Mitt nya liv - fortsätter

fhloston skrev:
-------------------------------------------------------
> Krya på dig!
>
> Kan det inte vara bra att ta det lugnare de veckor
> du har dottern? Då får kroppen en vilovecka.
> (menar inte att du inte ska träna då, bara
> mindre)

Jo det är ju så jag gör just nu. Blev ingen träning vare sig i söndags eller igår. Idag verkar det inte hinnas med heller. Siktar på simning på onsdag.

castrello skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > castrello skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur mycket träning försöker du få in då?
> >
> >
> > I grunden försöker jag styrketräna tre dagar
> i
> > veckan, simma två pass i veckan, löpning två
> > pass i veckan och cykla två pass i veckan.
> > Transportcykling gäller i min bok då jag har
> ca
> > 16 km cyklependling + affären mm barnfria
> veckor
> > men mindre var annan vecka. De veckor so
> > transportcykling blir mindre försöker jag få
> in
> > ett distanspass eller något på monarken.
> > Det blir ju inte alltid alla planerade pass och
> > definitivt inte de veckor som jag har min
> dotter.
> > Mina senaste veckor se ut som följer:
> >
> > Må: Löpning, Simning
> > Ti: Löpning
> > On: Simning, ST
> > To: Cykling
> > Fre: Cykling (Vila)
> > Lö: ST, Cykling
> > Sö: Cykling
> >
> > Må: ST, Simning
> > Ti: Cykling (Vila)
> > On: ST, Löpning, Cykling
> > To: ST, Simning
> > Fre: Löpning
> > Lö: ST, Simning
> > Sö: Cykling
>
> Du är ju förvisso singel o har visst barn bara
> varannan vecka, men det där ÄR ju ganska mycket
> i kombination med cykelpendling och heltidsjobb.
> Nu har jag en annan livssituation men (två barn 7
> och 4, heltidsjobb, hus, gift etc) men det där
> skulle jag aldrig utvecklas av på lång sikt. Jag
> skulle helt enkelt inte orka och därmed inte
> utvecklas. Men man är ju olika. Eftersom du
> själv antydde en viss stress så säger jag helt
> enkelt att du har ganska mycket på ditt
> träningsprogram. Men har du stora mål förstår
> jag det och man ska satsa om man vill/orkar. Men
> konstaterar bara att du inte sparar på krutet
> direkt :)
>
> Nu vet jag inte vad styrketräning betyder för
> dig, men kör jag ett rent gympass på en timme
> så kör jag extremt sällan något annat pass
> senare under dagen. Men man är ju olika. Men jag
> tycker att ju fler pass man kör per dag desto mer
> halvhjärtat blir det.

Har olika övningar och gör allt jag hinner med den tiden jag har, mellan 20-60 minuter. Har jag fler pass under dagen kör jag kort gympass med rehab och ett par core-övningar, förutom på de måndagar som jag går på crawlskola där jag grundar med ett längre styrkepass.

Tänk på att jag de senaste två åren har tränat i flera timmar om dagen (i snitt) och nu gått ner till ca en timme om dagen i snitt och gör fler olika saker ist för att bara cykla.
För mig känns det väldigt lite.

Jag tycker att det är väldigt svårt att veta hur mycket man skall belasta sig när man försöker komma igång med träningen igen efter att ha varit sjuk. Som småbarnsförälder är jag numera utsatt för ständiga smittoattacker och man blir ju inte heller yngre.

Denna vecka har jag börjat cykelpendla igen efter tre veckors förkylning och influensa. Sugen på att sätta igång med spinningen också, Tog ett mycket försiktigt pass söndags kväll. Jag kan nästan ge mig f-n på att nästa vecka torskar jag dit på någon virusskit igen.

Jag känner mig som Windows -98 - ständiga omstarter, ominstallationer och virus. Frustrerande!

Snuten skrev:
> Jag tycker att det är väldigt svårt att veta
> hur mycket man skall belasta sig när man
> försöker komma igång med träningen igen efter
> att ha varit sjuk. Som småbarnsförälder är jag
> numera utsatt för ständiga smittoattacker och
> man blir ju inte heller yngre.
>
> Denna vecka har jag börjat cykelpendla igen efter
> tre veckors förkylning och influensa. Sugen på
> att sätta igång med spinningen också, Tog ett
> mycket försiktigt pass söndags kväll. Jag kan
> nästan ge mig f-n på att nästa vecka torskar
> jag dit på någon virusskit igen.
>
> Jag känner mig som Windows -98 - ständiga
> omstarter, ominstallationer och virus.
> Frustrerande!

Jag fick rådet att träna det jag kan som inte gör ont. Tycker faktiskt att det borde blivit bättre vid det här laget.
Det här med ständiga infektioner låter som mitt första träningsår. Förstår din frustration. Det blir bättre. Kämpa på

Lön för mödan

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    121.9 KB · Besök: 57
Bara att betala en tredjedel mindre när du anmäler dig så slipper du metallskrotet. Problem solved!

Respektabel samling gula kort får jag dock säga, och de två översta imponerar i alla fall på mig som aldrig har cyklat den typen av sträckor på så kort tid.

Tackar tackar.
Alla kort har ju sin hirtoria.
300 var en liten tuff brevet som utgick från Trollhättan. Många hm och kallt som attan var det. 600 bjöd på monsunregn och 1000 på episkt lidande av stora mått.
Har inget emot medaljerna men det känns lite futtigt. Borde ju minst få fanfarer och ballonger och vinna en ny cykel. Allra minst ;)
Ny serie nästa år igen :)

@Pillo-kun Det finns säker någon bild på mig i tråden eller från någon HR jag varit med på

Visserligen en fin prestation av italienskan, men som sådant tycker jag de där "runt jorden"-tripperna på kort tid känns lite tråkiga. Kikade bara igenom Europadelen, men där var det ju mest cyklande längs Medelhavskusten, väsentligen mellan Neapel och Lissabon. Inte direkt den sträcka jag skulle valt om jag ville ha trevlig cykling. Men, det är klart, ska man slå rekordet så lär man ju huvudsakligen välja tämligen platt terräng snarare än små fina bergsvägar.

Spacekitty skrev:
> Här har du ett nytt tokigt mål att sikta på.
>
> http://road.cc/content/news/137310-italian-smashes
> -womens-round-world-record
>
> "The record for the fastest circumnavigation of
> the world by a woman has been smashed by Italian
> Paola Gianotti who finished a 144-day, 29,430km
> trip yesterday."

Men hon flyger ju över Atlanten. Är det inte fusk? ;) Hon borde väl ta trampebåt?

Jerry skrev:
> Jag blir bara glad när jag läser i den här
> tråden!
>
> Kör hårt Jenny!

Jajemensan! :)
Det är inte bara min förtjänst att det blivit en feel-good-tråd.

Jenny W skrev:
> Spacekitty skrev:
> -----
> > Här har du ett nytt tokigt mål att sikta på.
> >
> >
> http://road.cc/content/news/137310-italian-smashes
>
> > -womens-round-world-record
> >
> > "The record for the fastest circumnavigation of
> > the world by a woman has been smashed by
> Italian
> > Paola Gianotti who finished a 144-day, 29,430km
> > trip yesterday."
>
> Men hon flyger ju över Atlanten. Är det inte
> fusk? ;) Hon borde väl ta trampebåt?

Ah, där har du ju direkt upplägget i ditt rekordförsök!

Jahapp. Så har jag varit på nöjespalatset i Göteborg igen och roat mig. Fick massa roliga nuffror att nörda ner mig i.

Blev triathlonpaket denna gången med löptest, cykletest och VO2max. Kommer ett program inom tio dagar och lyckliga jag kommer få coaching av triathlet Linda Linhart.

Jag har ju senaste tiden inte tränat lika mycket som innan men lyckades ändå klämma ur, enligt mig själv, hyfsade watt och får vara nöjd med syreupptagningsförmågan.
Sänkte tröskelwatt på cykel från 240, som jag hade på min formtopp i somras, till 230 och vo2-max från 49,9 till 47,8 ml/kg/min.

Funderingar som snurrade lite i skallen... Har jag cyklat så mycket som jag gjort helt i onödan? Kan man upprätthålla någon slags form med så lite träning som jag har haft den senaste tiden. Hur länge kan man det? Det är ju förmodligen så att det går att underhålla formen med rätt lite träning men om man vill toppa eller komma vidare, när man befinner sig där jag är, får man öka träningsdosen rätt mycket.

Håll till godo :)

Löptest
lptest.PNG

lptestsiffror.PNG

Cykeltest
cykeltest.PNG

cykeltestsiffror.PNG

Om man som jag har varit på Aktivitus några gånger kan man jämföra...
jmfrelse.PNG

VO2-max.
vo2max.PNG

Slet för att få till den där förbannade platån men det gick inte denna gången heller.

Imorn ska jag ut och roa mig i Skatås. Blir lite teknikträning med Leo. Ibland ska man var försiktig med vad man önskar sig :| Börjar bli lite nervig nu alltså.

Det verkar ju vara en riktigt rolig sysselsättning ;-)

Jag fick en test av min sambo när jag fyllde, verkar som att hon vill att jag plågas lite. Jag bor i Stockholm så det är väl Aktivitus och Bosön som gäller?

Rekommenderar du cykel + VOmax?

Hur ser protokollet ut på VO2-testet? Får du inte samtidigt någon Watt-siffra? Annars märks ju inte förbättringar som ökar verkningsgraden (Watt per förbrukad mängd syre).

fhloston skrev:
> Det verkar ju vara en riktigt rolig
> sysselsättning ;-)
>
> Jag fick en test av min sambo när jag fyllde,
> verkar som att hon vill att jag plågas lite. Jag
> bor i Stockholm så det är väl Aktivitus och
> Bosön som gäller?
>
> Rekommenderar du cykel + VOmax?

Det är kärlek det :D

Aktivitus har precis öppnat i Solna. Har invigning den 18:de enligt deras hemsida.
Jag tycker att cykelpaketet + vo2-max test med program funkade bra för mig.

Bosön har jag hört talas om men vet ingenting om hur de testar och bygger program

Supertramp skrev:
> Hur ser protokollet ut på VO2-testet? Får du
> inte samtidigt någon Watt-siffra? Annars märks
> ju inte förbättringar som ökar verkningsgraden
> (Watt per förbrukad mängd syre).

Det är det protokollet som jag fick som ligger sist ovan.
Lasten började på 240 Watt (tror jag) och testledaren ökade 15 W varje minut tills jag inte kunde hålla kadensen uppe längre. Testet avbryts när man går under 60rpm i kadens. 300 watt, som står i protokollet, är den högsta nivån som jag fullföljde en minut på.
Jag har ju de andra testprotokollen kvar så det går ju att jämföra verkningsgraden om man vill.
Det som gör stor skillnad annars på vo2-testet är oxå kroppsvikten eftersom den går lite upp och ner och syreupptagningsförmågan delas på kg.

Blev pr på löprundan idag. 13 km. Så långt har jag aldrig sprungit innan. Gav mig ut efter jobbet med min minimala och undermåliga pannlampa och sprang på grusvägarna på Hovdalafältet. Blev en del plurr i djupa vattenpölar och fick ta det lite nätt i nedförsbackarna.
Det är så jäkla gött när dieselmotorn kickar igång, mjölksyran ger sig och musklerna slutar värka och spjärna emot. Farten var låg men det gör inte så mycket.

Jag har börjat hos en ny sjukgymnast som faktiskt har gett mig ÖVNINGAR och insisterar på att behandla mitt knä med akupunktur. Jag hatar det passionerat men låter honom göra sitt jobb så gör jag mitt. Nämligen rehabövningarna som jag troget gör två gånger om dagen. Snubben menar att jag borde ta det "lite lugnt med cyklingen" så för en gångs skull ska jag prova att göra som jag blir tillsagd. Jag har inte tagit ett tramptag sen luciarajden i Skatås. Nej, inte ens transportcykling. Det var något som Mattias på Aktivitus sa som fick mig att förstå allvaret.

Det är en stor sorg och saknad att inte få cykla men detta måste gå över snart. Sjukgymnasten vill inte ge mig svar på hur lång rehab jag behöver. Det är så olika säger han men 5-6 veckor iaf. Enligt honom är det inte löparknä utan inflammation i muskelfästet som sitter på framsidan upp mot låret, vilket gör det besvärligt med belastning när knät är böjt (tänk gå i trappor) Min smala tröst är att jag fortfarande kan springa och simma. Så det gör jag.

Jag har börjat kolla på triathlonlopp till nästa säsong.
Målet är att genomföra två trilopp var av ett ska vara en halv IM. Det finns ett i Skåne som passar bra. Sövde triatholm. Det ska vara ett tufft lopp med många höjdmeter. Frågan är om jag vågar anmäla mig till en halv IM redan då? Utan tidspress så kommer det nog gå fint bara jag får ordning på simningen.
Jag har oxå kollat XTerra i Stockholm som är terräng triathlon med MTB och stiglöpning.

Förmodligen får jag offra VR nästa år. Jag hinner tyvärr inte med allt och eftersom det är PBP-år så hade det ju varit dumt att sabba nått innan. Ska jag köra VR blir det att slå min bästa tid och då är jag redan sent ute med träningen. Den pressen slipper jag gärna för tillfället. VR är varje år PBP bara vart fjärde. Lätt val känns det som.

Nu måste jag gå och lägga mig :D

Jenny W skrev:
> Enligt honom är det inte löparknä
> utan inflammation i muskelfästet som sitter på
> framsidan upp mot låret, vilket gör det
> besvärligt med belastning när knät är böjt

DET var ett positivt besked!!! En inflammation bör gå att bli av med mycket snabbare och med mycket mindre risk för återfall än om det hade varit löparknä!

geologen skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Enligt honom är det inte löparknä
> > utan inflammation i muskelfästet som sitter
> på
> > framsidan upp mot låret, vilket gör det
> > besvärligt med belastning när knät är böjt
>
> DET var ett positivt besked!!! En inflammation
> bör gå att bli av med mycket snabbare och med
> mycket mindre risk för återfall än om det hade
> varit löparknä!

Jo men är inte löparknä oxå inflammation fast på utsidan av knät?

Jenny W skrev:
> Tackar.
> Allt det slitet och bara några sketna metallbitar.
>
> Hmpf!
>
>
>
> :)

Ååååå Jenny, det är så mycket mer än bara några sketna metallbitar du fått. Du har fått ovärdelig insikt om dig själv och hur just du fungerar/reagerar under vissa förhållanden som är utöver det normala. Den insikten går inte att få på något annat sätt än du har skaffat dig den. De där sketna metallbitarna. De är bara till för att påminna dig om det. När/om du någon gång skulle tvivla.

Om jag vore du skulle jag se till att göra något snyggt av dessa. Rama in dem med svart sammet som bakgrund. Det tror jag skulle bli skitsnyggt.

Ha det bäst.

Jenny W skrev:
> Jo men är inte löparknä oxå inflammation fast
> på utsidan av knät?

Visserligen, men då är det (oftast) senor och dylikt som är inflammerat - senor läker långsamt p g a låg cirkulation och just löparknäsenan är lång. Muskelfästen är vävnad som liknar senor men är kortare och kan läka snabbare.
Dessutom är det troligen enklare att mobilisera muskler och leder kring den "vanliga" knärörelsen än att mobilisera kring löparknäet - för det sistnämnda behöver man egentligen vika knäet i sidled, och det vill man normalt inte...
Lycka till med rehab!

Enligt expertisen är inflammation inte en skada i sig utan ett led i kroppens läkeprocess av skadade mjukdelar. (Belastning, stukning etc). Att det tar tid att bli av med den kan bero på att man hämmar läkeprocessen med t.ex antiinflammatoriska preparat och eller gör rehab på fel sätt. Sagt det förr och kunde inte hålla käften igen ;-)

Pebben skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Tackar.
> > Allt det slitet och bara några sketna
> metallbitar.
> >
> > Hmpf!
> >
> >
> >
> > :)
>
> Ååååå Jenny, det är så mycket mer än bara
> några sketna metallbitar du fått. Du har fått
> ovärdelig insikt om dig själv och hur just du
> fungerar/reagerar under vissa förhållanden som
> är utöver det normala. Den insikten går inte
> att få på något annat sätt än du har skaffat
> dig den. De där sketna metallbitarna. De är bara
> till för att påminna dig om det. När/om du
> någon gång skulle tvivla.
>
> Om jag vore du skulle jag se till att göra något
> snyggt av dessa. Rama in dem med svart sammet som
> bakgrund. Det tror jag skulle bli skitsnyggt.
>
> Ha det bäst.

Tack. Ja, jag vet men jag var lite sarkastisk :)
Jag blir glad och varm av stolthet varje gång jag ser dem så jag får nog fixa någon slags tavla att montera dem i så jag kan visa barnbarnen :)

grump skrev:
> Enligt expertisen är inflammation inte en skada i
> sig utan ett led i kroppens läkeprocess av
> skadade mjukdelar. (Belastning, stukning etc).
> Att det tar tid att bli av med den kan bero på
> att man hämmar läkeprocessen med t.ex
> antiinflammatoriska preparat och eller gör rehab
> på fel sätt. Sagt det förr och kunde inte
> hålla käften igen ;-)

Jajaja.
Jag är inte känd för att göra som jag blir tillsagd. Vart hade jag varit då, tro?

Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg om det är sena eller muskelfäste. Minns inte vad han sa. Spelar det roll?

Jenny W skrev:
> Jajaja.
> Jag är inte känd för att göra som jag blir
> tillsagd. Vart hade jag varit då, tro?
>

Haha.. känner igen det där. Är vi släkt?

Go jul Jenny :)

grump skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Jajaja.
> > Jag är inte känd för att göra som jag blir
> > tillsagd. Vart hade jag varit då, tro?
> >
>
>
> Haha.. känner igen det där. Är vi släkt?
>
> Go jul Jenny :)

Hehe :) Svårt att veta säkert.
God jul Grump.

Jenny W skrev:
> Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg om det
> är sena eller muskelfäste. Minns inte vad han
> sa. Spelar det roll?

Egentligen inte vad gäller rehabfilosofin, rehabtiden ökar dock generellt sett på skalan muskel-muskelfäste-sena.

[Löpning]

Jag var fortfarande stel i vaderna efter tisdagens utflykt, då jag hade hängt med ett par från Elmhult Sport Club på ”en liten runda i skogen” 6-7 km var utlovat. Det blev totalt 9,5 km var av 5 km på smal och stökig stig. Väldigt kul men också väldigt jobbigt.

Igår passade jag på att ta ett lite längre pass eftersom jag var ledig från jobbet och jag på eftermiddagen skulle lämna min dotter hos sin pappa.

Det var fem plusgrader, stark vind och regn så vädret kunde inte bli bättre. De första kilometerna var värre än vanligt. Mjölksyra från helvetet infann sig i vaderna från första stund och jag bättrade på den lite genom att köra lite löpstegsövningar, vristgång. Jag var nära att vända och springa hem igen säkert tio gånger men lyckades lura mig själv att fortsätta ”bara dit, sen kan jag gena” Jag blev tvungen att gå i de brantaste partierna i uppförsbackarna för att lätta lite på mjölksyran i vaderna.

Rätt var det var så hade jag sprungit ungefär halva rundan och efter ett par nedförsbackar så kändes det bättre i benen. Då kunde jag ju lika gärna ta hela 13 km-rundan som jag hade planerat, tänkte jag. På toppen av Hovdalas ås låg dimman tjock som filmjölk och ett fint regn flög på tvären över marken i vinden. Möjligtvis hade jag också en smula tunnelseende, som gjorde att jag missade den vägen som jag tänkte att jag skulle ta på hemvägen. Var lite vilse i pannkakan där ett tag innan jag förstod var jag var. Vände och sprang tillbaka en bit innan jag hittade rätt.

Sista biten hem gick på vilja. Jag var riktigt ordentligt trött i benen och det var faktiskt första gången som jag känt att sträckan var på gränsen på för lång. Det blev bara 14 km. En km mer än vad jag hade tänkt springa. Det blev längdrekord. Igen. Fast denna gång var det ju inte riktigt meningen. Tänk att så lite kan göra så stor skillnad.

Min julklappslampa funkade bra men pannbandet var inte så bekvämt. Kanske har jag bara spänt bandet lite för hårt. Plattan som lampan är monterad på tryckte i alla fall hårt mot pannan. Inte så skönt.
Har fått tips om andra pannband som ska vara bättre. Får kanske bli ett sånt.

Cyklar fortfarande inte. Prognosen är rehab fram till v5. Då får jag mitt träningsprogram från Aktivitus oxå. Jag längtar SJUKT mycket.

http://www.strava.com/activities/235343287

E: Förtydligande.

Senast ändrad:
Jenny W skrev:
> >
> Jag var fortfarande stel i vaderna efter tisdagens
> utflykt, då jag hade hängt med ett par från
> Elmhult Sport Club på ”en liten runda i
> skogen” 6-7 km var utlovat. Det blev totalt 9,5
> km var av 5 km på smal och stökig stig. Väldigt
> kul men också väldigt jobbigt......14km blev det till slut.
>
>
Bra början på 2015! 14km löpning låter som märklig rehab, men ok då. Du vet väl vad som funkar.

Hasse#7 skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > >
> > Jag var fortfarande stel i vaderna efter
> tisdagens
> > utflykt, då jag hade hängt med ett par från
> > Elmhult Sport Club på ”en liten runda i
> > skogen” 6-7 km var utlovat. Det blev totalt
> 9,5
> > km var av 5 km på smal och stökig stig.
> Väldigt
> > kul men också väldigt jobbigt......14km blev
> det till slut.
> >
> >
> Bra början på 2015! 14km löpning låter som
> märklig rehab, men ok då. Du vet väl vad som
> funkar.

Jag gör som sjukgymnasten säger för en gångs skull

Raggamuffin skrev:
> Kalle och jag undrar vad du brukar köra på för
> däck - vi vill ha likadana!
>
>
>
>
>
>
> :)

HAHAHAHAHAHAHA
Det är därför jag tränar simning oxå.

Nisse 40+ skrev:
> Kunde tro det! :D
> Inte ens Jeppe hade kommit fram här med sin
> fatbike! ;)

Får prova en sån däringa trampbåt

:)

Goda nyheter från sjukgymnasten. Inflammationen har dragit sig tillbaka från senan och det är lite kvar inne i knät, under knäskålen. Det känns ingen större skillnad för min del, utom när har trycker och känner, men han säger iaf att jag kan börja cykelträna lite smått. Korta lätta pass. 30 min på låg belastning.
Får en något omild behandling idag.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    72.7 KB · Besök: 49
Jenny W skrev:
> Nisse 40+ skrev:
> -----
> > Kunde tro det! :D