Mitt nya liv - fortsätter

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit! På 3.13 hade jag väl fått av pedalerna
> ungefär. Finns nog en anledning till att jag inte
> är mekaniker, och i synnerhet inte åt ett
> proffsstall.
>
> Lite nyfiken på hur den där teknikträningen
> var. Går det att förklara vad "knepet" var för
> att undvika klicket och hur skiljer det sig från
> rundtrampande?

Syftet med teknikträningen var att se om båda benen hade samma teknik. Det var två klingor och två kedjor och det gällde att hålla tryck i pedalerna hela tiden och kedjorna sträckta. Det var någon specialmekanism som gjorde att kedjan slackade och gav det där klickljudet. Mitt högerben hade inga problem att göra jobbet utan att jag behövde tänka på det, medan jag verkligen fick koncentrera mig för att vänsterbenet skulle hålla tryck hela vägen runt. Väldigt jobbigt men utvecklande.

Jenny W skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shit! På 3.13 hade jag väl fått av pedalerna
> > ungefär. Finns nog en anledning till att jag
> inte
> > är mekaniker, och i synnerhet inte åt ett
> > proffsstall.
> >
> > Lite nyfiken på hur den där teknikträningen
> > var. Går det att förklara vad "knepet" var
> för
> > att undvika klicket och hur skiljer det sig
> från
> > rundtrampande?
>
> Syftet med teknikträningen var att se om båda
> benen hade samma teknik. Det var två klingor och
> två kedjor och det gällde att hålla tryck i
> pedalerna hela tiden och kedjorna sträckta. Det
> var någon specialmekanism som gjorde att kedjan
> slackade och gav det där klickljudet. Mitt
> högerben hade inga problem att göra jobbet utan
> att jag behövde tänka på det, medan jag
> verkligen fick koncentrera mig för att
> vänsterbenet skulle hålla tryck hela vägen
> runt. Väldigt jobbigt men utvecklande.

Långt och läsvärt!

Men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan rundtramp och "hålla tryck hela vägen"...

Jag antar att syftet med mojängen var att lära sig använda tryck med ena samtidigt som lite drag med andra foten. Hade varit kul att se lite bilder på den. Var den fixed eller frihjul? Hade vevpartiet en klinga på vardera sida?

fhloston skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Shit! På 3.13 hade jag väl fått av
> pedalerna
> > > ungefär. Finns nog en anledning till att jag
> > inte
> > > är mekaniker, och i synnerhet inte åt ett
> > > proffsstall.
> > >
> > > Lite nyfiken på hur den där
> teknikträningen
> > > var. Går det att förklara vad "knepet" var
> > för
> > > att undvika klicket och hur skiljer det sig
> > från
> > > rundtrampande?
> >
> > Syftet med teknikträningen var att se om båda
> > benen hade samma teknik. Det var två klingor
> och
> > två kedjor och det gällde att hålla tryck i
> > pedalerna hela tiden och kedjorna sträckta.
> Det
> > var någon specialmekanism som gjorde att
> kedjan
> > slackade och gav det där klickljudet. Mitt
> > högerben hade inga problem att göra jobbet
> utan
> > att jag behövde tänka på det, medan jag
> > verkligen fick koncentrera mig för att
> > vänsterbenet skulle hålla tryck hela vägen
> > runt. Väldigt jobbigt men utvecklande.
>
> Långt och läsvärt!
>
> Men jag förstår fortfarande inte skillnaden
> mellan rundtramp och "hålla tryck hela vägen"...

Tack. Det var inte en lektion i hur man ska trampa när man cyklar utan mer träning i att koppla isär hjärnhalvorna och se var man har svagheter i tekniken. Svårt att förklara. Det är nog bäst du besöker Probikefit och provar själv.

robrob skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > http://www.velo.se/media/2013/02/Larben.jpg
>
>
> Ser ut som något ja.

OBS.
Det är inte jag på bilden ovan :)

Jag har sökt på nätet men hittar ingen bra bild. Kunde inte ta någon bild när jag själv satt och trampade men jag tog en oerhört dålig och suddig bild när Klas visade att det faktiskt går att trampa utan klickljud, på teknikcykeln.

Ser inte så mycket av hur själva cykeln är konstruerad, tråkigt nog.

IMG_85181.jpg

Finns mer att läsa på hemsidan. http://probikefit.se/trampteknik/

Det är jag som konstruerat den grå Nordic Aerobiken med skeletdelen. Det var nog över 15 år sedan. :-)
Navet som ger klickljudet är efter skisser från Dieter Herbert. Det kan ju vara så att även den cykel Jenny använt är en av Dieters alster.

Frid!

Miracle skrev:
> Det är jag som konstruerat den grå Nordic
> Aerobiken med skeletdelen. Det var nog över 15
> år sedan. :-)
> Navet som ger klickljudet är efter skisser från
> Dieter Herbert. Det kan ju vara så att även den
> cykel Jenny använt är en av Dieters alster.
>
> Frid!

Vad kul!

Saxat från hemsidan
"Vi på Probikefit hjälper dig till en bättre trampteknik med praktisk träning på vår Teknikcykel från System Herbert"

... så jag vet inte om den infon hjälper för att spåra skaparen. Hade varit kul om någon kan skrapa fram en bättre bild. Kommer faktiskt inte ihåg hur den ser ut i bak-växel/-axel

Miracle skrev:
> Lite om Dieter:
>
> http://www.velo.se/cykling/dieter-herbert-geniet-f
> ran-angered/
> http://blog.vagenut.coop/2011/07/03/den-svara-kons
> ten-att-uppna-det-klicklosa-trampet/
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/880654/
>
> http://www.wikipedalia.com/index.php?title=Starrer
> _Antrieb_mit_selbstdeaktivierender_Anfahr%C3%BCber
> setzung
>
> http://www.velo.se/media/2013/03/Dubbelkedjehojpri
> spall1.jpg
>
>
> Frid!

Jätteintressant läsning Miracle. Tack för länkarna. Förtjänar en egen artikel det där med den där helvetesmaskinen :)

1888 skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > http://www.velo.se/media/2013/02/Larben.jpg
>
> Den killen/tjejen har tagit träningen liiiite
> för långt ;)

Har bara hört ryktesväg att herr Johansson inte ger så mkt för enbensträning ...

Gått ett tag sen jag uppdaterade min egotråd.

Denna vinter har jag satsat på mångsidig träning eftersom jag kommande säsong vill prova lite mer triathlon. Målet har varit
8 pass i veckan, två av varje. En vilodag i veckan.
• Simning
• Löpning
• Cykling
• Styrketräning

Det har väl gått så där. Jag sliter fortfarande med min gubba(tant)vad och kan inte springa så mycket som jag hade önskat. Kör rehabövningar på gymmet men tycker inte att det hjälper så värst mycket. Kanske måste jag skjuta upp mitt mål IM17.

Däremot har jag hittat något nytt kul och de tär styrketräningen. Livet är fullt av överraskningar. Gymträningen var det som jag tyckte var svårast att hitta motivation till förra vintern men eftersom jag vet att det hjälper massa så har jag ändå kört det. Istället för att som förra året tvinga mig till gymmet och genomlida massa bra men tråkiga övningar så har jag satsat på att göra det som är kul. Jag menar ett utfört pass är bättre än inget och eftersom det blev så kul och jag såg resultat rätt snabbt så har det snarare blivit 3 styrkepass i veckan. Konditionsbiten fått stryka på foten så jag har lite cykling att ta igen.

Det som tidigare var min värsta gren i tri, simningen, har jag fått en ny syn på. Jag känner mig rätt trygg i vattnet nu och precis som i cykling finns det ett sätt att vila. Är inte så snabb men det kommer gå. Löpningen är mitt största problem just nu och att springa en mara känns väldigt avlägset för tillfället.

Eftersom styrketräningen gått så bra har jag gått upp i vikt. Har lagt på mig 5-6 kg över vintern som jag nu försöker få bort. Får ju hoppas att det är lite muskler och inte bara godsaker som fastnat. Jag har ju inte direkt förnekat mig när det gäller energiintag. I februari var det dags för hälsomånad och jag plockade bort socket ur kosten samt mjukt bröd eftersom det är det jag kan okynnesäta rätt stora mängder av dagligen. Ingen skräpmat, chips öl, och jag har, om jag får säga det själv, blivit mycket bättre på att äta bra mat.
Det har gått rätt bra med ett par undantag när det varit för bökigt att hitta hälsosamma alternativ (läs kalas).

Jag är också mitt i en flytt och det är just nu en smula kaotiskt i tillvaron. Har inte vägt mig på några dagar och är nyfiken på vad helgens flyttkost (pizza och hamburgare) och brist av träning har gjort för skada. Har ifs sprungit i trappor och burit massor av möbler och lådor så det kanske går på ett ut?

Det har i övrigt gått väldigt bra med hälsomånaden och jag har inte alls varit sugen på sött eller mjukt bröd tills idag. Kanske kan jag skylla suget på helgens dåliga vanor. Hittills (sista jag vägde mig) Har jag gått ner 1 kg i veckan (totalt tre kg nu). Det är en ganska bra takt tycker jag för att behålla energi till träning men ändå gå ner i vikt. Idag har det varit en lite jobbig dag och den där ständiga hungern som jag hade tidigare i vintras gör sig påmind. Får kanske tillåta mig en portions proteinpulver till idag.

Jo, vad mer? Jag ska bygga mig en areocykel. Det kommer bli en slags hybrid mellan racer och tri/tempohoj. Såg mig runt ett tag efter nått bättre beggat men insåg att det är bättre att jag bygger själv, så får jag precis det jag vill ha.
Blir en kinaram med elväxlar. När den är färdig har Klas på ProBikeFit lovat mig att hjälpa till med bikefiten. Den ska vara färdig senast till valborg är det tänkt. I mitten av april drar jag till Spanien och cyklar. Då ska min nya cykel med. Åh vad jag längtar till våren!

Har själv börjat cykla för bara ett par år sedan och inte alls följt dig... Läste första sidan i denna tråd och nu det sista inlägget.

Ganska intressant resa du gått igenom :) Pratas knappast nikotinsug i sista inlägget! Bara att gratulera :)

Min bild av dig är en kvinna som cyklar långdistans och även var med på pbp... Eller har jag fattat fel? Den bilden krockade lite med trådstarten kan man väl säga.

Vill också rekommendera dig att själv läsa igenom var du började någon gång om du inte gjort det ändå. Det om något måste ju vara en egoboost

Beror ju på vad man har för inställning till att plåga sig bara för att genomföra saker. Att ta sig igenom en mara efter att ha klarat av de två första grenarna lär dock vara jobbigt nog även om man kunnat träna ordentligt. Att göra det om man inte kunnat löpträna skapligt känns i min värld som tveksamt. Det är en sak att plåga sig och ta i om man är skapligt tränad för det - då är det jobbigt medan man gör det (och kanske lite efter), men den typen av jobbighet är i mitt tycke något helt annat än den plåga det är att genomföra något man inte är förberedd för. Den första kan ge mig en tillfredsställelse, i synnerhet om resultatet blivit bra. Den andra typen har jag numera mycket svårt att inse poängen med.

Så, vore jag i dina kläder skulle jag nog skjuta på IM om inte löpningen börjar funka rätt snart.

Just my 5 cents.

Edarion sa:
Har själv börjat cykla för bara ett par år sedan och inte alls följt dig... Läste första sidan i denna tråd och nu det sista inlägget.

Ganska intressant resa du gått igenom :) Pratas knappast nikotinsug i sista inlägget! Bara att gratulera :)

Min bild av dig är en kvinna som cyklar långdistans och även var med på pbp... Eller har jag fattat fel? Den bilden krockade lite med trådstarten kan man väl säga.

Vill också rekommendera dig att själv läsa igenom var du började någon gång om du inte gjort det ändå. Det om något måste ju vara en egoboost

Ja jag har cyklat PBP. Och slutade med nicotin för 3,5 år sen. Man kan förändras och bryta dåliga vanor. Det går om man är beslutsam.
Tänker inte på att röka mer än att jag tycker synd om de som inte slutat ännu. Väldigt ofta drömmer jag att jag röker. Väldigt verkliga drömmar oxå och jag vaknar arg och besviken, sen lättad när jag inser att det bara var en dröm.

Ibland går jag in i min tråd och öppnar random sida och läser. Det är en ordentlig egoboost, ja.

Tack för att du läser.

GoranS sa:
Beror ju på vad man har för inställning till att plåga sig bara för att genomföra saker. Att ta sig igenom en mara efter att ha klarat av de två första grenarna lär dock vara jobbigt nog även om man kunnat träna ordentligt. Att göra det om man inte kunnat löpträna skapligt känns i min värld som tveksamt. Det är en sak att plåga sig och ta i om man är skapligt tränad för det - då är det jobbigt medan man gör det (och kanske lite efter), men den typen av jobbighet är i mitt tycke något helt annat än den plåga det är att genomföra något man inte är förberedd för. Den första kan ge mig en tillfredsställelse, i synnerhet om resultatet blivit bra. Den andra typen har jag numera mycket svårt att inse poängen med.

Så, vore jag i dina kläder skulle jag nog skjuta på IM om inte löpningen börjar funka rätt snart.

Just my 5 cents.

Jag håller med dig. Ska jag genomföra en IM så vill jag vara förberedd och kunna träna inför det. Ser ingen mening eller glädje i att göra det bara för att jag ska. Lite kul vill ha på vägen.

Äntligen kom helgen för brevet-premiären. Jag har ju flyttat från det stora huset med garage och stora utrymmen för förvaring till en lite mindre lägenhet med ett miniförråd. Hade överlappning av kontrakten i tre hela veckor så planen var att plocka ut och packa ner det som jag verkligen behöver och vill ha kvar och sen avyttra resten via blocket, välgörenhet och återvinningscentral. Tre veckor är ju oceaner av tid, trodde jag. Det visade sig att det skulle bli lite (läs jävligt) stressigt på slutet. Huset skulle vara tomt och färdigstädat i torsdags och på fredagen skulle jag köra till Trollhättan och cykla, för mig, årets första 200k. Hade haft hälsomånad i februari, dvs, sockerfri och mindre kolhydrater från bröd och pasta för att gå ner lite i vikt. Det har faktiskt funkat mycket bättre denna gången. (gjorde samma sak förra året i februari) Nå väl. Har haft hård bevakning av väderprognosen och den såg ju något svajig ut. Blev nästan att ställa in, eftersom jag inte har några dubbdäck till racern, men så fick jag låna ett par dubbdäck på hjul av en snäll vän. Packade in allt i bilen på fredagen och körde till Trollis efter jobbet. Först framme i Trollhättan kontrollerade jag om dubbdäcken fick plats. Det fick de inte. Gött. Ett beslut mindre. Bara att cykla och se glad ut. Prognosen såg ut som om vi skulle klara oss. Det hade snöat rätt mycket på fredagen men det skulle vara ett par plusgrader på lö och ingen nederbörd förrän på kvällen. Prognosen höll. Det var inte mycket snö kvar på vägen. Bara lite på småvägarna längst norrut runt om Färgelanda. Vädergudarna måste ha insett att jag behövde cykelbart väder för min mentala hälsas skull. Sista månaden har varit sjukt stressig och jag har inte hunnit träna så mycket som jag egentligen känner att jag velat eller behövt för att behålla någon slags cykelform. Denna Brevet blev tuff. Det måste vara en av Sveriges tuffaste men vackraste 200k med hela 2500hm. Jag var långsammast och sist upp för alla backar men de snälla cyklisterna som fick dra på mig hela dagen väntade och var så glada och trevlilga. vad ska man säga. Mitt hjärta är fullt av tacksamhet. Sent på kvällen kom snön. Hela natten snöade det och när jag körde hem på söndagen var jag öm i kroppen men så tacksam över hur allt kan falla på plats till slut.

Härligt!

Börjar faktiskt bli lite brevetsugen själv. Hoppas dock på bättre väder och ingen snörisk till dess att tjugomilarna i huvudstadstrakten går av stapeln.

"Vi hade i alla fall tur med vädret"

Det är få saker som är skönare än att komma ut och få rensa skallen och kroppen med ett ordentligt pass när man har stressat runt lite för länge.

Själv är jag mitt i flyttkaoset nu och ingen cykling finns i sikte. Men lite lunchlöpning imorgon så borde jag få tillbaka förståndet. :-)

ohellstrom sa:
Oproportionerligt mycket simning på olympisk. 1/2 IM har bara 400m extra och så får man mycket mer cykel+löpning att komma ikapp de andra :)
Det är ju precis tvärt om! För lite simning på ALLA distanser, speciellt ½IM och IM. Det är väldigt jobbigt för psyket att vara bra på simningen kan jag säga. Jag har kört ett 10-tal tri-tävlingar och aldrig plockat en enda placering mer än högst tillfälligt under loppet.

eketjall sa:
ohellstrom sa:
Oproportionerligt mycket simning på olympisk. 1/2 IM har bara 400m extra och så får man mycket mer cykel+löpning att komma ikapp de andra :)
Det är ju precis tvärt om! För lite simning på ALLA distanser, speciellt ½IM och IM. Det är väldigt jobbigt för psyket att vara bra på simningen kan jag säga. Jag har kört ett 10-tal tri-tävlingar och aldrig plockat en enda placering mer än högst tillfälligt under loppet.

Usch ja, det låter inte speciellt avundsvärt. Jag cyklade om 1000 personer på ett ironman en gång. Jag är ganska medioker simmare vanligtvis och den gången var jag särdeles dåligt förberedd (en 10m hotellpool var vad jag hade att tillgå månaderna innan) men ganska kapabel på att cykla fort länge.

ohellstrom sa:
eketjall sa:
ohellstrom sa:

Usch ja, det låter inte speciellt avundsvärt. Jag cyklade om 1000 personer på ett ironman en gång. Jag är ganska medioker simmare vanligtvis och den gången var jag särdeles dåligt förberedd (en 10m hotellpool var vad jag hade att tillgå månaderna innan) men ganska kapabel på att cykla fort länge.

Att du är kapabel till att cykla fort och länge det vet iaf jag ;) och säker fler här med mig. Det har väl gått väldigt bra för dig på IM, utan att överdriva?

Jag hade simmat en vinter i bassäng utan tidigare erfarenhet av frisim, förra året. Nu har jag simtränat denna vintern oxå, alltså andra vintern i rad. Har nästan arbetat bort min vattuskräck men har inte simmat OW mer än vad jag gjorde förra året på Växjö triathlon. Det jag lärde då var att det är dumt att vara sist. Man blir nämligen sparkad av de som simmar bröstsim längst bak. Jag har jobbat på att hitta mitt flytläge och att ta lugnare simtag så att jag inte får andnöd. Panikkänslan kommer ibland fortfarande. Senast igår när det kändes som om jag inte fick så mycket luft som jag behövde. Avbröt träningen en kvart och 500 m tidigare än vad jag hade tänkt men jag behövde nog vila. Var en hård helg och konditionen har gjort en djupdykning efter utebliven konditionsträning. Det märks inte bara på cykel och löpning utan faktiskt på simningen oxå. Nu är det dags att börja träna lite mer kondis.

Jenny W sa:
Konkret sa:
Följ reglerna. En cykeltur får aldrig börja med ett simpass eller avslutas med ett löppass.

Gäller om man ska cykla.
Velominatis rules gäller inte på triathlon ;) ...vilket visar sig om man ser på vilket tri-lopp som helst.

Reglerna gäller för alla som erkänner sig själva som cyklister och som cyklar. Vill man inte vara cyklist så funkar det med triathlon.
Det är ju ingen på och av-knapp. Antingen är man troende eller inte!

Skrivet med glimten i ögat givetvis!

Jo, men det är några år sen jag gjorde ett IM senast. 9:13 gick det på så det är under 8 timmar för cykel+löpning (ca 1:16 på simningen).

Men, vattenskräck ja - det är något som min fru sliter med och har gjort alla de år vi pysslat med triathlon. Det spelar ingen större roll om det är djupt eller grunt, kallt eller varmt, etc. etc. Hon tycker ändå inte om att simma i öppet vatten och drabbas av hyperventileing och allmänt obehag. Trots detta har hon lyckats ta sig igenom både träning och tre ironman så det ska säkert lösa sig även för dig Jenny. Även om det alltså finns en reell risk att du aldrig riktigt kommer tycka om det... shit happens.

Konkret sa:
Jenny W sa:
Konkret sa:
Följ reglerna. En cykeltur får aldrig börja med ett simpass eller avslutas med ett löppass.

Gäller om man ska cykla.
Velominatis rules gäller inte på triathlon ;) ...vilket visar sig om man ser på vilket tri-lopp som helst.

Reglerna gäller för alla som erkänner sig själva som cyklister och som cyklar. Vill man inte vara cyklist så funkar det med triathlon.

Jo det är på eller av. Antingen eller...

citat "...the simple truths of cycling etiquette known as The Rules."

Jag lyder inte under "The rules" när jag springer, när jag kör bli eller sitter på en parkbänk och matar duvorna.

Så det så

;)

ohellstrom sa:
Jo, men det är några år sen jag gjorde ett IM senast. 9:13 gick det på så det är under 8 timmar för cykel+löpning (ca 1:16 på simningen).

Men, vattenskräck ja - det är något som min fru sliter med och har gjort alla de år vi pysslat med triathlon. Det spelar ingen större roll om det är djupt eller grunt, kallt eller varmt, etc. etc. Hon tycker ändå inte om att simma i öppet vatten och drabbas av hyperventileing och allmänt obehag. Trots detta har hon lyckats ta sig igenom både träning och tre ironman så det ska säkert lösa sig även för dig Jenny. Även om det alltså finns en reell risk att du aldrig riktigt kommer tycka om det... shit happens.

Känner igen det där som du beskriver. Det ger mig iaf hopp om att kunna genomföra IM någon gång. Har iaf kommit så långt att jag inte ser simningen som ett hinder. Det ska nog gå. Mitt största problem just nu är att lära kroppen att springa. Psyket går att jobba med och kontrollera inom vissa gränser men vad gör man med en trasig vad och ont i hälsena så att den klarar en mara?

Vilken jäkla tråd, började läsa för kanske en månad sedan och blev nu klar, vilen resa du gjort!! Jag dom aldrig provat lvg blir ju faktist sugen på brevet ? Stort lycka till med dina framtida mål och hoppas du kommer överens med kroppen så du får en chans att genomföra dom.

Senast ändrad:
Jimel sa:
Vilken jäkla tråd, började läsa för kanske en månad sedan och blev nu klar, vilen resa du gjort!! Jag dom aldrig provat lvg blir ju faktist sugen på brevet ? Stort lycka till med dina framtida mål och hoppas du kommer överens med kroppen så du får en chans att genomföra dom.

Tack. Ja det är en otrolig resa. Jag är tacksam över att jag klarat det så här långt. Känner mig fortfarande starkt motiverad till att träna och säker på att jag aldrig mer kommer röka. Men riktigt säker kan man ju inte vara. Kommer att få ha garden upp resten av livet. Drömmer ofta att jag röker och vaknar besviken och arg men lättad då jag kommer på att det bara var en dröm. Tack för att du orkade läsa och att du postade i min tråd. Hoppas att du vill testa rando någon gång. Det är en otrolig känsla att ha genomfört en brevet.

Var faktist nära att börja snusa igen efter att ha "fest" snusat ett tag, denna tråd hjälpte mig att inse att det är fan inte värt det hur sugen jag än är. Livet är bättre utan. Så ett tack :)

Konkret sa:
Jenny W sa:
Konkret sa:

Gäller om man ska cykla.

Regeln gäller ju cykeltävlingar (bike race)!
Man får helt enkelt åka cykel på triathlontävlingar utan att kalla det för en cykeltävling. Hur enkelt som helst.

Jimel sa:
Var faktist nära att börja snusa igen efter att ha "fest" snusat ett tag, denna tråd hjälpte mig att inse att det är fan inte värt det hur sugen jag än är. Livet är bättre utan. Så ett tack :)

Bara att gratulera och jag är glad att du stod över. Nikotin, i vilken form den än kommer, gör dåliga saker med kroppen. Dåligt för både hälsan och ekonomin.

Förra gången det var nära ögat för min del var 1,5 år sen en midsommarafton med öl och grill och goda vänner som satt och rökte runt elden. Det var svårt men kändes fint att kunna stå emot. Det var som en avgörande händelse för mig. Efter det jag inte ens varit i närheten av röksugen. Tycker bara synd om de som inte har slutat än. Jag har kvar rester i lungorna som gör att jag inte kan ta de där riktigt djupa andetagen. Det liknar ansträngningsastma men läkaren har sagt att det kommer försvinna med tiden.

Idag 1264 dagar in i mitt nya liv, and counting. Räknar inte pengar men 1 april blir det 3,5 rökfria år för mig. Då har jag gott och väl förtjänat min nya plastracer.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp