Misstänkt stulna cyklar, vad gör man?

Pearl

Medlem
I vårt område där vi bor har det varit cykeltjuvar i farten, själv har jag blivit bestulen på två cyklar, har även hört av flera grannar som blivit bestulna.

Det har nu uppmärksammat ett misstänksamt beteende bland några personer som inte verkar bo här men parkerar cyklar i närheten. Cyklarna ser ut att vara rätt fina, och de som cyklar ser inte riktigt ut som den klientel som har denna typ av cyklar. Det rör sig bl.a. om en heldämpad scott (tror det är en Aspect FX 25), samt en Lapierre 227 Pro race och en röd Nishiki hardtail, (tror det kan vara en sri team xc), samtliga cyklar har nog några år på nacken, men är nog ändå fina cyklar.

Nu behöver det ju absolut inte vara något fuffens men flera grannar har uppmärksammat dessa personer, ingen känner igen dem och cyklarna ser rätt fina ut.

I Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats, men om man starkt misstänker att cyklarna är stulna, var kan man anmäla detta? Vad gör polisen om man ringer och tipsar, gör de något överhuvudtaget?

Eller finns det någon "stöldbank" där brottsoffer kan lägga upp bild och kännetecken på cykeln man blivit bestulen på?

Okej, ska göra det och skicka bilder, såg att det gick att tipsa direkt via polisens hemsida.

Det märkliga är att dessa människor verkar ha lite olika cyklar varje gång. En hade en svart el-mtb cykel, kunde dock inte se vilken modell det var, har en väldigt suddig bild, någon som kan se vilket märke det är?
Logo.jpg

Trist. Hoppas att polisen får fatt på buset (om nu så är fallet).

Pearl sa:
Det märkliga är att dessa människor verkar ha lite olika cyklar varje gång. En hade en svart el-mtb cykel, kunde dock inte se vilken modell det var, har en väldigt suddig bild, någon som kan se vilket märke det är?

Och det förstärker väl uppfattningen att det kan handla om stulna cyklar.
Precis som redan skrivits, kontakta polisen och ge dom samma information som du gett oss.

/Fedde

Ja, att ha flera olika cyklar är väldigt suspekt.

Men cyklarna parkeras alltså på platsen. Vart tar cyklisterna vägen sen då?

frause sa:
Ja, att ha flera olika cyklar är väldigt suspekt.

Men cyklarna parkeras alltså på platsen. Vart tar cyklisterna vägen sen då?

Njae, det behöver väl inte vara suspekt i sig att ha flera cyklar. Men tror att fler skulle våga hålla med, ifall de träffade på vederbörande. Ingen aning alls, inte direkt så jag sprungit efter. Inte heller min sak att göra.

På fyra dagar tror jag de setts med sex-sju olika cyklar. Av olika grannar, även bildbevis på detta att det rör sig om olika cyklar.

Ingen som lyckas tyda logotypen på bilden ovan? Kan det se ut som ett "Z" ?? Tror jag skulle lyckas lista ut vilken modell det är ifall jag bara vet märket.

kais01 sa:
fotografera ramnumren en tid och kontakta polisen?

+1
men de kommer inte vara hjälpsamma även om de är stulna säger jag från erfarenhet av en väldigt liknande situation.

Men jag skulle se till att ringa under en tid då de troligen inte har så mycket annat att göra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp