Miniskruvmejsel (pulsband)

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Pulsbandet har dött efter tre år. Hur ska man kunna träna utan pulsband?‍♂️?. Jag har ett förmodligen falskt minne av att ha bytt batteri. Ska in ett 2032. Men mina mejslar är alldeles för stora. Vad köper jag en mikromejsel som fungerar på garmin-pulsbandet. Är premiummodellen som följer med Edge-bundle. Någon som vet/kan/gjort?

Bilagor

• EE7D06A6-ABDD-4CCF-BD1C-072DE5DE2681.jpeg
    EE7D06A6-ABDD-4CCF-BD1C-072DE5DE2681.jpeg
    229 KB · Besök: 318
Senast ändrad:
Det där ser väl ut lite som det jag har från biltema?

Bilagor

• 1CC51398-72A9-4C75-9AF7-D17EFD387D9C.jpeg
    1CC51398-72A9-4C75-9AF7-D17EFD387D9C.jpeg
    317.7 KB · Besök: 312
  • 0D955C07-57E2-4522-9961-55F4C792D97A.jpeg
    0D955C07-57E2-4522-9961-55F4C792D97A.jpeg
    406 KB · Besök: 306
Bengt-re sa:
Dr_Rydell sa:

För stort. Finmek kit gäller!

De kromade mejslar som funnits i alla tider och som ligger i en blå plastlåda med transparent plastlock som antingen inte går att stänga eller inte går att öppna utan att det flyger mejslar överallt finns även på kvalitetsbutiken Dollarstore. :)

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Dr_Rydell sa:

De kromade mejslar som funnits i alla tider och som ligger i en blå plastlåda med transparent plastlock som antingen inte går att stänga eller inte går att öppna utan att det flyger mejslar överallt finns även på kvalitetsbutiken Dollarstore. :)

Ah, klassikern. De var så billiga att man köpte ett nytt set ifall man råkat förlägga dem...

thomaslundstrom sa:
Dr_Rydell sa:
Är PH1 på bitsen på bilden ovan. Känns som att PH00 skulle kunna vara något. Finns som fynd på Kjell. Kan jag ha sån tur??
https://www.kjell.com/se/sortiment/.../dibotech-precisionsmejselset-10-delar-p40161

Det där ser att vara rätt storlek på grejerna.
Det var ju slut på min ort. Jag såg fynd och tänkte att ungarna skulle få mat i slutet på denna månad också. Nåja, får leta vidare. PH00 är huvudmisstänkt tills vidare. Frågan är om han går att köpa i lösvikt?

I Lidl-setet har du ner till 000. Dessutom får man med en bunt mini-torx och mini-insex också. Verkar täcka in ungefär samma bits som kjell-satsen, men kjell-satsen har några konstiga trekanter och femkanter, medan Lidl-satsen har fler och mindre insex. Båda har 30 bits. Bra kvalitet på Lidl-satsen, åtminstone på den jag köpte ifjol.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Dr_Rydell sa:

Mina ligger faktiskt(!) i en orange plastlåda! Så det så!

geologen sa:
Det går faktiskt med en ganska stor mejsel, så länge spetsen är fin nog.
Jo, med en fulmejsel som inte håller för något så kan det gå. Bits är ofta gjorde för att köras med maskin, så då följer de standarden.

TS. du har inte köpt någon liten "skruvmejsel" sats till något barn? De kan fungera, de är tunna som faan, håller inte för något, men håller nog för det här.

Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Dr_Rydell sa:

Den orangea var väl inte stjärnskruvmejslar?

me.I.am sa:
Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Dr_Rydell sa:

Jag vill minnas att min fars låda var spår fallande på ena sidan och stjärna fallande på andra och att lådan var blå och ca 10 cm bred. Andra format var sci-fi då.

me.I.am sa:
Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Dr_Rydell sa:

Skall vi slå vad? :-)

Pfaff sa:
me.I.am sa:
Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Dr_Rydell sa:

Skall vi slå vad? :-)

Visst - om min orangea med spårskruvmejslar gäller som referens :)
Hmm, nu blev jag osäker. Har inte kvar någon orange, och hittar inte den blå, var det kanske tvärtom då? Har något svagt minne av att jag köpte en av var för längesen för att täcka upp allt framtida mekbehov. I eftertankens kranka blekhet dyker ett minne av en snedvriden spårskruvmejsel i en blå ask upp. Men att jag skulle ha fel... nej, det ser jag inte som ett alternativ.

IMG_20180818_144853053.jpg

Antalet mejslar har under åren decimerats genom delade upplevelser med Hasse#7.
Fixet är att skrota locket.
CO (tror jag det var) har en variant med lösa mejslar i skaftet som dels är av bättre kvalisort dels ger bättre grepp.

IMG_20180818_145457340.jpg

Senast ändrad:
Det finns en som jag under lång tid trodde var sönder redan vid ankomst. Visade sig efter några år och gloende i locket att det var en magnet.

Jag är ointresserad av beteckningar. Jag bara säger att det finns ganska stora skruvmejslar som har så fin spets att de går att skruva så små skruvar som de i pulsbandets sensor. Jag vet, eftersom jag har gjort det. Vad jag ville ha sagt var att TS skulle kunna leta hemma och kanske hitta en som passar, trots att den inte ser liten ut.

geologen sa:
Jag är ointresserad av beteckningar. Jag bara säger att det finns ganska stora skruvmejslar som har så fin spets att de går att skruva så små skruvar som de i pulsbandets sensor. Jag vet, eftersom jag har gjort det. Vad jag ville ha sagt var att TS skulle kunna leta hemma och kanske hitta en som passar, trots att den inte ser liten ut.
Det var redan gjort förstås.

Eftersom Rydell snackar Ph så får man ju utgå från att han vet att pH inte säger något om storlek på skaft/handtag på mejsel

Baffatt vara den som är den tål det att påpekas att tjockleken på spetsen skiljer sig en del på JIS och PH trots att dom ser ganska lika ut.
Om vi pratar kryssmejslar.

Det finns inget sätt som är så effektivt att sabba skruvar som att anv fel verktyg.
Lyssna mao inte på råd som det Geo kommer med, visst man kanske lyckas en ggn (eller fler) men risken att den där skruven aldrig mer går att få loss är alltför stor.

Köp nu en uppsättning precisionsmejslar så kommer du att kunna byta batteri fler ggr och slipper köpa ny sensor ;)

Tillbaka
Topp