är speciellt vanliga i cyklar...

AJ: intressant jag får väl registrera mig och ta en titt :)

Jag kanske har varit otydlig, det är under den lacken det framträder. Och jag har inspekterat med förstoringsglas så ingen spricka vad jag kan se. Cyklen är en månad gammal men det här kom fram under den första veckan, det fanns redan på ett ställe när jag köpte den, jag har fått för mig att det har kommit mera efter det i alla fall. Eller att det bara syns tydligare nu. Cykeln förvaras inte i soljus utan såklart i mitt vardagsrum med en filt över=)

Jag frågade butiken de såg ut som frågetecken, "öhhh ja jag har ingen aning" var svaret de gav.

Jag ska nog maila Scott och fråga, ramen känns inte mjuk. Jag har inte provat en annan likvärdig cykel dock utan jämför med min kolfber racer då.

Ett skönhetsfel är det alla gånger och även en olustig känsla att det är någonting konstigt med ramen.

Det var många kolfiber experter här, det är som en skarv precis här på toppröret och det ser ut som det kommer där underifrån. Alltså läckt ut under lacken så att säga.

Jag kontaktar i alla fall dom och så återkommer jag med feedback. Kanske era ramar blöder under lacken oxå=)

Mvh

Johan

En del svarta pigmenter dras mot det röda när dom bleknar. Min Roox Chaindog är t ex idag mer rödlila än svart, och sån där svart färg som man gör fönsterdekorationer av blir också röd när den bleks. Kanske är det bara någon ingrediens i bakverket som är lite ljuskänslig?

Jan Ullrich skrev:
> Jag frågade butiken de såg ut som frågetecken,
> "öhhh ja jag har ingen aning" var svaret de gav.

Jag har ingen aning, men jag ska självklart ta detta med Scott så vi kan lösa detta på ett snabbt och smidigt sätt...

Borde dom ha sagt.

Hej kära vänner!
Vi ska vara helt lugna vad gäller våra ramar. Även solen har sina fläcker. Det röda är från tillverkningen och tyvärr inget vi kan göra något åt egentligen. Har lika fast något mindre röda strimmor på samma ställe. Dessutom syns det tydligt runt vevlagret.

Bilagor

• Ram skarv.JPG
    Ram skarv.JPG
    51.4 KB · Besök: 32
Klart det är ketchup klart mölle har rätt!!!

Scale 30 sparkar!

Ahh en till med samma. Har du hört med Scott nån gång vad det är`?

Jag har mailat dom utan svar hitills, så jag ringde dom idag och reklamationsansvarig är Tony Helmersson den gamla downhill räven!!!

Jag har haft flera kolfiberramar och ingen har sett ut så här kan jag lova. Nu har det "dykt" upp ett nytt parti med rött på längst upp i bakgaffeln där den gå ihop med sadel/toppröret.

Det har inte synts lika mycket förut utan nu börjar det komma mer och mer...känner mig lite schizo när jag upptäcker nya röda partier när jag synat den med lupp innan.,,

Ni får gärna skicka PM om ni vill veta vart jag har köpt trätrallen till terrassen:-P

Vad sa Tony när du pratade med honom då?

Får du inget svar i Sverige får du väl gå på produktchefen på huvudkontoret

Mattias L skrev:
> Vad sa Tony när du pratade med honom då?
>
> Får du inget svar i Sverige får du väl gå på
> produktchefen på huvudkontoret

får uppfattningen att det är tony som säger:

"Jag har haft flera kolfiberramar och ingen har sett ut så här kan jag lova. Nu har det "dykt" upp ett nytt parti med rött på längst upp i bakgaffeln där den gå ihop med sadel/toppröret.

Det har inte synts lika mycket förut utan nu börjar det komma mer och mer...känner mig lite schizo när jag upptäcker nya röda partier när jag synat den med lupp innan.,, "

me tanke på att han säger "Nu har det "dykt" upp ett nytt parti med rött på längst upp i bakgaffeln", vilket låter som en generalagent.

kollade på en kompis scale förra veckan, nog är den röd runt vevlagerhylsan

Baltazar skrev:
> "Nu har det "dykt" upp
> ett nytt parti med rött på längst upp i
> bakgaffeln", vilket låter som en generalagent.

He he .. parti och parti, tror Jan Ulrich snarare menade "område".

ja, kanske ä jag som missyppfattade det lite, nu när du lägger fram det så :D:D

så fel det kan bli

Tillbaka
Topp