[Löpning]
Jag var fortfarande stel i vaderna efter tisdagens utflykt, då jag hade hängt med ett par från Elmhult Sport Club på ”en liten runda i skogen” 6-7 km var utlovat. Det blev totalt 9,5 km var av 5 km på smal och stökig stig. Väldigt kul men också väldigt jobbigt.
Igår passade jag på att ta ett lite längre pass eftersom jag var ledig från jobbet och jag på eftermiddagen skulle lämna min dotter hos sin pappa.
Det var fem plusgrader, stark vind och regn så vädret kunde inte bli bättre. De första kilometerna var värre än vanligt. Mjölksyra från helvetet infann sig i vaderna från första stund och jag bättrade på den lite genom att köra lite löpstegsövningar, vristgång. Jag var nära att vända och springa hem igen säkert tio gånger men lyckades lura mig själv att fortsätta ”bara dit, sen kan jag gena” Jag blev tvungen att gå i de brantaste partierna i uppförsbackarna för att lätta lite på mjölksyran i vaderna.
Rätt var det var så hade jag sprungit ungefär halva rundan och efter ett par nedförsbackar så kändes det bättre i benen. Då kunde jag ju lika gärna ta hela 13 km-rundan som jag hade planerat, tänkte jag. På toppen av Hovdalas ås låg dimman tjock som filmjölk och ett fint regn flög på tvären över marken i vinden. Möjligtvis hade jag också en smula tunnelseende, som gjorde att jag missade den vägen som jag tänkte att jag skulle ta på hemvägen. Var lite vilse i pannkakan där ett tag innan jag förstod var jag var. Vände och sprang tillbaka en bit innan jag hittade rätt.
Sista biten hem gick på vilja. Jag var riktigt ordentligt trött i benen och det var faktiskt första gången som jag känt att sträckan var på gränsen på för lång. Det blev bara 14 km. En km mer än vad jag hade tänkt springa. Det blev längdrekord. Igen. Fast denna gång var det ju inte riktigt meningen. Tänk att så lite kan göra så stor skillnad.
Min julklappslampa funkade bra men pannbandet var inte så bekvämt. Kanske har jag bara spänt bandet lite för hårt. Plattan som lampan är monterad på tryckte i alla fall hårt mot pannan. Inte så skönt.
Har fått tips om andra pannband som ska vara bättre. Får kanske bli ett sånt.
Cyklar fortfarande inte. Prognosen är rehab fram till v5. Då får jag mitt träningsprogram från Aktivitus oxå. Jag längtar SJUKT mycket.
http://www.strava.com/activities/235343287
E: Förtydligande.