Min hemmagjorda bash

hagdahl

Aktiv medlem
Min hemmagjorda bash
Här är två bilder på min nytillverkade bashring. Aluminiumplåten fick jag gratis och sprayburken kostade 79:- så man kan väl säga att den har kostat... tja... 10 kronor kanske. Helt ok även om den tog några timmar att göra. Visst blev den fin :-)

bash1.jpg

bash2.jpg

/Per

Min hemmagjorda bash
Bågfil, borrmaskin och en skaplig metallfil borde räcka. Sticksåg med metallblad ännu hellre för att få ett bra hål i mitten. Annars kanske hagdahl kände någon på en mekanisk verkstad med CNC fräs? :)

>Blir 0 + 79 = 10 i Falun? :)

Går det åt en hel sprayburk för å måla en bash i sundsvall? :)

EDIT: Glömde det viktigaste. SNYGG bash du fick till hagdahl. Matchar hojjen klockrent!

Senast ändrad:
Min hemmagjorda bash
42Hz:
"Vad använde du för verktyg?"

- 1 st sticksåg med metallblad
- Diverse filar och sandpapper
- Borrmaskin på stativ
- Träsvarv
- 1 st farsgubbe och 1 st morfar som kloka rådgivare

Det trixigaste var att få fästhålen på exakt rätt plats. Att bara rita av klingan och försöka borra mitt i hålet funkar dåligt om man vill ha det exakt. Så här fick jag göra: Jag hittade ett tunnt metallrör som hade samma ytterdiameter som klinghålens innerdiameter (10mm). Jag sågade till korta stumpar av detta rör och använde för att styra ner ett smalare borr och på så sätt få ett borrmärke. Det fungerade kanon.
Att kunna fästa bashen i en svarv eller nåt annat som snurrar är en stor fördel för att få den rund och slät runt om.
Sen målade jag bashen innan jag slipade den runt om samt försänkte skruvhålen. Det gav en extra liten krydda åt utseendet!
/Per

Min hemmagjorda bash
Vilken pärla:)

Jag har funderat efter att både varit i lite med det stora drevet i stock och sten och kört sönder mitt lilla kedjeskydd(eller byxskydd) att göra en "kopia" av kedjeskyddet i aluminium.
Göra det lite större än det stora drevet så att det både funkar som skydd för mina byxor när jag cyklar till affären och skydd för drevet när jag cyklar i skogen.

Låter det som en bra idé eller brister det nånstans?

Mvh: Jim

Min hemmagjorda bash
Jim Skrev:
-------------------------------------------------------
> Göra det lite större än det stora drevet så att
> det både funkar som skydd för mina byxor när jag
> cyklar till affären och skydd för drevet när jag
> cyklar i skogen.
>
> Låter det som en bra idé eller brister det
> nånstans?

Finns redan färdiga till försäljning, Chainreaction Cycles ( se butiks... ovan ) har, har jag för mej, så det är en alldeles utomordentlig ide om det är en sån man är ute efter! :)

Min hemmagjorda bash
hagdahl Skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz:
> "Vad använde du för verktyg?"
>
> - 1 st sticksåg med metallblad
> - Diverse filar och sandpapper
> - Borrmaskin på stativ
> - Träsvarv
> - 1 st farsgubbe och 1 st morfar som kloka
> rådgivare

Skönt att höra att du hade använt en svarv. Det såg så perfekt runt ut att jag misstänkte det. ;)
Man kommer i och för sig rätt långt med sticksåg och fil, saknar en svarv ibland...

Klart lyckat resultat, snyggt!

Tillbaka
Topp