[miniRecension] AM/DM däck ChunkyMonkey

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Så säger du att du inte har plats!

Om vi säger såhär då. Det finns en överhängande risk att nästa cykel jag köper är en fatbike. Men det blir nog inte på ett tag till :p

Nu har jag kört en tur med däcket. Första intrycket är gott. Härlig volym och stabilitet. Fint rull i skogen tycker jag det har också. Körde på runt 1,5 bar och det finns nog utrymme att sänka lite till för det kändes verkligen stabilt och inga tendenser till genomslag.

Rensar klibbig lera lite dåligt men inte så att jag upplevde att det var ett problem.

Jag kör CM med dual-gummi både fram och bak. Grymmaste greppet jag haft.
1,5 bar är inga problem att köra med, men jag har ca 1.8 bar för tillfället.
Med slang.

PerFormance skrev:
> kanske ska tilläggas att rattnalle väger in sig
> i flugviktsklassen...

Fast det gör inte jag och jag brukar cykla på ca 1 bar på liknande däck.

Senast ändrad:
happymtb.fr skrev:
> Kör du CM fram eller bak? slanglöst?
> 1,5 bar bak känns lite, speciellt om det är med
> slang...

Fram med slang på nya Amride 25 fälgen. Ploppade på plats med ett högt distinkt ljud så det känns som att det skulle vara lätt att få det att sätta sig slanglöst också men jag orkar inte hålla på med det här hemma där stickpunkor knappast är ett stort problem.

Jag har kört nedåt 1,2 bar med MKII 2,4" med slang men begränsas av att det däcket är så klent och jag får genomslag på vassa stenar. Stabiliteten är inget problem. Ser dock att det börjat separera från kanttråden nu men då har det gått över 150mil ren skogsstig.

Väntar på bakdäcket som borde komma i veckan så ska jag labba med lufttryck sen men fram borde 1-1,2 vara rätt lagom tryck. Lite högre bak.

PerFormance skrev:
> kanske ska tilläggas att rattnalle väger in sig
> i flugviktsklassen...

Jag har faktiskt lagt på mig några kilon så nu är jag iaf uppe i den vanliga flugviktsklassen från att tidigare ha varit i bananflugeklassen :)

Men jag har ändå lyckats köra sönder mitt gamla bakhjul så jag är väl inte så snäll mot grejerna.

Kul att läsa att du har fått nya fälgen! :-)
Jag har kört med MKII 2,4 protection bak med slang under hela sommaren, 1,5bar är det lägsta som funkar för mig, helst behöver jag ha lite mer för att inte få genomslagspunka. Sen tror jag att vi är ungefär i samma viktklass (70-75kg). Jag börjar undra om jag inte är rätt klumpig med min cykel…! ;-) Annat exempel, med Nevegal 2,35 sticky-e single ply behöver jag pumpa till 1,8bar för att kunna cykla utan punkteringsavbrott. Tryckhöjningen lägger jag på brist av förstärkta väggar.
Jag ska nog labba själv med CM och se var jag hamnar.

erito skrev:
> Jag kör CM med dual-gummi både fram och bak.
> Grymmaste greppet jag haft.
> 1,5 bar är inga problem att köra med, men jag
> har ca 1.8 bar för tillfället.
> Med slang.

Jag kör med knappt 1,5 fram och jag väger iaf lite över 90 kg - inga problem med slang, faktist inte en punktering på dryga 40 mil så det går förvånadsvärt bra även med lite luft. Å andra sidan har jag "höstjusterat" min sittställning med kortare styrstam, lite lägre sadel och mjukare ställd gaffel.

Dock har jag inte någon kalibrerad tryckmätare, så mina 1,4 bar är kanske någon annans 1,3 eller 1,8... lurigt det där med felvisning mellan olika personer mätare - själv kvittar det ju då syftet bara är att höja/sänka/få det lika som förra gången, men kan bli lite knepigt att diskutera tryck när man (kanske) inte menar samma sak då våra olika tryckmätare visar rätt olika vid låga tryck...

Senast ändrad:
^
Mina tryck är kontrollmätta med Schwalbes tryckmätare. Eller rättare sagt så har jag mätt upp golvpumpen och kontrollerat så att den stämmer med tryckmätaren.

Jag satte på ett cm som bakdäck också idag och det fungerar utmärkt där också, dock är cykeln numera totalt oduglig på grus och asfalt. Låter som fan, vibrerar och går tungt. Men allt är förlåtet i lerpölarna och på hala klipphällar. Skall bli kul att testa om de fungerar i snö också. Kul däck, men som sagt ganska extremt på gott och ont...

Bengt-re skrev:
> Jag satte på ett cm som bakdäck också idag och
> det fungerar utmärkt där också, dock är cykeln
> numera totalt oduglig på grus och asfalt. Låter
> som fan, vibrerar och går tungt. Men allt är
> förlåtet i lerpölarna och på hala
> klipphällar. Skall bli kul att testa om de
> fungerar i snö också. Kul däck, men som sagt
> ganska extremt på gott och ont...

Ljudet känner jag igen men inte det andra. Eller, tungt går det väl kanske. Men inte så att jag lider av det direkt. Dock konstaterades det på dagens tur att min cykel är väldigt tung så jag kanske bara är okänslig ;)

Har kört ett par turer nu med hela paret och tryck på 1bar fram och 1,2 bak. Kanongrepp, stabilt som tusan och inga genomslag hittills. Plattdroppade en trappa ner på asfalt och landade bak, då kändes det att fälgen tog i marken men det var ett väldigt mjukt genomslag. Bombade nerför en sträcka med kullerstensstora stenar en stund senare utan att det kändes som att trycket var för lågt.

Jo de fungerar förvånadsvärt bra med låga tryck även för förare i 90 kg klassen. Nu vill jag ha lite snö att leka i !

Bengt-re skrev:
> Jo de fungerar förvånadsvärt bra med låga
> tryck även för förare i 90 kg klassen. Nu vill
> jag ha lite snö att leka i !

Där ställer jag mig mer tveksam. Mönstret är ju ändå rätt grunt. Jag får säga att jag känner däckets begränsningar ganska tydligt på löst underlag när farten kommer upp lite. Det hittar ju fäste till slut men det sladdar lite väl innan dess :P

Tja. Du har säkert rätt, men jag tänker försöka iaf och trori min enfald att möntret duger och då däcken fungerar bra med låga tryck så rör sig mönstret mycket vilket kanske hjälper till att massera ut kleggade snön. Jag har som sagt kanske fel, men nog f-n skall jag testa! Har iofs hört en fågel viska i mitt öra att de fungerar bra i snö också så lite handlar det om att testa vad Malcoms ord är värt och är det kass så vet jag det och hittar på något annat!

De funkar säkert till det också men med samma begränsning som löst underlag i övrigt :)

Det blir iofs dubbunderlag rätt snabbt här när snön väl kommer så det spelar mindre roll. Är ju nästan aldrig kallt och torrt i Göteborg så det blir isigt rätt fort.

Körde med mina CM i snön förra vintern och de funkade super bra, på vandrings stråken där det var lite hårdare snö var de både snabba och relativt säkra. Har även kört med dem på hela året och tycker de tar sig fram och styr bra i alla förhållanden. Dock har jag inte mycket stenhäll här men en torr tur i hellas var ju inga problem.

Tror jag kör med 1,9bar både bak och fram (mindre i snön) men det är väldigt osäkert då jag inte litar på fotpumpen. Och givetvis en Onone 456evo :)

Jag har nu kört 2 turer med CM bak. 1,8bar hade jag i (kalibrerat pump!) och jag kände inte att jag behövde mindre eftersom greppet var tillräckligt så.

Det är lätt irriterande att det är svårt att få pålitliga värden på lufttryck. Finns det någon bra tryckmätare som är pålitlig vid låga tryck och passar på presta ventiler utan adapter?

Jag testade att höja trycket fram igår, men det gick lika tungt, men hårdare och sämre grepp. Nä, cm fungerar bäst vid rejält låga tryck!

Kul att de verkar fungera i snö-det var min förhoppning, skall bli kul som attan när det blir vitt ute!

Min Schwalbe Airmax passar fint på Presta. Sen om den visar helt rätt vet jag inte men den bör ju åtminstone vara konsekvent.

Vad använder ni för slang? Jag undrar eftersom tjockare slang ger bättre skydd mot genomslag men borde också styva upp något däcket vilket borde göra däcket mindre följsamt...

Jag kör med MAXXIS Welter Weight Schlauch 29 x 1,9/2,35 Presta. Lite tyngre, men håller bra. Till racigare däck kör jag med lättare slangar.

Ösregn idag. Massa löv överallt. Skrå och lera. Inte ett enda släpp som jag inte gjorde mig förtjänt av varken uppför eller på tvären.

Klart godkänt :)

xenomorf skrev:
> Haakan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > xenomorf skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Beställde ett trail master fram och ett
> enduro
> > > bak, skall bli kul att se :-)
> > >
> >
> > Återkom gärna med input :)
>
> Visst, påminn mig gärna dock ;-)

Här kommer påminnelsen. Har du provat dem än? Sitter och tvekar på gummiblandningen för bakdäcket. Single eller dual? Single eller dual? Ååååh... Mer input mottages tacksamt.

/Klas

snickarklas skrev:
> Här kommer påminnelsen. Har du provat dem än?
> Sitter och tvekar på gummiblandningen för
> bakdäcket. Single eller dual? Single eller dual?
> Ååååh... Mer input mottages tacksamt.
>
> /Klas

Nix ;-)

Kände plötsligt ett anfall av snålhet drabba mig när jag såg hur mycket mönster det faktiskt ät kvar på miba nevegal... får slita lite till på dem först :-)

Så det kan dröja ett tag, men andra har ju redan vittnat om däckens förträffliga egenskaper, det duger väl?

:-)

Har dual nu bak också och härligt grepp! En liten negativ sak som jag märkt är att viss sorts lera rensar lite dåligt. Vette f-n varför, men det har bara hänt mig ett pass att däcken kleggat igen så kanske ingen stor sak.

Jag har en tryckmätare på väg hem så kan snart komma med mer nogranna uppgifter om mina erfarenheter av tryck. Rejält lågt är det iaf och med lite tjockare slang har jag ändå haft en enda punktering på de senaste 20 timmarnas cykling.

xenomorf skrev:
> Så det kan dröja ett tag, men andra har ju redan
> vittnat om däckens förträffliga egenskaper, det
> duger väl?
>
> :-)

Det duger jättebra. Köpet är redan bestämt, klurar bara på bakdäcksgummiblandningen.

Bengt-re skrev:
> Har dual nu bak också och härligt grepp!

Men där bestämde jag mig.

Tack tack

Bengt-re skrev:
> Jag har en tryckmätare på väg hem så kan snart
> komma med mer nogranna uppgifter om mina
> erfarenheter av tryck.

Kul med mer info där också. Det ser jag fram emot.

/Klas

PerFormance skrev:
> tog oskulden av mina feta apor idag, sjukt nöjd!
> maaaasssa grepp!

Inga vurpor? :)

PerFormance skrev:
> tog oskulden av mina feta apor idag, sjukt nöjd!
> maaaasssa grepp!

Kul att höra! Det är charmigt när man känner att utrustningen fungerar som man vill!

Också klart nöjd, var i Änggårdsbergen idag och pressade diverse blöta rötter och stenar vilket funkade betydligt bättre än min tidigare uppsättning (vilket iofs var 2.25 NN fram och 2.2 MKII bak så.. :P). Enda nackdelen är väl att jag kan vara nöjd med min 26" HT lite längre och inte känner mig lika tvungen att köpa en FS eller fatbike (förrens till våren, då).

26", dual bak och single fram (de flesta verkar dock köra tvärtom), ingen aning om lufttrycket just nu men släppte ut en del under färden vilket lönade sig.. Får väl skaffa nåt slags instrument och mäta.

zinkpasta skrev:
> 26", dual bak och single fram (de flesta verkar
> dock köra tvärtom), ingen aning om lufttrycket
> just nu men släppte ut en del under färden
> vilket lönade sig.. Får väl skaffa nåt slags
> instrument och mäta.

Enda anledningen att mäta är ju egentligen att kunna hitta tillbaka till samma tryck igen när man väl är nöjd. Exakt vad det trycket råkar vara är inte så noga.

zinkpasta skrev:
> Plus nöjet att ha ytterligare en pryl då.

Det är så självklart att jag inte tyckte att det behövde nämnas :)

/Ägare till en digital tryckmätare

Jo, som stolt ägare av ännu en pryl kan jag meddela att värderna igår var: Fram 1,42 bar och back 1,64 bar. Jag väger 91 kg det sitter på en HT29. Noll punkteringar på 60 mil på framhjulet och15 mil på bakhjulet med CM monterat så det går säkert sänka lite till om man inte är rädd om fälgarna.

Efter 4 turer med CM kan jag bara säga "I'M IN LÖÖÖÖÖÖÖV!!!"

Det extragreppet är precis vad jag behöver med singelklinga fram, nu släpper det inte när jag bryter max i uppförsbackar!

Det extra självförtroendet gör att jag vågar stå på hårdare => mindre släpp för att man rullar över snabbare!

PerFormance skrev:
> Efter 4 turer med CM kan jag bara säga "I'M IN
> LÖÖÖÖÖÖÖV!!!"
>
> Det extragreppet är precis vad jag behöver med
> singelklinga fram, nu släpper det inte när jag
> bryter max i uppförsbackar!
>
> Det extra självförtroendet gör att jag vågar
> stå på hårdare => mindre släpp för att man
> rullar över snabbare!

+1

måste nog undersöka mitt däcktryck. tror ju jag kör med 1,9bar fram och bak på 69kg teknisk åkare men ändå blir det några genomslag per åktur, dock aldrig punkat än.(Ta i trä)

Konkwista skrev:
> måste nog undersöka mitt däcktryck. tror ju jag
> kör med 1,9bar fram och bak på 69kg teknisk
> åkare men ändå blir det några genomslag per
> åktur, dock aldrig punkat än.(Ta i trä)

Jag väger nog ganska exakt 70 med kläder + lite extra för ryggsäcken och min Schwalbemätare säger 1,3 bak just nu utan att jag får genomslag. Så något lurt verkar det ju vara med din.

Angående lufttryck bak & genomslag: Är det inte också så att det spelar en viss roll om man har HT eller FS kanske? Visserligen har man ju ofta olika tekniker i sadeln på de olika, men ändå? Menar att en FS kanske är mer förlåtande för låga tryck. Eller tänker jag fel nu?

Tillbaka
Topp