Mitt lilla Racer+MTB bygge

johanf

Medlem
Hejsan.
Fick lite paket från Taiwan.
Bild1.jpg ht=544

Hmmm.. Vad kan det vara i månntro?
Bild2.jpg ht=544

Titta! Lite hjul! Vad kul!
Bild3.jpg ht=544

Bild4.jpg ht=544

Kan det finnas mer? Nämen titta!
En ram....
Bild5.jpg ht=544

Bild6.jpg ht=544

Bild7.jpg ht=544

Mer?? Nä, nä det kan väl inte?
Joo, men titta en ram till!
Bild9.jpg ht=544

Bild10.jpg ht=544

Bild11.jpg ht=544

Oj! När jag tog med blixt blev det lite bättre.
Bild13.jpg ht=544

Utrustingsspecen blir på LVG:
Carbonhjul 50mm tub
Sadelstolpe carbon
Sadel Fizik Aliante eller San Marco
Styre och styrstam carbon, kanske integerat.
Full Dura-Ace grupp.

Utrustingsspecen blir på MTB:
SID race gaffel
Mavic Crossmax SL eller SLR
Sadelstolpe carbon
Sadel, har inte bestämt ännu
Styre och styrstam carbon.
Full XTR, eller nya XT 2008 gruppen om jag orkar vänta till Juli.

Ja, då har man lite att pyssla med iaf.

//Johan

Senast redigerad av en moderator:
Det var väldigt anonyma grejer! Vem tillverkar sånt här helt klibblöst?

Ser ut att vara två eller tre olika fälghöjder; ska du ha olika set att välja mellan?

Jag importerar allt på bilderna på privatbasis.
Har ägnat ganska lång tid till att skapa kontakter i Taiwan för att hitta bra grejer.
Det brukas ju prata här på forumet om gruppköp hit och dit som aldrig blir av.
Det har jag redan tagit hand om, allt är klart.
Ramar har jag precis börjat ta hem så där har jag inte exakta priser.
Men hjulen har jag priser:
38mm Fullcarbon, tub 6500:-/paret, vikt 599g fram, 852g bak
50mm Fullcarbon, tub 6500:-/paret, vikt 660g fram, 911g bak
85mm Fullcarbon, tub 7000:-/paret, vikt 660g fram, 1057g bak (det här är ett set med 50mm fram och 85mm bak)

Leveranstiden ligger på ca 5 veckor

Tål att upprepas...
"Kolfiber ÄR porrigt..."
"Kan ALDRIG bli för mkt kolfiber..."
"Kolfiber ÄR racigt..."

osv...osv...

Har ett par av de där högsta hjulen. De var också klibblösa när jag´fick dom. Vi har förmodligen samma leverantör du och jag :-) Dom är helt ok. Lite väl vindkänsliga bara. Men ska du ta 7000:-?!?! Det var väl lite väl ;-)

hmm vindkänsliga säge ru vonderhenk:P... Funderar på ett par Zipp 606 till linjehojjen att tävla på.. är ju stadig 80 kg. så det borde väl inte bli ngt problem elelr hur? framhjulet är ju mer vindkänsligt än bakhjulet som då är ett 808

Johan F: Det rakar inte vara en underleverantor till Token products som du kopt hjulen fran? Liknar de jag precis fatt otrolikt mycket(forutom att du saknar klibbor)

Hejsan.
Ja byggena har avstannat lite av lite olika anledningar.
Bla för att jag vill invänta nya XT gruppen och då jag inte har jättebråttom att få klart LVG hojjen så väntar jag med Dura-Acen till den också, för att tjäna lite pengar på frakt.
Sen så snurrar jag runt på LL på min Orbea så det funkar under tiden.
Jag lovar att lägga ut bilder när jag bygger ihop hojjarna.
Fälgarna går att köpa löst och kompletta hjul används av många andra märken som sina egna "egenutvecklande under stor möda" koncept.

Token utvecklar ju inget själv utan köper in produkter från andra tillverkare.
http://www.tokenproducts.com/05htm/products.php?pc1id=38
Känns Corsa ramen bekant?
Jojjemensan, det är min ram.

//Johan

Jens, eftersom att ja tror att ja har samma falgar sa kan du ju fa knipsa av mina ekrar o vaga falgen! dock sa tror jag att du menar mtb falgen?

gör det xinge, klipp av ekrarna o väg åt mig :D skulel vara snält :D för ja menar racer fälgar, ser du nått annat på bilderna? har killen snackat nå annat än om racer fälgar? på mtb vill ja då inte ha kolfiberfälgar, speciellt då de inte finns så många mtb fälgar i kolfiber för vanlig kantrådsdäck

nää, jag undrar vad fälgarna för racer väger, inte hjulen :D o vad de kostar o i hur många ekerhåls varianter de finns i. men kanske redan nämnts, men att jag missat det? kan bara se hjul vikter o pris.

för mtb vill ja inte ha kolfiberfälgar, finns ingen som helst anledning där.

Standard ekring (hål) för för fälgarna är 20 hål radial fram, 24 hål bak radial på vänster sida, 2x på höger sida.
Allt annat kostar extra. Om du har nån preferns på annan håldelning så säg till så kan jag ta reda på extrakostnaden.

njaa, undrade bara. men va väger de olika fälgarna o va kostar de.

är även lite intresserad av en sådan fälg som little stereo nämner, har du nå fär kanttråd?

Hej Jensen.
Priserna och vikten ser du lite längre upp.
Stereo, 38mm kanttråd finns. Jag tror att det är svårt att bygga kanttråd kolfiber fälgar med lägre profil än så, trycket på sidorna blir för för stort om man inte har material nog att stabilisera upp hela konstruktionen. För tub finns det ju 23mm att få men det är betydligt enklare att bygga såna fälgar då trycket från däcket går inåt om du förstår vad jag menar.

johanf skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Jensen.
> Priserna och vikten ser du lite längre upp.
> Stereo, 38mm kanttråd finns.

gör de? jag kan bara se priser och vikter på hela hjul, är bara intresserad av fälg. skiter så att säga i att bakhjul väger 900 gram, ja vill veta va bara fälgen väger o skulle kosta :D det ä väll främst 38 mm full carbon för kanttråd som ja ä intresserad av.

eller så äre nått inlägg ja inte ser :D

Enbart 50mm tubfälgar kostar 4000:-/paret (hämtas hos mig i sth) och vikten ligger på ca: 450g stycket.
Såhär ser de nya hjulen ut med de nya straightpullnaven:

Samma för min del, 38mm kanttråd (eller lägre fälg) -lätta och aero hjul har jag redan.
Nu letar jag lätta starka allroundhjul utan högprofil -så även lägre än 38mm är intressant(28-30mm om det finns).
PM:a gärna om du vill ha din byggtråd i fred... :-)

Tillbaka
Topp