Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Iofs vet jag inte hur kolfiberrören ser ut till
> en cykel. Är dom ihåliga eller innehåller dom
> någon form av distansmaterial (styrofoam typ).
> Jag utgår från att dom är ihåliga, och i så
> fall ser jag inte hur delaminering ens kan
> uppstå. Normalt sett så uppstår delamineringen
> mellan fiber/matris och distansmaterialet. Men vad
> vet jag,,,,jag är bara en gammal brädbyggare :)
Ja alltså hur skall jag formulera mig, jag kapar från en sida jag hittade som är välformulerad:
Med kompositer menas konstgjort sammansatta material, där de ingående materialen tillsammans bildar ett konstruktionsmaterial.
Den enklaste kompositen är laminatet. Ett laminat består av fibrer impregnerade med en matris. Laminatets egenskaper bestäms bland annat av de ingående materialens egenskaper. Fibrerna utgör armering och matrisen är bindemedlet som håller armeringen på plats.
För att fiber och matris skall samverka, så att pålagda laster till fullo kan tas upp i armeringen, är det nödvändigt att vidhäftningen (fiber-matris) är perfekt.
För det första skall matrisen ha så låg ytspänning att den kan väta fibern, fibern skall dessutom vara behandlad för den matris den skall samverka med.
Glasfiber förses med en ytbehandling, en så kallas sizing. Om matrisen är epoxi, så skall sizingen vara anpassad för epoxi. En felaktig sizing kan ge dramatiskt försämrad hållfasthet.
Kolfiber avsedd för epoxi är som regel överdragen med ett tunt skikt av epoxiharts. Aramid och polyesterfiber har ingen sizing.
Generellt är det viktigt att fiber lagras torrt och på ett sådant sätt att de inte förorenas.
För er info// :)
Alltså menar jag med delminerinng att fibern börjar lossna från epoxin :) (Därmed inte sagt att det är fel att använda det när epoxin lossnar från tex en skumkärna) Jag tror inte att skumkärnor är speciellt vanliga i cyklar...
AJ: intressant jag får väl registrera mig och ta en titt :)