Min första mountainbike

Min första mountainbike
Hej!

Nu ska jag köpa en ny cykel och det är första gången jag inte köper en begagnad.

Tanken är att jag ska ha cykeln för att ta mig till och från jobbet men också för att kunna åka på cykelsemester, jag har fastnat för att ha en mountainbike.

Så jag tänkte be om lite hjälp från er cykelkunniga personer då jag tidigare fått så bra hjälp här! ☺️

Här är den cykeln jag har kollat på. Är detta en bra och hållbar första cykel? Har inte så hög budget nämligen.

(Uppskattar om ni försöker att inte använda allt för svåra ord ?)

Min första mountainbike
Börja med att läsa denna och bestäm vilken typ av cykel du ska ha:

Sen hade jag nog inte tittat på 27,5" om du inte är ganska kort. 29/28" rullar över saker lättare och framförallt lättare att hitta delar om det skulle behövas.

Min första mountainbike
Tror att råden du får blir mer träffsäkra om du lite tydligare anger hur den tänkta cyklingen ser ut.

Saker som pendlingslängd, typ av väg, året-runtcykling eller finväderscykling är saker som kan påverka valet.

Likaledes är det intressant vad du menar med cykelsemester. En cykelsemester kan vara allt från att åka iväg och cykla galet branta utförsbackar och åka lift upp till att trampa lugnt och försiktigt på cykelvägar längs någon flod.

Min första mountainbike
Börja med att läsa denna och bestäm vilken typ av cykel du ska ha:

Sen hade jag nog inte tittat på 27,5" om du inte är ganska kort. 29/28" rullar över saker lättare och framförallt lättare att hitta delar om det skulle behövas.
Okej den ska jag absolut läsa tack så mkt!

På den sidan fick man skriva in sin längd så valde den storlek åt en, jag är 164cm

Min första mountainbike
Tror att råden du får blir mer träffsäkra om du lite tydligare anger hur den tänkta cyklingen ser ut.

Saker som pendlingslängd, typ av väg, året-runtcykling eller finväderscykling är saker som kan påverka valet.

Likaledes är det intressant vad du menar med cykelsemester. En cykelsemester kan vara allt från att åka iväg och cykla galet branta utförsbackar och åka lift upp till att trampa lugnt och försiktigt på cykelvägar längs någon flod.
Tanken är att jag ska cykla längre sträcker oklart än så länge hur väglaget kommer att vara men blandat skulle jag säga, till jobbet är de ungefär 4 km dit och samma hem. Men jag har även länge tyckt det varit intressant att åka på Tracks i skogen

Min första mountainbike
För pendling och Vänerleden finns det ingen nytta med en wanna be MTB.

Dämpargaffeln på GT:n är mycket tung, har mycket begränsad stötdämpning, ingen dämpning på återfjädring (rebound), kort fjädringsväg (70mm, ≥100mm om det skall vara någon poäng) och behöver servas regelbundet för att behålla den lilla stötdämpning som finns och inte bara rosta ihop helt. En stel gaffel väger betydligt mindre, vilket gör att cykeln blir enklare att hantera, dessutom kräver den inget underhåll.

Mekaniska skivbromsar som styrs av bromsvajer, som de som sitter på GT:n, har inte särskilt bra känsla eller bromsverkan och behöver justeras en del. Även de billigaste hydrauliska skivbromsarna kommer att utklassa dem i känsla och bromsverkan och har ingen bromsvajer som behöver justeras.
De kombinerad växel och bromsreglagen på GT:n gör att det krävs även nya växelreglage för att byta till hydrauliska bromsreglage och skivbromsar.

Växelgruppen på GT:n, Shimano Tourney på bilden eller microSHIFT M26 enligt texten, är av absolut enklaste sort. Växlar generellt sett långsamt, vilket inte är optimalt för skogscykling. För skogscykling vill (åtminstone jag) ha Shimano Deore, Alivio eller möjligtvis Acera. Inte Altus eller Tourney (TX/TY). microSHIFT Advent eller Advent X. Inte M26.

För enklare stigar går det utmärkt med lite bredare och mönstrade däck på en upprätt hybrid/flatbar gravel, typ White AX+ FF 290 (dock är den inte så lämplig för touring/cykelsemester med sin singelklinga) (eller en
MARIN LARKSPUR
, om de inte varit utanför budgeten och för att Marin inte längre är lättillgängliga efter att Bikester stängt).

Vill du börja med stigcykling på riktigt så får du mycket mer nöje för pengarna ur en begagnad riktig MTB (inte Kayoba) med bra växlar, helst med singelklinga (ingen framväxel) och clutch för att minska kedjehopp, hydrauliska skivbromsar och en ordentlig dämpargaffel, helst med luftdämpning.
Bra att skriva vilken del av landet du befinner dig i, så att du kan få hjälp att hitta en begagnad cykel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp