Mini vs normal v-broms?

finnl

Medlem
Mini vs normal v-broms?
Tänker sätta ihop en mer trekking-liknande cykel som skall få v-bromsar/cantilevers.

Lutar åt mini v-bromsar då de är lite smäckrare och skulle funka med fler bromshandtag/reglage.

Undrar om någon har en åsikt/erfarenhet vad gäller deras bromsförmåga vs traditionell v-broms. Menar de sitter ju på många cyclocrossar nu för tiden.

Mini vs normal v-broms?
Jag har haft mini-V på min pendlarcykel,
men jag var missnöjd både med deras funktion och att jag var tvungen att justera dem så ofta.
Jag bytte i höstas till vanliga V-bromsar med parallellogram(dvs XTR) och en TravelAgent för att få dem att funka med vanliga bromshandtag.

Jag är väldigt nöjd med dem, de fungerar MYCKET bättre än mini-V och jag har inte behövt göra annat än skruva på justerskruven när bromsgummina slits.
Jag har iofs bytt bromsgummi till KoolStops laxfärgade.

Men bromskänslan och modulationen är bättre i BRA racerbromsar.

/Håkan

Mini vs normal v-broms?
Tack för input.

Funktionalitet är det viktigaste. Är till min fru, så vill ju att de skall hålla sig ok en lång(lång) tid. Det låter lite oroväckande med sådan skillnad i funktion och underhåll...

Tittar på en lite mer modest budget än "XTR-klassen", och det är klart att KoolStops (spec lax för väta) förbättrar bromsförmågan för vilken broms som helst... Så det kan ju vara en vettig uppgradering för en billigare broms.

Har ingen några positiva erfarenheter av mini-bromsar??

Mini vs normal v-broms?
Har mini-V på CXen och bromsverkan är bättre än cantis och kanske ett litet snäpp under vanliga V men lite småstruliga att ställa in helt perfekt.

Tycker nog ändå att cantis duger och är snyggare, bromsverkan på en trekking hoj borde väl inte vara nått problem med rätt klossar.

Mini vs normal v-broms?
Jag hade bytt bromsgummin till KoolStop laxfärgade även på minV-bromsarna,
det räckte inte.

Det finns billigare V-bromsar med prallellogram än dagens XTR, tex äldre XTR eller tom XT
Tex http://cnc-bike.de/ säljer sådana från 79 Euro (BR-M960)

Annars undrar jag om din fru läser Happy?
Och vad hon då säger om att du inte tycker att hon är 'värd' XTR?

/Håkan

Mini vs normal v-broms?
Jag kör med Mini-V sen två år tillbaka på crossen och tycker de funkar bra. Har Tektros variant, och tycker inte det är mer fipplande än andra fälgbromsar. Har kört med bromsgummin från Sram Red och nu BBB och de tar bra oavsett.

Tillbaka
Topp