Minimum bredd på däck på en fälg

Vincentt

Medlem
Jag hittar ingen speciell tabell över minimum bredd på ett däck om man har 25,5mm i ytterdiamter på en fälg. Kan inte mäta den inre, måste då montera av däcket. Någon som har en fingervisning eller finns det en tumregel?

Just nu sitter ett par 57mm däck på, det är en MTB. Vill gå ner pga. kompletta hela stänkskärmar har ca gräns på 40mm... på däck (Gäller SKS germany).

På en alufälg är kanten som håller kanttråden sådär 3 mm tjock. Så runt 19 mm innerbredd.

Här finns lite rekommendationer:http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

Jag har kört 40mm på 19ID och kör nu 38mm utan problem.

WTB Nano 40 krängde lite lätt när jag körde väldigt lågt tryck men för stadskörning med ca. 3-4 bar så satt de stadigt.

Vittoria Hyper 38 kör jag aldrig lågt tryck i och de fungerar prima för grusvägar och pendelcykling på asfalt.

Har kört 35mm cx däck på fälgar med 19mm ib - fungerade bra. Jag *tror* att jag kört 30mm däck på samma fälg med gott resultat också, men där börjar nog gränsen gå.

40mm lär vara helt lugnt.

xuhao.truong@gmail.com sa:
Hur långt ner vågar man gå ner tro? 30ish mm...? Men det kankse inte finns för 27,5"... ?
27.5 är väl MTB-språk för 650B?
Den storleken har väl använts som framhjul på TT/Tri/damspecifika cyklar då och då?
ISF borde det väl gå att hitta smala däck?

skulle säga 25 mm
23mm skulle se konstigt ut. även om vissa vw golf raggare har bredare fälgar än däck ..

xuhao.truong@gmail.com sa:
emmer sa:
28-47 (antaget 19C invändigt) eller 35-50 (antaget 21C invändigt).
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_5775
19C är... mm...? Räknat från insidan? Så om min är ca 25mm utsidan är den kankse. 21 eller 23 mm? Vilket innebär att jag i princip kan ha ett däck som är 28mm som lägst?
Kolla tabellen.
(23C : 40 - 50)
Men är det MTB så är det inte säkert det är 'C' fälg utan kan vara rak.

Skulle gissa att dina 25,5 mm yttre bredd (inte diameter hoppas jag) är 20-21,5 mm breda invändigt, en bredd som funkar bäst ihop med 35-47 mm breda däck. Viss kan man i nödfall trycka dit ett par 57 mm feta däck, men snyggt blir det inte :)

Mina Vision Trimax 30 landsvägshjul är 18,9 mm invändigt, kör Conti GP4000S II i bredd 25 mm fram och 28 mm bak.
En annan cykel har Stan's Grail X som är 20,3 mm invändigt, på dessa har jag 35 mm Conti CX Speed.
En tredje har DT XM481 som är 30 mm invändigt och dessa har jag 2,25-2,40" däck (57-61 mm).

Frågan var hur smalt däck man kan ha på en fälg med ca 25mm ytterbredd.
Det har antagits att innerbredden är ca 19mm.

Med tanke på att moderna aerofägar avsedda för 25mm däck har innerbredder på iaf upp till 20mm så är det väl någonstans där gränsen går.

Så svaret är 25mm absolut, kanske tom ett 23mm däck funkar fint på 19mm innerbredd om det antagandet utifrån 25.5mm ytterbredd stämmer.

Ska själv köra GP4ks2 23mm på 21mm inv i sommar om det fungerar men då är det en TLR-fälg och skivbromsat. Provmonterade däcket lite snabbt och det mätte närmare 27mm. Sidoväggarna är bredare än slitbanan.

Har man en riktigt slapp fälg där man kan montera av däcket med fingrarna så skulle jag föredra att följa [ISO 5775].

eketjall sa:
Frågan var hur smalt däck man kan ha på en fälg med ca 25mm ytterbredd.
Det har antagits att innerbredden är ca 19mm.

Med tanke på att moderna aerofägar avsedda för 25mm däck har innerbredder på iaf upp till 20mm så är det väl någonstans där gränsen går.

Så svaret är 25mm absolut, kanske tom ett 23mm däck funkar fint på 19mm innerbredd om det antagandet utifrån 25.5mm ytterbredd stämmer.

Personligen tror jag att fälgen, om den är modern och 25,5 mm utvändigt, är 20-21,5 mm invändigt. Inte 19 mm. Om TS ändå har för avsikt att byta däck kan det vara idé att mäta fälgarna även invändigt.

Bilagor

• fälg3.png
    fälg3.png
    35.9 KB · Besök: 329
BjornR sa:
Ska själv köra GP4ks2 23mm på 21mm inv i sommar om det fungerar men då är det en TLR-fälg och skivbromsat. Provmonterade däcket lite snabbt och det mätte närmare 27mm. Sidoväggarna är bredare än slitbanan.

Har man en riktigt slapp fälg där man kan montera av däcket med fingrarna så skulle jag föredra att följa [ISO 5775].

Kombinationen av att däcket har lätt att ramla ner i mitten av fälgen / kränga av och att sidoväggarna som är tunna som löv är bredare än slitbanan är en otäck kombination (i min bok :-) ).
I vart fall om det gå över "elcykelfart".

emmer sa:
BjornR sa:

Kombinationen av att däcket har lätt att ramla ner i mitten av fälgen / kränga av och att sidoväggarna som är tunna som löv är bredare än slitbanan är en otäck kombination (i min bok :-) ).
I vart fall om det gå över "elcykelfart".

Däcket sitter hårt mot fälgen utan luft. Med liknande design på en MTB-fälg jag ägde så kunde jag utan problem cykla på tomt däck utan att kanttråden rörde sig från kanten. Vi har olika syn på fälgbredd, enda jag håller med om är att sidoväggarna är rejält blottade och redan nu är halva GP4k-loggan bortsliten genom kurvtagning på 16mm inv-fälg.

Fälgen jag har är till en Cube, dem har sin egna varianter fälgar, så måtten varierar garanterat. Alla har väl sina egna mått, det finns väl inte ISO-standard att följa direkt, eller?

För att vara absolut säker så måste jag montera av däcket och mäta... och det pallar man inte. Jag utgår från att invändigt mått är ca 21-22mm och sen testar mig fram med däck. Men det är begränsat, det är en 27,5" fälg. Finns inte mycket att välja på.

Själv kör jag just nu på 2,25 däck (57,15mm) på 45mm fälg ytter mått. Det fungerar kanon !

Bilagor

• IMG_5610.JPG
    IMG_5610.JPG
    360.2 KB · Besök: 80
Köpte till slut ett par Schwalbe Super moto X, 2.4" = 60 mm. Större än 40 mm enligt tidigare diskussion.
Mätte på insidan av fälgen och den är 20 mm. Många som prickade rätt där. Iaf. fy f*n vilka feta road tires... Har en elcykel så feta däck är 2017/2018 års mode... och sen är dem mjuka och goa att cykla på. =)

Initialt letade jag efter smalare däck pga. att heltäckande stänkskärmar inte skulle få plats med för stora däck. Köpte en drös med däck med olika storlekar och provmonterade med diverse stänkskärmar på... Gick väldigt bra med 2.4" trots att frigången mellan däck och stänkskärmsfäste fram blev max 12mm.

Tackar för råden!

Bilagor

• BeFunky Collage.jpg
    BeFunky Collage.jpg
    397 KB · Besök: 101
Härligt, feta däck på asfalt är underskattat! Själv kör jag Crazy Bob 2.4 sedan några veckor och är helnöjd :-) fast utan el-hjälp...

Tillbaka
Topp