Miyata one ten

• Trådstartare Trådstartare Hannes Andersson
  • Start datum Start datum
H

Hannes Andersson

Guest
Miyata one ten
Jag har tittat på en miyata one ten som jag hittade på blocket och undrar vad ett vettigt pris för en sådan är? Den var i mycket fint skick tycker jag, inget glapp eller liknande någonstans och växlarna såg nästan nya ut. 14vxl Shimano exage 400ex,cromolly ram.
Tacksam för svar och tips!
/Hannes

Miyata one ten
Hej, växlarna såg nya ut hmm jasså. En 14-växlad racer är väldigt gammal. Det finns i princip inga resevdelar kvar. Nu gääler 9 och 10-delat till 100%. 18 och 20 alltså.
Exage tror jag hörde till de billigaste prylarna.

Vill du ha den som racer, glöm det. Priside som ovan´.

Miyata one ten
Är det den svarta som kommer upp som första träff om man söker på "miyata" på blocket? Isf vågar jag påstå med bestämdhet att priset på den är aldeles för högt. Bjud 800-1000 kr beroende på skick och hur sugen du är. Tar säljaren inte det, så kan han behålla den, tycker jag. Det är ju inte direkt så att det råder rågon brist på gamla stålracers med ramväxlar i Sverige. Jag handlar lite med äldre racercyklar på min fritid och sålde faktiskt en liknande Miyata för ett par månader sedan. Mitt exemlar hade full Shimano 600 grupp och var i väldigt gott skick mekaniskt, men lite ful i lacken och jag minns att jag tyckte att jag gjorde en bra affär när jag sålde den för 1200kr.

Senast redigerad av en moderator:
Miyata one ten
110 var instegsmodellen där 912 var värstingen(90/1000 för touringmodellerna). Jag hade en 110 som blev stulen för några år sedan, om jag minnes rätt(inte hundra alltså) så har den 130mm bakgaffel och kan därmed utrustas med moderna racerhjul.

Miyata one ten
...en annan sak med di gamle Miyatas är att de har rätt gott om plats runt gafflarna för kombinationer av bredare däck och skärmar ifall man tänkte använda dem som pendlare eller fulcross.

Miyata one ten
Om ramen är väldigt fräsch kan den kanske vara värd 800, inte mer.
Skicket är ju svårt att se, och om den stått länge behöver du förmodligen byta lite saker. Sådant är bra att ha som argument till en köpare som inte vet det rätta värdet. Nya slangar och däck får du ju lägga en 500-hundring för om du ska ha något vettigt.

Hjälpte själv en kompis att sälja en Seven14 för några månader sedan. De är inte lätta att bli av med, det gäller att hitta rätt köpare. Jag fick 800 för den, och då var det fräscha däck och nästan ny styrlinda på den.

Miyata ramarna är det väl inget fel på, men det finns mycket där ute som är roligare.
Ramen är förmodligen tung som as, och framgaffeln av Hi-ten stål

Miyata one ten
Det verkar finnas _riktigt_ gammla Miyata "one-ten" som inte är direkt lågbudget. (Som min) Min är gammal som gatan men NOS, jag köpte den för 500SEK utan hjul, sadel och pedaler. Bak är den 126mm men går bra att kränga in ett 130mm hjul.
Växlingen funkade sådär med sju delad kasette. Har dock just byggt om till singlespeed. (52x20)
Orsaken att jag säger att den inte är direkt lågbudget är att den är gjord av tripple-butted splinade! CR-MO rör. Skitskön att cykla på och ramen väger 2,6kg naken i 64cm storlek (Djävligt stor!) framgaffeln väger 860g med hyperlångt styrrör och nedre lagerbanan på plats.
Jag gillar den så mycket att jag beställt att Phil Wood SS nav i 126mm till den. :-)

Bilagor

• Miyata.jpg
    Miyata.jpg
    123.5 KB · Besök: 412
Miyata one ten
jag köpte mig ju en miyata 1200 för någon vecka sedan, den va i ruskigt bra skick, gav 2500:- för den, kände att den va värd det iom att det va en 48tums ram och för mig som är liten och har svårt att hitta små ramar tyckte den va värd var enda krona...mer lagom cykel hade jag fått leta länge efter i så fall. Den håller nu på att förvandlas till fixe, väntar på ett par rosa Velocity hjul, mmm, kommer bli bra hoppas jag, jag är skit nöjd i alla fall=)

Bilagor

• Bild097.jpg
    Bild097.jpg
    129.1 KB · Besök: 163
Miyata one ten
Yzzyx skrev:
-------------------------------------------------------
> splinade! CR-MO rör. Skitskön att cykla på och
> ramen väger 2,6kg naken i 64cm storlek (Djävligt
> stor!) framgaffeln väger 860g med hyperlångt

64 cm?!

Ursäkta frågan, men hur lång är du?

/Fedde (180 cm, eller kanske snarare 179 cm eller kanske 178 cm)

Miyata one ten
strax under 189cm
64cm är lite stort (som du ser på hur lågt jag har sadelstolpen) men för 500 spänn kan man inte bråka och hojen funkar faktiskt skit bra! (Överröret är ca.58cm långt)

Miyata one ten
Vet inte om trådstartaren fortfarande läser den här tråden, men en sak som kan vara värt att nämna om dom här gamla miyatahojarna från sent 80-tal, tidigt 90-tal är att miyata var väldigt tidiga med att gå ifrån skruvkassett och börja använda modern frihjulsbody. Detta är en stor fördel om man vill bygga fulcross, då det är väldigt enkelt att få till en lättare utväxling genom att slänga dit en sjudelad MTB-kassett.

Senast redigerad av en moderator:
Miyata one ten
Tack för alla svar! Jag har inte köpt cykeln och kommer inte göra det. Vad tycker ni man bör leta efter om man vill ha en racer i 2000-3000 kronors klassen? Några förslag? Någon som har någon bra till salu?
/Hannes

Miyata one ten
DSC_0370.JPG

Kunde inte låta bli att köpa den här idag. Måste ha stått orörd i ca 20 år. Det var bara att skruva på pedaler, pumpa däcken (miyata original bak!!) och ta en skön provtur. Färgen är härligt röd, de indexerade exage -växlarna växlar mjukt och exakt, och den är framförallt snygg.

Miyata one ten
Yzzyx sa:
strax under 189cm
64cm är lite stort (som du ser på hur lågt jag har sadelstolpen) men för 500 spänn kan man inte bråka och hojen funkar faktiskt skit bra! (Överröret är ca.58cm långt)

Är den inte större än 64cm? Styrröret ser gigantiskt ut, jag trodde det var Frankensteins gamla pendlarhoj?

Miyata one ten
jonja sa:
Yzzyx sa:
strax under 189cm

Är den inte större än 64cm? Styrröret ser gigantiskt ut, jag trodde det var Frankensteins gamla pendlarhoj?

:-) Det är knappt 8 år sen Yzzyx senast loggade in på happy, håll inte andan i väntan på ett svar.

Miyata one ten
ostrand sa:
Kunde inte låta bli att köpa den här idag. Måste ha stått orörd i ca 20 år. Det var bara att skruva på pedaler, pumpa däcken (miyata original bak!!) och ta en skön provtur. Färgen är härligt röd, de indexerade exage -växlarna växlar mjukt och exakt, och den är framförallt snygg.
Snygg. :)
Det finns 2x7-delade brifters att köpa ännu om du skulle vilja ha det. Nytt som begagnat. Microshift känns väldigt bra. Annars är det Shimano RSX som gäller men de kostar lika mycket beg, som nya MS.

Miyata one ten
Kikon sa:
ostrand sa:
Snygg. :)
Det finns 2x7-delade brifters att köpa ännu om du skulle vilja ha det. Nytt som begagnat. Microshift känns väldigt bra. Annars är det Shimano RSX som gäller men de kostar lika mycket beg, som nya MS.

Vi får se ;)

Det finns ju möjlighet att konvertera den till 2x10 också men för tillfället funkar den bra som den är. Bakhjulet ska riktas bara och så ska allt löst scheisse bort (fäste för cykeldator mm). Iofs är jag inte helt kompis med bromshandtagens ergonomi, har svårt att hitta ett bekvämt grepp med dem och så sitter det en irriterande mutter på insidan, så de kanske byts mot andra.

Lustigt nog (det är ju en instegsmodell) hade den givare för både fart och kadens.

Men det blir nog bara propagandacykling på den. Vi får se.

Miyata one ten
Fredrik S sa:
Vet inte om trådstartaren fortfarande läser den här tråden, men en sak som kan vara värt att nämna om dom här gamla miyatahojarna från sent 80-tal, tidigt 90-tal är att miyata var väldigt tidiga med att gå ifrån skruvkassett och börja använda modern frihjulsbody. Detta är en stor fördel om man vill bygga fulcross, då det är väldigt enkelt att få till en lättare utväxling genom att slänga dit en sjudelad MTB-kassett.

Vet inte heller om trådskaparen läser detta, men det är rätt lätt att slänga på ett sjudelat frihjul med. Finns på Biltema.

Tillbaka
Topp