Minipump till mtb

MrJazze

Ny medlem
Minipump till mtb
Hej,
Någon som kan tipsa om en bra minipump?
Den behöver inte vara överdrivet lätt och liten men den måste ju så klart vara någorlunda smidig, viktigast är funktion. Ska sitta på en Nerve.
/Andreas

Minipump till mtb
Jag har en SKS Airboy XL.
Smidig, bra kvalitet och ganska lätt (92g utan det lilla plast/gummifästet).
Pumpar inte till några vansinniga tryck, så den är mer lämpad för MTB snarare än räser.
Köpte min på XXL, men de verkar inte ha den längre.
Snygg är den i alla fall (:

Minipump till mtb
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ska ha en top peak mountain morph. Riktiga män
> har stora pumpar...

Topeak.

Minipump till mtb
Jag köpte en pump för 9 kronor på xxl. Piccolo heter modellen. Passar precis i min sadelväska och det går utmärkt att pumpa från säg 1,5 till 2,5 bar om man ska cykla ett par mil hem. man får väl pumpa typ hundra pump... Men hur jobbigt är det egentligen? :)

Minipump till mtb
Lezyne valfri minipump.
Skruva fast munstycket på ventilen, slang även på minipump så man kan pumpa utan att slita loss pumpen/böja ventilskaftet. FTW.

Minipump till mtb
Adam K skrev:
> Lezyne valfri minipump.
> Skruva fast munstycket på ventilen, slang även
> på minipump så man kan pumpa utan att slita loss
> pumpen/böja ventilskaftet. FTW.

Jag kallar dom ventilkärneavdragare. Typiskt superdålig pump.

Senast ändrad:
Minipump till mtb
jofahjalm skrev:
> Adam K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lezyne valfri minipump.
> > Skruva fast munstycket på ventilen, slang
> även
> > på minipump så man kan pumpa utan att slita
> loss
> > pumpen/böja ventilskaftet. FTW.
>
>
> Jag kallar dom ventilkärneavdragare. Typiskt
> superdåliga pumpat.

Eller kanske ganska bra om du har kärnorna där käglorna ska vara?

Minipump till mtb
Mountain morph har slang så man slipper så och bryta på ventilen, den har fotstöd så man kan pumpa effektivt och den är ändå portabel i en vanlig vätskeryggsäck. Så om man inte har krav på att kunna ta pumpen i ryggficka eller liten sadelväska samt cyklar mtb så känns det som en svårslagen pump.

Annars är ju lezyne klart funkis (förutom när man måste pumpa samma slang 5 ggr för att den skruvar ut ventilen)

Senast ändrad:
Minipump till mtb
Grejen med Lezyne pumpar är år att man inte behöver skruva loss den hela vägen. Så fort gängorna släpper kan man bara dra av den. Om man fortsätter skruva fastnar o-ringen på kärnan och börjar skruva ur den.

Minipump till mtb
Det är konstigt vad det skall vara komplicerat så fort pumpar kommer upp i någon tråd. Jag har kört med min biltemapump av svart plast för ca 39 pix i några år nu och den funkar både till racer och mtb. Tryck dit, lås fast, pumpa, klart.

Har även ett par dyrare "märkespumpar" och även om de funkar är de sämre än BT-pumpen.

Köpte en BT-pump till för något år sedan och upptäckte tyvärr att kvaliteten förvanskats. Kanske har de fått ordning på det igen? De där kinesiska barnen har ju erkänt ojämn kvalitetskänsla.

Minipump till mtb
Har aldrig hört om någon som varit missnöjd med sin Lezyne-pump.

Men till MTB funkar nog de flesta grövre pumpar "tillräckligt" bra. Visst är det skillnader, men det är betydligt större krav på en pump för högre tryck, till lvg alltså. Slang till ventilen är sjyst faktiskt, annars måste man ju lära sig att hålla i en pump stadigt också, inte bara lära sig cykla.

Minipump till mtb
Minipump...när det finns CO2 pump.

IMG_20140823_172034-2.jpg

//Källis

Minipump till mtb
Topeak Mountain Morph har hyfsat bra kvalité men det lätt att klämma sig eller slå i knogarna med det utfällbara T-handtaget. Även det utfällbara fotstödet är ett riktigt feltänk på en så här kort pump. Först skall man hitta fast mark och stöd för hojen, sedan stå dubbelvikt och pumpa nere vid marken tills man blir blå i huvudet. Har man rätt teknik och håller emot pumpen med fingrarna mot fälg/däck är vanliga pumpar stadigast och snabbast att använda. Bäst är gamla klassiska rammodeller som Topeak Masterblaster och Zefal HpX med omställning för volym/högtryck. Men skall man ha en minipump är de nog de längre och dyrare modellerna som gör jobbet bäst tex Topeak Mini Dual Action, Zefal Air Profil LL, Topeak CrankBrothers Sterling LG. Då har man dessutom en pump som funkar till både mtb och lvg.

Minipump till mtb
Det där med ventilkärnor som lossnar gällde väl bara de äldre modellerna av Lezyne? Nyare modeller har en knapp för att släppa ut trycket ur slangen innan man skruvar loss. Även alloy drive.

Jag har den äldre modellen utan knapp och har lärt mig att fixera kärnan när jag byter till en ny slang. (tång + loctite). Måste testa tipset ovan att dra loss pumphuvudet också. Tack för den ;)

Trots "problemet" med lösa ventilkärnor har det blivit hela 4 Lezynepumpar i min samling. De är helt enkelt bäst.

Minipump till mtb
Adam K skrev:
> Lezyne valfri minipump.

Nää. Man vill inte ha en Landsvägsmodell av Lezynes pumpar till MTB. Det är jättetråkigt att pumpa stora MTB-däck med en sådan.

Se till att välja en HV, High Volume om du väljer Lezyne!

Minipump till mtb
Kan någon förklara varför man behöver en koldioxidpump?
Jag förstår att det kan vara jävulskt bråttom på en tävling, men utanför detta tämligen nischade område begriper jag inte dess existensberättigande.
Är för mig bara ett dyrt och omständigt sätt att pumpa. Luft är gratis, koldioxid är det inte.
Vad är poängen?

Minipump till mtb
Det finns ingen poäng. Det är bara trams. Med en högvolymspump tar det 20-30 sekunder att pumpa ett mtbdäck. Dom 15-25 sekunderna man kan spara med en CO2 patron kan ju jämföras med risken att man misslyckas med att fylla däcket och stå handfallen...

Minipump till mtb
jofahjalm skrev:
> Vi är en rätt stor samling som intensivt hatar
> Lenzypumpar.

+1 på den. Hatar min och kör numera enkom med kolsyrepatron. Lezyne har fått mig att hata pumpar generellt.

Har dock alltid en vanlig pump med mig för eventuell justering. Men så länge det finns kolsyra rör jag den inte. Har ingenting med tid att göra.

Minipump till mtb
jofahjalm skrev:
> Lenzypumpar.

Aaaaavundsjuka eller helt obildade i konsten att hantera ventiler, ;)

Minipump till mtb
Jofa, du har en poäng. Jag fick kärnan att släppa ett par gånger i början, men sen drog jag kärnan lite lätt med en tång och har inte sett problemet sen dess.

Minipump till mtb
jofahjalm skrev:
> Det finns ingen poäng. Det är bara trams.

Kör man slanglöst och råkar ut för en rap kan det ju vara fandligt.
Samma om man är extremt nojjig när det gäller vikt och utrymme.
Fast man behöver ju ha med sig minst två patroner för det är ju lätt att missa...

Minipump till mtb
BOFH skrev:
> Det där med ventilkärnor som lossnar gällde
> väl bara de äldre modellerna av Lezyne? Nyare
> modeller har en knapp för att släppa ut trycket
> ur slangen innan man skruvar loss. Även alloy
> drive.

Finns nog några billiga modeller utan ännu.
Men vem köper det billigaste?

Minipump till mtb
emmer skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns ingen poäng. Det är bara trams.
>
> Kör man slanglöst och råkar ut för en rap kan
> det ju vara fandligt.
> Samma om man är extremt nojjig när det gäller
> vikt och utrymme.
> Fast man behöver ju ha med sig minst två
> patroner för det är ju lätt att missa...

Håller med Jofa i detta fall. Har klarat mej utmärkt med handpump de gånger det har burpat för mej. Åtminstonde de däck jag kör med "sätter" sej ganska snabbt och pumpas utan problem upp från flat till fullt med handpump...... Självklart då med minLezyne-pump. :)

Minipump till mtb
jofahjalm skrev:
> Lenzypumpar.

Oj! Men utveckla, förklara varför. Jag vill inte komma med råd som inte stämmer. Tills nu har alla inlägg och alla tester jag sett gett högsta betyg åt Lezyne, och efter att ha känt på en i butik så ville jag ha en.

Men - jag är lite snål, och sätter en stolthet i att lära mig hantera till exempel en pump som kräver lite muskelstyrka och ett fast grepp med ett par fingrar kring ekrarna när man pumpar, så det kommer nog att dröja tills jag köper en ny pump.

Minipump till mtb
Nackdelen med alla pumpar man skruvar på, jag har tre stycken, är att om räcerventilen har en lös kägla i sig som Schwalbes slangar t.ex. så kan man ta med sig den ut.
Det händer om man gängar på den snett och sedan försöker lossa den...

Då kan man plötsligt ha två problem. Först måste ventilkäglan lossas ur munstycket på pumpen & när det är gjort ska den dras fast igen i ventilen. Båda dessa grejor kan vara svåra att göra om man inte har lämpliga verktyg med sig.

Men efter att råkat ut för ovanstående har jag märkt att om man drar åt käglorna på nya slangar och sedan tar det lugnt när munstycket ska skruvas på så är problemet löst. :)
Jag gillar faktisk mina minipumpar som har en lite slangbit. Det blir lättare att pumpa utan att lägga för mycket kraft på ventilen, tycker jag nog ändå.
Den vanliga pumpen utan slang har jag på min hybrid med bilventil, för den klarar ju mera stryk.

Frid!

Senast ändrad:
Minipump till mtb
Topeaken brukar få kritik för sin plastighet.

Jag har prövat en hel del olika golvpumpar. Lezynen är nog den bästa pumpen av de jag provat, men det är ju det där med att man råkar skruva ur ventilkäglan, speciellt när man punkar så sällan som jag gör så man glömmer bort sig. Nu kör jag med Bontrager Mini Charger. Den är rätt bra, men Lezynen tycker jag var lite (inte chockerande mycket) bättre på själva pumpandet, mer ergonomiskt, och så lägre vikt såklart. Bontragerns fördel är att stödet som man fäller ut är stadigare, och så det där med att man inte riskerar skruva ur ventilkäglan.

Sämsta minigolvpumpen jag provat är nog BBBs.

En bubblare i sammanhanget var den KTM-pump jag hittade på Länna Sport. Riktigt trevlig men också en påskruvningsvariant. http://www.bipedcycles.co.uk/ktm-mini-telescoping-floor-pump.html

Minipump till mtb
Tips på bra minipump till mtb o gravel så här 10 år senare? Liten, lätt , hyssat stor volym räcker om man orkar få i 2bar .

Minipump till mtb
Jag gillar Lezyne, med omtalad slang som man skruvar på ventilen, efter ett tag lär man sig att dra åt ventilkäglan redan hemma....
De finns i HP för landsvägsdäck, och HV för mtb.

Tillbaka
Topp