Mitt nya cykelstall..

freddan

Ny medlem
Mitt nya cykelstall..
Så där, då börjar det likna nått, mitt stall.

Det började i tisdags när jag fick min nya ersättningsram för landsvägshojen. Freccian som jag fick tidigare i vintras visade sig inte heller hålla måttet.
freccia.jpg

Inte lika sned som den svarta EV3:an jag fick några månader tidigare, men likväl så hade jag slitit bort färgen på insidan av det vänstra kadjestaget redan efter tiotalet timmar. Tillslut så ordnade det sig så att Cykelhuset och Cycleurope i Varberg delade kostnaden för en ny ram av ett helt nytt märke. Bianchi i Italien hävdar hela tiden att det inte var något fel på någon av ramarna. Vet inte vad för livsfilosofi dom har..

Så i tisdags dök den upp då. Ramen. Med ett brutalt diagonalrör i storlek med en telefonstolpe är den iögonfallande. Min Isaac Kelvin..
isaac.jpg

carbon.jpg

stag.jpg

Vågen stannar just nu på 7.7kg men kommer ner runt 7.5kg när det nya styret och styrstamen dyker upp och med lättare däck. Och äntligen en ram stor nog att kunna använda min Dura-Ace stople på. :)
Vilken underlig känsla i ramen jämfört med alu-ramen. Kollade flera gånger om jag fått pyspunka när jag cyklade hem den. Vibrationer försvinner i stort sett helt. Nice.. Har inte hunnit med mer än en kort tur men efter helgen ska man nog kunna jämföra egenskaper mot tidigare ramar. Känns lite långsammare i styrningen och lite stabilare. Men så har den längre hjulbas också..

Och precis som inte det vore nog med en ny ram den här veckan så fick jag idag på lunch min nya XC. Julafton eller vad..? I paketet så låg det en Giant NRS Composite. Det blev till att flexa lite och sticka hem och skruva ihop med en gång. Och så här blev det, 11.0kg ren njutning..
nrs.jpg

Reban ska kortas ner till 85mm skön fjädring och inte som dagens 100mm.. Isaac-stolpen från racern åkte på här istället för Rithey WCS-stolpen. Snyggare så..
carbon2.jpg

kolfiber i rorkulten
front.jpg

Lite dekaler försvann från gaffeln.
nrs2.jpg

Man kan sammanfatta det hela med att jag känner mig ganska nöjd just nu.. :)

Mitt nya cykelstall..
Ja det där var ju ren porr för en carbon-älskare. Och det är jag, så en kall dusch och ett par nya kallingar sen är jag på banan igen.. Grymt fina cyklar! Den Isaacen fick ju fint betyg tidigare.
/Johan

Mitt nya cykelstall..
Ja herre min jesus, Vad skall man säga. Den där NRS:n i ett par storlekar mindre skulle jag gärna ha i mitt förråd... Vilken häst är bäst om man skall gå på Valla ? ;o)

;o)

//Skogling

Mitt nya cykelstall..
Franz (fd Franke!) skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä fy fan va läckert, haru vunnit på hästar?

Nja, hade jag gjort det hade jag haft betydligt roligare saker att visa.. :) Isaac-ramen har jag inte betalat ett öre för. Det är ett reklamationsärende. Racern i övrigt, som var en Crescent Exa från början, är snart två år..
Gianten är inte köpt i Sverige, här hade den väl knappt gått att lösa för pengar. Köpte den i Tyskland på http://www.s-tec-sports.de/ Två veckors leveranstid, eller väntan.. :)

Mitt nya cykelstall..
Fasen va skönt att se att man själv inte direkt slösar pengar på sina cyklar... På NRS:en fanns inte mycket man skulle vilja ändra på...

Mitt nya cykelstall..
Fan va Gött!!

Men ar det inte lite diskriminering att inte oskar får vara med på bild eller har han blivit petad ur stallet?

Toksnygga cyklar annars. Jag kanske kan göra en vurpa med den här NRS:en också på verkstadsgolvet.

Mitt nya cykelstall..
det är som att ha en porsche 911 '05, en aston martin DB9 '05 och en ferrari 355 från '98!
hur har du tid att cykla på alla.. och hur har du råd!?

Mitt nya cykelstall..
Daddy Mac skrev:
> hehe inge porrbilder var det väl? tror många blir
> minst lika kåta av allt kolfiber du visar :P

tänkte säga desamma :D trodde vi hade kommit överrens om mad amn får visa här :D

Mitt nya cykelstall..
Läckert stall måste jag säga.

Vad väger din Giant NRS Composite?
Har du några mer specifika detaljer över komponenter vikter?

Sugen på Giant NRS Composite och en Specialized Epic ... Vilken ska man köpa?

Mitt nya cykelstall..
Jag vet inte vad jag är mest imponerad över. Kolfiberorgien eller det faktum att du lyckades trade:a in din Bianchi mot en ISAAC kolram pga av "avskavd färg på kedjestaget". Helt otroligt!

Mitt nya cykelstall..
Rippa skrev:
> Jag vet inte vad jag är mest imponerad över.
> Kolfiberorgien eller det faktum att du lyckades
> trade:a in din Bianchi mot en ISAAC kolram pga av
> "avskavd färg på kedjestaget". Helt otroligt!

ja det bör man ha en eloge för :D

Mitt nya cykelstall..
Rippa skrev:
> Jag vet inte vad jag är mest imponerad över.
> Kolfiberorgien eller det faktum att du lyckades
> trade:a in din Bianchi mot en ISAAC kolram pga av
> "avskavd färg på kedjestaget". Helt otroligt!

Ja det kan ju tyckas märkligt.. Men har man fått två nya ramar från Bianchi istället för Crescenten som sprack och båda har varit sneda så har dom fått tillräckligt många chanser. Jag hade rätt att häva mitt köp. Det var dessutom inte "bara" lacken som nöttes utan även aluminiumen.. Efter 500mil på den ramen hade det inte vart så mycket kvar.. Solklart fall. Utom för en italienare.. Fick i stort sett välja vilken ram jag ville, som Cykelhuset kunde ta hem. Fanns inte så många tillslut då dom flesta inte fanns i min storlek. Så det blev en Isaac.
Första riktiga passet med Isaac avklarades i dag på förmiddagen, en och en halv timme långa intervaller på en varvbana. Den är grymt åkstabil, riktigt härligt att ta skarpa kurvor i hög fart. Inte lika "nervös" som Bianchin.. Och asfalten känns inte längre. Jag var lite halvskeptisk först, men nu tror jag jag börjar bli stormförtjust.
NRS har fått smaka på lite lera och grus oxå, eftermiddagspasset vigdes åt distans i tre timmar.. Den finns det inte så mycket att säga om än, mer än att den är såå snygg. :) Får köra mer i skogen innan man kan jämföra med förra årets alu-NRS..

Och tack för alla vänliga ord.. :)

Mitt nya cykelstall..
Måste tillägga att poploc:en säkert fungerar som den ska men det gamla lockoutvredet från RS var mycket smidigare och trevligare att använda..

Mitt nya cykelstall..
freddan skrev:
> Bianchi i Italien
> hävdar hela tiden att det inte var något fel på
> någon av ramarna. Vet inte vad för livsfilosofi
> dom har..

Läste nyligen i en intervju med Magnus Bäckstedt att han cyklar med samma ram i år som förra året.
En specialbyggd Bianchi, standardmodellerna var enl honom inte tillräckligt vridstyva.

Du verkar ju också vara en stor och stark cyklist, och både din Magnus erfarenhet av standard
Bianchi borde vara en varning för andr stora och kraftiga cyklister.
Visst är det bra med lättviktscyklar, men det måste fortfarande gå att cykla på dem, även för
de som inte är flugviktare.

> Så i tisdags dök den upp då. Ramen. Med ett
> brutalt diagonalrör i storlek med en telefonstolpe
> är den iögonfallande. Min Isaac Kelvin..

"Storebror" Impulse finns testad med hyfsat resultat(för en kraftig cyklist) här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/149382/149382#msg-149382

/Håkan

Mitt nya cykelstall..
Jonni skrev:
> > Läckert stall måste jag säga.
>
>
> Vad väger din Giant NRS Composite?
> Har du några mer specifika detaljer över
> komponenter vikter?

Den väger in på 11.0kg som det stod i första inlägget, storlek XL. Vikten är inte vägd på nån krönt våg utan mätt i en klassisk fjädervåg, modell dynamometer.. Så det kan säkert diffa ett hekto hit eller dit..

Komponenter.. Ja, XTR ungefär överallt förutom kedja och kassett, där sitter det XT. SLR XP och Rithey WCS förövrigt.. Ganska standard om än i det lite högre prisskiktet..

Mitt nya cykelstall..
Förlåt jg såg inte de andra killarna i bakgrunden för allt blänk och kolfiber. Man ser ju lkasom bara det man vill.

Börjar det att torka upp i skogen hemma nu eller? Har ju inte varit hemma på ett tag nu. Vi får ta en sväng någon dag när jag får sitta på kontoret hemma.

Mitt nya cykelstall..
Nä det är fortfarande hopplöst bottenlöst på många ställen och snön har inte släppt taget helt heller.. Men snart så.. Då får vi absolut ut skogen.

Mitt nya cykelstall..
Skogling skrev:
> Ja herre min jesus, Vad skall man säga. Den där
> NRS:n i ett par storlekar mindre skulle jag gärna
> ha i mitt förråd... Vilken häst är bäst om man
> skall gå på Valla ? ;o)
>
> ;o)
>
> //Skogling

Faksen,så klart!

Mitt nya cykelstall..
Visst, men du lär inte få ihop till en cykel med det spelet, han ger ju knappt pengarna tillbaks.

MattiasE skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja herre min jesus, Vad skall man säga. Den
> där
> > NRS:n i ett par storlekar mindre skulle jag
> gärna
> > ha i mitt förråd... Vilken häst är bäst om
> man
> > skall gå på Valla ? ;o)
> >
> > ;o)
> >
> > //Skogling
>
>
>
> Faksen,så klart!
>
>
> ____________________
>
> ~Beauty Comes With Dark Thoughts~

Mitt nya cykelstall..
Freddan hur går det med din Isaac Kelvin,jag är själv intresserad av en så det vore kul med lite mer intryck av cykeln.

// Peter

Mitt nya cykelstall..
Ja nu har jag kört lite mer med den.. Tyvärr försvinner jag om fem minuter och återvänder inte till en dator förrän lördag kväll eller söndag.. Så tills dess får du hålla dig till tåls.. :)

Kelvin, me like lot..

Mitt nya cykelstall..
Mycket fina saker! Måste instämma i tidigare kommentarer, inte dåligt att växla en Bianchi mot en Isaac.

Med fiber och titan är man lycklig hela dan

:)

Mitt nya cykelstall..
Hej Freddan är det oförskämt att påminna om lite fler intryk av Kelvin, jag ska kolla på en ram på fredag så det vore kul med lite mer kött på benen.

// Peter

Tillbaka
Topp