Mitt stora cykelintresse = problem

jthuress

Ny medlem
Jag är nog lite bitter. Inte för att jag älskar att cykla, men att jag funnit denna glädje så "sent" i livet. Sitter nu med två små sötnosar till flickor som jag älskar över allt annat....men tiden....ja, det är väl ganska åtstramad. Hade jag kunnat ( haft tiden ) hade jag cyklat varje dag, många timmar. Haft det lite motigt md deppression tidigare och cykling har i särklass varit den bästa medicinen.
Hade nästan önskat att jag i tidig ålder testat på cykling så man hade kört av sig ordentligt. Men det är väl inget att gräma sig över nu kanske...men som denna veckan så var gårdagen den enda gången jag kunde ut o cykla.... :-(

Det vankas då finare väder snart, och då ska jag cykla til jobbet. 4 ToR. Då får jag en liten dos iallafall, samt träning.

Hur pusslar ni ihop era dagar...ni som har småbarn ? Har ni en fru som tar stort lass för att ni ska få cykla, bråkar ni om tiden/pengarna du lägger ned ? Förstår hon ditt intresse att det är så starkt som det är ? Oj....nu blev det lite på frugan här.... men ni förstår nog-... :-)

Lite sentimental tråd nu...men får väl ha det som balans bland de andre :)

Ska absolut kolla in din blogg.... Finns nu bland mina favoriter. :)

Fast stiga upp några timmar tidigare. Jag vete i tusan. Känner man ganska sliten efter en lång dag fast man får sova till 06:00 på helgen.... eller max 06:30. Då skulle jag behöva upp vid 04:00 - 05:00 tiden... Njaee...

Men visst...snart är det sommar och ljust sent på kvällarna. Då kan man dra iväg när de lagt sig.... lite tungt nu bara när man vill ut o hoja...

Senast redigerad av en moderator:
Känner igen mig till 100% har oxå 2 små flickor som man känner att man försummar samtidigt som frun i huset får bära ett stort lass. Jag reser mkt i jobbet och därför så finns det ju ingen möjlighet att fuska med transport fram och tillbaka till jobbet.
Jag kör långpass söndag fm tillsammans med ett gäng glada motionärer på racern och försöker få till minst 2 mtb pass under veckan efter att barnen lagt sig kl.19. 3-4 pass iveckan är målsättningen men det är ibland lite stressande då det finns gräsmatta, lite projekt på huset m.m så några sysselsättningsproblem finns iallafall inte.
Vi har precis köpt en husvagn så då kan familjen följa med på t.ex VR och lite MTB lopp och så gör vi lite semester av dessa turer. Skall bli jättekul att ha med hela familjen ut på dessa tillställningar.
Man får väl helt enkelt lägga ribban lite lägre några år till förmån för familjen :-)

Örten

Perfek tillfälle att bygga upp din uthållighet ju :)
du har ungen på ryggen när du springer = 5 kilo extra
när du cyklar, kör lättare xc, ungarna i en trailer
Börja med kayak...gummibåt efter.
Garanterat bra miljöträning för nytillskotten, så blir du multisportare på köpet ;-)
teknikcykling fixar du med en hinderbana hemma på gräsmattan.

Nackdelem med att Cykla till jobbet är att man kommer hem senare samt att om det händer något så kan man inte ta sig hem på en gång. Jag saknar verkligen att Cykla till jobbet, snacka om att få gratis träning varje dag.

Örten har du grundat det hemma, att hon ska passa ungarna när du roar dig? När ni ska åka hela familjen på Mtb-lopp menar jag?

jthuress skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur pusslar ni ihop era dagar...ni som har
> småbarn ?

När det gäller cyklingen pendlar jag till jobbet, cyklar två dagar för att det är kul, Mirja dansar två dagar och sen har vi tre dagar då vi har kvalitetstid.

Har ni en fru som tar stort lass för
> att ni ska få cykla

Nope!

> bråkar ni om tiden/pengarna du lägger ned ?

Nope!

> Förstår hon ditt intresse att det är så starkt som det är ?

Japp!

Jag tror att det är jättebra om ens bättre hälft har ett eget intresse, det verkar som om det är lättare att fixa ihop allt då åt båda håll, och hinna med kvalle-tid med barn o man. Det viktigaste tror jag är just att skaffa kids med rätt person, så att man drar åt samma håll när småttingarna väl har kommit.

Jag hade en tråd om det här i november, men hittar den inte nu. "träna med barn" eller något sånt hette den och den innehöll både pajkastning och bra tips.

Vi fick vårt första barn i slutet av november. Jag hade trott att det skulle bli totalt hopplöst att träna, men det har - delvis beroende på att jag sänkt ambitionerna ytterligare - gått någorlunda. Frun får den hjälp jag tror hon vill ha, vi försöker dela på både arbete och nöje. Rent konkret har nog jag hittills fått mera egentid än hon, men hon umgås med många andra mammor, går på barngymnastik och sånt.

Träningen då? Pendling är a och o för att jag ska få någon sorts grund. Försöker pendla 3, kanske 4 och ibland 5 dar i veckan. 35 minuter morgon och 35 på kvällen. Om jag är motiverad kör jag en timme eller 1,5 på morgon eller kväll. Sen på helgerna kör jag åtminstone endera dagen ett pass på minst 2 h, och ibland också ett kortare pass till, oftast då lördag. I praktiken är det bara helgpassen som är träning som inskränker på familjelivet. Pendlingen funkar också fint eftersom jag är lärare och har lektioner mellan 9 och 15, vilket innebär att jag kan sticka hemifrån kring 7.30 och vara hemma kring 1600-1615 och på den tiden jobbat klart och tränat 1-1,5 h. Nu när landvägssäsongen kommit igång sådär någorlunda börjar jag känna hur dte funkat och facit är att det funkat ok, även om jag inte är i någon kanonform.

Grälar vi om min cykling? Nej, egentligen aldrig. Ibland får jag höra att jag köper för mycket prylar, men jag skulle inte kalla det bråk. Dessutom så försöker jag berätta om mina planer på träningspass ett par dagar i förväg och då funkar det bättre. Ibland leder det till att man måste träna i spöregn och hagel eftersom man fixat "ledigt" åt sig - för ett pass missar man inte på grund av dåligt väder om man har grönt ljus.

Svår ekvation, välkommen till verkligheten. Lotta B har en poäng i att det är bra om frun/mannen har ett eget intresse. Problemet med cykling är att det är så förbannat tidskrävande. Det är liksom inga problem att blåsa en massa timmar på ett pass.

Annars kör jag mycket med Mr mollos variant. Upp i svinottan (kl 5-6) och kör en 6-milare åtminstone en gång i veckan när vädret tillåter. Helgerna (Lördag eller Söndag) viks åt längre turer.

Börje det blir väl Billingen, Mörksuggan & ev. Bockstensturen förutom VR inte illa va?

Måste berätta en annan grej:
Det finns potential i min största flicka Ingrid som kom ner i källaren idag när jag mekade på
en ny gaffel och sa " alldeles hitfäck" som redan vid 2,5 års ålder fattar det här med cykel :)
Just det hon gick till sin 3.hjuling häromdan och kom tillbaka 5 min senare och sa: "alldeles svettig nu" så hon är skadad/förstörd från tidig ålder!!!

Hej på er

Lotta B skrev:
> Jag tror att det är jättebra om ens bättre
> hälft har ett eget intresse, det verkar som om
> det är lättare att fixa ihop allt då åt båda
> håll, och hinna med kvalle-tid med barn o man.
> Det viktigaste tror jag är just att skaffa kids
> med rätt person, så att man drar åt samma håll
> när småttingarna väl har kommit.

Jo, det hade väl underlättat lite. Mitt cykelintresse kom c:a 10 år efter att jag träddade min fru bara.... Problemet är att hon inte alls delar det intresset. Så när det kommer till pengar, och för den delen tid med, som läggs på cykeln kan hon fnysa till ibland. Hon kan tycka att det är onödigt. Inte för att vi har det så knapert, men hon tycker att det är onödigt att lägga massa pengar på cykling. Jag kom över min cykel förra våren, bra komponenter, fint skick. Nypriset ( fick kvittot ) låg på 27'. Jag gav 11'. Det tyckte jag var helt ok. Men det var en del förhandlingar innan det gick igenom. Vi funkar bra ihop absolut, men cyklingen har bara jag..tyvärr...men mina döttrar ska få uppleva det så fort de kan cykla !!!

Sen kanske det är bra att hon stoppar ibland. Hade inte hon sagt stopp hade jag inhandlat 3 cyklar till direkt.... fulldämpare, racer och BMX. Sen en massa skydd o kläder, hjälmar etc etc etc...ojojoj..det hade blivit dyrt.. :-)

Senast redigerad av en moderator:
evosmos skrev:
Problemet med
> cykling är att det är så förbannat
> tidskrävande.

Ja jävlar du är rolig Stellan, prova börja med dykning. Lämnade hemmet 06:45, kom hem 18:30. Spenderade totalt ca. 90 minuter under ytan. En fullgod dykdag. Värt det? Varenda sekund.

Miss Lycka skrev:
> Tycker din fru att det är trevligt med en
> deprimerad man?
> Det borde ligga i hennes intresse att du mår bra.

Självklart så vill hon att jag ska må bra. Men hon behöver också ha sin tid att ta det lugnt och göra vad hon vill. Sen ska vi få ihop det och försöka göra något med barnen själva ibland. Sen ska vi göra något alla ihop... tiden räcker liksom inte till.

Tid är en resurs som är ganska förutsägbar, med andra ord är det inte så svårt att fördela den tid som finns på både dina och hustruns intressen. Tror att du kommer tjäna på att nån lugn kväll när barnen sover sätta dig med damen i fråga, käka lite gott och helt enkelt prata om det du skriver just här. Är övertygad om att ni kommer hitta en lösning som passar er båda då.

Har cyklingen hjälpt och hjälper dig att må bra så bör det inte finnas några som helst argument som väger tyngre, både för att du ska få lägga tid och pengar på din hobby.
(Ett trumf om du inte får gehör för detta är att relatera till någon avsevärt dyrare och/eller mer tidskrävande hobby, vilken får cyklingen att se oskyldig ut. Allt handlar om perspektiv...)

// Oskar aka Dr.Phil

Barn växer upo. Rätt vad det är har de blivit längre och orkar mycket mer än man
själv gör... Jobbigt. Men vid det laget har man hittat en massa tid att cykla på.
Tills dess - pussla på. Glöm inte att alla har rätt till "egen" tid - också.

Jag brukar plåga mig upp halv sex lite då och då så hinner man med en femmilare på vägen till jobbet. Nåt sånt borde du väl kunna få sanktionerat.

oskarlind skrev:
> Tid är en resurs som är ganska förutsägbar,
> med andra ord är det inte så svårt att fördela
> den tid som finns på både dina och hustruns
> intressen. Tror att du kommer tjäna på att nån
> lugn kväll när barnen sover sätta dig med damen
> i fråga, käka lite gott och helt enkelt prata om
> det du skriver just här. Är övertygad om att ni
> kommer hitta en lösning som passar er båda då.
>

Bästa jag har läst på Happy på väldigt länge!

Anders H skrev:
> Jag brukar plåga mig upp halv sex lite då och
> då så hinner man med en femmilare på vägen
> till jobbet. Nåt sånt borde du väl kunna få
> sanktionerat.

Dagtidare har det lite lättare med det där... :-) Jag som skiftar får stiga upp innan jag går o lägger mig. Men visst...när vädret blir bättre så ska jag cykla till jobbet. Även om klockan då ringer 04:40....huhh...

Okej, så du har fru och två barn och jobb. Och du "klagar" över att du bara fick cykla "en gång den här veckan". Och snart skall du logga 4 timmar el. mil om dagen. Dude, alla jag känner i liknande situation är glada om de hinner/orkar med ett pass i veckan, exlusive ev. jobbpendling då. Vad tänkte du dig? Lör 3 tim, sönd 3 timmar, samt några ströpass i veckan?

Några av de bästa cyklingarna har jag haft när jag dragit ut sjukt tidigt, cyklat långt ut i ingenting och sedan bara njutit av att vara ute i skogen när naturen vaknar upp.

Se till att cyklingarna räknas. Fast missar du en gång så är detta inte hela världen. Kan du cykelpendla till jobbet? Gör det i sådanafall.

Rippa skrev:
> Okej, så du har fru och två barn och jobb. Och
> du "klagar" över att du bara fick cykla "en gång
> den här veckan". Och snart skall du logga 4
> timmar el. mil om dagen. Dude, alla jag känner i
> liknande situation är glada om de hinner/orkar
> med ett pass i veckan, exlusive ev. jobbpendling
> då. Vad tänkte du dig? Lör 3 tim, sönd 3
> timmar, samt några ströpass i veckan?

Hej hopp. Nu får du nog bromsa in lite Rippa. Så genom att jag fått träna en gång förra veckan så har jag ingen rätt att klaga på att jag tycker det är för lite. Och detta enbart för att du har polare som skulle bli glada om de kunnat träna en gång / vecka. Får inte ihop det riktigt. Dt finns väl alltid de som har det "sämre" än andra. Med andra ord ska man hålla käft och gilla läget oavsett, med grundpelaren att "det finns de som har det sämre". Ähh...nej... jag lever inte riktigt så. Jag ser till mig själv och min familj. No affens, men jag struntar i om dina polare inte hinner / orkar med en gång / veckan. Jag vet inte hur deras liv ser ut, så...jag bryr mig inte.

Och nej, jag had inte tänkt köra sönder hela helgen med cykling och försaka famlijen om du trodde det. Gärna en 2 timmars tur någongång under helgen. Och kanske någon tur i mitten av veckan. Men nu när jag snart kan cykla till jobbet, så blir det "bara" en tur på helgen( plus jobbpedlningen ).

Mycket bra har redan skrivits om cykelpendling, förutsägbarhet (inte bara et "jag drar ut ett par timmar"), tidiga/sena pass etc.

En lite udda variant kan vara att ibland cykla till nåt ställe dit familjen ändå ska (förutsätter att partnern tar ungarna och bilen/bussen/tåget). Blir inte regelbundet alls förstås, men med bonuskänsla (man skulle ju ändå åka dit, t ex till svärmor...).

Tror redan nån också sagt att cykla med barn i cykelkärra faktiskt är riktigt bra träning, samt väldigt roligt för barnen. T o m lite kinderegg varning v g tidsåtgången (cykling, barnpassning och egen tid för partnern under samma tidsåtgång). När mina (5) barn var mellan 0-7 år cyklade 5 och 7 åringen själva, och jag hade två av de minsta i cykelkärra samt en liten på cykelsits. Lugnt stävade vi under helgerna fram på Järvafältets grusvägar, nästan året runt. Fast min fru hade ingen egen tid då, hon jobbade helgskift (sjuksköterska)....

Per D

Du har all rätt i världen att klaga hur mkt du vill, på vad du vill. Men om du under säsong (snöfritt m.a.o.) cyklar 4 mil/timmar om dagen i pendling samt en helgtur på det - så har jag svårt att se vad du egentligen har att klaga på, givet din livssituation. Det är faktiskt ganska många mil i veckan det. Kanske det kan hjälpa att se det från det perspektivet istället?

glitch skrev:
> Lämnade hemmet 06:45, kom hem 18:30.
> Spenderade totalt ca. 90 minuter under ytan.

Det här var ju jättebra info, I can use this. "Vad då borta jättelänge? Var glad att jag inte dyker":)

glitch skrev:
> Lämnade hemmet 06:45, kom hem 18:30.
> Spenderade totalt ca. 90 minuter under ytan.

Ungefär som en Happyride alltså. :)

Fjärdebrunn skrev:
> Ta med dig döttrarna?
>
> Inte så hård cykling kanske men ack så skoj.

Jo... det hade jag gärna gjort. Det är lite svårt att få med de i cyklingen bara då de är 2 & 4år. Lite ynga ännu. Men så fort de kan och vill ska vi köpa cyklar till dem. Och då får de mer än gärna följa med pappa. Även om det inte blir hårdträning då.
Har funderat på en vagnsliknande historia så man kan dra dem efter cykeln. Finns det ? Har någon testat att koppla vagn efter en MTB ? Då får de vara med, jag får hårdträning...perfekt med andra ord.... eller ?

Jo Rippa. Håller med dig att om man kan cykla 5 dagar + ev. en helg tur så är det inget att klaga över. Men jag är inte där ännu. Jag har svårt att gotta mig i det som ligger längre fram i framtiden. Som det ser ut nu, och har sett ut ett bra tag bakåt med arbetstider och annat, så har väl mitt snitt legat på runt 1 tur / veckan. Någongång har det blivit 2. Men visst är det en liten tröst till mig själv, att våren snart är här igen och jag kan ut o cykla till jobbet. Har aldrig gjort det tidigare, men ser fram mot det.

En, ibland två, turer i veckan under vintersäsong med jobb, fru och barn. Ehh, jag tror du skulle må bra av att kalibrera om din gnälltröskel lite grand. Du må skita i mig o mina polare, men jag kan lova dig att det är en helt normal cykeldos för någon i din situation. Det finns en anldening till att man bör leka av sig när man är ung :)

Rippa skrev:
> En, ibland två, turer i veckan under
> vintersäsong med jobb, fru och barn. Ehh, jag
> tror du skulle må bra av att kalibrera om din
> gnälltröskel lite grand. Du må skita i mig o
> mina polare, men jag kan lova dig att det är en
> helt normal cykeldos för någon i din situation.
> Det finns en anldening till att man bör leka av
> sig när man är ung :)

Du har säkert rätt. Detta är min första vinter som cykelintresserad, och det var tufft när jag fick ställa in cykeln. Det är mkt möjligt att det är en normal cykeldos för vintern. Ska försöka skruva ned gnällt två snäpp ;-)

En sak som jag tror har fått min sambo att förstå hur viktig cyklingen är för mig, är att jag hojar året runt, i regn, snöslask, tidigt på morgonen och sent på kvällen. När det väl blir fint väder så tycker hon inte att det är konstigt att jag sticker ut. Jag hade ju cyklat även om det regnade. Annars kan det nog svida lite att man sticker ut så fort det blir fint väder. På helgerna tycker jag att det funkar bra om jag sticker ut svintidigt. Då är jag oftast hemma till lunch. Utan cykelendlingen så tycker jag att det är svårt att få ihop timmarna. Försök börja pendla året runt.
/J

oskarlind skrev:
> Tid är en resurs som är ganska förutsägbar,
> med andra ord är det inte så svårt att fördela
> den tid som finns på både dina och hustruns
> intressen. Tror att du kommer tjäna på att nån
> lugn kväll när barnen sover sätta dig med damen
> i fråga, käka lite gott och helt enkelt prata om
> det du skriver just här. Är övertygad om att ni
> kommer hitta en lösning som passar er båda då.

Nja, tiden som finns tillgänglig varierar rejält kraftigt om man driver eget företag med ett antal anställda. Och sen så finns det faktiskt tyvärr personer som inte vill diskutera sånt här utan bara vill köra sitt race och låter omgivningen anpassa sig. Har flera skräckexempel i min bekantskapskrets :/ Nu låter jag ju lite negativ, men funkar det att jämka ihop sig så är ju det kanon, men ofta verkar det som om någon får offra mer än den andra.

bigmollo skrev:
> En sak som jag tror har fått min sambo att
> förstå hur viktig cyklingen är för mig, är
> att jag hojar året runt, i regn, snöslask,
> tidigt på morgonen och sent på kvällen. När
> det väl blir fint väder så tycker hon inte att
> det är konstigt att jag sticker ut. Jag hade ju
> cyklat även om det regnade. Annars kan det nog
> svida lite att man sticker ut så fort det blir
> fint väder. På helgerna tycker jag att det
> funkar bra om jag sticker ut svintidigt. Då är
> jag oftast hemma till lunch. Utan cykelendlingen
> så tycker jag att det är svårt att få ihop
> timmarna. Försök börja pendla året runt.
> /J

Ska absolut försöka pendla hela året och inte bara i fint väder.

jthuress skrev:
Hade jag kunnat ( haft tiden ) hade
> jag cyklat varje dag, många timmar.

Det där tror jag inte ett skit på. Du anar inte hur oproduktiv kroppen blir när man har mycket tid. Finns många studier som visar på det med.

Att du just inte har tid eller möjlighet är en stor anledning till högt begär. Kan man applicera på nästan allting.

Ville skrev:
> jthuress skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Hade jag kunnat ( haft tiden ) hade
> > jag cyklat varje dag, många timmar.
>
>
>
>
> Det där tror jag inte ett skit på. Du anar inte
> hur oproduktiv kroppen blir när man har mycket
> tid. Finns många studier som visar på det med.
>
>
> Att du just inte har tid eller möjlighet är en
> stor anledning till högt begär. Kan man
> applicera på nästan allting.

*Bang*... mitt i prick. Stämmer nog fasen det du skriver.. om jag tänker efter lite. Lite som gräset är alltid grönare på andra sidan...tills man kommit över och betat där ett tag... Då var det visst inte så jädra mkt grönare... :-)

Lite skärpning på mig kanske. Gilla läget...jag ska smaka på de orden ett tag... kommer inte att tycka om det direkt..men ska smaka på det iallafall. Det är en början.
Min älskade mor ringde innan och sa att hon är ledig på torsdag och jag gärna kunde köra ut barnen till henne då....vet ni vad det betyder ?! Jag får cykla innan Stockholmsresan som blir i helgen... Tjhooooo hoooo ! Ska köra spittert så det blir blodsmak i munnen... :) Bryter säkert något då...

jthuress.

Såg att du han svara på Villes kommentar innan jag skickade detta. Var inne på vad du skrev i ditt svar, i mitt svar till dig nedan.

----------------
Det framgår inte vad som är ditt problem? Småbarn, jobb mm skapar begränsningar, men det verkar inte som du formulerat vad som är ditt problem lite mer strukturerat -> Vad är det du är förhindrad att göra. Inte cykla tillräckligt är inget bra svar, det är liksom ingen insikt i det påståendet.

Så innan du tar ett snack med din sambo/fru eller vad det var, så kanske du själv ska ta och reda ut vad du vill. Om det är att uppnå en viss fysisk "status" så måste du vara villig att skjuta till mornar, kvällar och träning vid taskigt väder, men du kan åstakomma underverk på 5-8 timmar i veckan. Är du inte villig att stoppa in den tiden och de uppoffringarna så är du inte så intresserad.

Vill du bara känna cykelglädje så är det ju bara att ta tillvara de tillfällen som ges och inte fokusera på de som inte ges. Då har du ju hamnat helt snett ;)

En trotsig (snart) treåring plus en nyfödd liten gullig skrikis gör att jobbpendlingen blir väldigt betydelsefull just nu. 25-30 km enkel väg beroende på vilken väg jag tar, försöker köra 3-4 ggr i veckan. När det blir ljusare mornar förlängs turen med en timme till en och en halv. Sömnen ryker, javisst. Men vad ska man göra... Försöker sen lägga en längre tur på helgerna. Men ofta är helger uppbokade, då får man helt enkelt ställa sig in mentalt på att uppskatta veckornas pendling ännu mer, göra något kul av den, ta MTB:n och kombinera med lite skogsstigar och annat på vägen till jobbet etc.

Mr. Scott skrev:
> jthuress.
>
> Såg att du han svara på Villes kommentar innan
> jag skickade detta. Var inne på vad du skrev i
> ditt svar, i mitt svar till dig nedan.
>
> ----------------
> Det framgår inte vad som är ditt problem?
> Småbarn, jobb mm skapar begränsningar, men det
> verkar inte som du formulerat vad som är ditt
> problem lite mer strukturerat -> Vad är det du
> är förhindrad att göra. Inte cykla
> tillräckligt är inget bra svar, det är liksom
> ingen insikt i det påståendet.
>
> Så innan du tar ett snack med din sambo/fru eller
> vad det var, så kanske du själv ska ta och reda
> ut vad du vill. Om det är att uppnå en viss
> fysisk "status" så måste du vara villig att
> skjuta till mornar, kvällar och träning vid
> taskigt väder, men du kan åstakomma underverk
> på 5-8 timmar i veckan. Är du inte villig att
> stoppa in den tiden och de uppoffringarna så är
> du inte så intresserad.
>
> Vill du bara känna cykelglädje så är det ju
> bara att ta tillvara de tillfällen som ges och
> inte fokusera på de som inte ges. Då har du ju
> hamnat helt snett ;)

Ja, vad vill jag egentligen med min cykling. Har väl satt upp mål att vara i hyffsat form till 11 maj, då jag ska köra mitt första 10 mils lopp med min MTB. Med hyffsad form menar jag att jag ska klara av sträcken, och gärna runt 25 - 27km/h i snitt. Körde 6 mils rundan förra året och snittade 30km/h med min MTB. Det är väl det första målet jag har.
Tanken från början var att jag skulle beställa snabba asfaltsdäck vilket jag har gjort, som ligger här hemma nu. Sätta på dem och börja cykla till jobbet. Men nu har jag snöat in på att cykla enbart i skogen igen.. Fann en hyffsat brant backe som jag bränner ned för. Mycket för att övervinna de rädslor jag haft tidigare och blir snabbare i skogen då dessa lopp kommer senare under året. Förra året var min styrka, just styrkan inte tekniken. Och det grämde mig fruktansvärt. Jag la så mkt kraft i skogen bara för at jag hade taskig teknik. Sen när man kom ut på "vägarna" så brände jag på, sen tappade jag i skogen igen. Många gånger för att jag fegade då jag kom till hinder... Jag skulle kunna släppa taget om att överträffa mig själv i skogen framöver och bara cykla asfalt. Mn då är jag rädd för att jag ska tappa "modet" jag byggt upp. Vill Inte börja om igen senare. Jag skulle givetvis kunna kombinera cyklande...men att byta däck hela tiden är tradigt.... fruktansvärt tradigt... en man kan inte både ha o äta kakan.... Hade jag köpt in en racer hade detta lilla problem varit löst. Men pengarna finns inte just nu till det.
Men, jag ska nog slänga på de nya däcken efter torsdagens tur och satsa på asfalten. Just nu behöver jag ha upp flåset mer. Och kanske börja med att cykla till jobbet i ur o skur.

> Hur pusslar ni ihop era dagar...ni som har småbarn ?
Nu har jag en åttaåring som ömsom tycker jag är pinsam och ömsom vill att jag kör MTB-spåret med honom och hans kompisar. Jag och mannen sätter oss varje söndag och planerar nästa veckas träning, ledningsmöten och annat på jobbet, sonens aktiviteter, min och mannens egna aktiviteter, vem som handlar, vem som vill ha en kväll fri för att skruva ihop en cykel/dricka pilsner etc.

Vi cyklar tidigt på morgonen, sent på kvällen i pannlampans sken. Ska vi till bekanta inom en tiomilsradie cyklar den ena och övriga tar bilen. Har jag ont om tid springer jag upp och ner för en backe några gånger, 2-3 km + obyte+dusch tar 30 min. Det tar jag mig alltid till, för det har jag igen med bättre sömn. Vi bestämmer plats i skogen där vi fikar, ena tar genvägen med sonen och den andra en omväg. När sonen var liten nog för cykelkärra packade jag ner fika och körde någon mil till en mysig fikaplats. Han satt bak och hejade på i uppförsbackarna, vi fikade och titta på korna, sedan sov han gott på vägen hem. Några mil med cykelkärra är suverän styreträning! Och helmysigt!

> Har ni en fru som tar stort lass för att ni ska få cykla,
Skulle inte vilja leva i ett förhållande där den ena har fritid på den andres bekostnad. Ge och ta är vår melodi.

> bråkar ni om tiden/pengarna du lägger ned?
Pengar har vi kommit runt genom att båda bidrar till det gemensamma efter förmåga. Resterande pengar får var och en använda efter eget huvud. Större inköp (tusenlappar) diskuterar vi igenom. Det hör till om man har familj ihop tycker jag.
Tiden sköter vi genom planering. När man är hemma är men med i familjelivet/hushållet. Att vila framför TVn resten av dagen efter långpass finns inte, man sover 30-45 min istället.
Jag tror att alla behöver en avkopplande hobby. En hobby som man gör utanför hemmet är lättare att se. Man måste få tid för egen hobby som sker i hemmet också (inredning, väva, sy mm). Vi försöker kvitta tid på någon abstrakt nivå.

> Förstår hon ditt intresse att det är så starkt som det är?
Ja, annars hade vi inte levt ihop.
Sedan tycker jag faktiskt att om väljer att skaffa barn så måste man acceptera att de tar tid. Barn har rätt att ta tid och den tiden ger mångfalt igen. Man kan inte förvänta sig att allt ska vara och utföras som innan. Vi har ett antalt gånger satt oss ner och funderat på hur vi ska anpassa oss så att familjen funkar i den rådande situationen. Det blir anorlunda när barnen kommer, men absolut inte sämre.

cykelstina skrev:
> > Hur pusslar ni ihop era dagar...ni som har
> småbarn ?
> Nu har jag en åttaåring som ömsom tycker jag
> är pinsam och ömsom vill att jag kör
> MTB-spåret med honom och hans kompisar. Jag och
> mannen sätter oss varje söndag och planerar
> nästa veckas träning, ledningsmöten och annat
> på jobbet, sonens aktiviteter, min och mannens
> egna aktiviteter, vem som handlar, vem som vill ha
> en kväll fri för att skruva ihop en cykel/dricka
> pilsner etc.
>
> Vi cyklar tidigt på morgonen, sent på kvällen i
> pannlampans sken. Ska vi till bekanta inom en
> tiomilsradie cyklar den ena och övriga tar bilen.
> Har jag ont om tid springer jag upp och ner för
> en backe några gånger, 2-3 km + obyte+dusch tar
> 30 min. Det tar jag mig alltid till, för det har
> jag igen med bättre sömn. Vi bestämmer plats i
> skogen där vi fikar, ena tar genvägen med sonen
> och den andra en omväg. När sonen var liten nog
> för cykelkärra packade jag ner fika och körde
> någon mil till en mysig fikaplats. Han satt bak
> och hejade på i uppförsbackarna, vi fikade och
> titta på korna, sedan sov han gott på vägen
> hem. Några mil med cykelkärra är suverän
> styreträning! Och helmysigt!
>
> > Har ni en fru som tar stort lass för att ni ska
> få cykla,
> Skulle inte vilja leva i ett förhållande där
> den ena har fritid på den andres bekostnad. Ge
> och ta är vår melodi.
>
> > bråkar ni om tiden/pengarna du lägger ned?
> Pengar har vi kommit runt genom att båda bidrar
> till det gemensamma efter förmåga. Resterande
> pengar får var och en använda efter eget huvud.
> Större inköp (tusenlappar) diskuterar vi igenom.
> Det hör till om man har familj ihop tycker jag.
> Tiden sköter vi genom planering. När man är
> hemma är men med i familjelivet/hushållet. Att
> vila framför TVn resten av dagen efter långpass
> finns inte, man sover 30-45 min istället.
> Jag tror att alla behöver en avkopplande hobby.
> En hobby som man gör utanför hemmet är lättare
> att se. Man måste få tid för egen hobby som
> sker i hemmet också (inredning, väva, sy mm). Vi
> försöker kvitta tid på någon abstrakt nivå.
>
> > Förstår hon ditt intresse att det är så
> starkt som det är?
> Ja, annars hade vi inte levt ihop.
> Sedan tycker jag faktiskt att om väljer att
> skaffa barn så måste man acceptera att de tar
> tid. Barn har rätt att ta tid och den tiden ger
> mångfalt igen. Man kan inte förvänta sig att
> allt ska vara och utföras som innan. Vi har ett
> antalt gånger satt oss ner och funderat på hur
> vi ska anpassa oss så att familjen funkar i den
> rådande situationen. Det blir anorlunda när
> barnen kommer, men absolut inte sämre.

Ni verkar absolut fått ihop något som fungerar. Klart imponerad !!! Det jag känner så här efter många inlägg är att jag nog får ta mig i kragen lite och cykla / motionera på mer obekväma tider.
Sen tar barnen tid precis som du skriver. Jag är dock en sådan person som behöver komma bort någongång i veckan för att ladda mina batterier. Jag måste sysselsätta mig med något jag vill göra, om det är att bygga något, cykla..eller vad som helst. Bara jag får min tid att tömma skallen och ladda batterierna. Annars fungerar jag dåligt. Detta vet min fru om, och hon stöttar mig så mkt hon kan och orkar.
Mycket löser sig om jag börjar cykla på mer obekväma tider och då inte bara då vädret är fint.

Tack för alla inlägg !!!

Rätt mycket redan sagt. Ett par tips som har funkat för mig:

1. Försök hitta några cykelkompisar där ni kör tidiga pass på helgen. Då kan du komma hem väl i tid till lunch.
2. Planera dina cykelpass i samråd med frugan. Se till så att hon får tid för sitt.
3. Planera tid när när ni ska göra saker tillsammans med familjen.
4. Skaffa en trainer. Inte samma som riktig cykling...jag vet. Men superbt för träning.
5. Har du förmånen att kunna cykelpendla till jobbet? Lyllis isåfall. Skaffa en bra cykelväska och kör igång omedelbart.

Riktigt många bra tips/råd/infallsvinklar i denna tråd, framförallt så är man inte
ensam om att ha svårt att hinna/ta sig tid till det roligaste som man kan göra på sin fritid!
Fångade just en timme på trainern i ett snöigt Borås :-)

Örten

Tillbaka
Topp