[mini test] Burgtec offset shock hardware på Anthem Advanced

crallan

Medlem
Har i flera år trampat runt med min Giant Anthem Advanced som jag är väldigt nöjd med! Men då jag alltmer har förflyttat mina ambitioner från svetto till fetto har jag under en tid fönstershoppat efter en mer stigorienterad cykel. Missförstå mig rätt, Anthem är ju onekligen en väldigt snabb stigcykel, men den minst sagt nervösa hållningen gör att det inte alltid går lika fort utför som jag önskar. Har kikat på lite olika cyklar typ Trance X Advanced, den happy aktuella Spitfire osv. Problemet är ju som bekant att en flott cykel kostar mer än min plånbok önskar att ge...
När jag försökte bena ut vad det egentligen var jag var ute efter i en ny cykel kom jag fram till att det var; slackare gaffelvinkel, lägre vevlager höjd, men med bibehållen låg vikt och trampeffektivitet när man känner för att sätta på pulsbandet eller köra något lopp typ långlopp eller 24h, som jag sökte efter.
Kikade lite på Angle-set från Cane Creek men det finns inte till integrerade 1 1/8" styrlager...
Fick då det eminenta tipset att kika på Burgtecs Offset shock hardware.
Burgtec-Slack-Bush.jpg

Som ni ser på bilden är hålen till infästningen av dämparen asymmetriska, vilket gör att man beroende på hur de monteras kan ge en antingen slackare eller brantare styrvinkel samt lägre eller högre BB.
Som tur var kunde de erbjuda ett kit som passade min cykel.
Igår och idag har jag varit ute och hojjat i skogen för glatta livet för att se om jag märkte någon skillnad, vilket jag verkligen gjorde! Större skillnad i känsla efter ett komponentbyta har jag nog bara upptäckt när man bytar från vinterns dubbdäck till Raceking ss på våren!
Verkligen en helt ny cykel! Påtagligt lugnare i snabba utförslöpor och mycket tryggare i kurvor. Visst lite mindre kvick om man ska snärta cykeln runt ett träd i en tight sväng, men jösses vad jag gladeligen offrar detta för det DH vänliga uppträdandet!
Summa sumarum, istället för att hosta upp 20-50.000:- till någon tysk webshop spenderade jag knappt 500 riksdaler för lite vackert svarvad titan och nådde snudd på ända fram!
Kan varmt rekomendera detta om ni går i samma funderingar som jag, skulle man inte vara nöjd är det bara att byta tillbaka. Att det i huvudsak är utvecklat för att göra detsamma på en DH släde spelar mindre roll, men räkna med att min Glory ska få samma uppdatering till våren! :D

Kul, verkligen roligt att man kan "byta hoj" med så enkla medel.

Cool! Roligt att modden hade sån tydlig effekt.
Men löper man inte risken att ramen bottnar före dämparen om man förskjuter dämparens position i länkaget (med reservation för att jag tänker helt fel)?

/Johan

Beroende på hur länkaget är konstruerat så borde antingen däcket kunna bottna mot sadelröret alternativt att man får mekanisk bottning av länkaget, man bör nog kolla med dämparen tömd på luft att man har frigång innan man ger sig ut och huckar.

Snygg modd annars, enkelt och billigt. Betydligt enklare än ett angleset, åstadkommer lite andra effekter också. Till exempel får man även flackare sadelrör, kan vara värt att tänka på

Senast ändrad:
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Cool! Roligt att modden hade sån tydlig effekt.
> Men löper man inte risken att ramen bottnar...
/Johan

Jo, den risken finns ju om det är nära ögat orginal. Den enklaste lösningen på det är ju att montera av dämparen och mäta avståndet eye-to-eye mellan infästningarna när cykeln är så komprimerad som möjligt. Längden på dämparen ändras inte med mycket mer än en knapp cm.
vilket på min cykel gjorde nästan 1,5 graders skillnad i styrvinkel.

marran skrev:
....Till exempel får man även
> flackare sadelrör, kan vara värt att tänka på...

Ja, det är väl i mitt fall den enda nackdelen. Till viss del kan man ju kompensera det med framflyttad sadel, med alla de följder som det medför... I mitt fal var det inget större problem då sadelröret är ganska brant.

Jag gjorde en liknande operation. Dock med dämparbyte fram och bak vilket slackade ut vinklarna något och gjorde cykeln riktigt rolig. Håll lite koll då den lite tuffare cyklingen liksom nya belastningsriktningar kan skapa materialpåfrestningar. I mitt fall sprack ramen i svetsarna. Dock efter ett par års hård och skojig körning så vi hade kul ihop.

Sweet, måste hem å mäta, det ser ju betydligt billigare och smidigare ut än ett angleset.
Eller ännu bättre, nån med en Canyon Nerve am som redan gjort jobbet och vill dela med sig?

Beofred skrev:
>... nån med en Canyon Nerve am...

Om man går in på deras hemsida finns det listat vilka modeller de har till, jag hittade inte min men fick snabbt svar på att de hade ett kit som passade.

Jag har ett litet tips om webbutik som har offset hardware.

Sök på Proshox på Ebay så ploppar det upp, har hittills köpt två olika storlekar och det har varit klart godkänd kvalitet och leveranstid.

20 USD per enhet och 4,50 USD i frakt, prylarna görs i Polen.

Man meddelar dem bredd, diameter, innerhålsdiameter och önskad offset så fixar de biffen.

Jahopp, en Nörv AM ska visst ha 2 st 22x8 (7002), och kan teoretiskt flacka en grad. Beställer och testar, ska bli intressant att se vad som händer med det redan nu ganska låga vevlagret.

Kul pryl!

Det är svårt att hitta lätta hojjar med lite slackare vinklar.

Men vet du om de går att kobinera med nålager som det går att uppgradera dämparna med?

En kombo blir nog svårt eftersom de gör samma sak (håller i dämparn å låter den röra sig lite) men du kanske kan övertala nån att göra en offsetlagerdämparbussningsgrej med riktigt tunna synålar för att få plats med en lite ocentrerad axel? Eller eftersom du är ww och gillar ihåliga grejer kanske det finns några svintunna kanyler inom vården? :)

Beofred skrev:
> Eller ännu bättre, nån med en Canyon Nerve am
> som redan gjort jobbet och vill dela med sig?

Den mår nog bra av att flackas ut lite men lägre vevlager skulle jag inte vilja ha på en Nerve AM.

Mycket intressant allt det där!
Jag undrade om det fanns spacer (som på Rock Shox gafflar) till dämparen, men detta är ännu enklare!
Går det att beräkna hur mycket gaffelvinkeln och vevlagerhöjden påverkas av en sånt mogäng?
/E

Jag tycker att offsetbushings är en smidig lösning på de ramar där de passar (dvs där man inte bottnar däcket mot sadelröret), men för med sig den stora nackdelen med flackare sadelvinkel som för mig känns som en cockblocker. Därför känns fortfarande anglesets bättre, men dom är mycket osmidigare att installera.

Tack Micke! Det och lite trigonometri gjorde jobbet.

Westman: jag förstår inte din resonnemang... Det lär inte bli så stora ändringar på sadelvinkeln så att det går inte att kompensera med att flytta sadeln framåt. Eller har jag missat nåt?
/E

Eller så gör man tvärtom, om man nu av någon anledning vill ha en lite tyngre ram med svettogeometri :)

fredrikw skrev:
> Eller så gör man tvärtom, om man nu av någon
> anledning vill ha en lite tyngre ram med
> svettogeometri :)

Exakt! Har alltid drömt om en Mondraker Summon med en gaffelvinkel kring 70 strecket för de där lite stökigare partierna på cykelvasan!

happymtb.fr skrev:
> Tack Micke! Det och lite trigonometri gjorde
> jobbet.
>
> Westman: jag förstår inte din resonnemang... Det
> lär inte bli så stora ändringar på
> sadelvinkeln så att det går inte att kompensera
> med att flytta sadeln framåt. Eller har jag
> missat nåt?
> /E

Jo alltså skillnaden i sadelvinkel blir ungefär lika stor som i gaffelvinkeln. Flackar du ut den senare en grad mha offset bushings så flackar du även ut den förra (och sänker BBt) = sämre klätteregenskaper. Framflyttad sadel kan som du säger kompensera till viss del. Men det ser ju för jävla illa ut. :)

Snart kanske vi får se bakoframvända sadelstoplar på maximalt utflackadee xc-hojar, Am möter TimeTrial.
Tänk den här med 100mm slag och 66 graders gaffel och sadelvinkel

359_120695286_6f4679cc07_1.jpg

marran skrev:
> Snart kanske vi får se bakoframvända
> sadelstoplar på maximalt utflackadee xc-hojar, Am
> möter TimeTrial.
> Tänk den här med 100mm slag och 66 graders
> gaffel och sadelvinkel

Jag är sååå på!

Det gäller bara att de kommer i höj-och sänkar version. Kan bli klurigt, man vill ju att den framåtriktade delen blir längre, inte den bakåtriktade.

Om man är nörd och har tid...

Liten övning för en Zesty från 2010 storlek 46:
Compression ration varierar lite mellan 2,3 och 2,6 så att den är nästan konstant runt 2,45 vilket motsvarar 140/57 (bakhjul slaglängd / dämpare slaglängd)

Om man monterar 1 bushing på 3mm blir det 7,4mm "högre" för bakhjulen. Det gör att vinklarna bli 0,4grad slackare (hjulbas på 1135mm)
Vevlagret blir ungefär 5mm lägre och sadeln flyttas också 5mm bakåt om man antar 700mm mellan sadeln och vevlageraxeln.

Med 2 bushing blir det det dubbla.

Alltså behöver man inte den höj- och sänkbara framåtlutade sadelstolpen... om man inte verkligen vill ;-)
/E

Westman skrev:
> ...
>
> Jo alltså skillnaden i sadelvinkel blir ungefär
> lika stor som i gaffelvinkeln. ...

Ungefär?

s skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> > ...
> >
> > Jo alltså skillnaden i sadelvinkel blir ungefär
> > lika stor som i gaffelvinkeln. ...
>
> Ungefär?

Ja i sann DIY-anda sågar man väl isär ramen och sätter dit lite nya länkar när man ändå håller på.

Skogling:
Du vet bakdämparn.
Den sitter fast i ramen i två ställen.
Där ram och dämpare möts, där ska prylen sitta.
Eller prylarna då, gärna. en på ena och en på andra stället.

JojjeM skrev:
> Om jag förstått principen rätt borde denna
> illustration vara hyfsat korrekt:
>
>
>
>
> /Johan

Skönt, så slapp jag gå ut i garaget och ta en bild! Den bilden borde ju vara med i alla eventuella texter som förklarar skillnaderna mellan olika cykeltyper! Bara att vrida ett par grader extra för varje ny typ!

Beofred: Blev det att du provade offset bushings på din canyon am och i så fall, funkade det bra? Får snart hem min nerve am så jag är lite nyfiken.

ante74 skrev:
> Beofred: Blev det att du provade offset bushings
> på din canyon am och i så fall, funkade det bra?
> Får snart hem min nerve am så jag är lite
> nyfiken.

Om inte:
Kör ett tag som det är, sen tycker jag i egenskap av Happys moraliska väktare/andliga ledare att man utan att skämmas och i linje med vårt slit-och-släng samhälle kan få köpa bussningar och testa, och byta tillbaka till original om det inte faller i smaken.
Pax/
Crallan

Tillbaka
Topp