Mitt nya liv - fortsätter

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> mamme1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den riktiga väggen:
> >
>
> Men, hörru, klart Brinken behöver en vägg.
> Var ska han annars hänga sina tre Vasaloppsguld?

Tack för morgonens garv :D

Luzen skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Det gick ju bra. En öl och två små cider.
> > Konstig känsla att stå och hänga och snacka
> men
> > inte gå ut och röka :/ Tuggade nikotintuggumi
> > nästan hela kvällen.
>
>
> Du gjorde det!
> Grattis!

yupp
*läses med mycket mörk mansröst*
One small step for me one gigant leap for... asch skit samma.
Det känns som jag var på fest igår men om 1,5 ska jag ge gärnet i skogen :S

51 rökfria dagar. 1041 st cigg som jag inte rökt. 2828 kr som jag inte köpt cigg för. Jo då som sagt va så att ehh. Det här går ju bra. Hej och hå. Morsan "glömde" kvar en cigg på hallbordet när hon gick härifrån i går. Tack ska du ha morsan. Jag slängde den i sopen.
Vikten har stabiliserat sig på goa 82 kg (-3 kg) Förhoppningsvis är det mer fett som försvunnit och mer muskler som tillkommit. Sover bättre nu och jag känner mig inte tvungen att träna varje dag längre.
Allt som allt. Det blir bättre för varje dag. Vid årsskiftet har det gått tre månader sen rökstopp och det är då som jag satt upp mål att sluta med nicotinhjälpmedel och bli helt nicotinfri. Ingen stress. Det kommer gå bra.

Gøtt! har kikat på ett par nya hjul som kostar 2å8. hade ja slutat røka hade ja haft råd med dem nu men ja glømde att børja...

/T

tmalm skrev:
> Gøtt! har kikat på ett par nya hjul som kostar
> 2å8. hade ja slutat røka hade ja haft råd med
> dem nu men ja glømde att børja...
>
> /T

Då är det bara å köpa!

Fan vad du är bra, Jenny! Du är rolig o inspirerande.
(Jag började med sockret igen, när jag fick "lägesrelaterad yrsel". Det betyder att jag blir yr av att inte sitta stilla, och lever mitt liv i åksjuka tills det behagar gå över. För att inte rasa i vikt av att tappa aptit av att må illa behöver jag alla kcal jag kan få. När jag ska sluta igen ska jag hålla i mig i den här tråden.)

Härligt Jenny. Har du tänkt på att du kan unna dig en ny cykel varje år istället för ciggen framöver? Själv försöker jag att inte vara bitter över "min" Aston Martin som gick upp i rök innan jag blev en bättre människa.

Det finns trådar och det finns trådar. Den här sprider livsglädje! En av Happys bästa trådar!

Du är bara så bra, Jenny! Och en hel del andra som skriver här också!

Jag tror det finns hopp för mänskligheten!

En sak bara : glöm inte råden om vila som har framförts. Man måste låta kroppen få lite tid
att bygga upp sig då och då.

Jenny W skrev:
> Planen är att äta, vara trevlig, dricka två öl
> och sen skylla på tidig lördagsträning och dra
> hem vid tio-tiden.

hehe... eller så lär man sig cykla snörbakfull... det är som med all träning: tungt i början men man vänjer sig efter ett par gånger!

marr skrev:
> APPLÅDERAR!!!
>
> Du är grym!!!

Takk och bokk :)

Shit vilken respons. Har varit ute en runda i spåret och kommer hem till massor av härliga svar. Blir ju snudd på kaxig. Tur att jag blev ödmjuk i skogen ikväll :S

Å hur går det för dig Marr? Snusfri och fräch fortsatt?

Edit: Edit

Senast ändrad:
tmalm skrev:
> Gøtt! har kikat på ett par nya hjul som kostar
> 2å8. hade ja slutat røka hade ja haft råd med
> dem nu men ja glømde att børja...
>
> /T

2å8!? :O Måste vara fett grymma hjul?

ratatosk skrev:
> Fan vad du är bra, Jenny! Du är rolig o
> inspirerande.
> (Jag började med sockret igen, när jag fick
> "lägesrelaterad yrsel". Det betyder att jag blir
> yr av att inte sitta stilla, och lever mitt liv i
> åksjuka tills det behagar gå över. För att
> inte rasa i vikt av att tappa aptit av att må
> illa behöver jag alla kcal jag kan få. När jag
> ska sluta igen ska jag hålla i mig i den här
> tråden.)

Isch det låter inget vidare. Socker är inte lika farligt som cigg. Var snäll mot dig själv. Käns fint att lilla jag kan inspirera andra till stordåd.

Surkärring skrev:
> Härligt Jenny. Har du tänkt på att du kan unna
> dig en ny cykel varje år istället för ciggen
> framöver? Själv försöker jag att inte vara
> bitter över "min" Aston Martin som gick upp i
> rök innan jag blev en bättre människa.

Ja du har rätt! Rökstopp + cyklependling 2ggr/vecka = 2000 kr/månad kan ge mig tex denna

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3018

:DDD

PerFormance skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Planen är att äta, vara trevlig, dricka två
> öl
> > och sen skylla på tidig lördagsträning och
> dra
> > hem vid tio-tiden.
>
>
> hehe... eller så lär man sig cykla
> snörbakfull... det är som med all träning:
> tungt i början men man vänjer sig efter ett par
> gånger!

Kan tänka mig att det ger lite extra krydda till kampen mot latmasken i kroppen.
Nå Trille? Hur var de första 15 milen av Mälaren runt 2010?

Jenny W skrev:
> marr skrev:
> -----
> > APPLÅDERAR!!!
> >
> > Du är grym!!!
>
>
> Takk och bokk :)
>
> Shit vilken respons. Har varit ute en runda i
> spåret och kommer hem till massor av härliga
> svar. Blir ju snudd på kaxig. Tur att jag blev
> ödmjuk i skogen ikväll :S
>
> Å hur går det för dig Marr? Snusfri och fräch
> fortsatt?
>
> Edit: Edit

Snusfri, men annars vetiattans, rejäla downsies vissa dagar. Men det går frammåt. Jag slutade ju direkt, enda jag ersatte med var stimorol. Det går en del sådana vissa dagar. De löser sig :D

Jenny W skrev:

>
> Isch det låter inget vidare. Socker är inte lika
> farligt som cigg. Var snäll mot dig själv. Käns
> fint att lilla jag kan inspirera andra till
> stordåd.

Socker farligt? *asgarv*

marr skrev:
>
> Snusfri, men annars vetiattans, rejäla downsies
> vissa dagar. Men det går frammåt. Jag slutade ju
> direkt, enda jag ersatte med var stimorol. Det
> går en del sådana vissa dagar. De löser sig :D

Ja det blir bättre. Inget löser sig bara för att man fyller på med nikotin. Snarare tvärt om. Kämpa! :)

Cykla som fan varje dag funkar inte ! Supa som fan varje dag funkar inte heller ! Käka oxfile som fan varje dag blir för dyrt ! ---- > Så blanda lite ! Därmot, cykla som en galning varannan dag kan ev funka, om man har motivation som räcker --->> att behålla motivationen på lång sikt är det viktigaste målet - dvs, ta det lite lugnt ibland om man känner sig lite trött.

CyberBike skrev:
> Cykla som fan varje dag funkar inte ! Supa som fan
> varje dag funkar inte heller ! Käka oxfile som
> fan varje dag blir för dyrt ! ---- > Så blanda
> lite ! Därmot, cykla som en galning varannan dag
> kan ev funka, om man har motivation som räcker
> --->> att behålla motivationen på lång sikt är
> det viktigaste målet - dvs, ta det lite lugnt
> ibland om man känner sig lite trött.

Igår latade jag mig. :)

CyberBike skrev:
> Good stuff -- mera lata, as long as there's cool
> and long bike-trip som man ser fram emot om en dag
> el 2 !

:) Såg att jag cyklat totalt 132 km förra veckan. Det kändes i kroppen. Inte så konstigt att jag ville vila lite. Imorgon tänkte jag cyklependla till jobbet. Hoppas på blidväder.

57 dagar en massa cigg som inte rökts och massa pengar som jag spenderat på annat än cigg :)

Är lite impad av vad min kropp presterar. Blev faktiskt lite rörd över den respons som den ger mig. Jag har gett den skit hur länge som helst men kroppen funkar och vill och kondisen blir bättre. Muslerna blir starkare. G:vla go känsla.
Jag har funderat på det där med överbelastning. Hur vet man om en muskel är överbelastad? Hur skiljer man träningsvärk mot ett överbelastnings-ont?
Jag har ju tränat tuffa sporter förr. Fått sträckningar, lårkakor, blåmärken och gud så in i .. massor av träningsvärk. Men vad menas med överbelastning och hur vet man när det är dax att vila? Hur skiljer man kvidandet från latmasken som lämnar kroppen mot nått som är dåligt för kroppen?

Två månader och två dagar har gått sen jag klev in i en ny och fantastiskt inspirerande värld. Utan allt stöd som jag fått här på Happy och av min lokala cykelklubb vet jag inte om det hade gått så bra som det har gjort. Man ska väl inte ropa hej innan den feta damen sjunger men jag känner mig oerhört peppad och driven och väntar mig stordåd från mig själv under nästa år ;)
Sluta-röka-linjen kan slänga sig i väggen i jämförelse av vad jag får här.

Jag har gått ner ytterligare i vikt. Den 1 oktober vägde jag 85 kg. Igår vägde jag mig och vågen visade 80 – med alla kläder på. Jag har ingen egen våg utan brukar passa på att väga mig hos en bekant som jag besöker då och då. Viktnedgången hade jag inte räknat med utan jag ser det som ett rent olycksfall i arbetet. Men det är klart att det känns som en bra bonus att omfördela fett och muskler lite.
Det här med att få i mig rätt mängd näring och energi som räcker till träning är en oväntat stor utmaning. Jag har visserligen tränat innan men aldrig en sport som sträcker sig över så lång tid vid varje enskilt tillfälle. Inte heller en sport som kräver denna uthållighet och allsidighet som skogscykling kräver (Tja kanske rugby då). Jag försöker få i mig nått direkt efter träning för att fylla på depåerna men det är svårt. Är inte alls sugen på att äta utan snarare lätt illamående efter ett krävande träningspass. Det brukar bli en banan, en smörgås eller ibland bara ett glas mjölk. Den Stora Hungern sätter in 3 timmar efter träning och då är det gott med ett ordentligt mål mat. Efter ytterligare en timme kan jag äta lika mycket TILL så antagligen blir mängden kalorier den samma över tid men mer koncentrerat. Jag borde bara skärpa mig med näringsinnehållet. Det vet jag. Det är inte så kul att laga mat till sig själv bara och jag har en förkärlek för skräpmat. Jag kompenserar med vitlök och multivitaminbrus men känner att jag ligger på gränsen och balanserar en infektion som knackar på. Kroppen behöver mer frukt och grönsaker.

Jag har satt upp en några mål av varierande karaktär

- Cykelpendla 2 ggr/vecka. Det har jag uppnått 2 veckor av 5 i november. Mål ej uppnått. Jag får skylla på att jag håller på att bygga pendlaren så den är sönderskruvad mest hela tiden nu.

- Pendling till jobb på 40 min eller mindre. Bästa tid hittills 51:11. Mål ej uppnått

- Pendling hem på 30 min eller mindre. Bästa tid hittills 40:33. Mål ej uppnått.

- Möllerödsbanan. Delmål - Hela varvet utan att ramla. Slutmål – hela varvet på 45 minuter eller mindre. Mål ej uppnått. Ingen kommentar.

- 9 mil på grusväg med genomsnittshastighet 20km/h. Har ännu inte provat. Har endast cyklat ett distanspass hittills. Mobilen dog tyvärr en bit in i turen så jag har ingen tillförlitlig siffra. Då cyklade vi ca 40 km på 2h 20 minuter = ca 17km/h. Detta är ett delmål som hänger ihop med CV

- CV på 5 timmar eller bättre. Vet inte om detta är möjligt men mål måste jag ju ha.

Edit: Glömde det målet som jag faktiskt klarat :D
- 10 km cykling/dag i genomsnitt över månaden. Har cyklat i genomsnitt 15 km ocm dagen i november. Mål uppnått.

Vidare så har jag lärt mig mycket om hur en cykel sitter ihop då jag håller på att bygga om min gammelhoj till pendlare. Har återupptäckt hur kul det är att skruva. Det var länge sen.

Senast ändrad:
Tant_Trek skrev:
> Jenny W. Jag vill bara heja på dig lite för att
> du är så bra. Heja!

*gilla*

Dag 68. 1348 cigg. 3760 kr
Idag är en sån där dag som jag bara vill lägga mig ner och DÖ. Alternativt bara skita i allt och sticka ut och cykla. Sitter på jobbet och är så jäkla deprimerad. Har faktiskt ingen aning varför. Kan det vara andras otacksamhet för det man med ett leende uträttar varje dag? Kan det vara de ständiga neddragningarna? Oron att det ska vara min tur att gå nästa gång? Aldrig hinna det man ska? Ständigt känna sig otillräcklig? Eller är det årstiden? I så fall är det inte 1a gången men det var länge sen jag hade någon vinterdesperation och nu gillar jag ju snön. Det gjorde jag inte då. Hur sjutton ska jag palla detta nu då? Är inne i en period av dålig sömn igen. Hur ska jag fortsätta orka komma upp på morgonen och uthärda 8,5 utmattande stress och fightas mot apatin som lurar i bakhåll. Jag är glad att jag inte röker iaf och jag har min träning som håller motivationen och drivet uppe.
Och så har vi det med julen som kan knäcka den starkaste. Orka julpynta? Orka vara jul-glad? Komma i julstämning? Nä. Jag vill helst bara fly. Firar jul gör jag för andras skull. Inte min egen.
Förkylningen som ligger på lur som jag på ren vilja håller stången…
Jag prövar få till lite bättre matvanor. Har bytt ut de obligatoriska 2 brödskivor till frukost #1, frukost #2 och kl 3-mellis, till en brödskiva + en frukt och eventuellt lite yoghurt. Har väl inte lyckats riktigt när det gäller mat. Blivit ett par pizzor den sista veckan men va fan. Orka!
Snart är det jul med massor av röda härliga dagar. Åååhhh vad jag ska cykla då :)
Och så ser jag fram emot en härlig resa till GC snart snart snart

marr skrev:
> Keep it up!
>
> Bättre tider väntar alltid runt hörnet :) vi
> ska ju snart meka cykel! ;)

Ja det ska vi. Fan vad det ska bli kul! :D

@geologen: kram tbax

Heja, heja!

Perioder när jag tränat hårt har jag använt gainers. Inte alls dyrt jämfört med mat, om man köper maltodextrin o proteinpulver på någon web-shop kostar det runt en femma per portion, som motsvarar 2 st gainomax.
Eftersom jag åt:
enorm frukost
rejält mellanmål
enorm lunch
gainer träningsdag / enormt mellanmål icke träningsdag
enorm middag
rejäl kvällsfika

..räknade jag kallt med att jag fick i mig vitaminer o mineraler o fiber ändå, det var energi som brast. Jag är inte intresserad av diskussionen "Riktig mat räcker och är bättre", det räckte inte för mig. För mig är det svåra med att träna är inte att ta i så jag kräks, utan att äta utan att kräkas.

Gainern ska tas ganska omgående efter träning, men det är kanske lättare att dricka än att äta efter passet. Jag vet inte sånt, jag kan alltid äta, o behöver rejäla mål både direkt före o direkt efter passet.

ratatosk skrev:
> Heja, heja!
>
> Perioder när jag tränat hårt har jag använt
> gainers. Inte alls dyrt jämfört med mat, om man
> köper maltodextrin o proteinpulver på någon
> web-shop kostar det runt en femma per portion, som
> motsvarar 2 st gainomax.
> Eftersom jag åt:
> enorm frukost
> rejält mellanmål
> enorm lunch
> gainer träningsdag / enormt mellanmål icke
> träningsdag
> enorm middag
> rejäl kvällsfika
>
> ..räknade jag kallt med att jag fick i mig
> vitaminer o mineraler o fiber ändå, det var
> energi som brast. Jag är inte intresserad av
> diskussionen "Riktig mat räcker och är bättre",
> det räckte inte för mig. För mig är det svåra
> med att träna är inte att ta i så jag kräks,
> utan att äta utan att kräkas.
>
> Gainern ska tas ganska omgående efter träning,
> men det är kanske lättare att dricka än att
> äta efter passet. Jag vet inte sånt, jag kan
> alltid äta, o behöver rejäla mål både direkt
> före o direkt efter passet.

Ja det kanske är det som saknas? Känns som om jag sliter med att få i mig det jag behöver. Jag styrketränade ett tag och drack proteindrinkar (är det samma som Gainer?) men jag tyckte jag svälde upp så himla mycket. Jag går ju ner i vikt även om jag äter allt jag orkar. Har haft problem med att jag mår illa efter träning och inte har lust att äta. Kanske får jag prova Gainer då ist. Bra tanke där Ratatosk

Förmodligen samma som gainer. Gainer är oftast 1 del protein o 2 delar snabba kolhydrater, oftast från maltodextrin. Men det finns ju rena proteindrinkar med.
Svällde upp som i svullen mage eller som i gick upp i vikt?

ratatosk skrev:
> Förmodligen samma som gainer. Gainer är oftast 1
> del protein o 2 delar snabba kolhydrater, oftast
> från maltodextrin. Men det finns ju rena
> proteindrinkar med.
> Svällde upp som i svullen mage eller som i gick
> upp i vikt?

Jag gick upp i vikt (muskelmassa oxå) men det kändes som om hela kroppen var full med vatten. Som en michelingumma

Rosenberg skrev:
> Vad ska ni med gainer till? Ni är väl cyklister?
> Det är svårt att bli slank om man kör gainer...

Ja men vart ska jag få energi ifrån. Känner mig så trött hela tiden jue

ratatosk skrev:
> Heja, heja!
>
> Perioder när jag tränat hårt har jag använt
> gainers. Inte alls dyrt jämfört med mat, om man
> köper maltodextrin o proteinpulver på någon
> web-shop kostar det runt en femma per portion, som
> motsvarar 2 st gainomax.
> Eftersom jag åt:
> enorm frukost
> rejält mellanmål
> enorm lunch
> gainer träningsdag / enormt mellanmål icke
> träningsdag
> enorm middag
> rejäl kvällsfika

Herregud, hur mycket tränade du egentligen för att förbruka den abnorma mängden energi ovanstående meny borde innehålla? Jag tror snarare Jenny W känner sig trött pga den eländiga "sommaren" och den regniga hösten, att då lägga på sig ett antal extrakilon gör oftast inte gott för humöret:-/

grump skrev:
> Än är det inte för sent att ge upp

Vasäjerduförnå!?

spock_slap.gif

Nicathu skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
> > Heja, heja!
> >
> > Perioder när jag tränat hårt har jag använt
> > gainers. Inte alls dyrt jämfört med mat, om
> man
> > köper maltodextrin o proteinpulver på någon
> > web-shop kostar det runt en femma per portion,
> som
> > motsvarar 2 st gainomax.
> > Eftersom jag åt:
> > enorm frukost
> > rejält mellanmål
> > enorm lunch
> > gainer träningsdag / enormt mellanmål icke
> > träningsdag
> > enorm middag
> > rejäl kvällsfika
>
> Herregud, hur mycket tränade du egentligen för
> att förbruka den abnorma mängden energi
> ovanstående meny borde innehålla? Jag tror
> snarare Jenny W känner sig trött pga den
> eländiga "sommaren" och den regniga hösten, att
> då lägga på sig ett antal extrakilon gör
> oftast inte gott för humöret:

Jag styrketränade mest, fick dra ner ordentligt på cyklingen för att få resultat. 1 timme varannan dag, plus anti-västtrafik-cykling. Jag kom av mig av överträning, psykbryt, separation etc, o kommer inte igång igen för att jag inte orkar hålla på i den omfattning som ger resultat o inte kan motivera mig att hålla på med nåt som inte ger resultat.
Men även nu när jag inte tränar (anti-västtrafik-cykling och lite hund promenader) förvånar jag de flesta med vad jag tycker är en lagom mängd på min tallrik. Äter godis så gott som varje dag, o håller mig på ett bmi på 21 o en fett% på 22.

Om Jenny inte vill ha mer energi ska hon givetvis inte, men hon uttrycker att hon gått ner i vikt, ökat träningen kopiöst, har en förkylning på gång, är trött, samt har svårt att äta så bra som hon tycker hon behöver.

Hmm, jag brukar bli trött när jag ställer om kosten och skär ner på kolhydraterna för att inleda deff, men den tröttheten håller bara i sig ett par veckor. Det kanske är sömnbrist? Vitaminbrist? Många saker kan göra en trött, och jag tycker bara att gainer låter som ett överdrivet kaloriintag.

Tillbaka
Topp