(Mirakel)tips till trötta ben

Aactive

Medlem
Jag har precis börjat cykelpendla (kört två mån). Kör 5 dgr/vecka till och från jobbet. Sträckan är enkel väg 18 km. Har inte cyklat något innan (ägde inte ens en cykel).
Så till saken. Det känns som om mina ben aldrig hinner återhämta sig. Senaste två veckorna har det blivit ännu värre när jag bytte till dubbdäck. Alltså jag förstår att det blir några mil i veckan och för en ovan cyklist kanske det är lite väl "rivstartigt". Men finns det något som ni lite mer vana cyklister kan ge som tips? Ex massage, träna ben, ät bättre, trampa på lättare växel... Jag har ingen lust att ta en veckas uppehåll. Kanske inte ens är ett alternativ?!
Tack på förhand för svar.

Äta bra och sova bra.

Undvika tunga växlar är bra för knäna och ger lite mindre stumma muskler men du lär fortfarande känna dig sliten.

Att slänga in någon dags vila då och då skadar knappast heller om du känner ett behov av att återhämta dig lite mer.

Oj vad snabba ni är på att svara. Tack!

Alltså köra "lugnt" fungerar inte riktigt. Jag tänker det varje gång men är precis samma sak som när jag springer. När jag väl kommer igång är det kört.
Sömn är jag bra på. Sover minst 8 h/natt. Kosten är lite sådär. Har ett jobb där man ibland inte hinner ta lunch.

Fixar du inte aktiv vila får du nog se till att lägga in lite riktig vila istället.

Och fixa vettig nödproviant på jobbet så att du får i dig något bra om du märker att det skiter sig med riktig lunch.

skaffa en foam-roller och rulla låren på kvällarna.
Otroligt stor skillnad i hur stela benen känns när man cyklar dagen efter.
Lägg dig på, ligg på en punkt tills det släpper lite och gå vidare tills du systematiskt jobbat igenom lårmusklerna.
gör jävligt ont men känns bra efter.

Det där med kosten känns så jädra slarvigt bara. Nu har jag satt ord på det och då kanske jag inte glömmer lika lätt. Nödproviant är ju inte så svårt att fixa egentligen.

Men på helgen när jag inte cyklar? Lätt löpning som "aktiv vila"? Eller är det bättre att vila benen helt på helgen? Kan ju träna core etc ist...

Aactive sa:
Men på helgen när jag inte cyklar? Lätt löpning som "aktiv vila"? Eller är det bättre att vila benen helt på helgen? Kan ju träna core etc ist...
Core-träning är alltid bra som cyklist. Och löpning går väl bra om det känns okej, annars långa promenader som återhämtning och "cykelbensvila".

Du har gått från 0 till 36 km om dagen , fem dagar i sträck (18 mil i veckan) och undrar varför du är seg i benen? ?

Vila är nyckelordet. Enbart träning gör ingen bättre. Det är under vilan kroppen bygger upp sig. Släng in minst en vilodag mitt i veckan och ta hellre ett lugnt pass på helgen om 8 pass i veckan känns för lite.

Sömn och riktig mat är också superviktigt om man tränar mycket och hårt.

Kul att du hittat cyklingen. Bränn inte ut dig bara.

Masjevel sa:
Du har gått från 0 till 36 km om dagen , fem dagar i sträck (18 mil i veckan) och undrar varför du är seg i benen? ?

Vila är nyckelordet. Enbart träning gör ingen bättre. Det är under vilan kroppen bygger upp sig. Släng in minst en vilodag mitt i veckan och ta hellre ett lugnt pass på helgen om 8 pass i veckan känns för lite.

Sömn och riktig mat är också superviktigt om man tränar mycket och hårt.

Kul att du hittat cyklingen. Bränn inte ut dig bara.

Hehe, jo, jag vet...men jag cyklar för att jag inte vill åka kommunalt... På köpet är det lite kul med en ny aktivitet. När det gäller löpning och styrketräning har jag lite bättre koll. Nu blir det ju lite väl enformigt också kanske. Inte direkt så att jag växlar mellan intervallpass och distanspass som när jag sprang. Då sprang jag också till och från jobbet men lite kortare distans. Blev aldrig så här "påverkad".
Jag förstår att vila är viktigt men det tar så emot att välja ett alternativ som tar längre tid och som jag inte kan påverka (signalfel etc)...men kanske ska lyssna på era kloka råd ändå :)

Aactive sa:
Oj vad snabba ni är på att svara. Tack!

Alltså köra "lugnt" fungerar inte riktigt. Jag tänker det varje gång men är precis samma sak som när jag springer. När jag väl kommer igång är det kört.
Sömn är jag bra på. Sover minst 8 h/natt. Kosten är lite sådär. Har ett jobb där man ibland inte hinner ta lunch.
Jag vet själv att det är svårt, men starta 15 minuter tidigare ibland, och försök att ta det liiite lugnare och titta på omgivningen....:)

Senast ändrad:
staine sa:
Det kommer visst att gå bra. Räkna med lite tid bara. Nåt år eller 2.

Jag tycker att både ovanstående och TS borde läsa på om träning och vila på tex aktivträning.se och lära sig mer om hur träning och kroppen fungerar. Det här låter som en typisk sk överträning.

Vad är det som gör att du inte kan cykla lugnt? Hetsas du av någon form av "försöka cykla fortare än jag gjort tidigare"-lust som är svår att stå emot? Kanske läge att skippa all form av mätutrustning?

Eller försöker du jaga ikapp andra cyklister? Kanske läge att testa udda tider när det inte finns så många andra cyklister ute?

Drosa sa:
staine sa:
Det kommer visst att gå bra. Räkna med lite tid bara. Nåt år eller 2.

Jag tycker att både ovanstående och TS borde läsa på om träning och vila på tex aktivträning.se och lära sig mer om hur träning och kroppen fungerar. Det här låter som en typisk sk överträning.

+1

Det är visserligen väldigt mycket skonsammare för kroppen att gå från löpning till cykling än tvärtom, men du har börjat väldigt hårt och riskerar skador. Lägg in onsdag som vilodag och låt benen vila under helgen. Ev kan du behöva ännu mer vila, men testa om det verkar räcka.

Jag hade samma problem när jag började. Också 18 km enkel väg. Insåg efter ett tag att jag MÅSTE ta det lugnt vissa dagar, annars är det omöjligt att köra 5 dagar i veckan, 36 km om dagen, vecka efter vecka. När jag anpassat hastigheten och valt lite mer medvetet de dagar jag ska trycka på så har det varit klart mindre slitsamt.

Kom ihåg kost, 18k till jobbet, sen 3-4 timmar till lunch innan mat suger. Sen hem kan det vara 5 timmar mellan mat och cykel på väg hem, det kan också vara ett problem. Sen måste du vila, du måste vila så benen känns pigga då och då.

Vad massage beträffar har jag haft väldigt goda erfarenheter av foamrollers. Bra för att mjuka upp framförallt framsida lår och höft för mig.

Har du 2 klingor fram? Cykla på den lilla åt ena hållet en eller fler av dagarna. Dessutom vilodag (från ben) en dag o veckan, vill du träna så välj simhall, gym etc och kör överkropp rygg/mage.

"Slitna ben" kan också röra sig om energibrist.

Du kan visst cykla varje dag, du behöver inga vilodagar men däremot vilonätter - förr i tiden jobbade folk med kroppen sex dagar i veckan. Det handlar om intensitet.

Kudos sa:
"Slitna ben" kan också röra sig om energibrist.

Du kan visst cykla varje dag, du behöver inga vilodagar men däremot vilonätter - förr i tiden jobbade folk med kroppen sex dagar i veckan. Det handlar om intensitet.

Och deras kroppar kanske inte höll jättebra i längden heller.
Men visst kan man cykla varje dag men om hen är av sorten som inte kan ta det lugnt och hen känner sig sliten är vila en bra grej.

Det enda som hjälper mot slitna ben är vila!!!
Vilan kan vara aktiv dvs dra ner på tempot/belastning alternativt vila din kropp med totalt avbrott av cykling ett tag.

Att öka progressivt är det som kalla adaption och bygger upp men överbelastning är maladaptivt/stress och bryter ner om det fortsätter.

Kör du 18km två gånger om dagen i tröskelfart eller däromkring utan uppvärmning eller nervarvnimg så förstår jag att benen käns slitna. Kul ändå att du ändå vill cykla varje dag. Mitt tips är att börja med lite uppvärmning och nervarvning. Ta det riktigt lugnt första och sista kilometern.

nieves sa:
Har du 2 klingor fram? Cykla på den lilla åt ena hållet en eller fler av dagarna. Dessutom vilodag (från ben) en dag o veckan, vill du träna så välj simhall, gym etc och kör överkropp rygg/mage.
Det där att "förbjuda" tunga växlar kan absolut vara ett sätt. Det är egentligen inte heller kopplat till att ha mer än en klinga fram. Så länge cykeln har växlar så förbjuder man sig själv att använda ett antal av de tyngre växlarna. Lämpligen plockar man bort åtminstone så många växlar att man på platten inte når upp i de farterna man gör utan förbudet. Tex skulle man kunna tillämpa förbudet i ena riktningen varje dag.

Något jag funnit gör under för återhämtningen är tillskott av protein. Då pratar vi egentligen inte om jättemycket större mängder, utan när det intas. Ät, eller drick beroende på tycke och smak något med "mycket" protein direkt efter din cykeltur. Direkt. Som i knappt hunnit stiga av cykeln direkt. Har funkat och funkar än för mig.

Der är stor del av utvecklingen att man tål mer och mer träningsbelastning men det tar lång tid att bygga upp, upp mot flera år. Inte konstigt om du tåler max 1-2 tuffa pass i veckan till att börja med. Som många är inne på , lyssna på kroppen och slå av på tempot några pass, annars blir det bara mellanmjölk av alltihop och rent av kontraproduktivt. Bättre att ha kvalitet något eller några pass än inga alls :)

Tack för alla bra tips :)

Jag cyklar ju bara för att transportera mig och då kan man ju tycka att man ska klara av att pendla 45-50 min enkel väg utan att behöva ta vilodagar.

Lästips: https://happyride.se/2016/02/24/vad-ar-trotthet/

Om jag får slänga in mina 5 öre: Du vilar ju 8+ h om dagen och 13 timmar eller så om natten, och dessutom på helgerna. Väg detta mot dina 45 min (+/-10) varje väg. Det tar ett tag att bli "bra" på något, och du har ju inte cyklat särskilt länge, inte länge alls faktiskt. Det är inte konstigt att din ovana kropp reagerar med att bli trött och "gnälla". Ben är av naturen lata. Så länge du ändå orkar dra på varje gång så tycker jag inte att det finns anledning att göra något annat än att sova och äta ordentligt. Men det är ju naturligtvis IMHO. Den dagen kroppen börjar krokna kommer du att känna det genom att kraften bara dör i varje uppförsbacke. Då kan du börja fundera på vilodagar.

Cykelbonden sa:
Der är stor del av utvecklingen att man tål mer och mer träningsbelastning men det tar lång tid att bygga upp, upp mot flera år. Inte konstigt om du tåler max 1-2 tuffa pass i veckan till att börja med. Som många är inne på , lyssna på kroppen och slå av på tempot några pass, annars blir det bara mellanmjölk av alltihop och rent av kontraproduktivt. Bättre att ha kvalitet något eller några pass än inga alls :)

Håller med.
De flesta belastar sig för hårt och borde lyssna på kroppen oftare.
Folk stressar allt för mycket i att nå en prestation inom en viss tid.

Henrik_E sa:

Träna, äta och vila, alla är lika viktiga. Att som tidigare nämnts äta direkt efter träning är belagt att det förbättrar och kortar återhämtningstiden. Nötter, macka och ett glas mjölk, proteindricka eller proteinkaka är bra saker att stoppa i sig direkt efter du cyklat. Sen är det viktigt att äta ett lite större mål inom ett antal timmar också, så hoppa inte över lunchen. Det spelar inte så stor roll vad du egentligen äter utan det viktiga är att äta något. Så länge det inte bara är rent socker som godis och läsk.

Jag har ca 17km enkel väg till jobbet och pendlar året om (har gjort det snart två år). Jag känner igen mig precis i det du skriver, men jag körde på och efter ett år så var jag så sjukt sliten och det va inge kul längre. Rörde knappt cykeln under sommarsemester på 5 veckor, köpte en Garmin som visade hur länge jag borde vila efter varje pass och nu har jag äntligen fattat att jag MÅSTE ta det lugnt vissa dagar annars orkar jag inte och det är inge kul, och då kan jag lika gärna skita i det. Alla är vi säkert olika men för mig är det så iaf. Faktiskt så va det Garmin klockan som fick mig att förändra mitt "alltid gasa på som en dåre" beteende. När den visade att jag borde vila 33timmar efter en pedling till jobbet (då har jag hunnit med nästan tre pass till) så ramlade polletten ned :)

Nu tillåter jag mig att gasa på järnet på mån kväll, ons kväll och fredag morgon eller kväll resten lugnt. det verkar funka mycket bättre hittills. Nu är det vinter också, då har jag enklare för att chilla.

Lycka till

Update; Nu har jag lagt in ett lätt löppass två veckor. Vet inte om det är det (eller något annat?) men benen känns mycket bättre.

Tillbaka
Topp