Min räser (nu färdiglackad) många bilder!!

Ove-Rall

Aktiv medlem
Nu är den färdiglackad, dock passade inte med låsringen till trackdrevet. Så fixieplanerna för tyvärr vänta. Fast nog är den lite cleanare nu iaf!

Så här såg den ut för ett halvår sen:

pbpic931833.jpg

Nån vecka sen, innan färgning:

sidan.JPG ht=480

styre.JPG ht=480

Köpte ett nytt styre också, passade som gjutet sittställningen.

bultat.JPG ht=480

Bultade navet också, genomgående axel.

Nya bilder:

DSC00216.JPG ht=480

DSC00222.JPG ht=640

DSC00221.JPG ht=640

DSC00219.JPG ht=480

DSC00217.JPG ht=480

Senast redigerad av en moderator:
Ta loss frihjulet och dra dit ett fast drev med loctight och använd förlängd kedjepiska..
Håller fint.

Remova bromsarna , sänk styrstammen, vinkla ner styret (silver om du ska ha nytt!) och du har en klockren fixie. Lacken är snygg tycker jag!

Mitt har hållt sig jättebra! Skiddat som en galning med det hela hösten.
Man kanske ska ta det lite lugnt i början innan det har hunnit sätta sig.
Numera känns det bombproof. Kör till och med utan låsring..
Vet flera som gjort likadant

Om du har tur kan du köra drivlinan på vänster sida istället, då drar man åt drevet när man skiddar, istället för loss. Jag har kört så utan låsring sen i våras, och då skiddar jag som en åttaåring. Dvs hela tiden och i onödan.

Byt plats på vevarna och vänd på hjulet bara. Klingan kan gå i ramen så att det inte funkar, dessutom kan pedalerna gänga upp sig (loctite!) och på sikt förstöra gängorna i vevarna. Men så är det ju med ful-fixies!

Tänkte lacka om för att få lite mera ghetto look. Lite coolare med mattsvart än baby eloxeringen som är på nu :P + för att jag skall ha nått att göra ;)

Skall testa det där med vänster sida, lär ju dock bli fucked med pedalerna om man ska köra korgpedaler?!

Vilken storlek på kedjan har jag "troligtvis" nu, typ orginal kedja. 1/8" eller 3/32" ?

Ove-Rall skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte lacka om för att få lite mera ghetto
> look. Lite coolare med mattsvart än baby
> eloxeringen som är på nu :P + för att jag skall
> ha nått att göra ;)

Haha, ghetto-look är för folk som inte har råd med bättre, typ jag.
Vill du ha en ghettohoj kan jag gärna byta min ram mot din ;)

http://img.photobucket.com/albums/v435/da_EriC/PB240015.jpg

pedalarna är de ju iaf inget fel på, frågan är bara om du nöjjer dig med biltemas korgar eller om du vill ha metallkorgar. Det är ju snyggare med metall men plastkorgar sliter inte lika mycket på skorna samt att iaf jag tycker d e skönare med plast

Men kom igen nu grabbar, jag som var så taggad att börja lacka! Nu sätter ni käppar i hjulet...=D

Så alltså, spendera åtskilliga pengar på ett Surly nav eller försöka få till nån fulvariant?! Cykeln ska ju trots allt bara användas till cafecruising...

Men låsmuttrar/bult är ett måste va? Finns det ens sånna till "vanligt" 9mm nav. 5mm axel..?

Börja du lacka ramen så har vi en lösning på frihjulsfrågan lagom till dess att du är klar. Svart är snyggt, go for it. Kapa bort lite fula vajerfästen när du endå är igång.

Det är klart du ska Lacka om du vill. Färg e ju en smaksak, men om det blir mattsvart så får min mattsvarta motobecane fixie en kompis.

Fulfix eller finfix beror ju snarast på om man vill va fin när man dricker kaffe. Jag gillar att va fin så jag har nybyggda svarta hjul (surlynav på macvic open sport). Det funkar förstås kalas med nya grejer, men de kostar ju pengar.

Styret du har går väl fint att använda, men jag håller med föregående talare om att det blir snyggare nedvinklat.

Vill du ha clips i metall så finns det hos cykellabbet i stockholm.
eller http://www.keirinberlin.de/

Tackar, tackar! Ska börja slipa, prova färgborttagningsmedel kanske?

Men det här med låsningen av hjulet, måste bultar/låsmuttrar användas? Var hittar man sånna till ett 9mm nav?

vissa säger att QR funkar men jag har aldrig provat. Om inte borde väl din LBS ha ett gammalt framnav med solid 9mm axel, som du kan köpa loss bi bi billigt.

Rätta mig gärna nån om jag har fel men om du har snabbkoppling nu så är nog axeln för kort för att du ska kunna få på några muttrar. Jag fixade min cykel för en vecka sen och kör med snabbkopplning, har funkat hittills iaf.

Nä lacka inte om, ramen e snygg som den e, behåll sadelstolpen och styre. Snyggt med blanka klipps på pedalerna och håll den silvriga linjen för övrigt tycker jag.

Eric W skrev:
> Ta loss frihjulet och dra dit ett fast drev med
> loctight och använd förlängd kedjepiska..
> Håller fint.

Kan intyga att det håller bra när det väl satt sig, körde den varianten hela sommaren dock utan loctighten men med en vevlagerlåsring.

Efter sommaren när jag skulle byta drev så gick det inte att få loss. Trots att jag hade en kedjepiska med över en meters hävarm och navet var fäst i ett skruvstäd. Det slutade med att jag bytte hela navet istället.

För mig så är ghetto i fixievärlden så här:

tokyostyle.JPG ht=360

och inte en helsvart minimalistisk skapelse som mer för tankarna till design och finkultur än da hood. Bara en åsikt.

Ghetto vore att måla den brun, alternativt med fusk-rost.
Plastclips är också ghetto på sätt och vis.

"och inte en helsvart minimalistisk skapelse som mer för tankarna till design och finkultur än da hood."
för mina tankar till min hatkärlek okeen som för mig är oerhört ghetto, möjligen inte i färgen då.

cycle depots cyklar är himla fina enligt mig.. fast jag cyklar ju iofs på något lila/vitt/glittrigt :P

Lite OT må detta väl vara men bättre än o skapa änu en tråd...

Hur ser det ut med er från storstan, ser ni mycket folk som kör Singlespeeds o fixed? Typ här nere i Trelleborg finns det bara en... ;)

Det e ju rena kulten i andra städer o länder med egna fik osv, hur har ni det vore intressant o veta.

Hmmm... Klurar på att bygga en fxed/bancykel i retrostil. Har fått ett erbjudande om att köpa en suveränt fin ban-ram från Champion som är ifrån 70-talet. Så jäkla snygg!
Antingen tar jag den eller så kör jag med min gamla Chesini som jag tävlade med på 80-talet. Fast det bär mig emot att ta bort de vackra campaprylarna som sitter på den.

Men mitt största huvudbry är huruvida jag kan bygga ihop ett bakhjul med hjälp av det grymt fina Campa Record högflänsnav från 70/80-talet som jag har liggande och som aldrig är kört. Ett konstverk i sig... Alternativet är att fixa ett riktigt ban-nav.

När jag läser här på tråden så låter det som mitt högflänsnav plus en herrans massa Loctite är ett alternativ. Låter ju positivt.

Kapar lite, jag byggde en suicide fixie i helgen av lite gamalt skrot bara för att testa hur det var, och det var kul, nu sitter det 42-14 på den och det tycker jag funkar bra, förutom när jag cyklar nerför, då har jag stora problem att få stopp med den, undrar om någon vet om det skulle bli stor skillnad på bromsförmågan om satte dit ett 16 bak? eller är det bara att gilla läget

2me96xg.jpg

freddiesan skrev:
> För mig så är ghetto i fixievärlden så här:
>
>
>
> och inte en helsvart minimalistisk skapelse som
> mer för tankarna till design och finkultur än da
> hood. Bara en åsikt.

Jaja, det får bli vad det blir, jag kör mitt eget race i vilket fall. Kommer ju så långt ifrån ett ghetto man kan komma nästan...=)

Mattsvart, eller metallic svart. Eller kanske en brun färg.

Har bultat navet idag, och kommer prova självmordsvarianten!

Ove-Rall skrev:

> Mattsvart, eller metallic svart. Eller kanske en
> brun färg.

Klart att du ska lacka metallic! och blank!

Här är min bruna.

/Magnus

Bilagor

• bruno.jpg
    bruno.jpg
    73.7 KB · Besök: 22
vanillago-rilla skrev:
> nerför, då har jag stora problem att få stopp med den

Det är nära omöjligt att få stopp utan clips eller SPD. Det gör hela skillnaden. På med clips pronto!

SPD eller clips då?

Fungerar det bra med SPD ska jag nog ha det...så mkt snyggare och skönare.

Köpte dock själva bågen till en clips idag, i chrome. Var kan man hitta pedaler som passar?

Tillbaka
Topp