Misslyckad gaffel service

cuben

Medlem
Hej

Har på pendlar cykeln en gammal Marzocchi Z3 som uppförde sig lite trögt och konstigt men efter rengöring och ny olja fungerar den bra igen.

Fixade jag den tänkte jag att jag även kunde ge mig på min andra en Roch shox Tora 302 U-turn.
Enligt anvisngen skulle det bytas olja efter visst antal timmar och det hade det passerat med råge.

Nu till själva frågan, efter jag satt ihop den igen fungerar inte själva låsningen. Man känner att det går lite "trögare" och lite mindre slag men långt ifrån som det skall fungera.

Vad har jag gjort för fel när jag satte ihop den igen?

Felet är att du inte gjort helt enligt manualen. Har du tittat i den?

jag är inte hundra på hur RS fungerar men antar att det ska vara olja i LO och du kanske har missat det?

Titta i manualen och gör om allt en gång till.

Eller så lämnar du den till en fackman

Jodå, jag hade manualen utskriven och liggandes bredvid när jag satte ihop den, det är olja där det skall vara.
Däremot hade jag inte manualen när jag plockade isär den. Frågan är om jag kan ha missat något där.
Kan dock inte komma på vad.

kolla så att du hälde i rätt mängd med olja i lock-out delen. hade samma problem med min reba. hällde ut oljan i högra övre gaffelbenet och pytsade i ny. sen funkar det som det ska..

Tack för hjälpen.
Gjorde som ni sa, började om och mätte upp oljan på nytt och nu fungerar låsningen igen.
Man tycker man var så noga när man hällde upp oljan men där ser man.

Tillbaka
Topp