Mineralolja eller dot5.1 till xtr-bromsar

pero02

Aktiv medlem
Har lite dot5.1 olja i skåpen hemma, ska jag undvika att blanda med mineralolja som det står att bromsarna innehåller?

Eller är det typ samma sak bara olika förpackningar och ett sätt att sälja fler flaskor till oss mindre vetande konsumenter.

Är det en branide att blanda dot5.1 och shimanooljan? Finns det något negativt med att blanda, förmodar att det går.....

/per

Det blir troligen totalt haveri. DOT 5.1 är glykolbaserad och kommer skära sig fint med mineralolja:-)

Går verkligen inte, du kommer att förstöra tätningarna i bromssystemet om du kör dot.

Senast ändrad:
Shit vad snabba svar. Får väl köpa lite mer flaskor då.

Risken är bara att man köper en massa annat också....

Brukar man inte ha olja i bromsarna och glykol i kylaren?

Kan man använda samma sprutor och slangar till oljan om man spolar igenom dem först? Eller ska jag köpa nytt luftbingskit också.

pero02 sa:

Tänk på att det verkar förekomma nån skum tullrestriktion på vätskor numera. Många som har fått se sina paket vända från utlandet för att de innehåller oljor eller andra guckor:-/

marr sa:
För mig biltema har ett substitut, men minns inte.
Var det här man kunde ha lhm olja?

LHM är just mineralolja för hydraulbruk, så det funkar säkert. Sen kanske viskositeten inte är exakt samma som Shimanos i och för sig, men är det nåt som de rekommenderar för bromsar så bör det ju inte bli katastrof i alla fall.

Edit:

pero02 sa:
Brukar man inte ha olja i bromsarna och glykol i kylaren?

Kan man använda samma sprutor och slangar till oljan om man spolar igenom dem först? Eller ska jag köpa nytt luftbingskit också.

Skölj ur grejerna med nåt lämpligt lösningsmedel så ska det nog funka utmärkt. Sprit är ju bra eftersom det löser både olja och glykol.

Senast ändrad:
Makten sa:
pero02 sa:

Tänk på att det verkar förekomma nån skum tullrestriktion på vätskor numera. Många som har fått se sina paket vända från utlandet för att de innehåller oljor eller andra guckor:-/
Det beror nog lite på avsändaren och hur det deklarerats misstänker jag.. Tullen har knappast något med det att göra heller utan det är nog transportören som tycker saker. Jag fick 20 liter motorolja från Tyskland med Postnord häromdagen. Kluckade fint så det var rätt uppenbart att innehållet var vätska.

Jag köpte en liter mineralolja från Tyskland och det var inga problem. Inte en liter Stan's tätningsgucka från England heller. Köpte fett och fox gaffelolja med utan problem.

Jag säger inte att det inte kan bli strul men det är värt att chansa tycker jag.

Min lbs tog hutlöst betalt för småflaskor mineralolja så det är ju inget alternativ direkt.

ponx sa:
Jag köpte en liter mineralolja från Tyskland och det var inga problem. Inte en liter Stan's tätningsgucka från England heller. Köpte fett och fox gaffelolja med utan problem.

Jag säger inte att det inte kan bli strul men det är värt att chansa tycker jag.

Min lbs tog hutlöst betalt för småflaskor mineralolja så det är ju inget alternativ direkt.

Jag tror det är sprayflaskor som inte alltid går att få med på flygfrakt. Oljor och andra vätskor har gått bra men när jag beställde brunox deo med lite andra grejer från Bike-Components så gick paketet på retur till BC. Dom plockade då ur sprayburken och paketet kom fram (med andra oljor)

wenna sa:
ponx sa:

Jag tror det är sprayflaskor som inte alltid går att få med på flygfrakt. Oljor och andra vätskor har gått bra men när jag beställde brunox deo med lite andra grejer från Bike-Components så gick paketet på retur till BC. Dom plockade då ur sprayburken och paketet kom fram (med andra oljor)

Segt! Min brunox deo kom fram fint från bike discount.

Köpte en liter shimanoolja på cykelkraft eller vad de kallar dig nu. Kostar nästan lika som en pytteflaska. Åtgången är ju ganska liten men man har råd att drälla lite mer. Luftade faktiskt bromsarna nyss.

Scottår sa:
Köpte en liter shimanoolja på cykelkraft eller vad de kallar dig nu. Kostar nästan lika som en pytteflaska. Åtgången är ju ganska liten men man har råd att drälla lite mer. Luftade faktiskt bromsarna nyss.
När jag köpte min tänkte jag att den skulle räcka för alltid men nu några byten av olja i olika bromsar senare har det ändå gått åt en del.

Tillbaka
Topp