Mitt nya liv - fortsätter

Första gången som jag fick med Ida på klubbträning.
Bildade en liten superlugn grupp. Vilken lycka att få cykla med dottern på lördagsträningen.

1557504_10201831922438951_2359439443937127901_n.jpg

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Första gången som jag fick med Ida på
> klubbträning.
> Bildade en liten superlugn grupp. Vilken lycka att
> få cykla med dottern på lördagsträningen.
>
>

Jättekul, grattis! Nu tror jag att det är superviktigt att det blir övervägande positiva upplevelser för henne tills hon satt en vana att träna.

Hasse#7 skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Första gången som jag fick med Ida på
> > klubbträning.
> > Bildade en liten superlugn grupp. Vilken lycka
> att
> > få cykla med dottern på lördagsträningen.
> >
> >
>
> Jättekul, grattis! Nu tror jag att det är
> superviktigt att det blir övervägande positiva
> upplevelser för henne tills hon satt en vana att
> träna.

Precis. Inga måsten och bara positiv pepp och hurrarop hela vägen. Fick tom till en kort choklad- och bananpaus.
Ska försöka få med henne alla lördagar framöver nu :)

åberg skrev:
> Andas ut under ytan, andas in över. Speciellt i
> vändningen.

Visst f*n, så var det ju...
Slutade med simningen eftersom jag gjorde tvärt om ;)

Så har jag bokat tid på Aktivitus igen då. Det blir triathlon-paket den här gången med löpstegsanalys. Kommer fortfarande ha cykelfokus och främst träna inför PBP men oxå prova ett par tri-lopp under nästa säsong

Så har jag efter viss tvekan anmält mig till vätternrundan. Detta blir tredje året i rad.

Första året 10:07.
Andra året 08:35.
Sub8. Here I come!

Extrapolation är ju en dygd och du har ju visat att du kan förbättra dig 1.32 på ett år, så jag gissar på 7.03, vilket onekligen är sub8.

GoranS skrev:
> Extrapolation är ju en dygd och du har ju visat
> att du kan förbättra dig 1.32 på ett år, så
> jag gissar på 7.03, vilket onekligen är sub8.

Tro inte det går att använda den linjära funktionen i detta fallet :D Fast jag gillar hur du tänker

Niklasberglund skrev:
> Skapligt jobbigt 2016 om du aka fortsätta
> linjärt;)

:)
Nästa år är nog sista vr för mig. Som tur är.

Jag har börjat löpträna och jag har väl varit ute och sprungit ca 10 gånger nu och om jag tittar bakåt i träningsloggen har det bara blivit en gång i veckan fast ambitionen har varit två löppass i veckan.
Jag har från början slitit med en helt överjävlig värk i musklerna som säkerligen bara är mjölksyra (eller latmasken som lämnar kroppen har jag fått höra) men faktum är att jag härleder detta fenomen till att jag har så svårt för löpning. Det är så jävla jobbigt helt enkelt så jag drar mig för det och jag avundas de som med ett klämkäckt leende pratar om löpning som något skönt och härligt. Jag vill också komma dit men just nu är det bara en ren plåga. Jag försöker analysera vad som händer när och varför och kommit fram till att det är de första 4 km som är jävliga. Sen verkar det som om kroppen resignerar inför uppgiften och mjuknar och gör jobbet utan knot.

Jag fick tips om att det kan vara så att det tar den tiden innan kroppen blir ordentligt varm och blodet hinner transportera bort mjölksyran ur musklerna (eller hur det nu funkar?) så jag provade på löprundan igår att, efter en kort uppvärmning, köra lite löpstegsövningar (olika hopp och skutt i funny-walk-style fast i springtakt) och fick upp pulsen rätt bra. Rundan jag hade tänkt mig var då uppvärmning + löpstegsövningar 2,5 km (korta varvet på elljusspåret) och sen löpning den rundan jag brukar ta 5,2 km (långa varvet på elljusan) som jag brukar i distansfart fast lite långsammare. Skulle vara i ”snacketempo”. Lilla varvet kändes faktiskt jättebra. Inte så mycket mjölksyra. Fullt flås i lungorna och asjobbigt men inte ont. Stannade och skadade loss lite efter lilla varvet och började sen i ”distanstempo”. Då kom muskelvärken som jag brukar känna från start och jag fick inte ner pulsen så mycket som jag ville. Provade att småsjunga lite får att kontrollera om det var ”snacketempo” eller inte. Fick stanna flera gånger och stilla pulsen och stretcha samt skaka loss benen lite. Efter de berömda 4 km så var det som att trycka på en knapp. Pulsen blev stabil. Musklerna slappnade av och det kändes som om jag skulle kunna springa en evighet. Då är löpning rätt ok.
Med lite god vilja skulle jag kunna säga att det hjälpte liten smula att få upp pulsen från början men inte mycket. Det gjorde mig inte nått snabbare iaf men det är väl bara att fortsätta När jag började i slutet av aug hade jag en Pace på 6:47/km. För ett par veckor sen, innan jag blev förkyld, var jag nere på 5:30/km så det är ju en förbättring över tid så jag borde väl inte gnälla.

Siffernörd och kontrollfreak som jag är så...

Capturelop.PNG

Hur länge måste man hålla på innan löpning blir en behaglig upplevelse?

För min egen del tog det ungefär 6-8 månader innan det blev behagligt med löpning, körde 2-3 pass/vecka. Det var en pina och överjävligt tråkigt första månaderna. Övervann den känslan med att kliva upp kring 05.30 och tog min runda innan jobbet. Mitt huvud vaknade inte till förrns jag väl kommit ut på runda, då var det för sent att vända tillbaka.

Nu är det mer behagligt och jag kan till och med löpa med ett leende på läpparna. Det gjorde jag som sagt inte i början. Kommer ihåg ett av de första löppassen, när jag tungt flåsandes kommer löpandes och ett barn på 6-7 år frågar mig varför jag springer så långsamt och i samma andetag säger att han kan springa snabbare än vad jag gör. Det var precis vad jag ville höra då...

patten skrev:
>Kommer ihåg ett av de
> första löppassen, när jag tungt flåsandes
> kommer löpandes och ett barn på 6-7 år frågar
> mig varför jag springer så långsamt och i samma
> andetag säger att han kan springa snabbare än
> vad jag gör. Det var precis vad jag ville höra
> då...

Påminner om en viss gubbe på minicykel en gång i tiden. Tur han inte sa nått... :)

Har aldrig löptränat seriöst, bara sprungit lite då och då för att hålla igång. Sprungit något motionslopp och då tränat mer målmedvetet men överhuvudtaget inte pulsbaserat eller varierat, bara oftare och längre. De perioder jag springer 1 gg per vecka eller mer sällan, brukar det kännas ganska trögt och ofta rätt "jobbigt" oavsett tempo. Ökar jag träningsmängden till ca två löprundor per vecka brukar det efter några veckor kännas lite lättare att springa. De perioder jag lyckats med att springa tre löppass i veckan, brukar det kännas riktigt bra. Känns som man kan springa "snabbt" och länge, men det dyker alltid upp något pass där varje steg känns tungt och man vill bara lägga av och gå hem.

Så, helt ovetenskapligt, för mig har det med träningsmängden, specifikt just löpning att göra. Jag sysslar med massa annat på leknivå (MTB, racer, ishockey, badminton) också, men oavsett hur mycket jag tränar annat så känns alltid löpningen trög om jag inte ökar träningsfrekvensen i just löpning.

/Peter

Peda skrev:
> Har aldrig löptränat seriöst, bara sprungit
> lite då och då för att hålla igång. Sprungit
> något motionslopp och då tränat mer
> målmedvetet men överhuvudtaget inte pulsbaserat
> eller varierat, bara oftare och längre. De
> perioder jag springer 1 gg per vecka eller mer
> sällan, brukar det kännas ganska trögt och ofta
> rätt "jobbigt" oavsett tempo. Ökar jag
> träningsmängden till ca två löprundor per
> vecka brukar det efter några veckor kännas lite
> lättare att springa. De perioder jag lyckats med
> att springa tre löppass i veckan, brukar det
> kännas riktigt bra. Känns som man kan springa
> "snabbt" och länge, men det dyker alltid upp
> något pass där varje steg känns tungt och man
> vill bara lägga av och gå hem.
>
> Så, helt ovetenskapligt, för mig har det med
> träningsmängden, specifikt just löpning att
> göra. Jag sysslar med massa annat på leknivå
> (MTB, racer, ishockey, badminton) också, men
> oavsett hur mycket jag tränar annat så känns
> alltid löpningen trög om jag inte ökar
> träningsfrekvensen i just löpning.
>
> /Peter

+1

För jättemånga år sen när jag sprang en hel del så kom jag in i det som väl kallas runners high några
gånger.
Med mina kalle anka fötter så kan jag tyvärr inte springa så mycket innan jag drar på mej skador.
Dom gångerna jag väl fick uppleva känslan av att bara flyga fram utan att röra marken, den känslan glömmer jag aldrig.
Så kör på bara, rätt vad det är så är du där. Det är värt flåsandet i början.

PS! Idag när jag försöker springa lite ( läs: när vädret är alltför dåligt för cykel)
så är det många tusen mil från en härlig upplevelse ;)

Läste tråden från början nu i augusti, gick och köpte mig en redigt billig lvg-cykel på rean och har sedan dess cyklat mer än vad jag gjort totalt tidigare i livet.

Tack för fantastisk inspiration!

Ta det lugnt som tusan med ökning av både sträcka och tempo, annars kommer du ofelbart skada dig.

Har själv märkt att springer jag bara 2 pass (eller mindre) per vecka så planar utvecklingen ut ganska fort, tre pass eller mer gör att jag utvecklas. Och intervaller är grymt effektiva (och jobbiga..).

När det känns tungt nöjer jag mig ändå med 2 pass / vecka och det behöver inte vara någon kvalite heller.

jomper skrev:
> Ta det lugnt som tusan med ökning av både
> sträcka och tempo, annars kommer du ofelbart
> skada dig.
>
> Har själv märkt att springer jag bara 2 pass
> (eller mindre) per vecka så planar utvecklingen
> ut ganska fort, tre pass eller mer gör att jag
> utvecklas. Och intervaller är grymt effektiva
> (och jobbiga..).
>
> När det känns tungt nöjer jag mig ändå med 2
> pass / vecka och det behöver inte vara någon
> kvalite heller.

Bra råd. Jag tror att snabb löpning är så extremt jobbigt för att man måste hålla en konstant hög puls, bära hela sin vikt, ha fin ekonomisk teknik, ha fin ekonomisk taktik samt slutligen ha en lämplig muskeluppsättning om man skall springa långt. Annan träning innehåller ofta antingen mer varierad puls eller nån form av hjälpmedel. Grym på löpning är bra att vara, men garanterar ändå inte att man är bra på annat som innehåller teknik och kondition. Största fördelen med löpning är i alla fall det minimala behovet av utrustning och anläggning samt att man får mycket träning på relativt korta pass. Men det behövs bra pannben för att träna och utvecklas, det blir lätt att man bara underhåller den nivå man har.

Peth skrev:
> Läste tråden från början nu i augusti, gick
> och köpte mig en redigt billig lvg-cykel på rean
> och har sedan dess cyklat mer än vad jag gjort
> totalt tidigare i livet.
>
> Tack för fantastisk inspiration!

Oj. Har du läst hela?! Det är många inlägg. Kul att jag kan inspirera till stordåd. Bara fortsätt cykla och må bra.

jomper skrev:
> Ta det lugnt som tusan med ökning av både
> sträcka och tempo, annars kommer du ofelbart
> skada dig.
>
> Har själv märkt att springer jag bara 2 pass
> (eller mindre) per vecka så planar utvecklingen
> ut ganska fort, tre pass eller mer gör att jag
> utvecklas. Och intervaller är grymt effektiva
> (och jobbiga..).
>
> När det känns tungt nöjer jag mig ändå med 2
> pass / vecka och det behöver inte vara någon
> kvalite heller.

Tack för bra råd. Ambitionen är att få in två löppass i veckan. Nu har det bara varit ett pass i veckan bara för att jag inte hunnit med mer Försöker att skynda långsamt. Att bli en starkare, snabbare och hållbar cyklist är ju fortfarande huvudmålet med träningen

Kan bidraga med följande.
Löpning var en plåga det första halvåret efter decenniers total vila. Blev för ivrig, skadade mig om och om igen (stukningar och överansträngningar). Sakta men säkert lyckades jag ändå få upp en hyfsad nivå och började så smått känna ett sug till nästa runda. Nu är det plättlätt att snöra på sig skorna och bara ge sig ut. En befrielse :)

Angående uppvärmning så är jag en gammal gubbe. Jag behöver minst 5km för att få igång det riktiga flåset. Att hålla på med pulshöjare gör ingen skillnad, 5km relativt hårt är modellen oavsett. Springer lätt och ledigt allt från milen till maran. Dieselmotor, ingen sprint.

grump skrev:
> Kan bidraga med följande.
> Löpning var en plåga det första halvåret efter
> decenniers total vila. Blev för ivrig, skadade
> mig om och om igen (stukningar och
> överansträngningar). Sakta men säkert lyckades
> jag ändå få upp en hyfsad nivå och började
> så smått känna ett sug till nästa runda. Nu
> är det plättlätt att snöra på sig skorna och
> bara ge sig ut. En befrielse :)
>
> Angående uppvärmning så är jag en gammal
> gubbe. Jag behöver minst 5km för att få igång
> det riktiga flåset. Att hålla på med
> pulshöjare gör ingen skillnad, 5km relativt
> hårt är modellen oavsett. Springer lätt och
> ledigt allt från milen till maran. Dieselmotor,
> ingen sprint.

Låter lovande.

Var det någon som sa diesel? :D

Tack för alla goda råd när det gäller löpträning. Det är tidigt än att dra några slutsatser men jag har nu försökt komma ut lite oftare än en gång i veckan. Lätt. Det är ju höstlov och jag är uppe hos familjen så jag har barnvakt. Har varit ute på korta rundor 4-5 km, idag lite längre och mer stig. Fyra rundor på sex dagar har det blivit. Är väl ute på djupt vatten här men har fått en försiktig förnimmelse av något som eventuellt skulle kunna liknas vid välbefinnande när jag springer och inte bara efteråt.
Det där med att springa i "snacketempo" kan jag ju bara glömma för då får jag nämligen stanna och gå och det vill jag helst inte göra, även om jag ibland måste för att skaka loss musklerna. Har sänkt tempot utan att jag tänkt på det men det kan ju bero på att där jag är nu är det mycket mer kuperat än det jag är van vid. Ska bli spännande att springa elljusspåret hemmavid där jag harvat runt några gånger nu för att jämföra.
Har uppmärksammat att pulsen går mycket upp och ner i början men blir stabil efter ett tag. Händer varje gång.
Här syns det väldigt tydligt vad jag menar
Capturelpn.PNG

Det var inspirerande att springa på platser som jag inte varit på innan. Jag känner att jag annars lätt blir uttråkad. Något som jag oxå ska försöka få in lite mer i löpningen är stiglöpning och orientering hade varit kul men det är ju det där med att få tiden att räcka. Synd att orientering är på helgerna, när jag hellre vill cykla om jag har möjlighet, och att det är mörkt på kvällarna nu. Det är kul men så jäkla jobbigt att springa i skogen. Kanske skulle jag våga mig på att löpträna i grupp för att få lite variation.

Var och simmade i går och tränade på lite teknik som jag hade sett på youtube :D (alla sätt är bra utom de dåliga) Tycker att jag flyter bra och känner att jag har balans i vattnet men sliter med andningen. Tar en liten klunk klorvatten varje andetag. Det där måste lösas. Simträning imorn igen men nästa ledarledda lektion är inte förrän nästa måndag.

Ser fram emot besöket på Aktivitus på fredag med skräckblandad förtjusning. Ska bli intressant att se vad de hittar på åt mig denna gången när förutsättningarna är lite annorlunda.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    115 KB · Besök: 46
patten skrev:
Övervann den
> känslan med att kliva upp kring 05.30 och tog min
> runda innan jobbet. Mitt huvud vaknade inte till
> förrns jag väl kommit ut på runda, då var det
> för sent att vända tillbaka.

Jaha det är därför det funkade bra med passen de sista dagarna. Är inte så glad för träning innan frukost. Jag vill faktiskt inte göra något alls helst innan frukost men konstigt nog gick löpningen bra. Gick upp före alla andra, tog frulle light bestående av en banan och ett glas vatten och drog snörade på mig skorna innan huvudet han vakna.

Jenny W skrev:
> patten skrev:
> -----
> Övervann den
> > känslan med att kliva upp kring 05.30 och tog
> min
> > runda innan jobbet. Mitt huvud vaknade inte
> till
> > förrns jag väl kommit ut på runda, då var
> det
> > för sent att vända tillbaka.
>
> Jaha det är därför det funkade bra med passen
> de sista dagarna. Är inte så glad för träning
> innan frukost. Jag vill faktiskt inte göra något
> alls helst innan frukost men konstigt nog gick
> löpningen bra. Gick upp före alla andra, tog
> frulle light bestående av en banan och ett glas
> vatten och drog snörade på mig skorna innan
> huvudet han vakna.

Morgonlöpning direkt från sängen är helt klart underskattat, borde fler prova. Dock tar det emot att planera det kvällen innan och är man inte helt hundra på morgonen så tar det emot även då...men när man väl kommer ut så är det ganska skönt. Framför allt har man fått en grymt bra start på dagen :)

Det där med träning innan frukost verkar mest sitta i huvudet. Var väldigt anti förr men nu cyklar jag 3-4 dagar i veckan till jobbet utan frukost. Det är 3 mil så det är definitvt klassat som träning. Händer ibland att jag tänker, nää nu fan orkar jag inte, nu tar jag bilen istället. Men sen tänker jag HTFU! och kör på. Alla negativa tankar släpper direkt när jag trampat iväg. Gäller att inte gå ut för hårt bara. Det som hjälpt mig att klara av det bättre är att lägga av med kaffe nästan helt. Dricker i snitt 1-2 koppar i veckan. Detta har förbättrat min nattsömn och jag vaknar mycket piggare på morgonen. Det jag inte tror på dock, är att ibland gå upp tidigare för att träna än den normla tiden för uppstigning. Då rubbas balansen. Men som sagt, det sitter mest i huvudet.

Jag är lite tveksam till löpning som komplement till cykling. Baserat helt på min egna erfarenhet från i somras. I våras var jag fetare (8 kg), hade sämre kondis - men var snabbare på cykel. Avsevärt snabbare. Men nu, efter en sommar med 2-3 löppass i veckan trodde jag det skulle kännas lätt på den nya hojen. Inte då, långsammare än någonsin. Snittar runt 24 på enkla rundor. Känns helt värdelöst.

Men de kanske kompletterar varandra bra? Men löpning underhåller inte cykelmuskler eller?

Nu har jag dock fastnat för löpning och vill göra det för att det är kul. Och det är antagligen en ganska bra motivation.

Arsozath skrev:
> Det där med träning innan frukost verkar mest
> sitta i huvudet. Var väldigt anti förr men nu
> cyklar jag 3-4 dagar i veckan till jobbet utan
> frukost. Det är 3 mil så det är definitvt
> klassat som träning. Händer ibland att jag
> tänker, nää nu fan orkar jag inte, nu tar jag
> bilen istället. Men sen tänker jag HTFU! och
> kör på. Alla negativa tankar släpper direkt
> när jag trampat iväg. Gäller att inte gå ut
> för hårt bara. Det som hjälpt mig att klara av
> det bättre är att lägga av med kaffe nästan
> helt. Dricker i snitt 1-2 koppar i veckan. Detta
> har förbättrat min nattsömn och jag vaknar
> mycket piggare på morgonen. Det jag inte tror på
> dock, är att ibland gå upp tidigare för att
> träna än den normla tiden för uppstigning. Då
> rubbas balansen. Men som sagt, det sitter mest i
> huvudet.

Vilken balans tänker du på då? Att kliva upp olika tider på dygnet är väl inget allt för ovanligt så jag ser inget problem i att kliva upp en timma tidigare för att ta en löprunda. Nu gäller det mig och hur det är för dig kan ju bara du svara på :)

patten skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > patten skrev:
> >
>
> > -----
> > Övervann den
> > > känslan med att kliva upp kring 05.30 och
> tog
> > min
> > > runda innan jobbet. Mitt huvud vaknade inte
> > till
> > > förrns jag väl kommit ut på runda, då var
> > det
> > > för sent att vända tillbaka.
> >
> > Jaha det är därför det funkade bra med
> passen
> > de sista dagarna. Är inte så glad för
> träning
> > innan frukost. Jag vill faktiskt inte göra
> något
> > alls helst innan frukost men konstigt nog gick
> > löpningen bra. Gick upp före alla andra, tog
> > frulle light bestående av en banan och ett
> glas
> > vatten och drog snörade på mig skorna innan
> > huvudet han vakna.
>
> Morgonlöpning direkt från sängen är helt klart
> underskattat, borde fler prova. Dock tar det emot
> att planera det kvällen innan och är man inte
> helt hundra på morgonen så tar det emot även
> då...men när man väl kommer ut så är det
> ganska skönt. Framför allt har man fått en
> grymt bra start på dagen :)

Har hört att blodet är lite tjockt på morgonen innan man hunnit få ordning på vätskebalansen, och att detta eventuellt skulle kunna vara ett problem om man drar på full gas tidigt.
Vet inte om det finns kvalificerade studier eller forskning så jag har ingen koll på om det stämmer dock.

Snuten skrev:

> Har hört att blodet är lite tjockt på morgonen
> innan man hunnit få ordning på vätskebalansen,
> och att detta eventuellt skulle kunna vara ett
> problem om man drar på full gas tidigt.
> Vet inte om det finns kvalificerade studier eller
> forskning så jag har ingen koll på om det
> stämmer dock.

Skulle kunna vara så. Men det känns som väldigt marginellt i sådant fall? Tanken med morgonturen är för min del är att skapa en vana med löpningen och inte att jag går ut och kör maxtempo. Dock borde det i sådant fall gälla om man inte druckit så bra under dagen och sedan kör ett träningspass?

patten skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Det där med träning innan frukost verkar mest
> > sitta i huvudet. Var väldigt anti förr men nu
> > cyklar jag 3-4 dagar i veckan till jobbet utan
> > frukost. Det är 3 mil så det är definitvt
> > klassat som träning. Händer ibland att jag
> > tänker, nää nu fan orkar jag inte, nu tar
> jag
> > bilen istället. Men sen tänker jag HTFU! och
> > kör på. Alla negativa tankar släpper direkt
> > när jag trampat iväg. Gäller att inte gå ut
> > för hårt bara. Det som hjälpt mig att klara
> av
> > det bättre är att lägga av med kaffe nästan
> > helt. Dricker i snitt 1-2 koppar i veckan.
> Detta
> > har förbättrat min nattsömn och jag vaknar
> > mycket piggare på morgonen. Det jag inte tror
> på
> > dock, är att ibland gå upp tidigare för att
> > träna än den normla tiden för uppstigning.
> Då
> > rubbas balansen. Men som sagt, det sitter mest
> i
> > huvudet.
>
> Vilken balans tänker du på då? Att kliva upp
> olika tider på dygnet är väl inget allt för
> ovanligt så jag ser inget problem i att kliva upp
> en timma tidigare för att ta en löprunda. Nu
> gäller det mig och hur det är för dig kan ju
> bara du svara på :)

Det var inte vätskebalansen hag syftade på iaf :)
Det är ju så att vi alla är födda med olika tjockt pannben, och mitt är för svagt för att variera uppgång ur sängen allt för mycket. Det har att göra med sömncykeln antar jag. Att vakna mitt i är ingen höjdare, men där emellan helt ok. Men det där med kaffe står jag fast vid oavsett. Vaknar inte ens när barnen kommer in på natten. Fast du har givetvis rätt, det gäller ju ju bara för mig, och knappt det ens förmodligen.

thisismycat skrev:
> Jag är lite tveksam till löpning som komplement
> till cykling. Baserat helt på min egna erfarenhet
> från i somras. I våras var jag fetare (8 kg),
> hade sämre kondis - men var snabbare på cykel.
> Avsevärt snabbare. Men nu, efter en sommar med
> 2-3 löppass i veckan trodde jag det skulle
> kännas lätt på den nya hojen. Inte då,
> långsammare än någonsin. Snittar runt 24 på
> enkla rundor. Känns helt värdelöst.
>
> Men de kanske kompletterar varandra bra? Men
> löpning underhåller inte cykelmuskler eller?
>
> Nu har jag dock fastnat för löpning och vill
> göra det för att det är kul. Och det är
> antagligen en ganska bra motivation.

Fast nu är det ju inte som komplement till cyklingen utan jag löptränar för att få konditionsträning eftersom kan inte kan cykla i den utsträckning som jag vill och behöver. Man använder inte samma muskler alls som när man cyklar. Mina fina cykelmuskler på låren har försvunnit. Jag har nog gått ner två byxstorlekar sen i början av augusti.

Apropå att springa långsamt så läste jag i Vasalöparen att Charlotte Kalla kör långsamma men långa löppass; tre timmar med en pace på runt 7:30 min/km.

Nu avverkar hon visserligen 1800 höjdmeter under passet och sedan klämmer hon in två träningspass till senare på dagen, men ändå rätt långsamt. :)

Peth skrev:
> Apropå att springa långsamt så läste jag i
> Vasalöparen att Charlotte Kalla kör långsamma
> men långa löppass; tre timmar med en pace på
> runt 7:30 min/km.
>
> Nu avverkar hon visserligen 1800 höjdmeter under
> passet och sedan klämmer hon in två
> träningspass till senare på dagen, men ändå
> rätt långsamt. :)

och hon tränar ändå inte så många timmer per år. Hon är väl inte ens uppe i 700 timmar? Ungefär som en ambitiös cyklist i juniorklassen.

Springer du mest stig/grus? Lite kuperat också? I såna fall är snitt på 5.30 väl snabbt tror jag. Lurigt att börja springa när konditionen finns där, men inte vanan i benen. Pröva några pass med lugnare tempo. 6-6.30. Då känns det nog trevligare. När du kört det ett tag släng in ett intervallpass för att få "flyga" lite, men inte för galet hårt.

Vad som funkar bäst för mig är lugnt eller intervall. Det är väldigt lätt att löppass hamnar däremellan, då känns det bara segt och långsamt.

robrob skrev:
> Springer du mest stig/grus? Lite kuperat också? I
> såna fall är snitt på 5.30 väl snabbt tror
> jag. Lurigt att börja springa när konditionen
> finns där, men inte vanan i benen. Pröva några
> pass med lugnare tempo. 6-6.30. Då känns det nog
> trevligare. När du kört det ett tag släng in
> ett intervallpass för att få "flyga" lite, men
> inte för galet hårt.
>
> Vad som funkar bäst för mig är lugnt eller
> intervall. Det är väldigt lätt att löppass
> hamnar däremellan, då känns det bara segt och
> långsamt.

Mest grus men platt. Då hamnar jag på ca 5:30. Provat lite stig och kuperat de sista dagarna och då får jag en pace på 6:30 ca med ungefär samma medelpuls. Tänkte försöka lägga in ett intervallpass snart och se hur det känns samt ett lite längre (10 km) distanspass. Ser fram emot att få springa lite längre sträckor. Ska bli spännande att se hur kroppen reagerar. Tänker inte så mycket på hastigheten just nu men det hade ju varit fint att fixa milen under timmen men som sagt är det själva genomförandet som är prio för tillfället för att inte dra sönder eller överanstränga nått.

Miss Lycka skrev:
> Peth skrev:
> -----
> > Apropå att springa långsamt så läste jag i
> > Vasalöparen att Charlotte Kalla kör
> långsamma
> > men långa löppass; tre timmar med en pace på
> > runt 7:30 min/km.
> >
> > Nu avverkar hon visserligen 1800 höjdmeter
> under
> > passet och sedan klämmer hon in två
> > träningspass till senare på dagen, men ändå
> > rätt långsamt. :)
>
> och hon tränar ändå inte så många timmer per
> år. Hon är väl inte ens uppe i 700 timmar?
> Ungefär som en ambitiös cyklist i juniorklassen.

Det är 2014, inte 2006.

Med tanke på att Rickard Grip inför VM-2013 sa att damerna i landslaget ligger mellan 700 och 830 har antingen han eller du fel.

Tillbaka
Topp