Min första mtb

eklöf

Ny medlem
Min första mtb
Hej hallå alla cykeltokiga!

Jag har under en längre tid varit sugen på att införskaffa mig en mtb för lite kul åkning i naturen.
Har kikat på prisklassen 4000-5000kr, vet att många inte tycker man kan få något vettigt alls för dom pengarna och att jag istället ska punga ut 10000 för en rejälare hoj.
Men jag har bestämt att första cykeln får bli en mellandyr cykel, fastnar jag totalt för sporten blir det nog ett byte om ett par år iallafall.

Jag har titta lite på Trek 3700, som jag hittat för 4300kr (bra pris?) och en Felt Q220 för 4999kr (bra pris?).

Så, säg vad ni tror/tycker/tänker/känner!

Med Vänliga Hälsningar
En blivande cyklist

Min första mtb
Visst finns det vettiga mtb i den prisklassen, men begagnade. De nya cyklarna med det priset är nog inget kul. Själv har jag kört på en cykel som jag köpte begagnat för 3000 i 4 år som jag fortfarande är nöjd med =)

Min första mtb
Jag har läst Rippa´s guide ett par gånger och faktiskt insett att det vore skönt att få en helt ny hoj, nu även om den inte är i toppklass (det är ju inte jag heller så kanske går som handen i handsken?).
Fördelarna med nya cyklar är att det finns någonstans att gå för service/lagning/etc innan man kommer in i det själv.
Så nytt kommer det bli, frågan är vad!

Keep it coming!

Min första mtb
Tror tyvärr ingen kan svara på den frågan förrutom du själv. Det är ju helt beroende vilka krav du har.
Vad ska du använda cykeln till?

eklöf skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag omformulerar mig, kommer jag bli besviken
> på Felt Q220 alt. Trek 3700?

Min första mtb
Jag har väl inga krav förutom en schysst framdämpare och bra skivbromsar.
Eftersom jag inte har någon tidigare mtb att jämföra med kommer jag nog bara ha positiva tankar om denna cykel, oavsett vilken jag köper..
Ska åka ner och titta, klämma och provköra lite mer. Och sen får det nog bli en Felt Q220.

PS. Men om man jämför Felten med Treken, vilken har de bästa komponenterna/ramar/däck?

Min första mtb
Halvbra komponenter på båda. Ramen är väl en smaksak, vad som passar dig bäst (tyvärr vet man oftast inte förrän man cyklat ett tag). Felten vinner ju på att den har skivbromsar, inga jättebra bromsar, men du har iaf möjlighet att byta till bättre skivbromsar om du känner för det.

Min första mtb
Om jag var du och förutsatt att jag kan ha storlek 46 så skulle jag utan tvekan köpa denna:
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/freke-1069450

3995 kr för den är riktigt bra pris och jag gissar på att du kan sälja den för minst detsamma nästa vår. Då har du hunnit testa mtb och om du tycker det är skoj så köper du en ny bättre och dyrare.

Du kommer inte att bli besviken med den och den kostar 8495 kr på andra ställen (lite överpris kanske)

Min första mtb
Ja, det där är nog en cykel jag borde titta närmare på. Såg att den säljs i en cykelbutik här i Malmö för 7495kr och att dom satt rek cirkapris på 8 495kr.
Får åka och provhojja den där ;)

Tack för tipset!

Min första mtb
Ringde XXL och frågade, och till min stora besvikelse så var den helt slutsåld. Den såldes till det låga priset då det var en utgående modell sa dom. Lite synd för det verkade ju vara en rejäl hoj.

Får titta vidare :)

Min första mtb
eklöf skrev:
> Ringde XXL och frågade, och till min stora
> besvikelse så var den helt slutsåld. Den såldes
> till det låga priset då det var en utgående
> modell sa dom. Lite synd för det verkade ju vara
> en rejäl hoj.
>
> Får titta vidare :)

Cresenten från XXL riktigt prisvärt, 50% rea. Jag rekomenderar dig att vänta tills nästa xxl annonsblad kommer ut och håll koll efter en MTB med 50% rea så kommer du få en schyst hoj för schyst pris som du har tänkt dig. Men problemet är att du måste vänta och vet inte när det kommer en MTB med rea. Själv skulle jag vilja köpa http://www.giant-bicycles.com/sv-se/bikes/model/xtc.1/7527/48166/
Men de verkar också ha sålt slut den, de hade den för 10.000 kr. Nypris tror jag va 17.000.
Jag hade en Nishiki Team innan och var mycket nöjd. Ska satsa på en med luftdämpare tror jag, se hur det känns. Kommer välja en radon eller cube bara för dem är snygga, men har inte kollat så mycket på det ännu.

Min första mtb
Jag tycker du ska börja med en hardtail, alltså bara framdämpat. Varför skulle du behöva heldämpat?
Fulldämpat ska man ha om man åker på hopp och sånt, annars är det bara lite extra vikt och lite klumpigare. Men det är säkert skönare med fulldämpat, men cykeln blir inte lika kvick.
Tänk på att välja rätt storlek. Mongoose Otero Comp var ju inte så snygg.
Färgvalet spelar viktig roll för mig, därför gillar jag radon cyklar. Svart är perfekt för mtb. Min vita Nishiki blev lätt smutsig. Så nu ska jag välja en svart.

Min första mtb
Heldämpat har en mängd fördelar (och nackdelar) mot en hardtail, och hopp har väl inte alls så mycket med det att göra. En heldämpad hoj gör att det är lättare (snabbare) att ta sig fram i stökig terräng, och det är också snällare mot ryggen. Hur kvick hojen är beror alltså på underlaget och till viss del på länkaget. Sedan är en heldämpad hoj dyrare än en hardtail, så för samma pengar (upp till en viss nivå) så får du en sämre komponenter på den heldämpade. Den där Mongoosen ut att vara så het, men den funkar säkert att hoja på i skogen.

colan tycker att det viktigaste med cyklar är att de ska vara svarta och blanka, det kan vara bra att veta när du läser hans kommentarer.

Min första mtb
Tycker heldämpat kostar för mycket. Försäkringen täcker ju inte en sådan cykel men å andra sidan så cyklar man aldrig och låser fast en heldämpat. En heldämpat har man bara för träning inget annat, annars ska man välja en annan cykel.
Nu när jag läser din text skulle jag vilja köpa mig en heldämpad istället men den kostar för mycket.

Min första mtb
colan skrev:
> Tycker heldämpat kostar för mycket.
> Försäkringen täcker ju inte en sådan cykel men
> å andra sidan så cyklar man aldrig och låser
> fast en heldämpat. En heldämpat har man bara
> för träning inget annat, annars ska man välja
> en annan cykel.
> Nu när jag läser din text skulle jag vilja köpa
> mig en heldämpad istället men den kostar för
> mycket.

Colan i ett nötskal...

Ett tips, ta inte råd från Colan, som blivit av med 3 olika cyklar vid olika tillfällen redan i år och sen säger att det inte spelar någon roll för man får ändå en ny från försäkringsbolaget http://happymtb.org/forum/read.php/1/1690604/1690735#msg-1690735.

Min första mtb
Ja men det är ju bra att försäkringen gäller......... så man kan köpa en ny cykel. Visst lite jobbigt att lägger ner tid på att leta upp en ny cykel men det får man stå ut. Mina tips är är att 1. välj rätt storlek, hellre för lite än för stor.
2. Välj en färg som är mörk som inte blir lika smutsig.
3. Välj en cykel du tycker ser fräck ut.
4. Stirra dig inte blind på komponenterna, du kommer få lika roligt i alla fall.

Min första mtb
Jag tycker nog att komponenterna är viktigare än utseendet. Men smaken är som baken. Du kommer nog att bli nöjd vad du än köper. Jag vet att du inte ville ha begagnat men kolla ändå ibland på köp & sälj, det kan löna sig! Lycka till!

Min första mtb
Tycker faktiskt att begagnade cyklar är för dyra. typ en cykel som är 1 år gammal brukar folk sälja för 1-2000 kr billigare och det är inte värt att köpa den då. Dessutom är det svårt att få tag i en cykel man gillar begagnad. Då är det bättre att köpa XXL rea cyklar om man inte är så noga med att få en man gillar. Skulle en begagnad säljas för billigt kommer den ändå bli sålt snabbt så man hinner inte köpa den. Då rekomenderar jag dig att sitta standby på blocket och hålla koll på nya cyklar.

Min första mtb
Tre av mina fem cyklar har jag köpt begagnade och till priser som både jag och säljaren har varit nöjda med. Det har inte varit sänkningar med någon tusenlapp utan skillnaden mot nypris har nog varit mer i krokarna av någon eller några tiotusen kronor per cykel. Jag gillar alla hojarna väldigt mycket och de kan inte på något sätt mäta sig med någon reacykel från XXL.

Dessutom så täcker min hemförsäkring lösöre upp till en miljon om jag inte minns fel, så visst täcks allt av försäkringen.

Min första mtb
colan skrev:
> Ja men det är ju bra att försäkringen
> gäller......... så man kan köpa en ny cykel.
> Visst lite jobbigt att lägger ner tid på att
> leta upp en ny cykel men det får man stå ut.
> Mina tips är är att 1. välj rätt storlek,
> hellre för lite än för stor.
> 2. Välj en färg som är mörk som inte blir lika
> smutsig.
> 3. Välj en cykel du tycker ser fräck ut.
> 4. Stirra dig inte blind på komponenterna, du
> kommer få lika roligt i alla fall.

Måste säga att jag lite tänker åt Colans håll faktiskt. Visst bör man köpa en cykel där komponenterna är hyffsade. Men ska man hålla sig till den prisklass jag kikar på 4000-5000kr så är det nog samma komponenter, oavsett vilken cykel man väljer.
Har provcyklat en Felt Q220 och tycker den både var skön, snygg och rustad med någolunda bra komponenter (om man jämför med andra i samma prisklass). Det enda negativa är att den inte längre fanns i rött där jag tänkt köpa, så blir isåfall svart/blå. Litet minus där.

Ska fortsätta kolla runt lite och höra med olika cykelbutiker i Skånetrakten (tips??) innan jag bestämmer mig för ett köp.

Tack för tips!

Min första mtb
mzi skrev:
> Tre av mina fem cyklar har jag köpt begagnade och
> till priser som både jag och säljaren har varit
> nöjda med. Det har inte varit sänkningar med
> någon tusenlapp utan skillnaden mot nypris har
> nog varit mer i krokarna av någon eller några
> tiotusen kronor per cykel.

Amen! Och det fina är att man sen ofta kan sälja vidare förutsatt att man lagt lite möda på valet av spec. och ram. En bike-discounthoj har ju inte direkt någon magi kring sig som man gärna betalar lite extra för efter några år.

Min första mtb
En sak till ..köp cykeln hos en bra handlare i närheten där du bor..
Om det är din första mtb kommer du att behöva hjälp, tro mig...
Och din handlare kommer att efterjustera och fixa gratis åt dig första tiden.
Samt att du kan provcykla innan köp !
Lycka till ! Och ha så kul du bara orkar !

Min första mtb
matz skrev:
> En sak till ..köp cykeln hos en bra handlare i
> närheten där du bor..
> Om det är din första mtb kommer du att behöva
> hjälp, tro mig...
> Och din handlare kommer att efterjustera och fixa
> gratis åt dig första tiden.
> Samt att du kan provcykla innan köp !
> Lycka till ! Och ha så kul du bara orkar !

Det är inte alls säkert att man behöver hjälp. Jag har cyklat i 4 år utan att ta hjälp av en lbs. En cykel är väldigt lättmekad. Självklart kan det ju vara skönt att ha tryggheten att kunna få hjälp, men ska man cykla i skogen är det bra att kunna meka så att man kan ta sig hem när saker går sönder.

Min första mtb
köp inte en heldämpad cykel bara som kostar under 10 000! de finns ju peak cyklar som kostar 3000 som är heldämpade men dom är lite skumma tycker ja då en bakdämpare kostar cirka 3000...

Min första mtb
Jag hade samma problem som du beskriver eklöf, som tur är har vi en bra cykelaffär i stan. Så jag gick dit och beskrev hur jag ville cykla, vad den skulle användas till osv. Han visade en massa, sa även att jag ville ha en bra cykel som skulle kunna hålla i mer än 10 år och att man inte ska behöva byta efter 3-5 år.

Då blev valet mera enklare och jag slog till på en Trek 6300, dyr ja men efter 2 månader ut på stigar och dylikt så är jag hur nöjd som helst.

Min första mtb
Var inte rädd för att köpa begagnat, du får mer för pengarna.

Jag köpte alltid nytt förut, många handlare skryter om livstids service, men glöm inte bort att om nått går sönder så går det inte in under "service".

Du har ju massa guider här på happymtb om hur man lagar, justerar och servar en cykel.

Jag har lärt mig allt om det på den här sidan, i veckan satt jag och riktade hjul med hjälp av guide från den här sidan.

Det ÄR roligt att meka, lära känna vad man cyklar på.

Men ska du köpa nytt, beställ från tyskland. Jämför t.ex en Trek 6300 och en Canyon 3.0, canyonen är 5000 spänn billigare, å nästan samma komponenter. Använd de 5000 till att köpa ordentlig kringutrustning och hjälm.

mvh/Daniel

Min första mtb
Eklöf : Jag har kört lite från och till i drygt 2 år på en cykel som är någorlunda lik de hojjarna du nämner, en Specialized Hardrock Sport Disc -07. Köpte begagnad för 3000, hade kostat ca 4k ny året tidigare. Den har Altus-växlar, enkel fjäder-dämpare och mekaniska skivbromsar. Min upplevelse är att allt blir segt med denna cykel, jämfört med bättre hojar jag testat.

Den är tung, rullar trögt, växlar klumpigt (framförallt i stök) och dämparen märks inte, det vibrerar rejält så fort det blir bökigt på stigarna. Rullet på asfaltsvägar skall vi inte tala om, rent plågsamt..

Problemet med en från början alltför billig cykel uppstår också när jag nu vill uppgradera och ev sälja cykeln. Jag kommer antagligen inte få så mycket tillbaks i cash för denna hojjen, oavsett om jag uppgraderar den med komponenter för flera tusen. Det är fortfarande en billig modell. Enda sättet att få pengarna tillbaks vore att lura någon som inte vet bättre, vilket jag gärna slipper.

Jag skulle nog försöka hitta begagnat i ca 5000kr klassen, ev köpa nytt online men då gå upp till 6-7k, men allra helst gå till lokal handlare och köpa för 8-10. Då får du bra cykel och bra service :)

Min första mtb
Jag tackar för alla tips. Såsom tyska hojjar, begagnade hojjar, dyrare hojjar och billigare hojjar.

Jag står nog fortfarande kvar på tanken att köpa nytt, bla därför att det är kul att ha helt nytt.

Ska titta/provköra på Trek 4300 disc senare idag, får se om det tillochmed blir ett köp.
Vill inte lägga allt för mycket pengar men vill samtidigt inte ha en taskig Biltemasak.
Tror inte jag kommer bli besviken oavsett vilken av de cyklar jag nämnt som jag köper.

Nu välkomnar jag hjärtligt förslag på bra och fina ställe att cykla på i Malmö/Lund-trakten.

Med vänliga hälsningar
Eklöf

Min första mtb
Vad tyckte du om treken?

En sak jag undrar över är: överrörslängen ska väl vara kortare på en mtb än landsväg? Men det är tvärtom....
en 18" mtb har 595 mm i längd och en hybrid cykel kan ha 555-570 mm i samma storlek.

Tillbaka
Topp