Min första racer/cyclocross cykel.

einarben

Medlem
Hej!

Funderar på att skaffa mig min första racer/cyclocross cykel.

Den skal användas mestadels till och från jobbet året runt och enstaka tura på kanske 2 - 3 mil. Cyklar ungefär 25 - 30 mil i månaden.

Min fråga till er som har mer erfarenhet en vad jag har är egentligen, skal jag köpa racer cykel eller cyclocross och vad är skillnaden på dem?

Jag har budget på 4 - 8000 och hade tänkt att köpa begagnat cykel.

Tack på förhand.
Einar B.

Året runt - det låter som om skärmar är i kravbilden. Det skär bort de flesta renodlade racercyklarna pga avsaknad av skärmfästen. (Visserligen kan man montera specialskärmar på cyklar utan fästen, men det är mer av ett provisorium och en källa till pilljustering, åtminstone när jag körde såna ett par vintrar.)

Det jag tycker att du ska kolla efter är nämnda skärmfästen, skivbromsar och bockstyre.

Med den budgeten går det ibland att klämma in en ny hoj. Förra hösten hade XXL en White-CX med Tiagra och mekaniska skivbromsar på rea för dryga 5000-lappen. Det kan löna sig att sitta still i båten och vänta på nästa höstrea, eller köpa den beg från någon som inte längre använder den, och använda ovanstående pris som bas för lite prut.

Lycka till!

Senast ändrad:
Året-runt-pendling = krav på bra skärmar som håller fötterna torra och gärna utrymme för dubbdäck. Skivbroms är smutt men inte idiotsäkert i saltslask, hellre då en bra lamplösning.

Men hur långt är det enkel sträcka till jobbet? Kanske en enklare stadscykel för pendling + en roligare racer för träningsrundorna är ett bättre alternativ än en kompromiss?

Jag har kört på en CX (Trek crockett 7 disc) de senaste åren, både som året-runt pendel (18 km enkel väg, varje dag) och landsvägscykel i ett. Visserligen utan större ambitioner än kortare motionslopp (T ex västkusten runt 160 km som längst) och träningsrundor på 60-100 km. Kan dela mina erfarenheter.

Skärmar är bekvämt, men inget krav i min mening om man kan duscha och byta om på jobbet. Man kommer lika långt med kläder. Är det blött eller regnar lite drar jag på mig ett par vattentäta shorts, skoöverdrag och kanske en väst, ösregnar det har jag regnkläder. Hellre det än att behöva ha skärmar på landsvägsrundorna. Tar man med sig extra strumpor klarar man sig långt. Visst är det lite miserabelt att ta på sig fuktiga kläder om man glömt eller de inte torkat, men det värms upp på 30 sek...
Dubbdäck är guld värt på vintern. Min pendling hade inte funkat utan det. Och hyfsat punkteringssäkra däck på vår/sommar/höst! Hade inte en punka på 2 år med Conti Gatorskin 28 mm, men fick 6 stycken Mars - Juni i år när jag kört Conti GP4000s II. Kan meddela att jag nu bytt tillbaka till Gatorskins.. För det är riktigt tråkigt att stå och laga punktering klockan 6 på morgonen på vägen till jobbet.

Senast redigerad av en moderator:
Det låter som du har runt 2 mil till jobbet. 4 mil pendling om dagen.
Då går "enkel" hoj för pendling bort.

Då blir det en cx/gravel med lite plats för däck och skärmar.

Jag köpte en Dolan Preffisio-ram för nån månad sen och byggde upp med Tiagra-komponenter och ett set Xtreme R490-hjul från Rose Bikes (i princip skottsäkra för oss som väger lite mer). Rejäl ram med bekväm geometri och fästen för alla typer av skärmar och pakethållare man vill ha samtidigt som den känns styv och rapp.

Deras egna byggen använder 105-komponenter och är lite dyrare (£799) men är en otroligt bra cykel och känns som den kommer bli perfekt för slaskturer i vinter. https://www.dolan-bikes.com//road/road-bikes/road-bike-aluminium/dolan-preffisio.html

Stervelo sa:
Det låter som du har runt 2 mil till jobbet. 4 mil pendling om dagen.
Då går "enkel" hoj för pendling bort.

Då blir det en cx/gravel med lite plats för däck och skärmar.

Jag tycker det var lite oklart, om man pendlar 4 mil om dagen året runt blir det betydligt mer än 25-30 mil i månaden. Så jag tolkar TS
einarben sa:
Den skal användas mestadels till och från jobbet året runt och enstaka tura på kanske 2 - 3 mil. Cyklar ungefär 25 - 30 mil i månaden.
som att det är de tänkta träningsturerna som är på 2-3 mil.

Tack så jätte mycket för alla fina svar.

Tror att jag kommer slutligen köpa en begagnat CX, låter som om det passar mig och mitt budget best.

Tillbaka
Topp