RR ja… Blir en kort då. Har inte hunnit sortera tankarna riktigt ännu och de flesta minnena är bittra om motvind från helvetet och monsunregn. Jag har ju en dröm om att kunna köra en 60-milare på sub24 timmar. Jag har också uselt minne och taskig föreställningsförmåga som är en rätt dålig kombination när man ska planera. Känner man sig lite tuff så kan man alltid planera in en 60-milare, med fördel en helg när det ska bli dåligt väder.
Det var bara 4 st anmälda till denna 600k och två av dem som troligtvis har bättre föreställningsförmåga än jag hade DNSat så det återstod alltså två startande. Jag och PeRyDa. Hade ju förberett mig på att köra solo så det blev ju bonus att få sällskap.
Kvällen innan så gick jag in på Skånetrafikens sida för att dubbelkolla att jag mindes avgångstiderna rätt. Tittade på tidtabellen. ”Vafan, 1,5h till Lund? Nä, det kan inte stämma?” Det brukar ta 35-40 minuter med tåg. ”Banarbete. Alla avgångar ersätts av buss”, stod det på alla avgångar på lördagen och söndagen. Just denna helg också. ”Suck. Jag får väl ta bilen då”, Vill egentligen inte köra efter en 60-milare men det var inte att göra åt den saken.
På morgonen kom jag iväg lite sent och hamnade så klart efter vart enda långtradare, traktor och kepsgubbe som den dagen hade bestämt sig för att ta det lite extra lugnt. Parkerade utanför arrangörens residens i Lund dit jag ändå skulle efter avslutad brevet för att lämna mitt fullstämplade kort. Lastade ur, packade ihop det jag skulle ha med och rullade till startplatsen som är ett par km där ifrån. Kom på att jag hade glömt mina armvärmare. Hämtade ut mitt kort 3 minuter innan start och kom på att jag missat att ta med min sadelväska från bilen och det fanns ingen toa på startplatsen.
Denna brevet fick börja med en tur tillbaka till min parkerade bil där jag också kunde få låna toa och ett par armvärmare. Efter lite kartläsning och ett par felkörningar var kl 08:30 och vi hittade till slut ut ur Lund.
Första biten upp till Kågeröd var lättkörd och vi hade svag medvind, torr asfalt och pigga ben. Det var svårt att låta bli att sprätta och jag försökte hålla mig i skinnet så att jag inte skulle få mjölksyra. Jag skulle bli trött, tids nog. Bäst att spara.
Det rullade på ganska bra. Hade ca 28km/h i rullsnitt och det blev en del paråka för att snacka. Det kom ett par skurar, både vi och asfalten var bitvis blöt. Varken jag eller Peter hade kompislapp så det blev solocykling tillsammans. I Örkelljunga intogs en kaloririk lunch på en stor hamburgekedja. Dagen förflöt i ömsom regn, ömsom sol.
När skymningen kom tog jag en mental bild att spara till svåra stunder. När solen sänker sig och sjöarna ligger spegelblanka mellan hagmarker och gårdar… Trasten sjunger och man kan känna doften av betande djur, jord och hö. Att cykla in i skymningen är helt magiskt och det var där och då jag påminde mig själv varför jag gör detta. Därför cyklar jag långt och länge. Därför utsätter jag mig själv för risken att lida, för den njutningen man får när man glider fram i ett gemyt som bara en varm, vacker och stilla skymning i sommarsverige kan ge.
Jag fick lite mackelimang med mina växlar. Hade lite svårt att få ner kedjan på lillklingan. Tror att det var det här tekniska hindret som gav växlarna nådastöten för efter detta ville kedjan inte gå ner alls på lilla klingan och jag hade ingen lust att börja mecka med den i mörkret när allt var skitigt och blött.
Jag valde istället att lösa problemet med att stå upp och bryta mig upp för alla backar mellan Hyltebruk och Kungsbacka.
En annan sak som verkligen höjer upplevelsen är de trevliga människorna som jag fick träffa på vägen. Peter såklart som var mitt resesällskap hela helgen och efter Kungsbacka så hade vi blivit inbjudna till MRobson på lite mat och en stunds vila. Det uppskattas enormt mycket att han bjöd in oss i den sena timmen. Vi åt pasta och köttbullar och fick vila på soffa och madrass på golvet ett par timmar. Det blev ingen sömn för min del men det är ändå skönt att avlasta sittdelar och att komma in från vätan.
Kl 04:00 gav vi oss iväg och den stillsamma skymningen hade bytt skepnad till en grå gryning med skoningslös vind. Det kändes verkligen att vi befann oss på kusten med kanske 10-12 m/s i byarna. Vi skulle ta oss hela kuststräckan ner till Hallandsåsen. Vårt svindlande rullsnitt på 28km/h störtdök ner till 22km/h. Peter var duktig på att sitta och trampa jämt och fint och vi turades om att dra och ligga på rulle så gott det nu gick. Fördelen med sida-mot är att man kan ligga lite vid sidan av efter så att man slipper den värsta plymen av vatten som kommer från kompisens bakhjul.
Den ena skuren avlöste den andra och i början gjorde vi tappra försök att hitta skydd under tak för att undkomma de värsta skurarna. Till slut var det bara att ge upp. Det tog massor av tid att stanna för att ta av och ta på jackan. Jacka på – så kom solen – värmeslag. Jacka av – då kommer det en regnskur – Blir kall och blöt. Jacka på – oändlig loop.
Oj, vad jag svor. Den mulligaste av mulligaste skymningar var som bortblåst från mitt sinne. Det fanns inget som kunde få mig att tycka detta var roligt. Inte någonstans var det trevligt och kul att cykla och jag ifrågasatte mitt förstånd 1000 gånger om. Varför gör jag detta? Jag hade inget svar. Det kändes helt meningslöst. Kroppen värker och kräver vila. Jag började få ont i båda knäna och nojade. Jag längtade bara hem till soffan och till min dotter. Varför var jag inte hemma och kollade på TdF och drack folköl? Man bryter inte en brevet. Så är det bara. Om man bryter är det ett lika stort projekt att ta sig hem så är det möjligt så är det lika bra att genomföra, hur tufft det än är. Det vet jag. Ändå funderade jag på olika lösningar. Tåg? Buss? Hotell? Kan någon hämta? Känner jag någon på aktuell ort där jag kan sova i natt för att ta mig hem imorn? Ärligt talat, hade jag varit ensam så hade jag brutit. Nu hade jag Peter med mig och detta var hans första 600k. Det hade varit oförlåtligt att lämna honom ensam så någonstans bestämde jag mig för att jag skulle göra detta för hans skull. Det blev en meningsfull uppgift att se till att han kom i mål.
I Laholm (tror jag det var) hade det äntligen torkat upp lite. Vi tog en okynnespaus i gräset och spred ut oss över gräsmattan. Här hade jag varit förut. Jag visste att det skulle komma några hyfsat långa backar och jackan åkte av, tacksam för att lillklingan fungerade igen. Jag passade på att justera klossarna med förhoppning att det skulle hjälpa mot knäontet. Det plus att hålla lite högre kadens hjälpte faktiskt lite. Nästa stopp planerade vi att ta på Hallandsåsens topp. Då skulle iaf jag ha glass. Gäller att ha klara delmål :)
Där möttes vi av en Jimmi851 på MTB som vi bytte några ord med. Jag vet inte om jag var så social vid det tillfället. Jag ber om ursäkt för min fåordighet. Var lite trött.
Efter åsen siktade vi in oss mot Helsingborg. Vi fick faktiskt åka lite i de brantaste delarna ned för åsen. Samtliga nedförsbackar fram till dess hade vi fått trampa nedför pga den starka vinden.
Väl framme i Helsingborg möttes vi av Tropfrog som tog en kopp kaffe med oss på macken. Fick snackat lite PBP-minnen och en stor portion pepp.
När vi lämnade Helsingborg började vinden mojna för att ersättas av åska och monsunregn. Nu struntade jag i allt. Nu skulle vi i mål. När jag tänkte på sträcka och tid kändes det lite motigt men vi hade målvittring.
Väggen visade sitt fula tryne efter Lomma. Benen slutade trampa och jag fick ställa mig och samla mig en smula. Jag fick en gel av Peter och efter en liten stund så gav vi oss iväg igen.
Vi stack in näsan på macken i Malmö och stämplade lite snabbt sen seglade vi i gudomlig medvind sista biten till Lund.
Vi har nog haft alla väder förutom snö i helgen. PeRyDa började cykla förra året och det här var hans första 600k. Jag är så otroligt imponerad över hans prestation. Vänlig och fokuserad och inget gnäll. Ledsen att jag inte kunde gett dig en lättare 600k. Jag uppskattade verkligen ditt sällskap PeRyDa. Utan dig hade jag inte genomfört denna brevet.
Garmin stängde av sig så jag fick logga turen i två delar.
https://www.strava.com/activities/629175597
https://www.strava.com/activities/629175418