Mitt nya liv - fortsätter

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ändrat något i kosten eller träningen? Eller
> var det vilan som äntligen lät knäet vila
> ikapp?

Jag har inte haft ont i knät av löpningen. Jag var först väldigt stel och spänd i underbenen. Hade en helvetisk mjölksyra i vader och jag funderar på om det oxå var benhinnorna som gjorde ont. Fick efter ett tag problem med en hälsena som började värka. Gav fan i löpningen ett par tre veckor och har gjort lite halvhjärtade rehabövningar för att det kanske hjälper på sikt. Fick tips om börja med crosstrainer och sen att gå över till löpband. Skulle vara mer skonsamt för benen. Det var som en dröm att springa på band! Har varit ute och sprungit en långsam runda i helgen på 7,5 km. Ingen värk. Har jobbat lite med löpsteget och jag kan hålla en lägre puls/ansträngninhsnivå nu länns det som. Vilken Lycka!

Har sprungit i en herrans massa år (periodvis långt o mycket). Dock fungerar mina ben bara 1/2 timme på asfalt. 1 timme på grusväg/breda löparstigar. Men springer jag på mjuka typ singletracks eller terräng håller mina ben i 3,4 kanske 5 timmar så underlaget du springer på är också väldigtr viktigt.
Prova ut vilket underlag som passar dig bäst.
Jag sprang med benhinneinflammation i ett halvt år och provade att smörja in benen med hästliniment. då försvann det på 5,6 timmar.

Jenny W skrev:
> Fredrik80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ändrat något i kosten eller träningen? Eller
> > var det vilan som äntligen lät knäet vila
> > ikapp?
>
>
> Jag har inte haft ont i knät av löpningen. Jag
> var först väldigt stel och spänd i underbenen.
> Hade en helvetisk mjölksyra i vader och jag
> funderar på om det oxå var benhinnorna som
> gjorde ont. Fick efter ett tag problem med en
> hälsena som började värka. Gav fan i löpningen
> ett par tre veckor och har gjort lite
> halvhjärtade rehabövningar för att det kanske
> hjälper på sikt. Fick tips om börja med
> crosstrainer och sen att gå över till löpband.
> Skulle vara mer skonsamt för benen. Det var som
> en dröm att springa på band! Har varit ute och
> sprungit en långsam runda i helgen på 7,5 km.
> Ingen värk. Har jobbat lite med löpsteget och
> jag kan hålla en lägre puls/ansträngninhsnivå
> nu länns det som. Vilken Lycka!

Har alltid haft djävulska problem med vaderna/underbenen när jag tränat löpning. Jag spelade fotboll i 10 år utan besvär på plan, men kunde inte springa längre sträckor som träning. När jag tog upp lönpningen förra året (slutade spela fotboll för 15 år sedan) så hade jag samma besvär igen. Brukade få ont efter 2-3 km och sen släppte det igen efter 6-7 km (den upptäckten gjordes när jag väl kunde springa så långt). Sakta men säkert har besvären försvunnit. Är dock noga med stretchning. Jag tror att kombinationen med stretchning och tillvänjning var lösningen för mig. Har nog varit någon/några muskler/senor som har behövt anpassas bara :-)

Härlig känsla när man bara kan springa på!

I all välmening Jenny sluta löpträna. OCH du om nån fixar PBP du har ju redan
skrivit att det är 90%vilja. kör utan eller på lågt motstånd på Monarken ( ja tror du
har en sådan)Du behöver inte dunka på som Johan M. Lungt & fint

STORT LYCKA TILL ! men vägen till målet är lååångt. MVH:)OLLE

singletrack skrev:
> Har sprungit i en herrans massa år (periodvis
> långt o mycket). Dock fungerar mina ben bara 1/2
> timme på asfalt. 1 timme på grusväg/breda
> löparstigar. Men springer jag på mjuka typ
> singletracks eller terräng håller mina ben i 3,4
> kanske 5 timmar så underlaget du springer på är
> också väldigtr viktigt.
> Prova ut vilket underlag som passar dig bäst.
> Jag sprang med benhinneinflammation i ett halvt
> år och provade att smörja in benen med
> hästliniment. då försvann det på 5,6 timmar.

Ja jag har märkt att det känns olika i benen beroende av vilket underlag jag springer på. Löpbandet var mjukt och skönt och inga backar eller ojämnheter. Asfalt Känner jag att jag är stum och trött i benen efter 7,5-rundan men inte direkt ont. Jag har bra skor tror jag iaf. Jag fick ont av att springa på grusväg och stig men det kan ha att göra med att jag är ovan vid löpning. Jag måste anstränga mig mer (mer krävande för musklerna - högre puls) på stiglöpningen oxå vilket kan göra att jag fått ont och blivit överansträngd. Fick tips om stödstrumpor (eller vad det heter?) som ska sitta hårt och hjälpa mot värk i vader och benhinnor. Köpte men har inte känt mig tvungen att prova

RFL.se skrev:
>
> Har alltid haft djävulska problem med
> vaderna/underbenen när jag tränat löpning. Jag
> spelade fotboll i 10 år utan besvär på plan,
> men kunde inte springa längre sträckor som
> träning. När jag tog upp lönpningen förra
> året (slutade spela fotboll för 15 år sedan)
> så hade jag samma besvär igen. Brukade få ont
> efter 2-3 km och sen släppte det igen efter 6-7
> km (den upptäckten gjordes när jag väl kunde
> springa så långt). Sakta men säkert har
> besvären försvunnit. Är dock noga med
> stretchning. Jag tror att kombinationen med
> stretchning och tillvänjning var lösningen för
> mig. Har nog varit någon/några muskler/senor som
> har behövt anpassas bara :-)
>
> Härlig känsla när man bara kan springa på!

Det är precis samma som jag haft. Ont som fan i underbenen i ca 3 km sen släpper det. Vet inte om det var därför jag fick ont för att jag ignorerade och bet ihop. Nu går det iaf att löpträna med lägre puls vilket är rena himelriket. Bara det att kunna springa på ett löpband utan att låta som en flåsbälg och skrämma slag på halva gymmet är en seger.

janolle skrev:
> I all välmening Jenny sluta löpträna. OCH du om
> nån fixar PBP du har ju redan
> skrivit att det är 90%vilja. kör utan eller på
> lågt motstånd på Monarken ( ja tror du
> har en sådan)Du behöver inte dunka på som Johan
> M. Lungt & fint
>
> STORT LYCKA TILL ! men vägen till målet är
> lååångt. MVH:)OLLE

Tack Olle.
Men varför ska jag sluta löpträna? Det är bra för kondisen så länge jag inte kan cykelträna så hårt som jag vill och behöver. Är knät bara ok i augusti så ska jag nog greja PBP ;)

Löpträning är även bra för att förebygga benskörhet på äldre dar, vilket många cyklister annars ligger i riskzonen för, läste jag i Kadens för några år sen. Så spring på, Jenny! :)

I avdelningen för krämpor kan jag rapportera att jag har bytt sjukgymnast. Igen.
Den förra tyckte ju att jag skulle dra ner på träningen eftersom jag hade uppnått "den åldern" Vad han menade med det vet jag inte riktigt.

Jag har hittat en sjukgymnast på ortopeden i Kristianstad som har stötvågsbehandling. Sjukis gjorde en ordentlig undersökning och hade tusen frågor. Klämde och kände och petade runt knäskålen och jag fick berätta, på en skala hur ont det gjorde just på den punkten. Han hade en penna som han gjorde markeringar med på mitt knä. Denna gav mig diagnos hopparknä och var (även han) mycket förvånad att jag kunde löpträna. Han förklarade att ofta när man har smärtor som mina beror det på ärrbildningar som inte har läkt på "rätt sätt" och att det blir skav och irriterat inne i knät när jag rör på det.

Stötvågsbehandling går till som så att en pistolliknande manick som trycks mot det skadade stället. I manicken är det en metallkula som åker fram och tillbaka som ger slag eller knackningar med ganska låg frekvens och skapar vibrationer och ljudvågor som fortplantar sig in i, i mitt fall, knät. Det ska leda till att ärrbildningar slås upp och kan läka igen på ett kontrollerat sätt.

Sjukgymnasten sa att det var ett lite knepigt ställe att köra stötvågsbehandling på eftersom det är under knäskålen men att vi skulle försöka. Han grabbade helt enkelt tag i min knäskål och vinklade den ena sidan uppåt och gick loss med pistolen. Behandlingen var omild och tämligen obekväm men om det hjälper så ska jag nog stå ut.

Jag ska få tre behandlingar, en i veckan, och ska fortsätta att träna som jag gör. Det enda han inte tyckte att jag skulle vara att springa, hoppa eller utsätta knät för stötar två dagar efter behandlingen. Han poängterade att jag inte skulle ändra något för att lättare känna om stötvågsbehandlingen hjälper. De rehabövningarna som jag fått, som inte hjälpt så värst under de två månader som jag hållit på med dem skulle jag sluta med sa han och jag fick en övning som tar ca 2 minuter mongon och kväll.

Jag som tänkte ta en cykeltur ute. Men jag får väl vänta och fortsätta med monarken ett par veckor till.

Lite taskigt känns det (dåligt samvete), tänk om vi påhejare/påstressare/"sponsorer" hade låtit bli att "pressa" dej
att köra 100 milaren så hade knät kanske varit bra.
Men det är klart, att vara efterklok är nog det lättaste som finns ;)

Senast ändrad:
1888 skrev:
> Lite taskigt känns det (dåligt samvete), tänk
> om vi påhejare/påstressare/"sponsorer" hade
> låtit bli att "pressa" dej
> att köra 100 milaren så hade knät kanske varit
> bra.
> Men det är klart, att vara efterklok är nog det
> lättaste som finns ;)

Om om inte hade funnits.
Skulle velat gjort haft.... osv
Inled mig icke i frestelse ty jag skola gå själv.
Beslutet var mitt och jag hade nog kört vilket fall. Kanske. Eller så hade jag skadat mig senare.

tmalm skrev:
> "övning som tar ca 2 minuter mongon och kväll.
> "
>
> Haha! Snacka om happyfelstavning!
> /T

:D
Mongon och idoter...
Bara på happy

Här kommer en liten lägesrapport och ett par frågor.

Simning: Simmar ett par ggr per veckan och lägger en liten pusselbit då och då. Jag har en väldigt bra instruktör på Elmhults Sport Club som ser vilken nivå man är på och vilka teknikövningar som hjälper just då. Det är märkligt att varje gång jag tänker att "nä, nu blir det nog inte bättre än så här" så får jag en annan övning som jag kan träna på ett par tre veckor. Långsamt framåt. Jag simmar med dem varannan måndag. Resten tränar jag ensam när jag kan. Bara att tragla på och jag bör väl tänka på att skaffa mig en våtdräkt snart och jag ska fortsätta träna med dem ute sen. Blir mer och mer roligt att simma ju mer teknik jag lär mig :)
Vilken våtdräkt ska man ha? Ska vara godkänd för IM, om jag skulle få för mig att vara med där någon gång...

Styrketräningen: Har kört på bra sen september med ca 3 pass i veckan och är rätt stolt över att jag klarat att upprätthålla moralen här. Har ju dessutom gjort rehabövningar i stort sett dagligen. Är noga med stretching efter styrketräning, rehab, löpning och cykling. Känner mig stark och stabil i mage och ryggmuskler och dessutom fått bekräftat från två olika sjukgymnaster att jag har stark och stabil muskulatur runt knä. Jag har dessvärre fortfarande ont i knät och provar nu stötvågsbehandling.

Löpningen: 2 pass i veckan. Hälsenan är bättre men inte bra. Löpbandet på gymmet är min nya leksak där jag gillar att springa. Mjukt underlag och inga backar om man inte vill. Kan styra pulsen helt där. Kan tycka att pulsen faktiskt varit lite låg men det är så varmt på gymmet så jag svettas som en gris när jag springer.
https://www.strava.com/activities/255639563
Längtar ut lite så det kanske blir en runda i helgen ute.

Cykling: Jag kan cykla en timme på monarken, och kanske längre om jag är inte transportcyklat innan, utan att få ont. Det var någon kväll här nyligen som det var fan så segt men kom på att jag hade transportcyklat hit och dit samt simmat på morgonen. Inte undra på att jag var mör.
Jag cyklade ett par turer i skogen för ett tag sen men det gillade inte knät alls. Jag längtar verkligen ut men jag fick rådet av nya sjukis att inte ändra något på min träning under stötvågsbehandlingen för att kunna jämföra före och efter om det hjälper, så jag maler väl på med monarken.

Ni som kan det här, kan Ni kolla här att jag har rätt motstånd vs puls enligt mitt FTP? Det känns som om jag ligger lite högt då jag har FTP Anaerobisk tröskel: 172 bpm (2,99w/kg, 230W) Bör kanske ligga kvar på 225 W på monarkträningen? https://www.strava.com/activities/254786396

Jag har bytt sjukgymnast. Jag har gått hos en i två månader som har gett mig akupunktur. Vet inte om det blivit så mycket bättre. Har kört hans rehabövningar. Kanske lite starkare men ff ont. Nya sjukgymnasten gav mig andra övningar och ska behandla mig med stötvågterapi tre gånger. Andra gången blir idag. Det gör jävligt ont och jag har värk i 3-4 dagar efteråt. Måtte det hjälpa för snart blir jag idot på detta och trött på mitt eget gnäll.

Kom gärna med feedback på de passen jag har länkat till om ni orkar. Konstigt nog känner jag mig mer och mer osäker på min träning ju mer jag håller på :) Jag borde veta vid det här laget men jag är lite osäker på om pulsen ligger rätt. Känns som lite högt med 170 på G2 och lite lågt med 150 på LSD (Long Slow Distans).

E: 1 mars börjar jag med långsam viktnedgång. 2 kg i månaden har jag som mål. Har bara 4-5 kg som ska bort. Blir nog inga problem när cykledosen ökar. Har ju säkert lagt på lite i muskler (får man ju hoppas) efter denna gym-vinter.

Trevlig helg

Senast ändrad:
Med 187 i maxpuls så ska jag ligga på 115-145 i snitt på LSD-passen men helst inte över 145 som topp, så det berör väl på maxpuls och form etc.

Så ni tycker det är högt? Hmm... Jag har uppmätt 201 bpm i maxpuls ett par gånger men på test "bara" 186 sist. Tog väl inte i så mycket :)

Pulströsklar
Maximal puls på VO2Maxtest: 186 bpm Anaerobisk tröskel: 172 bpm (2,99w/kg, 230W)
Aerobisk tröskel: 156 bpm (FatMax)
Nedre gräns för aerobisk zon: 140 bpm

Bör jag inte ha mellan 140-156 på LSD?

Tänker inte blanda mig in i pupulsteorierna. Men stötvåg tror jag på. Tre vidrigt smärtsamma behandlingar av min tennisarmbåge och det gick över.

Angående våtdräkt. Du skall köpa en för simning och då tror jag alla är godkända för IM. Sen är det bars en fråga om pris, ju mer pengar desto bättre typ. Viktigast är att den passar. Så att testa innan köp är nästan ett måste.

Jenny W skrev:
> Här kommer en liten lägesrapport och ett par
> frågor.
>
> Simmar ett par ggr per veckan
>
> Styrketräningen: Har kört på bra sen september
> med ca 3 pass i veckan
>
> Löpningen: 2 pass i veckan.
>

Hur många dagar har dina veckor EGENTLIGEN??? :oD

Johan A skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Här kommer en liten lägesrapport och ett par
> > frågor.
> >
> > Simmar ett par ggr per veckan
> >
> > Styrketräningen: Har kört på bra sen
> september
> > med ca 3 pass i veckan
> >
> > Löpningen: 2 pass i veckan.
> >
>
> Hur många dagar har dina veckor EGENTLIGEN??? :oD

Du glömde Monarken och all stretch.

castrello skrev:
> Om du är testad så är det väl klart som
> korvspad vad du ska köra med för puls? Bättre
> än att tillfråga tyckare på happy i all fall :)

Ja det birde väl vara det egentligen. Det är bara jag som glömt bort hur det var. Har skickat frågan till min PT på Aktivitus oxå :) får läsa igenom mina papper från testet igen

Hasse#7 skrev:
> Sjukt mycket träning, hur fan orkar du? Jag
> dricker ett par eller tre papayajuice i Soria idag
> och skickar dig en mental boost.

Haha ja med detta träningsprogrammet samt ett par timmars ÖT på jobbet per dag just nu blir jag faktist lite trött då och då. I tisdags tex skulle jag monarkat men segade ihop och tog en vilodag ist.

Soria Soria. Mmm. Jag vill oxå.

Johan A skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Här kommer en liten lägesrapport och ett par
> > frågor.
> >
> > Simmar ett par ggr per veckan
> >
> > Styrketräningen: Har kört på bra sen
> september
> > med ca 3 pass i veckan
> >
> > Löpningen: 2 pass i veckan.
> >
>
> Hur många dagar har dina veckor EGENTLIGEN??? :oD

Ehmm. Två pass om dagen med en vilodag. Då hinner man 12 pass. Jag har bara 8-9 pass i veckan. ;)

Är det ändå inte lite konstigt att det anses som mycket om man tränar tre timmar med tre olika sporter tex styrka, löpning, simning samma dag när ingen höjer på ögonbrynen om man cyklar tre timmar på en dag?
Total träningsmängd i timmar är nu ca 8-10 timmar i veckan. Mycket mindre än vad jag cyklade förut.

oskka skrev:
> Det är att du tränar tre saker samma dag som
> ställer till det. Vad händer om du börjar säga
> att du tränar triathlon istället?

Ok. Jag tränar triathlon med cykelfokus :)

Jag har avslutat stötvågsbehandlingen och det verkar som om det har funkat. From 1 mars lade jag ner styrketräning och rehab och lägger mer tid på cykling. Fortfarande bara två cykelpass i veckan men längre pass. Löpningen blir oxå enligt programmet längre pass.

Var med på MTBträning i lördags. Körde lugnt men hårdare än planerat. Cyklade även en distansrunda med klubbens lvggrupp nio mil idag. Inga känningar i knät alls (nästan inget iaf) Det som kändes var kroppen i övrigt som verkligen inte är van vid längre cykelpass på 3-4 timmar. Fick släppa efter 6 mil ca och det tog tid för mig att ta mig hem. Vojvoj!

1 mars började jag oxå banta så smått. Tagit bort allt ur kosten som går under samlingsnamnet gaffs. Godis, kakor, chips, öl, pizza, hamburgare och annat onödigt. Jag är inte stenhård men har dragit ner markant. Blev en fredgasöl och äppelpaj med vaniljsås igår :p Jag har även tagit bort mjukt bröd ur kosten eftersom det är mackor jag okynnesäter allra mest. Som förra gången rasar jag i vikt rätt fort och jag har gått ner mer än 2,5 kg på en vecka. Förmodligen vatten som är bundet i kroppen. Jag vägde 79 kg 1 mars och målet är 74 kg. Önskar ju oxå hålla den vikten sen resten av sommaren och att kunna gå ner långsamt utan att tappa energi för träning.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    181 KB · Besök: 74
Jenny W skrev:
> oskka skrev:
> -----
> > Det är att du tränar tre saker samma dag som
> > ställer till det. Vad händer om du börjar
> säga
> > att du tränar triathlon istället?
>
>
> Ok. Jag tränar triathlon med cykelfokus :)
>
> Jag har avslutat stötvågsbehandlingen och det
> verkar som om det har funkat. From 1 mars lade jag
> ner styrketräning och rehab och lägger mer tid
> på cykling. Fortfarande bara två cykelpass i
> veckan men längre pass. Löpningen blir oxå
> enligt programmet längre pass.
>
> Var med på MTBträning i lördags. Körde lugnt
> men hårdare än planerat. Cyklade även en
> distansrunda med klubbens lvggrupp nio mil idag.
> Inga känningar i knät alls (nästan inget iaf)
> Det som kändes var kroppen i övrigt som
> verkligen inte är van vid längre cykelpass på
> 3-4 timmar. Fick släppa efter 6 mil ca och det
> tog tid för mig att ta mig hem. Vojvoj!
>
> 1 mars började jag oxå banta så smått. Tagit
> bort allt ur kosten som går under samlingsnamnet
> gaffs. Godis, kakor, chips, öl, pizza, hamburgare
> och annat onödigt. Jag är inte stenhård men har
> dragit ner markant. Blev en fredgasöl och
> äppelpaj med vaniljsås igår :p Jag har även
> tagit bort mjukt bröd ur kosten eftersom det är
> mackor jag okynnesäter allra mest. Som förra
> gången rasar jag i vikt rätt fort och jag har
> gått ner mer än 2,5 kg på en vecka.
> Förmodligen vatten som är bundet i kroppen. Jag
> vägde 79 kg 1 mars och målet är 74 kg. Önskar
> ju oxå hålla den vikten sen resten av sommaren
> och att kunna gå ner långsamt utan att tappa
> energi för träning.

Bra att stötvågen verkar funka. Var det skönt? Gissar på inte.

Gällande styrketräning så har jag svårt att hitta motivation. Träning ska vara lustfylld var det någon som sa ;) Styrketräning är tråkigt. Särskilt när vädret är fint.

Stötvågsbehandling är inte skönt. Men jag har varit med om värre saker. Bara att blunda och tänka på England :)

Det hjälpte. Det är huvudsaken.

Senast ändrad:
Den roligaste styrketräningen tycker jag är den utomhus. Vissa ställen finns utegym och det är ju trevligt och andra ställen finns det stenrösen och det kan ju också vara trevligt.

Jenny W skrev:
> Gällande styrketräning så har jag svårt att
> hitta motivation. Träning ska vara lustfylld var
> det någon som sa ;) Styrketräning är tråkigt.
> Särskilt när vädret är fint.
>
> Stötvågsbehandling är inte skönt. Men jag har
> varit med om värre saker. Bara att blunda och
> tänka på England :)
>
> Det hjälpte. Det är huvudsaken.

Jag gillar inte heller styrkeövningar ivf inte om jag bara skall göra det. Jag brukar lägga mina bålstabilitetsövningar som avslutning efter löppassen. Det känns inte lika jobbigt då, ivf inte mentalt ;)

Saker kan ända sig snabbt. Just nu känns simningen bra. Knäcker koden långsamt. En liten pusselbit varje gång. Nu kan jag simma utan att dö av syrebrist efter 25 meter. Gött!

Knät verkar hålla för längre cykelturer med undantag för lite hypokondriska spöksmärtor. Nojar ju lite. Det känns fortfarande som om jag får för lite träning i sadeln med ett progrram som tillåter två pass i veckan. Ett intervallpass och ett distanspass. Börjar bli nervös inför randonneepremiären om ett par veckor.

Jag fått ta ett steg tillbaka med löpträningen. Igen. Hälsenan är ehabad och med i matchen igen. Började så långsamt men tydligen för sanbbt fram ändå. Får jätteont i vaderna och jag har nog dragit på mig en muskelbristning i ena vaden. Bara att ta ett djupt andetag, kraftsamla och börja om. Multisportklubbens löptränare ordinerade 20 min långsam löpning var annan dag. Efter 20 ggr skulle jag vara av med problemet, menar han. Todee... Bara att prova då...

Jag har svårt att tro att det blir någon HIM i sommar. Sövde verkar vara tuff att börja med men jag funderar på att prova tri i Växjö den 31 maj. Det finns kortare distanser och det ligger tidigt på året så kan jag helhjärtat ägna mig åt långcykling sen.

Börjar snegla lite på våtdräkt. Ska jag simma ute i maj lär jag behöva en. Fått erbjudande från en kompis att låna en som kanske passar men den har korta ben och ärmar. Frågan är om det klara sig i det kalla vattnet i maj.

Jag drömde att jag var med i ett trilopp i natt :D Det gick bra.

Temperaturen i vattnet i maj är ju klart varierande. Det finns nog inget annat svar än att du får kolla vad dräkten skall klara och sedan prova om du står ut. Fast utan att veta säkert känns det som att det är bättre att köra på så länge som möjligt i bassäng och bara köra små tester ute för att vänja sig. När temperaturen motsvarar ungefär det man är tvungen att göra så få man väl ösa på med den träningen.

Hasse#7 skrev:
> Temperaturen i vattnet i maj är ju klart
> varierande. Det finns nog inget annat svar än att
> du får kolla vad dräkten skall klara och sedan
> prova om du står ut. Fast utan att veta säkert
> känns det som att det är bättre att köra på
> så länge som möjligt i bassäng och bara köra
> små tester ute för att vänja sig. När
> temperaturen motsvarar ungefär det man är
> tvungen att göra så få man väl ösa på med
> den träningen.

De som vet i klubben säger att Växjös lopp i maj brukar vara de flestas utepremiär när det gäller simning. Beror ju som du säger på vädret om man hinner med någon träning ute innan. Finns det ingen tumregel för vattentemp vs typ av dräkt?

Jenny W skrev:

>
>
> De som vet i klubben säger att Växjös lopp i
> maj brukar vara de flestas utepremiär när det
> gäller simning. Beror ju som du säger på
> vädret om man hinner med någon träning ute
> innan. Finns det ingen tumregel för vattentemp vs
> typ av dräkt?

De är ju olika tjocka och sitter olika tight på olika kroppar. En våtdräkt är ju beroende av att inte byta det vatten som kommit in alltför mycket. Men det enda svar jag kan tänka mig förutom fler dräkter är att ha en som passar perfekt, mäta tempen och sedan vanlig HTFU. Vet inte om man blir mer eller mindre sjuk av att vara i kallvatten men det är något jag skulle vilja ha koll på när jag har viktiga mål som kommer längre fram.

Hasse#7 skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
>
> >
> >
> > De som vet i klubben säger att Växjös lopp i
> > maj brukar vara de flestas utepremiär när det
> > gäller simning. Beror ju som du säger på
> > vädret om man hinner med någon träning ute
> > innan. Finns det ingen tumregel för vattentemp
> vs
> > typ av dräkt?
>
> De är ju olika tjocka och sitter olika tight på
> olika kroppar. En våtdräkt är ju beroende av
> att inte byta det vatten som kommit in alltför
> mycket. Men det enda svar jag kan tänka mig
> förutom fler dräkter är att ha en som passar
> perfekt, mäta tempen och sedan vanlig HTFU. Vet
> inte om man blir mer eller mindre sjuk av att vara
> i kallvatten men det är något jag skulle vilja
> ha koll på när jag har viktiga mål som kommer
> längre fram.

Tänker lite att det borde ta onödigt mycket energi att frysa. Energi som behövs till annat.

Fliken skrev:
> Problemet med utesimning är inte temperaturen.
> Det är "murky water fear" d v s rädslan för
> sjömonstren som du inte kan se som är ute efter
> att dra ned dig i vattnet. De maskerar sig ofta
> som sjögräs. Eller att simma in i ett gammalt
> lik som flyter upp. Eller att inte bli sedd av en
> motorbåt.
>
> http://www.trinewbies.com/tno_swim/tno_swimarticle
> _04.asp

Fy sjutton Fliken. Tack ska'ru ha :/
Det är därför jag inte gillar att simma ute. Jag tror alltid att storgäddan ska komma och nafsa mig i tårna när jag simmar i öppet vatten. Det händer väldigt sällan. Fast det kommer nog inte så många gäddor när en flock galna triathleter väderkvarnar sig genom vattnet. Då är nog risken större att man blir knockad och översimmad.

Tillbaka
Topp