Min mekfråge- och byggtråd Peugeot -89 med mera

Hutnu

Aktiv medlem
Hejhej, tänkte kliva ut ur lurkarskuggan och hälsa. Jag har läst en hel del på forumet, men inte kommit mig för att skriva.

Jag bor i söderort Stockholm, har hojat mtb genom åren men senaste året börjat pendla till jobbet och (sjukt oväntat) fått lite smak för gathoj.

Anywho. Jag har i karantäntid börjat fixa med en Peugeot Mont Blanc -89(?) och funderar på att bygga single speed eller caféracer eller vad det kan kallas.
Har plockat isär det mesta och putsat hjälpligt, bytt vajrar och fixat lager och bytt styre pga ruggigt obekväm med bockstyre. Men nu har det tatt stopp. Jag håller på att utvärdera växlar vs inte växlar, och så är jag sugen på att byta tubhjulen till kanttråd pga har det på andra hojar.

Skulle gärna ta emot tips på vad jag bör fokusera på. Budgeten är låg, tiden och kunskapen måttlig. Mina tankar just nu:

- byta hjul till kanttråd. Var hittar man billiga, och vilka fallgropar kommer jag trilla i?
- bättre bromsar, dom tar rätt dåligt nu. vad gör man?
- byta till single speed pga snyggt och mindre jox. Vad innebär detta ens i fråga om drev, nav, kedja etc?

Och just ja, på den femte bilden pekar jag på en liten plupp på ramen ovanför bakre navet, vad är det för nåt? finns bara på ena sidan.
Tack och hej igen!

01_before.jpg
02_bakvaxel.jpg
03_framvaxel.jpg
04_ram.jpg
05_detalj.jpg
06_wip.jpg

* Hur funkade bromsarna innan du bytte till rakt styre. Kanske de nya reglagen inte drar lika mycket vajer som de gamla?
* Testa ut en utväxling som är lagom att köra uppför, utför och på platten innan du plockar av allt som har med växlar att göra.
* Kolla navbredden på de gamla hjulen innan du byter ut dem. På en stålram kan du nog iofs bredda för att få plats med lite modernare och bredare nav. Var dock försiktig, så ramen inte blir skev.
* Du kanske kan hänga upp kedjan på den lilla pluppen när du tar av hjulet.

Så du har en gammal Peugot Mont Blanc. Tange mangaloy-ram, Tanges motsvarighet till 531 fast lite tyngre. Troligtvis lödd med invändiga muffar..Originalet troligen med kanttrådsfälgar med Maillard Heliomatic-nav bak ( nästan omöjligt med reservdelar) Förpassas lämpligen till historiens arkiv av misslyckade cykelprylar om det inte redan är gjort. Troligtvis har du e 126mm axelbredd och med en stålram är det lättjusterat. Se dock till att ramen förblir rak och gaffeländarna förblir parallella. Klumpen på höger bakgaffelben är mycket riktigt en kedjehängare för att underlätta hjulbyte, något som beklagligtvis försvunnit på moderna ramar

Tack för svar!
Jo, bromsarna var ganska kass innan jag bytte styre också så det beror inte på det. Jag KANSKE skulle ha investerat i nåt bättre än biltemas billigaste klossar, men jag orkade inte leta och såg det som temporärt. Gör klossar stor skillnad? Bifogar bild på dom, efter lite tvätt.

bromsar.jpg

Ja, håller på att testa ut nån utväxling som känns vettig nu. Och ska se till att mäta mycket noggrant hur brett hjulet är så jag har koll.
Kul med en dedikerad kedjehängarplupp!

F53E11F7-425A-42FE-A712-1616EC95D010.jpeg

Liten update: har fimpat framväxeln men behåller nog bakväxeln ändå, ingen brådska att bygga Single speed. Tog också bort jättestora kransen fram vilket är sjukt mkt snyggare. Vad jag trodde var tubdäck (pga ingen koll) var bara kanttrådsdäck som åldrats och blivit som ett med fälgen. Gick att dra loss med lite vilja och nu har jag fått på ett par gula 23mm som höjer hojens utseende med ganska exakt 230%. Kommande åtgärder: testa bättre bromsklossar och nya snyggare bromshandtag. Liiiite sugen på att ta tillbaks bockstyret för att känna mer på det. Sen vetefan.

Visa bilaga 413924
Liten update: har fimpat framväxeln men behåller nog bakväxeln ändå, ingen brådska att bygga Single speed. Tog också bort jättestora kransen fram vilket är sjukt mkt snyggare. Vad jag trodde var tubdäck (pga ingen koll) var bara kanttrådsdäck som åldrats och blivit som ett med fälgen. Gick att dra loss med lite vilja och nu har jag fått på ett par gula 23mm som höjer hojens utseende med ganska exakt 230%. Kommande åtgärder: testa bättre bromsklossar och nya snyggare bromshandtag. Liiiite sugen på att ta tillbaks bockstyret för att känna mer på det. Sen vetefan.
Ser bra ut!

Snyggt! Kommer du byta sadel?

Klossarna sitter ganska snett nu, ffa bak är det påtagligt. Lägg lite energi på att ställa in dem i alla vinklar så de matchar fälgbanan. Det är önskvärt att ha lite ”toe in” på dem, svårt att förklara men här står det om det. Definitionsmässigt är det snarare toe out om man tar hänsyn till rotationsriktningen på hjulet.... Hmmm.

https://www.bikeman.com/bicycle-repair-tech-info/featured-tech-articles/704-rim-brake-adjustment

Se till att bromsytan på fälgen är ren och oljefri. Jag har ibland haft lite framgång med att rugga upp själva klossen med sandpapper.

Snyggt! Kommer du byta sadel?

Klossarna sitter ganska snett nu, ffa bak är det påtagligt. Lägg lite energi på att ställa in dem i alla vinklar så de matchar fälgbanan. Det är önskvärt att ha lite ”toe in” på dem, svårt att förklara men här står det om det. Definitionsmässigt är det snarare toe out om man tar hänsyn till rotationsriktningen på hjulet.... Hmmm.

https://www.bikeman.com/bicycle-repair-tech-info/featured-tech-articles/704-rim-brake-adjustment

Se till att bromsytan på fälgen är ren och oljefri. Jag har ibland haft lite framgång med att rugga upp själva klossen med sandpapper.

Tack för bromstips! De här klossarna har ingen vinklingsmöjlighet, men eventuellt är det så att bromsarmarna är aningen vinklade och att jag råkat sätta frambromsen bak och vice versa. De ser identiska ut, men båda blir lite toe-out.. Ska testa att byta plats så kanske det blir bättre.
Ja, jag kommer nog byta sadeln till nån nättare så småningom, men har inte börjat leta alternativ än. Tror jag skippar att köra default-kaféracer-brooks på den här iaf även om det ju alltid är snyggt. En sån gammal bmx-plastsadel kanske skulle bli cool.

Jag ser nu på närbilden att det fattas en bunt grejer på klossarna. Det är inte bromsen som är problemet utan du skall ha några brickor som är konkava och konvexa så du kan vinkla klossarna åt alla håll. De ser ungefär likadana ut för alla bromsar.

Här ser man klossar med brickor.

Skall bli intressant att se vad du väljer för sadel.

Jättesnyggt. Bromsklossar gör definitivt stor skillnad. Kan tipsa också om att köpa hyperglide-kasett och hyperglide-kedja. Det är lite nyare teknologi där kassetten har som små ramper som gör växlingen bättre, framförallt under tryck, eftersom kedjan gör över på färre antal rotationsgrader. Finns t.ex. på biltema.

Ser på bildena att du har det äldre uniglide.

Eftersom du har rakt styre nu så borde en SIS-kapabel (shimano indexed shifting) växel kunna vara en bra och billig uppgradering från friktionsväxlar. Då får du ju upp växelreglaget också upp på styret. Såg en på biltema för 145 spänn. Det tillsammans med hyperglide-kedja och kassett ger en mycket bättre och skönare växling.

Senast ändrad:
Jag ser nu på närbilden att det fattas en bunt grejer på klossarna. Det är inte bromsen som är problemet utan du skall ha några brickor som är konkava och konvexa så du kan vinkla klossarna åt alla håll. De ser ungefär likadana ut för alla bromsar

Skall bli intressant att se vad du väljer för sadel.
Nja, jag tror att det finns u-bromsar med klossar utan såna vinkelbrickor. Eller fanns iaf. Säkert nån gammal standard. På mina andra hojar har jag såna bromsklossar med brickor, men då är det v-bromsar. Anywho, jag testade att flippa bak- och frambroms och nu ligger dom faktiskt bättre mot fälgen. Antingen är det uttänkt så eller så har tidigare ägare vinklat bromsarmarna en gnutta för att få toe-in.

Jättesnyggt. Bromsklossar gör definitivt stor skillnad. Kan tipsa också om att köpa hyperglide-kasett och hyperglide-kedja. Det är lite nyare teknologi där kassetten har som små ramper som gör växlingen bättre, framförallt under tryck, eftersom kedjan gör över på färre antal rotationsgrader. Finns t.ex. på biltema.

Ser på bildena att du har det äldre uniglide.

Eftersom du har rakt styre nu så borde en SIS-kapabel (shimano indexed shifting) växel kunna vara en bra och billig uppgradering från friktionsväxlar. Då får du ju upp växelreglaget också upp på styret. Såg en på biltema för 145 spänn. Det tillsammans med hyperglide-kedja och kassett ger en mycket bättre och skönare växling.

Japp, ska slänga in ett par schystare klossar i nästa kundkorg och se om det blir bättre nyp. Vad gäller växlar så kör jag nog på med gamla kassetten pga växlar extremt sällan. Funderar på att helt sonika fimpa bakväxeln ett tag och bara köra på en växel. Single speed, fast med kassetten kvar utifall jag skulle ångra mig. Hojen är ju tänkt som kaféracer, typ rulla från förorten in till stan och dricka bärs. Jag kommer inte ligga och jaga strava-rekord med den här. :)

Har ett bakhjul med singlespeed frihjul. Svart lågprofil och rakt är det. Pma om du vill
Sweet, men jag avstår. Tänker behålla befintliga hjul så länge dom är hela, och just nu så rullar dom finfint trots trettio år gamla.(!)

Japp, ska slänga in ett par schystare klossar i nästa kundkorg och se om det blir bättre nyp. Vad gäller växlar så kör jag nog på med gamla kassetten pga växlar extremt sällan. Funderar på att helt sonika fimpa bakväxeln ett tag och bara köra på en växel. Single speed, fast med kassetten kvar utifall jag skulle ångra mig. Hojen är ju tänkt som kaféracer, typ rulla från förorten in till stan och dricka bärs. Jag kommer inte ligga och jaga strava-rekord med den här. :)

Indexerade växlar och växlingsramper är iofs mer "välkommen till 90-talet" än strava-hetsning, men du gör ju förstås som du vill. Det är grejjer som är kompatibla med det du har och är definitivt en uppgradering för en ganska billig slant.

Indexerade växlar och växlingsramper är iofs mer "välkommen till 90-talet" än strava-hetsning, men du gör ju förstås som du vill. Det är grejjer som är kompatibla med det du har och är definitivt en uppgradering för en ganska billig slant.
Hehe sant. Jag ska lägga några mil under hjulen när det blir sol igen och känna efter om jag vill gå åt SS-hållet eller växelhållet. Såklart det skulle vara skönt att lyfta upp reglagen på styret också, men det känns som att jag dödar hojen lite då. (det har jag väl iofs redan gjort med riserbar och gula däck men men)

Ja men kör på du och känn på. Jag hade själv fixat växlarna men det är jag det. Bara fråga här på forumet om du vill ha tips på produkter sen.

Eftersom fransosen är någorlunda klar så kunde jag inte låta bli att köpa en ny trettiåring, denna gång en Miyata Highrunner, så jag har nåt att göra när jag ruttnar på att jobba hemma.

2BE84EB8-4989-4716-A730-B9CCCB12A463.jpeg

Allt är fint, ramen och hjulen helt okej, resten kommer jag byta ut, mest från en gammal mtb jag har i garaget. Strippar hojen och så är det bara vevarna kvar, då går avdragaren av och fastnar, sitter som berget.

Tips på var jag bäst sågar och med vad?

C154E4F9-0812-4B98-89BB-E494D318A014.jpeg

Varför var det obekvämt med bockstyre? För långt fram till styret? På din första bild ser ramen alldeles för stor ut. En bättre åtgärd hade kanske varit att skaffa en hälften så lång styrstam, kanske i kombination med ett modernt styre med mindre reach, tex 70 mm.

Du tror att rakt styre är bekvämare? Prova att köra en 10-20 mils slinga så får du se hur bekvämt det är med rakt styre. Jag tycker du har dragit fel slutsatser.

Varför var det obekvämt med bockstyre? För långt fram till styret? På din första bild ser ramen alldeles för stor ut. En bättre åtgärd hade kanske varit att skaffa en hälften så lång styrstam, kanske i kombination med ett modernt styre med mindre reach, tex 70 mm.

Du tror att rakt styre är bekvämare? Prova att köra en 10-20 mils slinga så får du se hur bekvämt det är med rakt styre. Jag tycker du har dragit fel slutsatser.

Jag överväger faktiskt att byta tillbaks, främst för att cykeln är snyggare med bockstyre. Det var obekvämt främst för att jag är ovan antar jag, men kanske också pga för långt. Så, jag har inte sagt att bockstyre är obekvämt, jag sa att jag var obekväm med bockstyre. Jag kommer aldrig att köra 19-20-milsslingor på denna, det trodde jag var rätt uppenbart eftersom jag plockat bort hälften av växlarna och kallar den för kaféracer.

Yes, vinkelslipen strikes again! Jag tycker den är så obehaglig att använda så drar mig för det, men den funkar ju när man måste.
59AE96CA-CCC1-4031-9C70-B76046BFEFFB.jpeg

Nu har jag haft min kära peugeot i tre månader och har till slut fimpat även bakväxeln pga använder den inte. Tänkte bara pejla med mekarkollektivet här innan jag kör på och byter frihjulet. Efter lite fajt så fick jag av frikransen bak och det verkar som att det inte är nån obskyr gammal fransk standard utan ”vanlig” 1,375 x 24tpi. Vad jag kan förstå så bör det alltså gå att köpa ett singlespeed frihjul och skruva på. Nån som har tips på såna i okej kvalitet, eller är det bara att köra vad som helst?
Sen behöver jag väl spänna om hjulet för att förskjuta och centrera det i sidled för att få bra kedjelinje (”disha hjulet”?). Några tips för detta?

8145117F-D19B-4A24-B946-20329DBC0978.jpeg

All is well! Jag har lyckats skruva på ett billigt frihjul och det snurrar som det ska. Riktat och centrerat hjulet hjälpligt så att kedjelinjen inte är helt off. Skulle behöva skjuta hjulet en bit till i sidled, men saknar några muttrar och det funkar för stunden. Sjukt nöjd med den här lilla hojen.
E35A9154-391F-41EB-BAE5-CFE94C2A1FAA.jpeg

Tillbaka
Topp