Missljud i cykeln blir tokig

Jacke89

Aktiv medlem
Jag har problem med damens cykel, fattar inte varför det knäpper/smäller i ramen cykeln är en scott hybrid.

förmodligen har hon inte hört något men jag kan inte släppa detta nu när man pillat lite med cykeln.

låser bromsen och trycker lite lätt fram och tillbaka, knäpper även vid broms ibland.

har varit med om sadlar vevlager trampor och dylikt men nu går jag bet.

Mycket borde såklart kunna uteslutas då man inte sitter och trampar, bryter och bänder osv

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Det låter som plast(?) mot metall. Kan det vara en liten spricka eller glapp i tätningarna till framgaffel/styrstån? Fast det borde vara mera repetitivt. Jag skriver "tätningar" för jag kommer inte på rätta namnet nu.

LWB

Aktiv medlem
Intern kabeldragning?

Edit: Sorry, jag svarade innan jag hade sett klippet.

Nytt försök, är det sexbultars eller centerlock skivbromsar? Jag har en liten gnutta spel i en CL-skiva.

Jacke89

Aktiv medlem
Internvajerdragning drog ut bromsslangen för trodde den slog men icke. Släppt på vajrarna.

har typ bäddat in bromsbeläggen för att utesluta att det skulle vara dom. Centerlock som sitter fast

har lyft gaffeln 2 gånger för att checka ser inget skumt, fettat om.

Laan84

Aktiv medlem
Ett sådant ljud har jag aldrig varit med om.. kan man höra lite bättre var ljudet kommer ifrån om du får din sambo att göra rörelsen och du håller örat närmare olika delar?

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad är det du har fettat om?

Jag hade satsat på styrlagret. Ta ut, rengöra, fetta in ordentligt.. Och är det ok förspänt? Tillräckligt med spacers så inte top capen bottnar i styrröret?

Sprickor kan också knäppa och ha sig, kolla att det inte är något sådant..

Jacke89

Aktiv medlem
Styrlagrerna har jag gjort rent och kletat på med nytt fett. Jo det ska vara lagomt spänt och tillräckligt med spacers. Ser inga sprickor.

klickande/knäppandet ska vara från ramen men förstår att den agerar lite som en resonanslåda.

Mange.

Aktiv medlem
Jar haft sånt knäppande från centerlockskivor som sitter löst.
Även från växelhöljen som börjar spreta sig bakom ändhylsan.

bearthefear

Aktiv medlem
Jag har haft ett sånt där ljud en gång, högt och tydligt plastigt knakljud. Höll på att bli tokig. Plötsligt började en liten orange plastbit leta sig ut ur styrlagret.
Det visade sig att plasttätningen till styrlagrets undre maskinlager hade spruckit och låg och nötte mot lager och sig själv och i vissa lägen knäppte.

Makten

Aktiv medlem
Styrlagrerna har jag gjort rent och kletat på med nytt fett. Jo det ska vara lagomt spänt och tillräckligt med spacers. Ser inga sprickor.
Har du fettat in utsidan av lagrena mot kopparna? Eftersom du inte belastar cykeln annat än kring styrlager och framåt så borde det rimligen vara i den regionen. Låter som styrlagerknak tycker jag. Om det är koppar pressade i ramen så kan även de knaka.
Styre/styrstam/styrrör kan också knaka. Ta isär och gör rent ordentligt. Sen hoppas jag du vet hur man förspänner styrlagret, för det är det tyvärr inte alla som gör. Har man cyklat runt med dåligt spänt lager så kan det bli sallad av det mesta; lager, koppar, distanser, rubbet.

Batavus

Aktiv medlem
Stetoskop? Och jag tackar Makten: Det var "kopp" jag tänkte på.
Felsökning är jag rätt bra på, hittar många på andra... Nu ser jag inga skärmar, men det är också en vanlig källa till missljud, s k jam.

Jacke89

Aktiv medlem
Har inte kollat så mycket mer på detta. Men vilket fall så märkte jag att hjulet glappar framledes alltså fram och bak inte i sidledes så antar att klick ljudet kommer från hjullagret. Bromsskivan sitter fast. Ska öppna navet och kika.

Freddie L

Aktiv medlem
Har inte kollat så mycket mer på detta. Men vilket fall så märkte jag att hjulet glappar framledes alltså fram och bak inte i sidledes så antar att klick ljudet kommer från hjullagret. Bromsskivan sitter fast. Ska öppna navet och kika.
Då är det nog annars vanligt att det är beläggen som är boven. Fast du har säkert kollat det?
Alltså att beläggen rör sig inne i oken när du håller inne bromsen och roterar hjulet.

Jacke89

Aktiv medlem
Då är det nog annars vanligt att det är beläggen som är boven. Fast du har säkert kollat det?
Alltså att beläggen rör sig inne i oken när du håller inne bromsen och roterar hjulet.
Det är då inget jag sätt. Bytte Bromsoket för ett tagsen då den läckte samma klickande på den innan. Har provat ett annat styrlager med vart inte bättre.

Jacke89

Aktiv medlem
Jag lindade lite tygtrasor så det skulle bli mjukare och stumt då kan väl dom inte röra sig i oket?

var ett test jag gjorde tidigare

jolov

Aktiv medlem
Har du samma ljud ifall du trycker väldigt hårt på bromshandtaget? (Använd buntband för att dra åt) och gör samma sak?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer