Kattegattstouren avverkades i helgen så har jag tävlingsoskulden rykt - om nu sportklass räknas. Det var ett etapplopp och första delen var på lördagen. Hade sett att det endast var tre stycken anmälda i min klass så jag räknade kallt med en pallplats :D men det blev en efteranmäld också så vi var 4 st som startade i Damernas sportklass på lördagen. Hade rätt gott om tid att reka banan innan tävling. Banan är rätt lätt och snabb med några tekniska partier. Alla damklasser startade samtidigt så det blev ett bra gäng som drog iväg när startskottet gick. Jag kände mig pigg och stark i benen och loppet gick rätt bra.
Jag hade tre mål med etapp 1
1. Ta mig runt och komma i mål
2. Inte komma sist
3. Inte bli varvad
De två första målen blev uppnådda medan det tredje delmålet fallerade i mitten av tredje och sista varvet då vinnaren i damer elit, Ann Berglund, kom farandes som en raket. Hon var hygglig och berättade att hon kom i god tid och på vilken sida hon tänkte köra om. Det var bara att hålla undan och gilla läget. Det är rätt häftigt att se hur eliten cyklar :P
Jag kom i mål en och en halv minut efter damen som kom tvåa, min konkurrent nr 1. Konkurrent nr 1 var med på Möllerödsracet också och vi kommer säkert träffas många gånger denna sommar då vi tävlar i samma klass. Jag har märkt att hon är duktigare än jag i tekniska partier medan jag är snabbare på platten och i nedförsbackar. Jag har hamnat efter henne flera gånger i uppförsbackar och sliter med omkörning, får stopp pga att hon är i vägen och har svårt att komma igång efter stopp i backe. Väl i mål så var jag trött men inte helt slut
Mål etapp 2
1. Ta mig runt och komma i mål
2. Inte släppa förbi konkurrent 1
3. Köra hårdare från början så jag tar ut allt jag har
4. Inte komma sist
5. Inte bli varvad
På etapp 2 på söndagen var varvet omvänt så vi skulle köra motsols. Det blev inte mycket till rekning på morgonen. Hann köra ett snabbt varv innan vi skulle starta. De som kört innan sa att detta var det lätta hållet och varvet skulle gå snabbare. Såg att det tillkommit en efteranmäld så vi var nu fem stycken startande i min klass. Hon som tillkom heter Johanna och är en lokal förmåga som tydligen gjort tävlat på elitnivå innan och nu gjorde come back.
Starten gick och jag kände direkt att kraften inte riktigt fanns i benen. Damn. Detta kommer bli jobbigt, tänkte jag. Jag kom iväg i alla fall och var före Konkurrent nr 1. Hon ska inte förbi, jävlar anamma :# Första backen gick bra. Yes! Hon höll sig bakom men försökte göra en omkörning på en bred raka i mitten av första varvet. Jag trampade på och var självsäker i att här är jag starkare. Jag hörde hur hon svor när hennes omkörning misslyckades. Hon lyckades inte där men senare i nått tekniskt part fick jag stopp och hon kom om. Ärligt talat så mins jag inte riktigt var, hur eller när… Jag kommer ihåg att Ann låg efter mig för varvning en bra stund. Hon vilade kanske? Vad vet jag? Hon varvade mig strax innan jag gick i mål på mitt sista varv så det får jag väl ändå också se som en liten förbättring.
Jag kom i mål 44 sekunder efter konkurrent nr 1 så det var ju en liten förbättring. Johanna vann så klart. Det var en efter mig i resultatlistan som inte fick någon tid. Vet inte vad det betyder. Jag kände mig i alla fall jävligt sist in i mål :( Delmål 2 och 5 inte uppnådda. Delmål 4 vet jag inte hur jag ska tolka. Delmål 1 och 3 definitivt uppnått. Jag kan inte minnas när jag sist var så slut i kroppen senast, om någonsin. Jag rullade undan till en lugn plats i skuggan och låg och återhämtade mig en bra stund innan jag kunde göra något annat.
Resultatlistor för den som är intresserad.
Etapp 1:
http://www.ckwano.com/pdf/Resultatkatt2013_etapp1.pdf
Etapp 2 + totalen:
http://www.ckwano.com/pdf/Resultatkatt2013_etapp2+totalt.pdf
Jag hittade en våg häromdagen och konstaterade att (om vågen visar rätt) jag gått ner tre kilo till. 77,7 kg med kläder på. Får nog dra ifrån ett kilo så nu väger jag under 77 kg. När jag började cykla vägde jag 87 kg. Vikten verkade ha stabiliserat sig ett tag och jag trodde att jag skulle öka i vikt igen efter som (förhoppningsvis) jag bygger muskler med träningen men tydligen så går jag fortfaranade ner. Undrar när det ska vända?
Det är si och så med sömnen men jag har iaf löst gåtan med mina infektioner så jag har lyckats hålla mig frisk nu i 2 månader snart. Hård träning + dålig sömn = sjuk. I natt har jag sovit som en baby.
Maten är det inte lika knussligt med när det gäller negativ reaktion av infektioner eller trötthet med men med tanke på att jag fortfaranade går ner i vikt så kanske jag borde tänka om. Jag vet att min ämnesomsättning kräver påfyllning var tredje timme och jag har märkt att träningen underlättas av någotslagt intag efter ca 1-1,5 timmes körning. Är duktigare nu med frukt och grönsaker. Tycker inte jag gör annat än att äta hela tiden.
Det är lite svårt att få tiden att räcka till ibland med jobb och barn och flytt men jag har i alla fall ökat på tid och sträcka med det fina vädret. Mars och april har jag i genomsnittssiffror på 5 pass i veckan, 90 km/vecka och 7h/vecka.
Är på jakt efter en bättre beggad racer. Jag fick ärva en gammal racer men den är lite för liten för mig för att det ska vara bekvämt och jag vill gärna ut på landsvägarna lite mer som omväxling. Genom att fått prova den så har jag fått smak för landsvägscykling och jag har något på g här som jag inte riktigt vågar uttala mig om i nuläget.
Nu går det i genomsnitt 2 nikotuggis om dan. Ibland går det en hel dag utan att jag tänker på att ta ett. Vissa dagar går det 3-4 st. Jag har det rätt jävligt på jobbet så jag har valt att vara förlåtande mot mig själv och låta detta ta den tid det tar. Många i min familj och flera av mina vänner röker så det kan vara lite kämpigt ibland och tuggisarna är en trygghet för mig att ta till när det kniper.
Nästa helg är det första avdelningen på X-cup. Då är det nya tag.
Uppåt och framåt