Mitt nya liv - fortsätter

Tjabba skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul läsning du delar med dig av och lattjo att
> det går framåt efter allt slit.
> Ser att du ska till Leo på kurs också,där
> kommer du säkert få ett å annat nyttigt tips
> som kommer bättra på farten ytterligare.
>
> Mikael

Japp. I maj ska jag på kurs hos Leo. Det ser jag fram emot.

singletrack skrev:
> Linda har väl placerat sig bra på SM (XC D30),
> det kan väl du också, nu vet jag inte hur gammal
> du är. Men jag menar i XC, inte på långlopp.

Ok. Jag vet faktiskt inget om hennes placeringar... Har tydligen inte gjort min hemläxa. Vi tävlar iaf i inte samma klass. Jag tävlar i D40

Edit: inte i samma klass ska det stå :)

Senast ändrad:
Kolla vad jag fick idag.
IMAG1598-1-1.jpg

Fasen va coolt :D

Jenny W skrev:
> Kolla vad jag fick idag.
>
> Fasen va coolt :D

Den här utvecklingen var synnerligen överraskande. Imponerande och överraskande. Inte trodde jag att allt det här skulle komma från första frågan med en Pinewood med trasigt bakhjulsnav. Vill minnas att du fick en hyfsat hård men välvillig sågning på CK.se. Lycka till med säsongen nu, det här blir spännande.

Hasse#7 skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla vad jag fick idag.
> >
> > Fasen va coolt :D
>
> Den här utvecklingen var synnerligen
> överraskande. Imponerande och överraskande. Inte
> trodde jag att allt det här skulle komma från
> första frågan med en Pinewood med trasigt
> bakhjulsnav. Vill minnas att du fick en hyfsat
> hård men välvillig sågning på CK.se. Lycka
> till med säsongen nu, det här blir spännande.

Haha ja de känner inte mig. Det är bara en själv som kan sätta sina egna gränser. Alla (nåja. Nästan alla) har varit snälla och välvilliga. Jag har valt att lyssna på de som vill dela med sig av sin erfarenhet när jag ställt ärliga frågor.

gabbeon skrev:
> Tummen upp, Jenny! Funkar elitlicens på
> veteranlopp?

Hahaha Ja vette fan :D
Jag har ställt 100 frågor angående det här med licens. Jag blir inget klokare.

Lika bra att bara göra som man blir tillsagd när man inte begriper bättre :D

Edit: Det känns iaf helt jäkla overkligt

Senast ändrad:
För mycket att +1 alla citat men jag vill göra det ändå på licens, racet, utveckling, ja allt som hänt sedan Pinewood cykeln. Så j-a grymt gjort!

Luzen skrev:
> Fasen va grymt! Grattis!
> Nu har du satt press på dig själv inför
> Dalsland om dryga 2 veckor.... :-)

Hu ja. Det börjar ordentligt nervigt. 6 mil... :/ Det är ju rätt långt. Fast det beror på terräng och så förståss. Bara DXC inte är som snapphaneturen. Då kommer det bli tufft.

Senast ändrad:
MRobson skrev:
> Y-E-A-Y!
> Fantastiskt bra jobbat Jenny!

Tackar. Ses vi på kattegattstouren?

MRobson skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > MRobson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Y-E-A-Y!
> > > Fantastiskt bra jobbat Jenny!
> >
> >
> > Tackar. Ses vi på kattegattstouren?
>
> Jag kommer nog och hejar på, har varit lite skraj
> för att hamna sist då det är så få som kör
> :-)
> Nästa år kanske jag törs ställa upp...
> Ni verkar få fint väder, banan är skoj!
>
> Lycka till!

Jaha tack du..
Jag får se till att inte komma sist då

Jag upplever precis det du beskriver när jag tränar med mina cykelkompisar, så jag är inte säker pp att jag är bättre än dig.

Sen har jag lite svårt att förstå det där resonemanget. Det spelar ju ingen roll hur mycket jag tränar. Det kommer ju alltid finnas de som är bättre än jag. För att bli bättre måste jag ju träna på sånt som jag tycker är svårt och utsätta mig för situationer där jag pressar mig till att bli snabbare och bättre. Bara för att det är massa cyklister med som har mer erfarenhet än jag ska det inte hindra mig från att ha kul. :P

Snubblade över din tråd förra året och har av och till läst den och det är fantastisk läsning:-) Det är otroligt kul att se hur du har hanterat utmaningarna som ställts framför dig.

Ser fram emot att följa den här tråden länge!

Såså... Lugna nu.

Det bästa med att vara nybörjare är att man inte har några förväntningar på sig. Det må gå som det vill. Allt detta gör jag för att ha kul.

Senast ändrad:
Jenny W skrev:

>
> Det bästa med att vara nybörjarer att man inte
> har några förväntningar på sig. Det må gå
> som det vill. Allt detta gör jag för att ha kul.

Men det är ju många som inte klarar av att komma sist men i varje tävling är det någon som gör det.

Miss Lycka skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
>
> >
> > Det bästa med att vara nybörjarer att man
> inte
> > har några förväntningar på sig. Det må gå
> > som det vill. Allt detta gör jag för att ha
> kul.
>
> Men det är ju många som inte klarar av att komma
> sist men i varje tävling är det någon som gör
> det.

Jo det är såklart astrist att komma sist. Det tycker ju alla med en gnutta tävlingsinstinkt. Men med fler klasser så är det ännu större risk att komma sist ;)

grump skrev:
> Hejja Jenny. Du är en sann inspiration tycker jag
> trots att jag är en grinig gubbe ;-)

:)

Känns som att jag måste läsa igenom denna tråden...verkar ha hänt en del sedan första inlägget som jag missat tydligen.... Men utan att ha läst igenom allt antar jag att ett grattis/bra-jobbat är på plats! :-)

Kattegattstouren avverkades i helgen så har jag tävlingsoskulden rykt - om nu sportklass räknas. Det var ett etapplopp och första delen var på lördagen. Hade sett att det endast var tre stycken anmälda i min klass så jag räknade kallt med en pallplats :D men det blev en efteranmäld också så vi var 4 st som startade i Damernas sportklass på lördagen. Hade rätt gott om tid att reka banan innan tävling. Banan är rätt lätt och snabb med några tekniska partier. Alla damklasser startade samtidigt så det blev ett bra gäng som drog iväg när startskottet gick. Jag kände mig pigg och stark i benen och loppet gick rätt bra.

Jag hade tre mål med etapp 1
1. Ta mig runt och komma i mål
2. Inte komma sist
3. Inte bli varvad

De två första målen blev uppnådda medan det tredje delmålet fallerade i mitten av tredje och sista varvet då vinnaren i damer elit, Ann Berglund, kom farandes som en raket. Hon var hygglig och berättade att hon kom i god tid och på vilken sida hon tänkte köra om. Det var bara att hålla undan och gilla läget. Det är rätt häftigt att se hur eliten cyklar :P
Jag kom i mål en och en halv minut efter damen som kom tvåa, min konkurrent nr 1. Konkurrent nr 1 var med på Möllerödsracet också och vi kommer säkert träffas många gånger denna sommar då vi tävlar i samma klass. Jag har märkt att hon är duktigare än jag i tekniska partier medan jag är snabbare på platten och i nedförsbackar. Jag har hamnat efter henne flera gånger i uppförsbackar och sliter med omkörning, får stopp pga att hon är i vägen och har svårt att komma igång efter stopp i backe. Väl i mål så var jag trött men inte helt slut

Mål etapp 2
1. Ta mig runt och komma i mål
2. Inte släppa förbi konkurrent 1
3. Köra hårdare från början så jag tar ut allt jag har
4. Inte komma sist
5. Inte bli varvad

På etapp 2 på söndagen var varvet omvänt så vi skulle köra motsols. Det blev inte mycket till rekning på morgonen. Hann köra ett snabbt varv innan vi skulle starta. De som kört innan sa att detta var det lätta hållet och varvet skulle gå snabbare. Såg att det tillkommit en efteranmäld så vi var nu fem stycken startande i min klass. Hon som tillkom heter Johanna och är en lokal förmåga som tydligen gjort tävlat på elitnivå innan och nu gjorde come back.
Starten gick och jag kände direkt att kraften inte riktigt fanns i benen. Damn. Detta kommer bli jobbigt, tänkte jag. Jag kom iväg i alla fall och var före Konkurrent nr 1. Hon ska inte förbi, jävlar anamma :# Första backen gick bra. Yes! Hon höll sig bakom men försökte göra en omkörning på en bred raka i mitten av första varvet. Jag trampade på och var självsäker i att här är jag starkare. Jag hörde hur hon svor när hennes omkörning misslyckades. Hon lyckades inte där men senare i nått tekniskt part fick jag stopp och hon kom om. Ärligt talat så mins jag inte riktigt var, hur eller när… Jag kommer ihåg att Ann låg efter mig för varvning en bra stund. Hon vilade kanske? Vad vet jag? Hon varvade mig strax innan jag gick i mål på mitt sista varv så det får jag väl ändå också se som en liten förbättring.

Jag kom i mål 44 sekunder efter konkurrent nr 1 så det var ju en liten förbättring. Johanna vann så klart. Det var en efter mig i resultatlistan som inte fick någon tid. Vet inte vad det betyder. Jag kände mig i alla fall jävligt sist in i mål :( Delmål 2 och 5 inte uppnådda. Delmål 4 vet jag inte hur jag ska tolka. Delmål 1 och 3 definitivt uppnått. Jag kan inte minnas när jag sist var så slut i kroppen senast, om någonsin. Jag rullade undan till en lugn plats i skuggan och låg och återhämtade mig en bra stund innan jag kunde göra något annat.

Resultatlistor för den som är intresserad.
Etapp 1: http://www.ckwano.com/pdf/Resultatkatt2013_etapp1.pdf
Etapp 2 + totalen: http://www.ckwano.com/pdf/Resultatkatt2013_etapp2+totalt.pdf

Jag hittade en våg häromdagen och konstaterade att (om vågen visar rätt) jag gått ner tre kilo till. 77,7 kg med kläder på. Får nog dra ifrån ett kilo så nu väger jag under 77 kg. När jag började cykla vägde jag 87 kg. Vikten verkade ha stabiliserat sig ett tag och jag trodde att jag skulle öka i vikt igen efter som (förhoppningsvis) jag bygger muskler med träningen men tydligen så går jag fortfaranade ner. Undrar när det ska vända?

Det är si och så med sömnen men jag har iaf löst gåtan med mina infektioner så jag har lyckats hålla mig frisk nu i 2 månader snart. Hård träning + dålig sömn = sjuk. I natt har jag sovit som en baby.

Maten är det inte lika knussligt med när det gäller negativ reaktion av infektioner eller trötthet med men med tanke på att jag fortfaranade går ner i vikt så kanske jag borde tänka om. Jag vet att min ämnesomsättning kräver påfyllning var tredje timme och jag har märkt att träningen underlättas av någotslagt intag efter ca 1-1,5 timmes körning. Är duktigare nu med frukt och grönsaker. Tycker inte jag gör annat än att äta hela tiden.

Det är lite svårt att få tiden att räcka till ibland med jobb och barn och flytt men jag har i alla fall ökat på tid och sträcka med det fina vädret. Mars och april har jag i genomsnittssiffror på 5 pass i veckan, 90 km/vecka och 7h/vecka.

Är på jakt efter en bättre beggad racer. Jag fick ärva en gammal racer men den är lite för liten för mig för att det ska vara bekvämt och jag vill gärna ut på landsvägarna lite mer som omväxling. Genom att fått prova den så har jag fått smak för landsvägscykling och jag har något på g här som jag inte riktigt vågar uttala mig om i nuläget.

Nu går det i genomsnitt 2 nikotuggis om dan. Ibland går det en hel dag utan att jag tänker på att ta ett. Vissa dagar går det 3-4 st. Jag har det rätt jävligt på jobbet så jag har valt att vara förlåtande mot mig själv och låta detta ta den tid det tar. Många i min familj och flera av mina vänner röker så det kan vara lite kämpigt ibland och tuggisarna är en trygghet för mig att ta till när det kniper.

Nästa helg är det första avdelningen på X-cup. Då är det nya tag.
Uppåt och framåt 

Bra gjort, kämpa på! Jag funderar också på sportklassen på de fåtal(säkert bara ett) tävlings jag kommer köra i SWE-cup. De är så långt bort tyvärr. :)

Kör annars i Elit, men vill egentligen köra Senior. Och EGENTLIGEN vill jag se H30 och Senior som en sammanslagen klass, och att det EGENTLIGEN är en svans-klass till ELIT, som en "division 2".

Låt alla över 40 vara veteraner på RIKTIGT. Och de som är 40+ men har höga ambitioner såklart ställa upp i Elit klass om de vill, eller division 2 klassen om det är där de kvalar sig bäst.

Jenny W skrev:
> 5 månader från rökstopp
> Jag sliter fortfarande med de där dumma
> nikotintuggummina. Ja, jag vet att det är
> dumheter och att jag borde slutat med dem för
> länge sen. Har inga ursäkter alls att fortsätta
> med de där jäkla olaterna.
> För två månader sen började jag logga min
> vilopuls. Den genomsnittliga pulsen i jan var 67,6
> och den genomsnittliga pulsen i februari var exakt
> samma! På tiondelen. Känns ganska tröstlös om
> det är ett mått på hur kondisen
> förbättras/försämras över tid. Har märkt att
> min ”vilo”puls på morgonen och på kvällen
> är väldigt hög. Antagligen blir jag stressad
> när väckarklockan ringer och har provat att ta
> pulsen på andra tidpunkter under dagen. Den
> lägsta mätningen jag gjort var faktiskt på
> eftermiddagen en bra dag på jobbet då jag hade
> 58 pulsslag/minut. Jag ska försöka få tummen ur
> och köpa mig en pulsmätare så jag kan ta den i
> sömnen ist för att få ett bättre värde.
> Kan det vara att nikotinet ställer till
> syreupptagningsförmågan. Tycker inte det blir
> lättare på löprundan med tiden. Jag springer
> inte fortare nu än vad jag gjorde för två
> månader sen tex… Nåja kanske marginellt.
> Men egentligen så är det kanske inte antal
> slag/min som är intressant i sig utan avviken som
> ger indikation på om det finns infektioner i
> kroppen. Har läst att om pulsen är 5 slag högre
> än vanligt kan man träna lätt men om pulsen
> avviker 10 slag eller mer ska man inte träna
> alls.
> Jag tränar i genomsnitt 5-6 pass i veckan och
> varvar styrke- med konditionspass i form av
> Cykling, löpning och core/cirkelträning. Om
> pulsen är ett mått på kondition.. –Varför i
> he-te har inte min puls sjunkit när jag tränar
> så mycket?
> Ni som slutat snusa? Blev er kondis bättre för
> att ni slutade snusa? Det finns ju en del
> elitidrottsmän/kvinnor som snusar. ”Nikotin är
> ett nervgift som gör att blodkropparna har
> svårare att ta upp syre”, har jag snappat upp
> någonstans. Sanning eller bullshit?
> En positiv sak är att jag lärt känna kroppen
> och lärt mig känna av när jag kan träna lite
> hårdare och när jag måste ta det lugnt.

När jag slutade snusa blev min kondition mycket bättre och när jag fick reda på att nikotin är kärlsammandragande fick det sin förklaring.
Har slutat snusa och periodrökt och slutat med det och kommit fram till att när man väl har slutat kan man inte gå i fällan och tro att man kan ju bara ta en snus, idag bara, eller en cigg bara på den här festen. Man måste sluta för gott.

Fantastiskt Jenny, bara fortsätta och kämpa, har du kommit så här långt redan kan du komma ännu längre. Glöm inte återhämtning, det kommer vara högst väsentligt för form och motivation. Massa mat kommer säsongen kosta också, men det är lika bra att passa på och käka när det inte hänger kvar på kroppen utan bara brinner bort.

Hasse#7 skrev:
> Fantastiskt Jenny, bara fortsätta och kämpa, har
> du kommit så här långt redan kan du komma ännu
> längre. Glöm inte återhämtning, det kommer
> vara högst väsentligt för form och motivation.
> Massa mat kommer säsongen kosta också, men det
> är lika bra att passa på och käka när det inte
> hänger kvar på kroppen utan bara brinner bort.

Jo jag äter och äter. Igår när jag kom hem återhämtade jag mig med öl och chips :D Måste ju hålla vikten (uppe) Tänkte denna veckan skulle vara en vilovecka. Har haft känningar (överansträngning?) i baksidan av ena låret sen ett par veckor tillbaka. Jag har dottern denna veckan och så måste jag tömma lägenheten så jag får lite ont om tid till annat. Det suger som fan i cykletarmen. Får se om jag kan hålla mig. Lite cykelpendling till å från jobb kan ju inte skada ;)

grump skrev:
> Präktigt imponerad är jag! Bra jobbat Jenny!

+1000!

Imponerande.
Gläd dig nu att du kanske slipper tandlossning och rynkor:) Inget som rökare brukar tänka på.
Jag förstår verkligen att det är jobbigt när en tor del av din bekantskapskrets är rökare. Du får skaffa nya vänner :)
En sak ang röksuget, det varar bara ett par minuter varje gång, sen går det över.
Lustiga tips du fick i början av tråden om sömnproblem från folk som sover jättebra.
1. Ingen läsning i sängen, där sover man.
2. Träna inte sent på kvällen.
3. Undvik kaffe eftermiddag/kväll.

Senast ändrad:
kave skrev:
> Imponerande.
> Gläd dig nu att du kanske slipper tandlossning
> och rynkor:) Inget som rökare brukar tänka på.
> Jag förstår verkligen att det är jobbigt när
> en tor del av din bekantskapskrets är rökare. Du
> får skaffa nya vänner :)
> En sak ang röksuget, det varar bara ett par
> minuter varje gång, sen går det över.
> Lustiga tips du fick i början av tråden om
> sömnproblem från folk som sover jättebra.
> 1. Ingen läsning i sängen, där sover man.
> 2. Träna inte sent på kvällen.
> 3. Undvik kaffe eftermiddag/kväll.

Håller med, förutom på 1. Det är ok att läsa i sängen,så länge det är något tråkigt.

Tillbaka
Topp