Mina fötter domnar!

Lostsoul

Ny medlem
Mina fötter domnar!
Tänkte höra om ni har någon teori på varför mina fötter domnar efter ett tag (5 km och uppåt).
Har provat med att flytta klossarna både framåt och bakåt men det blir inte bättre.
Har även flyttat sadeln lite framåt men det är samma resultat.
Har dessa skor Shimano M086
DSC_0003.gif ht=349

Mina fötter domnar!
Skaffa en pelott, det hjälpte mig. Jag stora problem med fötterna men nu är det nästan helt borta.

sök på forumet, det finns många trådar i ämnet.

Mina fötter domnar!
Nej jag har provat att lossa dom men det blir ingen större skillnad. ska kolla lite på hur mju/hård sulan är egentligen.
Ok ska kolla detta.
Tack på förhand.

Mina fötter domnar!
Det måste vara skorna som är fel för dig. Dommningar i fötter pga sittställning (klotsar) är väl sådant som startar efter åtminsone 1 timmes cykling oftast mycket längre tid en så.

Mina fötter domnar!
Mina fötter domnar också bort. Det är värts när det regnar eller är kallt, då tappar jag känseln helt.
Jag tror att det är pga för smala skor.

Det är blir värre i mina Shimano än i mina Specialized som är mjukare och lite bredare i lästen. För min del har det ingen koppling till hur hårt jag spänner remmarna.

Mina fötter domnar!
åter igen, köp ett par pelotter och klistra fast dem enligt beskrivningen så kommer du att märka skillnad. Är skorna helt fel kommer du inte att bli av med problemet men det kommer att minska. Tro mig!

Mina fötter domnar!
i mina gamla skor domnar mina fötter också efter en timme, de nya hade jag på mig över 6h senast idag utan tillstymmelse till det problemet.

Mina fötter domnar!
Släng de där skitjävla cykelskorna och använd foppatofflor istället!

Det är kontaktytan mot fotsulan som är problemet. Pröva hålfotsinlägg först för att fördela trycket, om inte det hjälper får du formgjuta sulor hos en ortoped. Oftast är det framfoten som ger problem, så det duger antagligen inte med sulor formade på en sportaffär där sulan formas med utgångspunkt från hälen och hålfoten.

Mina fötter domnar!
Byt skor :) Jag har Shimano som landsvägsskor och mina fötter domnar alltid efter någon timme, trots grejande med spännet, klossflyttande och specialsulor. Har dock Specialized som MTB-skor och i dem har fötterna aldrig domnat! Jag kommer inte att köpa Shimano igen... kan tillägga att fötterna även domnar i mina Shimano spinningskor :)

Mina fötter domnar!
Jag kör också Shimano och har samma problem. Jag har en storlek mindre i mina spinningskor (också Shimano) och trodde i min enfald att det var storleken som var problemet. Ska absolut testa ett annat märke nästa gång.

Mina fötter domnar!
Jag har också fått problem med domnoíngar i fötterna och då främst i tårna. Får det när jag cyklar samt när jag åker skidor, kan även känna lite ibland när jag springer. Det brukar komma efter att jag har hållit på närmare 2 timmar. Det jag tror det beror på är att det är för dålig blodcirkulation. Det kan, enligt min uppfattning, bero på flera saker, dels trånga skor men det kan även bero på att vadmusklerna inte mår så bra. Beror det på att vadmusklerna krånglar så prova att stretcha dom jätte mycket och hjälp till med massage så att blodcirkulationen kommer igång.

Det skulle vara intressant att höra någon som har erfarenhet av vilken effekt sittställning samt placering av klossarna har för inverkan på domningar i fötterna.

Magnus

Mina fötter domnar!
Jag trivs bra i min Shimano 161(?), men de tidigare spinningskorna från shimano så domnade fötter och tår. Men då är det väldigt stor skillnad i styvhet på sulorna.

Shimano lär vara lite smalare generellt sett medan Scott tydligen ska vara lite bredare generellt sett enligt de handlare jag pratat med. Shimano funkar för mina fötter iaf om jag väljer en storlek större än för normala skor.

Enligt handlaren beror domningar på två vanliga orsaker. För mjuk sula och för STORA skor. I det senare fallet så tar man spjärn med tårna vilket leder till domningar eller kramp i foten.

Lycka till med att hitta skor som passar dina fötter.

Mvh
Fredrik

Mina fötter domnar!
Formbara sulor. Helt ärligt så kan det var det bästa man kan investera i.

Vet att Löplabbet är grymma på att göra, själv köpte jag mina av Comformable och flyttar runt dem i alla möjliga dojor nu.

/Danne

Mina fötter domnar!
Det där med pelott låter ju intressant.
Jag har provat med gjutna sulor, men de gjorde ingenting för domnandet.
Vad som däremot funkar förolämpande nog är att kliva av och gå litegrann. Då vaknar fötterna till liv och verkar ha lättare att hålla sig vakna även efteråt.
Men vafan, ska man behöva gå för att kunna cykla - det håller ju inte!
Måste gå att lösa genom att köpa mera prylar istället, helst i carbåån.

Mina fötter domnar!
Har oxå haft samma problem, men efter det att jag köpte en Specialized Phenom sl sadel har det helt försvunnit.
Har oxå bytt skor sedan dess till Specialized Pro mtb, kan vara komdinationen som funkar för mig.

Mina fötter domnar!
Sulor!!
O då menar jag inte några förformade "anantomimiska" sulor som är någon slags standardform för en fot som kanske inte alls ser ut som din.

Gå till en sporthandlare som kan göra sulor efter dina fötter som passar i dina cykelskor.
Bättre investering finns inte!

Kostar från ca 500kr o uppåt beroende på märke o modell. :)

Mina fötter domnar!
garpa skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som att skorna är för smala. Testa ett
> par bredare skor.

Mm, jo - har tänkt på det. Men skor vill jag helst köpa i butik, och extra breda skor är rätt sällsynta. Hittade ETT par Northwave(som sades vara lite vidare) i vintras, men de var förstås fel storlek. Cykelcity Sthlm hade också bara ett par Sidi Dominator Mega inne. Hade stora förhoppningar för dem, de var samma storlek som mina normal-Sidi, men de kändes väldigt stora.

Tror dessutom inte att det är fullt så enkelt. Kör jag tunna strumpor i vinterskorna(som är rymliga även med helly-hansensockar så domnar fötterna ändå.

Tillbaka
Topp