Mini cargo bike - att bygga om en mountain bike

Tomas08

Medlem
Hej! Har sedan min gamla Gazelle Cabby haft stor kärlek för cargo cyklarna. Har senaste tiden gått i tankarna på en Omnium. Började undersöka saken och hittade en internationell tråd om hur man kan bygga om en gammal cykel till en mini-cargo genom att byta framgaffeln. Släppte tankarna på en Omnium och är helt inne på att bygga om en gammal Mountain bike. Tipsaren länkade till Crust bikes och deras Clydesdale Cargo Fork (se bild) som kostar 265 US dollars (!!!). Tycker att priset är lite högt och även om jag hade stålarna så är den slutsåld överallt...även hos återförsäljare i Australien och Japan. Jag har inte lyckats hitta den eller något annat liknande i Europa. Är det någon som kan ge mig tips om var i EU man kan beställa den ifrån alt. en liknande variant?
Mvh,
Tomas.

OjlN7lX.jpeg

Jag har länge varit peppad på en Clydesdale gaffel, men velat om jag ska modifiera pendlaren (26" mtb) eller om det ska införskaffas ny ram. Har ingen aning om var det finns att få tag på några, men har skrivit upp mig för mail-notis på deras sida när den kommer i lager igen. Verkar inte drälla av dom på begagnat marknaden heller. Om man hade en vän med en svets kanske man kan meka en egen? Jag är däremot komplett idiot på svets...

om man skall lasta på ordentligt och inte vill köra i ultrarapid över guppen är det en fördel om lasten är avfjädrad.

Senast ändrad:
Marino gör liknande gafflar åt 116 bikeshop / oddcycles

Har däremot aldrig sett ett avfjädrat lastutrymme på en cargocykel någonsin?

Löste själv problemet genom att montera på kraftig pakethållare (25 kg maxlast) och sen en korg ovanpå och två sidokorgar. Räcker till en mindre storhandling på Willys. Samma vikt på framgaffeln skulle jag ogärna köra med utan dödslängtan ?

har kört hem 65 kg fylld ica maxi kundvagn packat i fyra fulla papperskassar två fram två bak på min helfjädrade moulton f frame, som jag ägt sedan tioårsdagen.

för att avlasta pakethållarna från tyngden spänner jag fast och upp lasten mot sadel resp styrstam. små hjul är en fördel för lastning på cykel, både när det gäller utrymme och tyngdpunkt.

här en bild med cykelmodellen och dess skapare.
.
68B7A435-8BD1-4387-B767-C83D8FA77493.jpeg

Löste själv problemet genom att montera på kraftig pakethållare (25 kg maxlast) och sen en korg ovanpå och två sidokorgar. Räcker till en mindre storhandling på Willys. Samma vikt på framgaffeln skulle jag ogärna köra med utan dödslängtan ?
Har du ingen bild som du vill dela med oss @fyrbråk?

Tjena!

Bättre med ett rejält rack som sitter monterat i ramen. Mycket stabilare med last på. Titta på konstruktionen på en Omnium eller en hederlig postcykel.
Jag har ett rejält rack på min gobbahoj, inga problem att skjutsa dottern på det, hon väger väl typ 50 kg. Eller en gräsklippare.

Bilagor

• IMG_20180506_134519828.jpg
    IMG_20180506_134519828.jpg
    843.4 KB · Besök: 153
Tack för alla era svar! Som jag skrev i första inlägget så började allt det här med intresset efter en Omnium och hur lätta och lätt manövrerade dem verkade vara. Min Gazelle var lätt att cykla på men omöjlig att ta med sig på tåget eller i/på bilen. Jag har aldrig svetsat själv men tycker att det vore roligast att bygga sin egen mini cargo eller åtminstone bygga om. Jag ska egentligen bara kunna cykla ned till badet med allt som barnen behöver. Som tur är så är dem numera tillräckligt gamla för att cykla själva. Tycker också att dem här ombyggda mountain bikes ser himla tuffa ut! Eller är det bara jag som tycker det?
Tack för tipset @Jalon! Jag tror att bygga om på det där viset är egentligen bästa och säkert också roligast alternativet...Har kontaktat dem!

Tillbaka
Topp