Missljud från bakhjulet/navet

Bj_bj

Medlem
Skulle behöva hjälpa att lokalisera ett fel.

Är ingen större cykelmekare men testar gärna själv och lyckas för det mesta med hjälp från kloka på nätet.

Har en Crescent Elina med frammotor som har rullat 700 mil. Har fått missljud från bakhjulet, det uppstår ett missljud lite nu och då från navet, kanske var 5-6:e sekund. Det låter som att något ”ligger emot” (tänk ljudet att du håller något mot något som roterar) för att sedan släppa. Hjulet hinner rumla många varv mellan ljuden. Har upplevt att bakhjulet låst sog när man drar cykeln bakåt.

//Björn

Har en Crescent Elina med frammotor som har rullat 700 mil. Har fått missljud från bakhjulet, det uppstår ett missljud lite nu och då från navet, kanske var 5-6:e sekund. Det låter som att något ”ligger emot” (tänk ljudet att du håller något mot något som roterar) för att sedan släppa. Hjulet hinner rumla många varv mellan ljuden. Har upplevt att bakhjulet låst sorg när man drar cykeln bakåt.
Det verkar vara Nexus 7 med fotbroms. Att det är en elcykel har troligen ingen betydelse för problem i växelnavet när motorn sitter i framhjulet.
Det jag funderar på är om något fel med inställning av växel eller fel på växelreglage, vajer eller kassettenhet, kan orsaka sådant missljud i Nexus 7.

Är det nyuppkommet missljud i växelnavet så tycker jag det lutar mot att växelnavet behöver service, vilket inte är så konstigt om den rullat 7000 km utan det. (Vissa ljud är ju normala med växelnav, men har man haft cykeln sedan den var ny så känner man väl till dem.)

Ändring av beteendet när man drar cykeln bakåt (att fotbromsen slår till) läste jag kan orsakas av att navet är blivit lite trögare, vilket då också indikerar att navet är i behov av service.

Det verkar vara Nexus 7 med fotbroms. Att det är en elcykel har troligen ingen betydelse för problem i växelnavet när motorn sitter i framhjulet.
Det jag funderar på är om något fel med inställning av växel eller fel på växelreglage, vajer eller kassettenhet, kan orsaka sådant missljud i Nexus 7.

Är det nyuppkommet missljud i växelnavet så tycker jag det lutar mot att växelnavet behöver service, vilket inte är så konstigt om den rullat 7000 km utan det. (Vissa ljud är ju normala med växelnav, men har man haft cykeln sedan den var ny så känner man väl till dem.)

Ändring av beteendet när man drar cykeln bakåt (att fotbromsen slår till) läste jag kan orsakas av att navet är blivit lite trögare, vilket då också indikerar att navet är i behov av service.
Tack Carl för ditt svar. Navproblematik låter som en vettig förklaring.

Är navservice något man vågar sig på som normalhändig?

//Björn

Tack Carl för ditt svar. Navproblematik låter som en vettig förklaring.

Är navservice något man vågar sig på som normalhändig?

//Björn
Shimanos underhållsolja är dyr, så det krävs en viss investering om man vill använda originalprodukter (fast man sparar ju oljan och återanvänder många gånger). Men många använder alternativa oljor, jag använder transmissionsolja 75W-90 till min Nexus 8.

Sedan finns väl en risk att det krävs någon reservdel som då kan ta tid att få hem. Kullagerkulor kan behöva bytas. Lagerbanan för ringlagret är väl infräst i navhöljet och går alltså inte att byta, så det är speciellt viktigt att underhålla det lagret.

Shimanos underhållsolja är dyr, så det krävs en viss investering om man vill använda originalprodukter (fast man sparar ju oljan och återanvänder många gånger). Men många använder alternativa oljor, jag använder transmissionsolja 75W-90 till min Nexus 8.

Sedan finns väl en risk att det krävs någon reservdel som då kan ta tid att få hem. Kullagerkulor kan behöva bytas. Lagerbanan för ringlagret är väl infräst i navhöljet och går alltså inte att byta, så det är speciellt viktigt att underhålla det lagret.
Tack för ditt fortsatta svarande. Kollade runt på delar till nav, inte så fasligt dyra (kan ha missat delar). Vilka delar tänker du jag riskerar att behöva byta? Är det inte alltför dyrt beställer jag ”riskdelarna” och har dem på hyllan om inte behövs. Eller så byter jag allt direkt. Lokala mekaren skulle ha 600 kr plus delar för att titta på det. Tänker att det vore bra att testa själv.

//Björn

Det är svårt att säga vad missljudet kan vara. Vet inte om det kan vara ett lager. I alla fall bör kullagerkulorna bytas om de är matta eller skadade.

Jag antar att ditt nav liknar https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/nexus-c3000-int7/SG-C3001-7C.html

Kulringarna är 11, 21 och 37 i sprängskissen. 21 verkar svår att komma åt, men det är nog mindre risk att den påverkas om det skulle ha kommit in fukt i navet.

Fick kontakt med en pensionerad cykelmekare som renoverade navet, rullar bättre än nyskick. Gjordes för ca 200 mil sedan och rullar fortfarande perfekt utan missljud/vibrationer.

Navet går enligt "proffsen" inte att rädda, nuxusnavservice rekommenderas varje år.

Tillbaka
Topp