Mitt nya liv - fortsätter

Så är jag halvvägs in i mitt träningsprogram. Två månader har gått av fyra. Jag har gjort mitt bästa att följa programmet men ibland så är pusslet en utmaning att få ihop. I möjligaste mån har jag stuvat och möblerat om för att få med alla pass. Det som hindrar är oftast tiden men också ibland säger kroppen ifrån och det är bara att, om än motvilligt, kasta in handduken och rätta sig efter vad den säger. Det är faktiskt inte mer än kanske 4-5 pass på 2 månader som inte har blivit utförda efter programmet och jag har fyllt på med andra aktiviteter i stället.

Programmet är periodiserat och skräddarsytt efter mina förutsättningar och önskemål. I snitt har jag 3 styrkepass, 1-2 löppass och 2-4 cykelpass i veckan av lite varierande slag. Just nu är det mycket intervaller.

Det jag saknar lite sen jag startade med mitt personliga träningsprogram är det sociala och det spontana. Det tar hårt de gånger jag hänger med på klubbträningar eller Happy Rides utöver programmet. Någon gång har jag bytt ut ett 2x20 tex mot en klubbträning och tagit det för vad det är. Också att nämna är cykelpendlingen till jobbet som förut var något ångestframkallande som jag plågade mig själv med, har förvandlats till något som jag numera anser som en lyx jag unnar mig alltför sällan.

Det är märkligt. Samtidigt som jag vissa dagar känner mig starkare än någonsin kommer det dagar där jag känner mig hopplöst svag och kraften finns inte alls. Kanske är det strategin att bryta ner för att bygga upp. Håller på att utveckla någon slags hatkärlek till Monarken. Det gick fort att bli wattknarkare :)

Denna vecka är det höstlov på skolan och jag har tagit ett par dagar ledigt för att hälsa på familjen i Stockholm. Passar rätt bra för jag har bara 2 intervallpass på monarken och sen är det bara styrkepassen och löpning som gäller och det kan man ju göra vart som helst. Självklart tar jag med en cykel upp till Stockholm så det blir väl lite lek utöver programmet.

Om jag ser framåt så ser jag att de kommande veckorna innebär stegrande träning främst i tid och några nyheter står på schemat. Jag ska prova traillöpning för fösta gången denna vecka. Det ser jag fram emot.

Fortfarande tycker jag det är mest givande att cykla landsvägscykel och de i särklass bästa stunderna jag haft på senaste tiden är när jag tar med racer ut i skogen. Det blir väl måhända en cross så småningom men det lär vänta på sig. Fram till dess ska jag plåga gammelracer aka Farbror Blå i skogen.

bild.JPG

Senast ändrad:
Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortfarande tycker jag det är mest givande att
> cykla landsvägscykel och de i särklass bästa
> stunderna jag haft på senaste tiden är när jag
> tar med racer ut i skogen. Det blir väl måhända
> en cross så småningom men det lär vänta på
> sig. Fram till dess ska jag plåga gammelracer aka
> Farbror Blå i skogen.

Låter som att du ska investera i en gravel bike när du har möjlighet. :-)

DT skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fortfarande tycker jag det är mest givande att
> > cykla landsvägscykel och de i särklass bästa
> > stunderna jag haft på senaste tiden är när
> jag
> > tar med racer ut i skogen. Det blir väl
> måhända
> > en cross så småningom men det lär vänta på
> > sig. Fram till dess ska jag plåga gammelracer
> aka
> > Farbror Blå i skogen.
>
> Låter som att du ska investera i en gravel bike
> när du har möjlighet. :-)

Haha

DT skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Fortfarande tycker jag det är mest givande att
> > cykla landsvägscykel och de i särklass bästa
> > stunderna jag haft på senaste tiden är när
> jag
> > tar med racer ut i skogen. Det blir väl
> måhända
> > en cross så småningom men det lär vänta på
> > sig. Fram till dess ska jag plåga gammelracer
> aka
> > Farbror Blå i skogen.
>
> Låter som att du ska investera i en gravel bike
> när du har möjlighet. :-)

Ryktesvis så har Miss Lycka pmat underscore och så har de börjat skissat på en insamling.

grump skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Jenny W skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fortfarande tycker jag det är mest givande
> att
> > > cykla landsvägscykel och de i särklass
> bästa
> > > stunderna jag haft på senaste tiden är när
> > jag
> > > tar med racer ut i skogen. Det blir väl
> > måhända
> > > en cross så småningom men det lär vänta
> på
> > > sig. Fram till dess ska jag plåga
> gammelracer
> > aka
> > > Farbror Blå i skogen.
> >
> > Låter som att du ska investera i en gravel
> bike
> > när du har möjlighet. :-)
>
> Ryktesvis så har Miss Lycka pmat underscore och
> så har de börjat skissat på en insamling.

Nämen ett sånt trevligt initiativ. Jag lovar att pengarna kommer gå till ett gott ändamål

Jag körde faktiskt de där förbaskade 4orna igår fast benen kändes som smör efter en tuff helg
Började på 270W men insåg att det inte skulle funka så jag sänkte till basic 225W och ökade stegvis och slutade på 260W

Trodde musklerna skulle värka sju gånger jävligare idag men det är faktiskt helt ok. Känner inte av intervallerna idag ett dugg faktiskt.

Tänk vad man är nöjd med sig själv efter ett sånt pass som man innerst inne egentligen inte trodde man skulle genomföra.

Idag ska jag ut och reka lite på SHT. Får se hur långt jag hinner innan det blir kolmörkt.

BTW så funkar inte internet på min fån nu efter stormen
Ett svek mot mänskligheten ;)

Det är mycket nu. Hinner ju knappt läsa Happy.

Det är snart kalas för lilla stjärnan.

bild.JPG

Ännu ett år har gått och hon blir nio bast. Lite att fixa med kalaset samt att det börjar ramla in delar till presenten :D Ja Islan är inte så mycket att gör med om man inte vill förstås. Har tvättat av den och bättrat på lacken med lite nagellack men den är rätt fin som den är. Bara att spänna vajrarna, byta ut ett par rostiga skruvar, montera av några hållare till lampor och reflexer som tydligen gått sönder och ja.. lita annat småfix. Dessa kom med posten här om dan

gulahandtag.JPG

Sen har det ramlat in lite kuliga grejer till stigcykelprojektet.

rosadelar.JPG

Projekt #3. Byta vevlager på en rasande cykel

cykel.JPG

vevlager.JPG

Ja och så drar det ihop sig till HR på snapphaneturen. Ska ut och kolla vad stormen har ställt till med på Hovdalaområdet i helgen.
Tränar på och följer programmet så gott jag kan.
Igår var jag på omvänd doping - gjorde en insättning på blodbanken således.
Ska på fest i helgen och kommer garanterat hamna i dåligt sällskap :D och så är det KAOS på jobbet.

Annars allt lugnt :/

castrello skrev:
> Är det instagram som ställer till det eller är
> den där radonen sanslöst smutsig?

Jag har lagt instas smutsfilter på bilden ;)

torohl skrev:
> GhettoRider - tjusig dekal, den har du gjort dig
> förtjänt flera gånger om.

Japp. Den har jag fått förtjäna. Mycket stolt över den

I lördags vaknade jag till ljudet av regnet som slog på rutan.
Efter en stadig frukost och lite fix med cykeln så klädde jag mig och packade ryggan för en dag i skogen.

2.JPG

Jag skulle ute och reka snapphanen. Jag tog sågen med mig ifall det skulle vara nått träd i vägen. Det hade ju varit storm. Jag räknade inte med att det skulle vara så många och så stora träd.

Rundan ska enligt GPX-filen ta lite under tre timmar men min Garmin 500 funkar verkligen inte bra som vägvisare i skogen så det blev ett par felkörningar. Jag fick stanna säkert 10-15 gånger och såga mig fram.

3.JPG

Flera träd fick jag bara klättra över då de var för stora för min lilla såg.

6.JPG

Fick ett kedjebrott...

7.JPG

...samt att jag fick stanna många många gånger för att dra grenar ur växlar och hjul.

8.JPG

Tur att jag hade grejer med mig så jag kunde laga kedjan.

Fick stanna en gång då jag träffade jägare. Han bad mig så vänligt att vänta 10 minuter för det hade eventuellt ett vildsvin på gång. Jag tog en kaffepaus.

9.JPG

Det fullständigt hällregnade hela dagen så det blev bara en väldigt kort lunchpaus.

5.JPG

Med allt detta så tog det mig nästan 6,5 timme :o Jag var tämligen kall, blöt och trött när jag kom hem men ändå rätt nöjd.

På kvällen var det fest. Första festen som jag faktiskt har vågat dricka alkohol på sen jag slutade röka och det gick bra. Så pass bra att jag dagen efter vaknade med kopparslagare och fick vila mig på soffan nästan hela söndagen med ågren över ett uteblivet träningspass. Hade ju planerat att ta SHT en gång till – utan såg denna gång, lixom för att lära mig rundan en gång för alla. Jag lyckades faktisk övertyga mig så pass långt om att SKA cykla att jag stod i ombytt i hallen med fiffad cykel och tittade ut på hällregnet.

1.JPG

Jag stod där med viljornas kamp inombords. Latmasken vann. Jag gav upp och gick med min bakfylla och min skam tillbaka till soffhörnan.

När jag väl piggnade till framåt eftermiddagen hade jag en del annat att fixa med så det blev ingen cykletur men väl en straff-tabata på monarken på kvällen och det var ju F vad segt och jobbigt det var. Tänk att fyra ynka minuter kan svida så jävligt. Idag är det måndag så det blir lite styrketräning på lunchen och så har jag lyxat till det med cykelpendling. I morse fick jag den stora glädjen att kränka en av mina chefer som också cyklar till jobbet ibland. Det kommer jag leva på länge.

Ikväll ser jag fram emot det första spinningpasset som cykelklubben anordnar. Jag kommer nog somna ovaggad ikväll.

Senast ändrad:
En pålitlig källa sa att det är ok med lite självömkan när man tränar efter ett tufft program och man känner att det är lite slitsamt. Så here we go.

Buhu. Det är så jäkla synd om mig

Jobbet suger och det tar så mycket på min energi att träningen blir lidande. Sover illa nu igen. Har inte vägt mig på några dagar men såg att jag nått en ny bottennotering på 75,4 kg. Egentligen borde jag bli glad men jag undrar lite hur det gick till. När jag rannsakar mig själv så äter jag nog inte tillräckligt. Det händer rätt ofta att jag känner mig för trött för att fixa mat och går och lägger mig istället.

Har ingen kraft i benen när jag cyklar. Pulsen vill inte upp dit jag vill och jag flåsar som en idiot i backarna. WTF. Förra löprundan, förra fredagen fick jag stanna och stretcha några gånger för jag hade ont i en muskel på baksidan av ena benet, så löpträningen har fått vara denna veckan. Har mest lajat omkring och försökt göra sånt som jag tycker är kul för att boosta motivationen lite. Hoppade till och med över styrketräningen i onsdags.

Idag tog jag mig i kragen körde jag ett styrkepass + ett intervallpass (KI KV) enligt program. 3x4min x 2 set 20% över min EB som skulle hamna 270W. 100 i kadens. Och det kändes för jävligt. Det var helt omöjligt att hålla 100 i kadens i 4 minuter.

Det är bara en känsla men det känns som om jag inte kommer någonstans med min träning just nu.

Äh skit samma. Det är bättre nu än för ett år sen (men jag vill iaf MER)

:)

Edit: http://www.strava.com/activities/95184203

Senast ändrad:
fortsätt köra på så kommer det känns mycket bättre i vår.. att du står stilla kan bero på att du är lite nedtränad helt enkelt. senhöst/vinter är sällan de mest sprittande benens tid iaf så kämpa på bara.

lyssna på kroppen dock och försök äta/sova bra. trots att jobbet suger alltså..

mattel skrev:
> fortsätt köra på så kommer det känns mycket
> bättre i vår.. att du står stilla kan bero på
> att du är lite nedtränad helt enkelt.
> senhöst/vinter är sällan de mest sprittande
> benens tid iaf så kämpa på bara.
>
> lyssna på kroppen dock och försök äta/sova
> bra. trots att jobbet suger alltså..

Hmm jo kanske är det så

Min kropp vill helst av allt bara ligga raklång i soffan just nu så jag försöker att INTE lyssna på den

det är inte så dumt det heller.. :) inte varje pass/dag men ibland.

utgår från att du har fått ett program som är tuffaren nu och kommer 'lätta upp' till våren/säsongen?

Försök att brygga över downperioderna med kravlös rolig träning och kör hårt lite senare. Bättre än att bränna ut allt krut och sedan ta lång totalt uppehåll.

Fliken skrev:
> Försök att brygga över downperioderna med
> kravlös rolig träning och kör hårt lite
> senare. Bättre än att bränna ut allt krut och
> sedan ta lång totalt uppehåll.

Ah. Men det är lite så jag gör. Om jag känner att jag verkligen inte vill eller att kroppen protesterar gör jag nått annat istället. Lite som att lura sig själv :p
Tex istället för fyror blir det en tur i tekninspåret. Faktiskt rätt jobbigt det oxå och all träning som blir av är bättre än den som inte blir alls

Det är bra, man ska ha respekt för jägarna i skogen.

Men vad gör han på bilden kan man undra? Ser nästan ut som han smygäter choklad eller nåt?? :-S

smygterkanskechoklad.JPG

bojsänke skrev:
> Jag tror han pratar i en såndäring raaadjåå
> som ynglingarna springer runt med nuförtiden. På
> rövarspråk givetvis, så inte vildsvinen
> förstår.

Ja exakt. Han pratade i en sån där VHF-manick när jag smygfotade

Oookey
Jag har känt mig rätt sliten och nertränad på sista tiden och har gått igenom den sista tidens träning och insett att det kanske inte är så konstigt. De veckorna som jag egentligen skulle haft periodisering har jag "passat på" att göra sånt jag tycker är kul. Dvs ut och cykla och leka. Bra för själen men kroppen orkar inte. Denna veckan tex skulle jag haft 2 monarkpass och två korta löprunder + coreträningen. Totalt 5 timmars träning ungefär. Förra löprundan hade jag lite besvär med en muskel så jag tänkte jag skulle vila från löpträningen denna veckan och kompensera ett par ute-cykelpass istället då... Med dessa plus lite transport så har räknade jag att jag tränat 14 timmar hittills :/
Alltså. Det funkar ju inte. Senaste 6 veckorna har jag totalt tränat 20 timmar mer än vad som står i programmet.
Tror jag kan vila idag med gott samvete.
Kommande veckor blir det att slaviskt följa det som står. Inte mer. Inte mindre

Jenny W skrev:
> Oookey
> Jag har känt mig rätt sliten och nertränad på
> sista tiden och har gått igenom den sista tidens
> träning och insett att det kanske inte är så
> konstigt. De veckorna som jag egentligen skulle
> haft periodisering har jag "passat på" att göra
> sånt jag tycker är kul. Dvs ut och cykla och
> leka. Bra för själen men kroppen orkar inte.
> Denna veckan tex skulle jag haft 2 monarkpass och
> två korta löprunder + coreträningen. Totalt 5
> timmars träning ungefär. Förra löprundan hade
> jag lite besvär med en muskel så jag tänkte jag
> skulle vila från löpträningen denna veckan och
> kompensera ett par ute-cykelpass istället då...
> Med dessa plus lite transport så har räknade jag
> att jag tränat 14 timmar hittills :/
> Alltså. Det funkar ju inte. Senaste 6 veckorna
> har jag totalt tränat 20 timmar mer än vad som
> står i programmet.
> Tror jag kan vila idag med gott samvete.
> Kommande veckor blir det att slaviskt följa det
> som står. Inte mer. Inte mindre

+1, grattis till insikten :)

Pastis skrev:
> Satan, november är en skitmånad! Om drygt en
> månad vänder det och blir ljusare!

Tycker det är ok ännu. Feb. och mars tycker jag är jobbigaste tiden på året. För att tänka positivt så nått som förbättras är tekniken. Känns faktiskt som om den fått ett regält uppsving den sista tiden. Har flera gånger förvånat mig själv genom att klara flera svåra passager på en del kända ställen genom att bara sikta och trampa, så studsar hojen över. Helt magiskt! En otroligt go känsla när det funkar. Vågar mer, har lite högre fart och förhoppningsvis lite starkare ben. Har bara ett par ställen kvar på "mina" stigar som jag vill kunna fixa helst innan våren kommer

Bra kämpat. Inte är november dåligt. Nu är det högsäsong i Götet. Sex turer har erbjudits denna helgen. Så mycket så att man inte hinner träna. ;)

Gött att du kör lite rolig inomhusträning. Inget man blir matt av men lite kul. Testa gärna någon yoga. Bra för balansen och låren.

DT skrev:
> Fult.
>
> Jag fick ett prova-på-kit med EPO från Medstop.
> :-/

Orättvist
Var skaffar man medlemskort?

Jag får bara erbjudande om generisk V i a g r a (detta ordet var spärrat och fick inte postas för admin därav alla fula mellanslag) från "On Line Pharmacy" :-O

Senast ändrad:
Jenny W skrev:
> Apoteket. Hur tänkte ni nu?
> Skicka gratisprover med nikotin till en som
> nyligen slutat.
> Bussigt

Fast gratisproven är utan nikotin, vettigt... :)

Jenny W skrev:
> DT skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Fult.
> >
> > Jag fick ett prova-på-kit med EPO från Medstop.
> > :-/
>
> Orättvist
> Var skaffar man medlemskort?

Och får man Thermos på köpet?

Vernersson skrev:
> Jag får bara erbjudande om generisk V i a g r a
> (detta ordet var spärrat och fick inte postas
> för admin därav alla fula mellanslag) från "On
> Line Pharmacy" :-O

Om man har medlemskort registreras det vad van köper så kan ica eller vad det är för butik skicka riktad reklam ;)

Cujo skrev:

>
> Fast gratisproven är utan nikotin, vettigt... :)

Ah. Kollade inte så noga men jag ser det på bilden nu. Slängde skiten i sopen fortare än kvickt.

NLC skrev:

>
> Och får man Thermos på köpet?

Tar du och svänger förbi Medstop efter hämtning och frågar?

Cujo skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Apoteket. Hur tänkte ni nu?
> > Skicka gratisprover med nikotin till en som
> > nyligen slutat.
> > Bussigt
>
> Fast gratisproven är utan nikotin, vettigt... :)

+1

Idag körde jag sista monarkpasset för denna veckan. EB 1x20min med efterföljande 20 st 45/15 (45 sec på, 15 sec vila) stod på menyn.

Den enda 20-minutaren kändes jävligt segt och sugig och jag fick sänka från mina tänkta 240W till 230W Hade lite problem att hålla kadensen uppe och pulsen ville inte riktigt heller. Höll på att ge upp hela grejen efter 6-7 minuter men bestämde mig iaf för att inte ge upp utan bara genomföra skiten.

På slutet av 20an så kändes det faktiskt lite bättre och när 45/15-intervallerna skulle i gång tänkte jag att jag börjar högt så kan jag sänka.

Skönare lyss till en sträng som brast osv...

Startade på 3.0kp och höll 100rpm i kadens. Det ger 300W!!! :D Höll noga koll på kadensen och lyckades hålla den i alla utom ett par tre stycken på slutet då jag tappade lite fokus. Skärpte till mig och istället för att sänka chockhöjde jag sista intervallen till 4.0kp och började på 400W. Gick bra i ca 20-25 sekunder :D Med dalande kadens slutade jag på 70rpm (270W)

http://www.strava.com/activities/96315340

300W på fyrorna kanske inte är så långt borta?

Dagens vikt:75,2kg

3,99W/kg Yeeehaaa

Nu har jag bara ett corepass, ett löppass och ett cyklepass kvar denna veckan. Löpningen blir imorn medan ungen är på tennis och Micro-styrkepasset kan jag ta när som (inte imorgon) Cyklingen tänkte jag spara till på söndag och lyxa till genom att cykla ute.

Det betyder att jag INTE ska träna på lördag. Jag. Ska. Inte. Vad ska jag då hitta på? Äh det finns att välja och vraka på när det gäller aktiviteter här så det är väl lugnt.

Tillbaka
Topp