Min första cykel:-)

• Trådstartare Trådstartare Jim
  • Start datum Start datum
J

Jim

Guest
Hej!

Detta är igentligen en fortsättning på denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php?1,57738 men tyckte att det var dags för en ny rubrik.

Börjar med att tacka er alla för tipsen för nu har jag köpt mig en cykel och jag kan säga att utan er hjälp hade det blivit en helt annan cykel. Är glad att jag hittade denna sida innan jag köpte cykel!

Min cykel är en Crescent Imagine, samma ram som ITC 700 och 800.
Bakväxel: Shimano LX Deore
Framväxel: Suntour SX (den går att byta:-)
Fälgar: Spectra står det på dem och är dubbelbottnade
Däck: WTB Primal Raptor
Gaffel: Manitou Super Six 100mm
Färg: Helsvart, ska ta en bild på den.

Pris: 6.260kr

Gjorde jag bort mig nu? Kom gärna med lite komentarer:-)

Efter jag kommit hem med cykeln så åkte jag och min bror ut på en tur, han skulle väl testa mig:)
Började med asfalt och det gick bra sedan kom vi in på en vandringsled och då blev det genast lite jobbigare. Blev trött i armar och ben, var lite trix att välja rätt växel, särskilt när man får tänka på vilken spak som växlar upp resp. ner *skäms*.
Kom ut på grusväg och då cyklade vi på bra, märkte dock hur mycket bättre flås min brorsa har.
Kände mig lite lustig så jag fick sakta in och spy ganska rejält, såg nog inget vidare trevligt ut men det försvann lika snabbt som det kom. Tror det var en kombination av stress med att hämta cykel och otränad.
Hem och åt raggmunkar sen ut en liten asfalt runda i samhället och nu står den parkerad i hallen i väntan på att köra mig till jobbet imån.

Fasen va skönt att inte ha tillbringat en hel kväll framför datorn!

Mvh: Jim

Min första cykel fick jag överta efter syrran
En blå ´Monark 20 tummare som snabbt blev av med sin pakethållare och skärmar:-)

Färgen på hojen förvandlades över en dag med hjälp av lera och ett bakdäck höll väl en vecka:-)

och sen fortsatte det med....

an life goes on
Jan

Kul att du gillade det.

Angående om du har gjort bort dig: Jag vet ingenting om den cykeln men har du roligt och är nöjd så är väl cykeln värd pengarna och sedan får andra tycka vad de vill.

Det är så många som tycker att andra gör dåliga affärer, tex om man köper en begagnad bil, visst kanske man kunde hittat en som var billigare men köper man den så tycker man väl att den är värd pengarna man har betalat och det är väl det viktigaste.

Håller med Ted_B. HAr man roligt och är nöjd är allt väl.

Efterhand man kör mer och mer och mer så kommer man på att det-och-det skulle vara roligt att uppgradera.

Men innan man har gått till butiken för att köpa nya prylar tycker jag att man ska lära sig hur man gör den enkla servicen på cykeln för den är grunden till att det ska funka. Det är nämligen så att det finns en sjuka hos en del cyklister som säger att när något skrapar eller är trögt är det dags att köpa sig ur den situationen...

Jag menar att man går inte och köper en ny växel innan man har lärt sig att justera växlar, smörja vajrar osv. dvs allt som ändrar sig när man kör. Så som växlarna funkade när man hade fått den från butik ska det funka hela tiden, det handlar i 98 fall av 100 om service/justeringsbehov när växeln missar eller bromsen fram ligger an.

All information om hur man sköter sin cykel finns på nätet. t.ex. här:
http://www.sheldonbrown.com/

Grattis till Hojen. Du kommer ha många roliga timmar på den! Jag tycker inte du gjorde bort dig, min första cykel var en helstel sak men SIS komponenter och plastpedaler :). Oj vad roligt jag hade på den =)

Hej alla trevliga!

Det var ju inte min allra första cykel, har för mig att det var en orange DBS eller Monark med limpsadel. Men detta var nog min första cykel på minst 10år (är 28) fast jag köpte en Skeppshult Promenad till min mamma för 2 år sedan som jag har provat nån gång ibland...med hennes sadelinställning:)

Idag när jag skulle till jobbet fick jag en smärtsam överaskning när jag satte mig på sadeln. Min bakdel är nog inte riktigt van att skumpa omkring på en smal sadel på dåliga stigar, det är som tur var bara i början man känner det och det är väl sånt som alla nybörjare får.

Wetch on a Fisher: Nja, jag stod i affären och tummade och provade lite hjälmar. Fastnade för en med en liten skärm på som låg på strax över 400kr, har för mig att bakgrunden på loggan var röd och namnet började på B. Har kanon svårt med alla nya namn:-)
Får åka och köpa den i helgen, för hjälm känner jag att jag vill ha.

Detta har varit en dag helt utan bilåkande tack vare cykeln, kommer inte ihåg när jag hade det senast!

Mvh: Jim

Min första cykel är fortfarande min enda cykel.

Tio år gammal, odämpad, TREK 8000, fortfarande bara originalprylar förutom sadeln som är av modell fotölj (inga ömma bakar här inte!), slajmig lilametallic, väger mycket men går som ett skållat troll om man känner den väl.

Kul Jim! Välkommen till en helt ny, och helt underbar värld!
Hjälm o cykelbrallor så kommer dina upplevelser att bli ännu bättre. Ett par handskar är inte fel heller.

Lycka till med ditt hojande!

Jag tycker man ska börja med en billig cykel, som sannolikt rätt snabbt går sönder och behöver meckas med. Då lär man sig grundläggande meckande och behöver heller inte vara så rädd om cykeln i skogen. En billig cykel är ju heller inte lika användarvänlig som en dyr, exempelvis går det inte lika lätt att byta växel. På min första MTB som kostade 1000 kr för 10 år sen kunde du glömma att växla om det var tryck på pedalerna. Bromverkan var heller inte speciellt bra. Man lär sig helt enkelt tekniken att cykla MTB bättre på en sämre cykel. Samma sak tycker jag gäller allt annat också, exempelvis bilkörning.
Sen när man byter till en bättre cykel, blir uppgraderingen så väldigt mycket mer. Man uppskattar också den bättre cykeln mycket mer, för man vet ju hur dålig den gamla cykeln var.

Tillbaka
Topp