Mitt nya liv - fortsätter

bsandborgh sa:
Nu känns det som om du kommit till en ny nivå i cyklandet. Dvs du gör stolliga saker utan att det finns en resultatlista;-) Härligt!

Bara för att de kommer från dig så kan jag ta det som en komplemang :)

Jag tänkte att, Åka bil i 35 mil för att cykla 10?.. Borde ju vara tvärt om.

Stolleprovet var oxå träning inför Ultran, så helt tanklöst var det inte. ;)

35 mil? Trodde det var i Norrland de ägnade sig åt att köra sådana sträckor för att köra ett tempo en onsdagkväll, men tydligen finns det "galningar" även i södra landshalvan.

Den stora frågan är när solo-Fleche-varianten kommer. Starta "hemifrån" 24 h innan ens starttid på tempot infaller, cykla till loppet i Fleche-stil. Kör tempot och cykla hem samma väg. För varje mil man cyklat till/från loppet får man ett bestämt tidsavdrag på tempotiden. Borde kunna bli ett riktigt massevenemang! Om man kör tempoloppet ute i någon mindre ort på lördagskvällen borde man kunna få en uppskattande bilburen publik som inte heller är rädda att tuta lite för att höja stämningen.

RR ja… Blir en kort då. Har inte hunnit sortera tankarna riktigt ännu och de flesta minnena är bittra om motvind från helvetet och monsunregn. Jag har ju en dröm om att kunna köra en 60-milare på sub24 timmar. Jag har också uselt minne och taskig föreställningsförmåga som är en rätt dålig kombination när man ska planera. Känner man sig lite tuff så kan man alltid planera in en 60-milare, med fördel en helg när det ska bli dåligt väder.

Det var bara 4 st anmälda till denna 600k och två av dem som troligtvis har bättre föreställningsförmåga än jag hade DNSat så det återstod alltså två startande. Jag och PeRyDa. Hade ju förberett mig på att köra solo så det blev ju bonus att få sällskap.

Kvällen innan så gick jag in på Skånetrafikens sida för att dubbelkolla att jag mindes avgångstiderna rätt. Tittade på tidtabellen. ”Vafan, 1,5h till Lund? Nä, det kan inte stämma?” Det brukar ta 35-40 minuter med tåg. ”Banarbete. Alla avgångar ersätts av buss”, stod det på alla avgångar på lördagen och söndagen. Just denna helg också. ”Suck. Jag får väl ta bilen då”, Vill egentligen inte köra efter en 60-milare men det var inte att göra åt den saken.

På morgonen kom jag iväg lite sent och hamnade så klart efter vart enda långtradare, traktor och kepsgubbe som den dagen hade bestämt sig för att ta det lite extra lugnt. Parkerade utanför arrangörens residens i Lund dit jag ändå skulle efter avslutad brevet för att lämna mitt fullstämplade kort. Lastade ur, packade ihop det jag skulle ha med och rullade till startplatsen som är ett par km där ifrån. Kom på att jag hade glömt mina armvärmare. Hämtade ut mitt kort 3 minuter innan start och kom på att jag missat att ta med min sadelväska från bilen och det fanns ingen toa på startplatsen.

Denna brevet fick börja med en tur tillbaka till min parkerade bil där jag också kunde få låna toa och ett par armvärmare. Efter lite kartläsning och ett par felkörningar var kl 08:30 och vi hittade till slut ut ur Lund.
Första biten upp till Kågeröd var lättkörd och vi hade svag medvind, torr asfalt och pigga ben. Det var svårt att låta bli att sprätta och jag försökte hålla mig i skinnet så att jag inte skulle få mjölksyra. Jag skulle bli trött, tids nog. Bäst att spara.

bild1.JPG

Det rullade på ganska bra. Hade ca 28km/h i rullsnitt och det blev en del paråka för att snacka. Det kom ett par skurar, både vi och asfalten var bitvis blöt. Varken jag eller Peter hade kompislapp så det blev solocykling tillsammans. I Örkelljunga intogs en kaloririk lunch på en stor hamburgekedja. Dagen förflöt i ömsom regn, ömsom sol.

bild2.JPG

När skymningen kom tog jag en mental bild att spara till svåra stunder. När solen sänker sig och sjöarna ligger spegelblanka mellan hagmarker och gårdar… Trasten sjunger och man kan känna doften av betande djur, jord och hö. Att cykla in i skymningen är helt magiskt och det var där och då jag påminde mig själv varför jag gör detta. Därför cyklar jag långt och länge. Därför utsätter jag mig själv för risken att lida, för den njutningen man får när man glider fram i ett gemyt som bara en varm, vacker och stilla skymning i sommarsverige kan ge.

bild4.JPG

Jag fick lite mackelimang med mina växlar. Hade lite svårt att få ner kedjan på lillklingan. Tror att det var det här tekniska hindret som gav växlarna nådastöten för efter detta ville kedjan inte gå ner alls på lilla klingan och jag hade ingen lust att börja mecka med den i mörkret när allt var skitigt och blött.

bild5.JPG

bild6.JPG

Jag valde istället att lösa problemet med att stå upp och bryta mig upp för alla backar mellan Hyltebruk och Kungsbacka.

En annan sak som verkligen höjer upplevelsen är de trevliga människorna som jag fick träffa på vägen. Peter såklart som var mitt resesällskap hela helgen och efter Kungsbacka så hade vi blivit inbjudna till MRobson på lite mat och en stunds vila. Det uppskattas enormt mycket att han bjöd in oss i den sena timmen. Vi åt pasta och köttbullar och fick vila på soffa och madrass på golvet ett par timmar. Det blev ingen sömn för min del men det är ändå skönt att avlasta sittdelar och att komma in från vätan.

Kl 04:00 gav vi oss iväg och den stillsamma skymningen hade bytt skepnad till en grå gryning med skoningslös vind. Det kändes verkligen att vi befann oss på kusten med kanske 10-12 m/s i byarna. Vi skulle ta oss hela kuststräckan ner till Hallandsåsen. Vårt svindlande rullsnitt på 28km/h störtdök ner till 22km/h. Peter var duktig på att sitta och trampa jämt och fint och vi turades om att dra och ligga på rulle så gott det nu gick. Fördelen med sida-mot är att man kan ligga lite vid sidan av efter så att man slipper den värsta plymen av vatten som kommer från kompisens bakhjul.

Den ena skuren avlöste den andra och i början gjorde vi tappra försök att hitta skydd under tak för att undkomma de värsta skurarna. Till slut var det bara att ge upp. Det tog massor av tid att stanna för att ta av och ta på jackan. Jacka på – så kom solen – värmeslag. Jacka av – då kommer det en regnskur – Blir kall och blöt. Jacka på – oändlig loop.

Oj, vad jag svor. Den mulligaste av mulligaste skymningar var som bortblåst från mitt sinne. Det fanns inget som kunde få mig att tycka detta var roligt. Inte någonstans var det trevligt och kul att cykla och jag ifrågasatte mitt förstånd 1000 gånger om. Varför gör jag detta? Jag hade inget svar. Det kändes helt meningslöst. Kroppen värker och kräver vila. Jag började få ont i båda knäna och nojade. Jag längtade bara hem till soffan och till min dotter. Varför var jag inte hemma och kollade på TdF och drack folköl? Man bryter inte en brevet. Så är det bara. Om man bryter är det ett lika stort projekt att ta sig hem så är det möjligt så är det lika bra att genomföra, hur tufft det än är. Det vet jag. Ändå funderade jag på olika lösningar. Tåg? Buss? Hotell? Kan någon hämta? Känner jag någon på aktuell ort där jag kan sova i natt för att ta mig hem imorn? Ärligt talat, hade jag varit ensam så hade jag brutit. Nu hade jag Peter med mig och detta var hans första 600k. Det hade varit oförlåtligt att lämna honom ensam så någonstans bestämde jag mig för att jag skulle göra detta för hans skull. Det blev en meningsfull uppgift att se till att han kom i mål.

I Laholm (tror jag det var) hade det äntligen torkat upp lite. Vi tog en okynnespaus i gräset och spred ut oss över gräsmattan. Här hade jag varit förut. Jag visste att det skulle komma några hyfsat långa backar och jackan åkte av, tacksam för att lillklingan fungerade igen. Jag passade på att justera klossarna med förhoppning att det skulle hjälpa mot knäontet. Det plus att hålla lite högre kadens hjälpte faktiskt lite. Nästa stopp planerade vi att ta på Hallandsåsens topp. Då skulle iaf jag ha glass. Gäller att ha klara delmål :)
Där möttes vi av en Jimmi851 på MTB som vi bytte några ord med. Jag vet inte om jag var så social vid det tillfället. Jag ber om ursäkt för min fåordighet. Var lite trött.

Efter åsen siktade vi in oss mot Helsingborg. Vi fick faktiskt åka lite i de brantaste delarna ned för åsen. Samtliga nedförsbackar fram till dess hade vi fått trampa nedför pga den starka vinden.
Väl framme i Helsingborg möttes vi av Tropfrog som tog en kopp kaffe med oss på macken. Fick snackat lite PBP-minnen och en stor portion pepp.
När vi lämnade Helsingborg började vinden mojna för att ersättas av åska och monsunregn. Nu struntade jag i allt. Nu skulle vi i mål. När jag tänkte på sträcka och tid kändes det lite motigt men vi hade målvittring.

Väggen visade sitt fula tryne efter Lomma. Benen slutade trampa och jag fick ställa mig och samla mig en smula. Jag fick en gel av Peter och efter en liten stund så gav vi oss iväg igen.
Vi stack in näsan på macken i Malmö och stämplade lite snabbt sen seglade vi i gudomlig medvind sista biten till Lund.
Vi har nog haft alla väder förutom snö i helgen. PeRyDa började cykla förra året och det här var hans första 600k. Jag är så otroligt imponerad över hans prestation. Vänlig och fokuserad och inget gnäll. Ledsen att jag inte kunde gett dig en lättare 600k. Jag uppskattade verkligen ditt sällskap PeRyDa. Utan dig hade jag inte genomfört denna brevet.

IMG_2263.JPG

Garmin stängde av sig så jag fick logga turen i två delar.
https://www.strava.com/activities/629175597
https://www.strava.com/activities/629175418

Senast ändrad:
En 60-milare andra året som cyklist! Själv gjorde jag min första 20-milare mitt fjärde år och har fortfarande på mitt 15.e år bara kommit upp till 40-milsnivån. Hatten av!

Härlig RR Jenny, du speglar cyklingens lyckor och plågor väldigt väl (även för oss som kör i sammanhanget korta sträckor)! Tack för att du delar med dig.

fhloston sa:
Du utlovar misär i ingressen, men sen får du ändå en 60-milare att låta mysig. :-)

Menar du det om regn- och vindfesten eller kanske detta?

"Inte någonstans var det trevligt och kul att cykla och jag ifrågasatte mitt förstånd 1000 gånger om. Varför gör jag detta? Jag hade inget svar. Det kändes helt meningslöst. Kroppen värker och kräver vila. Jag började få ont i båda knäna och nojade. Jag längtade bara hem"

nisseson sa:
Härlig RR Jenny, du speglar cyklingens lyckor och plågor väldigt väl (även för oss som kör i sammanhanget korta sträckor)! Tack för att du delar med dig.

Tack. Jag svor att sluta cykla och börja med minigolf ist efter detta men det hade inte blivit lika bra RRs av det så jag får väl behålla min Canyon och fortsätta trampa.

Jenny W sa:
nisseson sa:

Tack. Jag svor att sluta cykla och börja med minigolf ist efter detta men det hade inte blivit lika bra RRs av det så jag får väl behålla min Canyon och fortsätta trampa.

Minigolf verkar jobbigt med alla olika bollar att hålla reda på :-D

Bra skrivet och bra cyklat! Motvinden var grym, så imponerad av er som genomförde i det busvädret. Kusten är inte att leka med i de förhållandena. Ni får köra sträckan i bättre väder ;-)

Jenny W sa:
fhloston sa:
Du utlovar misär i ingressen, men sen får du ändå en 60-milare att låta mysig. :-)

Menar du det om regn- och vindfesten eller kanske detta?

"Inte någonstans var det trevligt och kul att cykla och jag ifrågasatte mitt förstånd 1000 gånger om. Varför gör jag detta? Jag hade inget svar. Det kändes helt meningslöst. Kroppen värker och kräver vila. Jag började få ont i båda knäna och nojade. Jag längtade bara hem"

Det där minns jag inte ;-)

Det var ju FAN vad det ska sitta långt inne. Har jagat denna QOMen ett tag nu. En sekund i från igår. Sååå retligt.
Det ska bara fixas innan sommaren ä slut.

Capture.JPG

Ikväll ska jag iaf till Växjö och cykla tempo. Flygande milen utlovas så. Kort och hårt. Blir kul.

Azog sa:
Grymt kört och skrivet. Som vanligt. :-)

Trist med det risiga vädret. Det blir iaf bättre historier efteråt. ;-)

Tack. Ja vem minns solskensrundorna?

Jo, förresten! Jag minns förra årets nattsvart och den goa medvinden vi hade på vägen tillbaka. Hoppas på repris. :D

Jenny W sa:
Azog sa:
Grymt kört och skrivet. Som vanligt. :-)

Trist med det risiga vädret. Det blir iaf bättre historier efteråt. ;-)

Tack. Ja vem minns solskensrundorna?

Jo, förresten! Jag minns förra årets nattsvart och den goa medvinden vi hade på vägen tillbaka. Hoppas på repris. :D

Ja, medvind tillbaka till Malmö får man ju inte varje dag. :-)

Alltså, så här är det.

Har fortfarande ont när jag springer och är så SJUKT less på att ha ont. Ja, jag har gjort rehab enligt konstens alla regler. Jag kan springa långsamt i 5-6 km men jag blir inget bättre. Dessutom hinner jag inte träna så mycket simning som jag egentligen borde. Vill styrketräna och cykla mer. Tiden räcker inte till för den träning som jag känner att jag vill och behöver så jag blir inte bra på nått.
Dottern är på väg att bli en datanördande soffpotatis så jag behöver lägga mer tid på att aktivera henne. Nej, hon vill inte cykla/springa/simma. Hon tycker det är kul att spela badminton och att rida. Då kör jag på det.

Hur ska jag lösa detta?

Jo, jag får lägga min triathlonsatsning på is ett tag. Jag får väl sikta in mig på IM i D50 eller nått om några år.
Håller på att fixa sköthästar både till dottern och mig så att vi kan göra något tillsammans som inte inkluderar en skärm. Ridning är en bra träningsform. När det gäller min egen träning kommer jag från och med i höst koncentrera mig på cyklingen. Det är trots allt det jag tycker är roligast. Kollar lite på linje och tempo till nästa säsong och så blir det ju en del styrketräning. Jag tycker att det är skönt att springa när kroppen funkar så det kommer jag väl att göra då och då som extra träning om tiden tryter. Simningen har jag haft stor behållning av. Speciellt open water. Kan ju vara ett alternativ vid aktiv vila. Känns lite vemodigt men jag får välja nu. Hinner inte allt jag vill och jag vet ju vad som måste prioriteras.

Jag sprang mig sönder o samman för ett antal år sedan.
Jag gjorde fel på allt nedan...
- det är superviktigt att lära sig ett bra löpsteg där kroppens egen dämpningsförmåga används
- det tar tid att lära upp kroppen att springa lite längre
- alldeles för många springer för långt alldeles för tidigt (och på fel sätt)

My two cents...

DH sa:
Jag sprang mig sönder o samman för ett antal år sedan.
Jag gjorde fel på allt nedan...
- det är superviktigt att lära sig ett bra löpsteg där kroppens egen dämpningsförmåga används
- det tar tid att lära upp kroppen att springa lite längre
- alldeles för många springer för långt alldeles för tidigt (och på fel sätt)

My two cents...

Japp så är det. Har haft tur att ha en bra löptränare i klubben så löpsteget är det inget fel på (sägs det)
Jag har jämfört med cyklingen så är lite besviken på kroppen att den inte har tagit det här med löpningen bättre.

Igår var jag med på en gruppträning med kollegorna. Vi joggade upp till den lokala mördarbacken tillsammans. Körde backintervaller och coreträning ute i lag om tre pers. En sprang, en gjorde plankan, situps mm och en vilade i tur och ordning. Väldigt kul. Upptäckte till min stora glädje att jag kunde göra plankan igen, utan att få ont. Har inte kunnat göra det på flera år pga luxation på båda mina nyckelben. Har inte ens försökt på ett par år. Glatt överraskad. Kan det vara simning och styrketräningen som har gjort underverk?

Hej på er.
Det var ett tag sen jag var här och läste och ännu längre sen jag skrev nått i tråden. Tack för att ni tänker på mig. :)

Jag är mitt i vinterträningen vilket innebär tung styrketräning (Hirvonen) parallellt med Jesper Bondhus 12-veckors program för cykel. I hans program är det inlagt styrketräning som valfri träning 2 ggr/vecka så det passar mig rätt bra. För att öht motivera mig till att gå till gymmet behöver jag ha nått utmanande och kul att göra. Jag behöver kunna mäta mina framsteg och tycker det är kul med tunga lyft. Alltid lika intressant att se hur kroppen anpassar sig efter uppgiften man ger den.

Träningspassen har blivit totalt sett färre jämfört med förra vintern (då kunde jag ju träna både 2 och 3 pass på en dag, 10-12 pass/vecka) men tiden för varje pass tar längre tid. 2 timmar på gymmet är ingen ovanlighet, så summan av kardemumman blir det nog typ samma totala tid på 10 träningstimmar i veckan. Fick efter mycket luskande och mejlande hit och dit tag i ett par personer som tävlar i styrkelyft, som inte bor (och tränar) allt för långt bort och som gärna hjälper mig med styrketräningen. Får massa bra hjälp med tekniken när jag tränar 2-3 pass i månaden med dem. Har dock inte hittat någon aktiv klubb i närheten, tyvärr. För att tiden ska gå ihop fick jag skaffa ett gymkort på ett ställe nära hemmet ist för att träna gratis på jobbet. Där är alltid så mycket folk på jobbets gym och jag har varken tid eller lust att stå och köa för att få komma till skivstångstationen på lunchen.

Körde bara knäböj och marklyft från starten i oktober men efter påtryckningar och goda argument så har jag även börjat med bänkpress. Argumentet som fick mig att ge mig på den punkten (Jag var rätt envis på den punkten att jag inte ville köra bänk. Vad ska en cyklist med armmuskler till lixom?) är att när jag gör de tunga lyften på marklyft ger sig övre delen av min rygg först vilket tyder på att jag behöver stärka dessa muskler, vilket man gör men bänkpress.

På första träningen med styrkelyftsmänniskorna så fick jag ett program och så frågade de mig om jag hade lust att börja tävla. Hmm?

098.JPG

För ett par veckor sen var jag i Malmö och tittade på DM i styrkelyft. Jäklar alltså! Vilka starka killar och tjejer! Jag tror inte att jag hade haft så mycket att hämta på en sån tävling.

Jag köpte ett par lyftarskor till slut (blev en lång och ångestfylld process). Det tog ett par träningspass att vänja sig vid skorna men nu när jag har gjort det kan jag inte tänka mig att gör knäböj utan. Jag kan inte begripa varför folk envisas med att lyfta utan riktiga skor.

Jag använder remmar till de sista seten på marklyft. Får lite ont i händerna annars men försöker att köra utan remma så mycket jag klarar. Har alltid lite svårt att hitta bälten på gymmet som passar. Ett är för stort, ett annat har för brett ryggparti och är nog gjort för bänkpress, var och vart annat bälte är trasigt, så nu har jag gjort slag i saken och beställt ett bälte till mig själv också. Inte något dyrt men jag hoppas att det kommer göra jobbet och så passar det ju mig och finns till hands när jag behöver det.
https://www.gymgrossisten.com/weight-lifting-belt-black?q=weight

Denna vecka är jag på V6 på hirvonen och det är utomordentligt väl synkat med Jesper Bondhus 12-veckors program för cykel. Bondhus’s program startar med ett FTP-test och jag hamnade på pinsamt låga 215 watt. Det kan ju bara bli bättre. Hoppas på att jag kan flytta upp FTP till 240W framåt vårkanten.

v6.JPG

Igår körde jag 1.5hrs: 4x 3+2min Subthreshold/Threshold. För att översätta fikonspråket betyder det att jag har 4 intervaller på 5 minuter vardera. Varje 5-minutare delas i en 3-minutare och en 2-minutare med stigande intensitet. 3 minuter på ca 85% av FTP och de sista 2 minuterna mitt på FTP, utan vila emellan. I realiteten blev det en av de jobbigaste 20 minutersintervallen som jag kört denna vinter. Efter dessa svidiga intervaller gick jag över till en 40 minuters lång endurance-intervall. Svårt att få ner pulsen i början så jag fick sänka motståndet ganska mycket för att sedan öka lite efter hand, för att få en stabil puls.
https://www.strava.com/activities/801559790

Puls.JPG

Vad gör man när man har 1,5 timme på monarken? Tja man kan ju alltid se på en långfilm. Den bör inte en med invecklad story. Vissa delar av passet går åt till att kontrollerna watt, puls, kadens, tid, watt, puls, kadens, tid osv… Igår såg jag Sugar Mountain. Helt ok film på 1:45h Fick tid till stretching också :D

Huvudmålet för nästa säsong blir VR sub830 och så skulle jag vilja cykla lite mer tempo. Hade tänkt att få in ett par MTB-långlopp också. Har redan nu bokat in Ränneslätt.

Min triathlonsatsning har jag tyvärr fått lägga på hyllan ett tag då kroppen inte vill springa. Många saker som krånglar men huvuddelen av det som gör att jag inte kan springa är vänster vad och hälsena. Planen är att vila från löpning tills jag är helt ok. Senast jag sprang och då jag tog beslutet att det inte finns någon annan väg än att vila bort det var i mitten av oktober. Saknar löpningen väldigt mycket. Har tänkt att känna efter i januari igen. Då har jag vilat från löpning i 3 månader. Dottern ville börja löpträna så det får jag ju ta hand om. Vi börjar med 2,5km-slingan som finns på vårt lokala elljusspår.

Har haft lite teknikkrångel på mina cyklar. Bromsar som slutat fungera både på pendlaren och på MTBn. Det ena var lättare att fixa än det andra kan jag säga. Ett hett tips om du har Magurabromsar. Byt! Köp nya och montera på färdigluftade för familjefridens skull.
Fick glapp i vevlagret på MTB. Bytt nu. Också lite krångligt med presslager.

Nu har min Monark börjat låta konstigt också så jag får nog ta en koll innanför kåporna. Det kanske blir en 828 strip snart. Kåporna sitter mest i vägen, tycker jag.

Hoppas att vädret håller sig lika milt och fint ett tag till så att jag kan ut och cykla långt i mellandagarna.
God Jul på er alla Happy-Nissar.

E: Meningsbyggnad är svårt.
E: Stavning

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp