Mitt lilla Racer+MTB bygge

Japp, det är mycket dyrare att bygga en kanttrådsfälg i kolfiber än en tubfälg pga att man måste ta hänsyn till det stora trycket som vill tvinga ut fälgsidorna på en kanttrådsfälg. Det behöver man inte göra med en tubfälg.

38mm tub kostar 4250:-/paret.
Min leverantör har inga lägre kantrråd än 38mm iaf.
Campa gör väl Hyperion kanttråd med lägre profil?.

Jo, det finns liknande från Corima också... fast det är alltid roligt med billigare & lättare om det går -Hyperion från Campagnolo säljs inte billigt :-(

X-treme har ju sin Nano-fälg där kanttrådsversionen är 28mm hög och ska väga 380g. Har hittat dem i Tyskland för €520 styck, så det är ju inte så billigt det heller...

En del carbonhjul är inget att ha, var hos en cykelhandlare i fredags och han har skickat tillbaks alla x-tremehjul. Om man kollar på hjulet från snett sidan så ser man att karbon ytan inte är jämn utan bångnar/skevar lite hur som helst. Såg ett x-tremehjul som han fått i utbyte för ett annat skevande och sido ytorna var helt ojämna som man värmt på med varmluftspistol.

så har ni köpt ett karbonhjul som skevar/bångnar är det bara att lämna tillbaks det/reklamera för det lär bara bli värre med tiden

Finns 50mm kanttråd hjulset? Hur mycket skulle det kosta?

Jag har noll koll, men är det krångligt att underhålla tubdäck. Dvs. byta däck vid punktering, limma fast däcket osv?

Kan jag få byta ett trådlöst men numera mycket kladdigt tangentbord mot ett par hjul? Jag menar, för att motivera bara - det är ju trots allt trådskaparens fel att tangentbordet nu är besudlat och förstört... :-)

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> vad kostar motsvarande tubfälg då? alltså typ
> 38 mm eller nått

Vafan Jens, du har ju redan ett par mavic cosmic carbone!?

eo skrev:
> Finns 50mm kanttråd hjulset? Hur mycket skulle
> det kosta?
>
> Jag har noll koll, men är det krångligt att
> underhålla tubdäck. Dvs. byta däck vid
> punktering, limma fast däcket osv?

Tufo extreme är en dubbelhäftande tape som sitter kanon och det tar cirka en halv minut att montera ett tubdäck.

Miss Lycka skrev:
> det tar cirka en halv minut att montera ett tubdäck.

Åh fan...

Vad är det för märke på ramarna? Själv tycker jag dom var sjukt lik Nishikis ramar

Deore XT skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad kostar motsvarande tubfälg då? alltså
> typ
> > 38 mm eller nått
>
>
>
> Vafan Jens, du har ju redan ett par mavic cosmic
> carbone!?

ja, men såg möjligheten att bygga 1200 grams hjul med högprofil. dock blev det mycket dyrare än ja hade tänkt. så blir inget av det. de cosmic carbone jag har är fina, men de väger ju oxå 1840 gram utan snabbkopplingar.

Upptäckte precis att vi har nästan exakt samma signatur =)

"Buddha" skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------

Hej Budha.
En MTB ram går på ca 6500:-
Hur bra är hjulen?? Jaa, jag tror inte det finns nån Tysk test av hjulen. Men om man bor i sth eller så så kan man ju alltid ta en testtur på mina hjul, om man har shimano dvs.
Alla hjul byggs numera med Sapimekrar (Laser)

50mm kanttråd helkarbon,7400:-
38mm kanttråd helkarbon,7300:-

Niko/Frost... Ehhh, nja. Jag har redan trådlöst så det räcker ;-)

Fick hem ett hjulpar med PMP hubbar (mina egna)
Items003.jpg ht=480

Items004.jpg ht=480

Försökte ta några bilder på fälgsidan för att still sebastians oro om bågnande fälgsidor.
Items018.jpg ht=480

Items020.jpg ht=480

Items002.jpg ht=480

Lite andra grejor som kom.
Items008.jpg ht=480

Items013.jpg ht=480

Items015.jpg ht=480

Items017.jpg ht=480

Items012.jpg ht=480

shit!

ere Italiensk böj på styret?

och vad väger stolparna?

känns som att du kommer få en fin lista snart av mig med saker jag vill ha =)

Hejsan.
Fick lite mycket att göra på tomten, snickra plank för hunden osv.
Kantrådshjulen vet jag inte exakt på grammet vad dom väger för jag har inte tagit hem nåt sånt par ännu, men enligt uppgift väger dom ca:1500gram. Men som sagt det får man ta med en liten nypa salt.

Det är den här böjen på styret:
Bild007.jpg ht=480

Vikten på stolpen är 230 gram
MTB ramen väger 1211 gram i storlek 18"

//Johan

Ja, haru sett!
Det visste jag inte ens om, men när jag kollar på campas stolpe så...
Kan det verkligen vara så? Hmmm...

Bilagor

• CMP7CCSP.jpg
    CMP7CCSP.jpg
    3.6 KB · Besök: 37
finns väll en del rykten om att campa delarna görs i asien o sen tas till italien för slutbearbetning, så det ä ju inte helt omöjligt att det ä samma

Stereo.
Jo det blev D-A vevparti för att det så mycket billigare att köpa en hel komplett grupp än delarna för sig och karbon vevparti.
Sen så är det ju inget fel på D-A vevpartiet, styvt och lätt.
Det finns ju egentligen ingen större fördel med karbon i vevpartiet, inte om ska hamna i samma prisklass som D-A prtiet iaf.
Men det är ju inget som hindrar en att uppgradera senare ;-)

johanf: Har du några priser på ramarna nu?
Anledningen till att jag frågar är att jag letar alternativ ifall Pedalforcegruppköpet (MTB-ramen) skiter sig alt. kunna få en helt ren ram utan deras tokfula logo...

Glömde säga att en komplett LVG som syns på bilderna här ovan fullutrustat med Dura-Ace rakt igenom, 50mm tub hjul, karbonstyre, styrstam sadelstolpe och SLR sadel går på 25000:- monterad och klar.

Annars tycker jag denna CicliB är riktigt porrig för €599 (endast ram). Snyggaste kolfibertypen är det oxå, bland annat sådan som Easton och Canyon använder sig av...Unidirectional Carbon.

A3877_v_0.JPG

Ja, den är riktig fin.
Men sen såg jag att växelvajrarna går under vevlagret som en lvg cykel. Blir det inte mycket skit där? Jag skulle hellre vilja ha dom på toppröret istället för att ligge mer skyddade. På "min ram går dom tom inuti toppröret.

johanf skrev:
> Ja, den är riktig fin.
> Men sen såg jag att växelvajrarna går under
> vevlagret som en lvg cykel. Blir det inte mycket
> skit där? Jag skulle hellre vilja ha dom på
> toppröret istället för att ligge mer skyddade.
> På "min ram går dom tom inuti toppröret.

njaaa, beror ju på, äre heldraget hölje spelar det inte nån roll. kör man inte med det, utan som cannondale gör (eller i alla fall gjorde), så har du ju bara hölje på två platser, bak vid bakväxeln o uppe vid styrhuvudet. uppe vid styrhuvudet, så tror ja inte det skiljer så mycket näre gäller att komma in skit, tror inte heller det skiljer så mycket på den lilla vinkel bak, som skiljer mellan de två monteringarna som finns. du får ju heller inte glömma att du får en höljesnutt mindre. dessutom, friktion mot vad, det är ju som sagt, ren vajer hela vägen nästan :D

men båda monteringarna har väll sina fördelar o nackdelar.

skit gör inte så mycket om man har vajrarna under vevlagret. Enda nackdelen jag hade med de var is och snö på vintern när de frös. Men efter lite våld med fötter och hårda tryck på reglagen gick de perfekt igen. En av bästa ställena att ha vajrar på tycker jag.

johanf skrev:
> Glömde säga att en komplett LVG som syns på
> bilderna här ovan fullutrustat med Dura-Ace rakt
> igenom, 50mm tub hjul, karbonstyre, styrstam
> sadelstolpe och SLR sadel går på 25000:-
> monterad och klar.

Och vad väger en sådan skapelse då?

Lite uppdatering av MTB bygget:
IMG_2468.jpg ht=544

Första testturerna har gjorts. Trots att den är större(18") än min Orbean(16") så känns den lika liten och nätt. Svarar mycket bättre, varje tramptag ger mer effekt känns det som. Nu har jag inte testat den i riktigt bökig terräng men dom stigar jag provat den så uppför den kanon bra. På snabb grus väg med lockouten så svara den också mycket bättre. Det känns också som jag kan ta kurvorna mycket snävare och ändå hålla spår. Känns också lätt.
Sid Team gaffeln kan jag inte klaga på heller, det skrivs så mycket om att SID flexar nåt förfärligt men jag kan inte känna nåt flex alls. Jag har kört i lerspår och det är inga problem med att styra ur, det flexar inget.
Kanske mycket placeboeffekt men jag är väldigt nöjd, det enda som jag kan klaga på är en vibration från bakbromsen. Jag har justerat enligt konstens alla regler men det vibrerar ändå. Det kanske är en inkörningssak.
Nya XT gruppen fungerar utan anmärkning, jag får tänka efter lite mer för varje växling nu i början eftersom jag kör med triggers nu istället för dualcontrol hantag.
Vikten på hela ekipaget hamnade på 9,5kg.

//Johan

johanf, va för gafflar har du kört tidigare? har man inte kört nå styvare än SID innan, så känns inte SID:en så flexig, det är när man byter till nått som har mindre flex som man märker skillnaden

Läcker hoj! den ser snabb ut!

Hur mycket skulle du ha för mtb-ram, sadelstolpe o styrlager (för det är väl integrerat?)

Hur lång leveranstid? och sist, har du en geometritabell för de olika storlekarna.

/Jerka

Tillbaka
Topp